snelheid afhankelijk van schuin gaan??

KawaZtra

Die hard MF'er
19 apr 2002
284
0
Nieuw-Vennep
Tsja, beetje vage titel, maar hier komt het op neer:


Ik heb momenteel een discussie met iemand, die zegt dat wanneer je met de motor bijvoorbeeld 200 rijdt en dan vrij schuin een bocht in gaat, dat de snelheid op de teller dan oploopt, zonder dat de werkelijke snelheid oploopt. Volgens diegene is dit omdat de omtrek van de band aan de zijkant kleiner is dan in het midden, en dat de banden dus meer omwentelingen gaan maken. Volgens dezelfde theorie zou het motortoerental dus ook omhoog moeten gaan.....



Gr. Rudie


In hoeverre klopt dit en in wat voor mate hebben we het dan over?

Ik heb iets dergelijks namelijk nooit gemerkt, maar het klinkt wel enigszins aannemelijk...
 
Lijkt me stug, je velgen en wielen blijven even groot. Alleen rijdt je nu meer op de zijkant ipv van op de 'onderkant'. Omwentelingen blijven hetzelfde...
 
Volgens mij klopt het wel, als je een slalom doet hoor je je toeren ook oplopen als je de bocht maakt. Weet alleen niet hoeveel het zou moeten schelen.

Aan de rand van je band is de omtrek namelijk kleiner dan in het midden. Als je bv 50 km/h gaat als je op het midden van je band rijd dan maakt ie bv 3 omwentelingen per seconde, als je dan je raakvlak verplaatst naar de zijkant zal die dus meer omwentelingen maken omdat je nog wel met 50 km/h gaat waardoor je dus meer toeren en een hogere snelheid op de teller hebt.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Klopt wel... Van de wang naar het hart van je velg is een kleiner stukje dan van je loopvlak naar het hart van de velg... Scheelt dus wel degelijk... De mate waarin hangt erg af van je band. :)
 
Ik denk als je de bolling van de band bekijkt dat de straal overal het zelfde is, en dus ook de snelheid...
 
Nooit zo bij stilgestaan eigenlijk, stof tot nadenken zou ik zeggen. En een volgende keer toch maar eens op letten. Ben nu nog teveel bezig met voorwielslip opzoeken in de bochten.
 
Volgens mij zit mjn toerenteller helemaal niet op m'n voorwiel maar ergens bij m'n krukas :?
Maar de diameter word idd kleiner als je schuiner gaat (behalve bij auto banden)
 
De toeren lopen door de (ietsje) kleinere diameter werkelijk op. Je wiel gaat tenslotte door de kleinere diameter echt harder draaien bij dezelfde snelheid.
 
Theorie van de Topicstarter zou beste eens kunnen kloppen, maar je motor zal er echt niet meer toeren van gaan draaien, dat heeft naar mijn idee niets te maken met de omwentelingssnelheid van de wielen, maar met hoeveel gas je geeft... (of je toerenteller moet aan je wiel gekoppeld zijn? :? )

Toch zal het niet zo'n significant verschil geven hoor, denk niet dat je die paar millimeter dat je bandomtrek korter is aan de rand veel scheelt op je snelheid
 
Klopt wel... Van de wang naar het hart van je velg is een kleiner stukje dan van je loopvlak naar het hart van de velg... Scheelt dus wel degelijk... De mate waarin hangt erg af van je band. :)
Klopt als een bus en is waar.
Logische, monteer een kleiner wiel en je gaat ook zgn harder dan.
 
:?

Het aantal omwentelingen van de velg bepaalt de snelheid. En aangezien de velg niet veranderd, verandert de snelheid ook niet. Simpel, nietwaar?

En de bolling van de band maakt dus niet uit, alsmede de straal.
 
Laatst bewerkt:
:?

Het aantal omwentelingen van de velg bepaalt de snelheid. En aangezien de velg niet veranderd, verandert de snelheid ook niet. Simpel, nietwaar?

En de bolling van de band maakt dus niet uit, alsmede de straal.
dus als ik 2 gelijke velgen heb, de 1 met een band waarvan de wanghoogte 1 cm is en de 2e met een band waarvan de wanghoogte 50 cm is, dan moeten ze allebij evenveel omwentelingen maken om een zelfde afstand te overbruggen :?


edit / ps:
de topictitel klopt niet, de snelheid waarmee de motor voort beweegt gaat niet omhoog, ondanks dat de snelheidsmeter dat wel aangeeft!!!
 
Laatst bewerkt:
Theorie van de Topicstarter zou beste eens kunnen kloppen, maar je motor zal er echt niet meer toeren van gaan draaien, dat heeft naar mijn idee niets te maken met de omwentelingssnelheid van de wielen, maar met hoeveel gas je geeft... (of je toerenteller moet aan je wiel gekoppeld zijn? :? )

Als jij je koppeling niet in heb dan heeft het toerental wel te maken met je achterwiel. Waarom denk je dat je anders zou kunnen remmen op de motor...
 
Ik heb een DVD van de TT isle of Man en daar zie je een onboard lap vanaf een fireblade. De coureur geeft ook aan dat het toerental oploopt. En inderdaad je ziet het en je hoort het op de TV.
Dus waar.
 
Als je koppeling niet is ingeknepen, dan bepaald de stand van het gas het toerental. De snelheid kan wel hoger of lager worden. De logica is simpel, om meer toeren te kunnen draaien moet het gas verder open, aangezien je dat niet wijzigt, blijft het toerental gelijk.
 
Als je koppeling niet is ingeknepen, dan bepaald de stand van het gas het toerental. De snelheid kan wel hoger of lager worden. De logica is simpel, om meer toeren te kunnen draaien moet het gas verder open, aangezien je dat niet wijzigt, blijft het toerental gelijk.
als je de berg af gaat, gaat het toerental ook omhoog, al doe je je gas dicht.
 
Klopt als een bus. Echter ben ik van de situatie uitgegaan de het een vlakke bocht is, waarvoor je geen "val" versnelling krijgt.
1: als je een bocht door gaat, dan doe je dat met een trekkende motor. (dus je geeft een beetje extra gas.)
2: als de omwentelsnelheid van de wielen hoger wordt, dan heb je het zelde effect als dat van af een heuveltje rijden.
 
Het lijkt mij aannemelijker dat de straal van je wieloppervlak tot je as gelijk blijft door de bolling van je band. Aantal omwentellingen blijft dan ook gelijk, tenzij je extra gas geeft natuurlijk.
 
Als ik het nog eens goed bekijk zie ik het volgende: De snelheid wordt bepaald door het aantal omwentelingen van het wiel. Als je rechtop rijdt dan is de diameter groter dan als je schuin rijdt. Als je dus schuin rijdt leg je per omwenteling minder afstand af per tijdseenheid. Conclusie de snelheid gaat omlaag. Maar als je met een trekkende motor de bocht door gaat geef je gas, je maakt daardoor meer toeren, dus meer omwentelingen met als gevolg een toename in snelheid.

Als je dus een klein beetje meer gas geeft in de bocht dan blijft je werkelijke (dus niet op teller) snelheid gelijk maar neemt het aantal toeren toe.

Echter als je in een vlakke bocht het zelfde aantal toeren houdt, dan is het aantal omwentelingen constant, maar omdat de diameter aan de rand kleiner is dan in het midden zal je snelheid afnemen.

Ik hoop dat jullie het allemaal snappen :)
 
Theorie van de Topicstarter zou beste eens kunnen kloppen, maar je motor zal er echt niet meer toeren van gaan draaien, dat heeft naar mijn idee niets te maken met de omwentelingssnelheid van de wielen, maar met hoeveel gas je geeft... (of je toerenteller moet aan je wiel gekoppeld zijn? :? )

Het aantal toeren dat je maakt heeft niets te maken met de omloopsnelheid van je wielen?! Moet je even 180 gaan rijden en terugschakelen naar de 1e versnelling en vooral goed opletten waar je toerenteller heengaat!

Maak er gelijk even een filmpje van 8-)
 
Als ik het nog eens goed bekijk zie ik het volgende: De snelheid wordt bepaald door het aantal omwentelingen van het wiel. Als je rechtop rijdt dan is de diameter groter dan als je schuin rijdt. Als je dus schuin rijdt leg je per omwenteling minder afstand af per tijdseenheid. Conclusie de snelheid gaat omlaag. Maar als je met een trekkende motor de bocht door gaat geef je gas, je maakt daardoor meer toeren, dus meer omwentelingen met als gevolg een toename in snelheid.

Als je dus een klein beetje meer gas geeft in de bocht dan blijft je werkelijke (dus niet op teller) snelheid gelijk maar neemt het aantal toeren toe.

Echter als je in een vlakke bocht het zelfde aantal toeren houdt, dan is het aantal omwentelingen constant, maar omdat de diameter aan de rand kleiner is dan in het midden zal je snelheid afnemen.

Ik hoop dat jullie het allemaal snappen :)
bijna goed.

je vergeet dat, aannemende dat je geen extra gas geeft in de bocht, dat het meer kracht kost om de motorfiets "af te remmen" dan het blok in toeren te laten toe nemen.

"het heuveltjes effect"
 
Terug
Bovenaan Onderaan