Snelheid bij wegwerkzaamheden

N.Holgerson

‘74 Guzzi
27 okt 2005
7.409
382
Noord-Holland
Iedereen kent de situatie wel, je rijdt lekker een gangetje of 90 op een 80 weg buiten de bebouwde kom, lekker vlot. En opeens allemaal borden wegwerkzaamheden enzovoort maximumsnelheid 50km/u...

daar rij je dan, s'avonds laat op een verlaten weg met 50km/u.

ok, ik pas mijn snelheid ALTIJD aan als ik mensen ook daadwerkelijk aan het werk zie daar, respect voor die gasten die in weer en wind wegen aan het onderhouden zijn etc. maar waarom moet die snelheidsverlaging altijd gelden?

lijkt me echt wel weer zo'n situatie dat er stiekem iemand staat te laseren en jou te bekeuren omdat je 40km/u te hard (niet misselijk) door een weg werkzaamheden zone rijdt (waar uiteraard niemand aanwezig is).

hoe rijden jullie in zulke gevallen?
 
Iedereen kent de situatie wel, je rijdt lekker een gangetje of 90 op een 80 weg buiten de bebouwde kom, lekker vlot. En opeens allemaal borden wegwerkzaamheden enzovoort maximumsnelheid 50km/u...

daar rij je dan, s'avonds laat op een verlaten weg met 50km/u.

ok, ik pas mijn snelheid ALTIJD aan als ik mensen ook daadwerkelijk aan het werk zie daar, respect voor die gasten die in weer en wind wegen aan het onderhouden zijn etc. maar waarom moet die snelheidsverlaging altijd gelden?

lijkt me echt wel weer zo'n situatie dat er stiekem iemand staat te laseren en jou te bekeuren omdat je 40km/u te hard (niet misselijk) door een weg werkzaamheden zone rijdt (waar uiteraard niemand aanwezig is).

hoe rijden jullie in zulke gevallen?

stapvoets :+
 
Iedereen kent de situatie wel, je rijdt lekker een gangetje of 90 op een 80 weg buiten de bebouwde kom, lekker vlot. En opeens allemaal borden wegwerkzaamheden enzovoort maximumsnelheid 50km/u...

daar rij je dan, s'avonds laat op een verlaten weg met 50km/u.

ok, ik pas mijn snelheid ALTIJD aan als ik mensen ook daadwerkelijk aan het werk zie daar, respect voor die gasten die in weer en wind wegen aan het onderhouden zijn etc. maar waarom moet die snelheidsverlaging altijd gelden?

lijkt me echt wel weer zo'n situatie dat er stiekem iemand staat te laseren en jou te bekeuren omdat je 40km/u te hard (niet misselijk) door een weg werkzaamheden zone rijdt (waar uiteraard niemand aanwezig is).

hoe rijden jullie in zulke gevallen?
Altijd voorzichtig. Een paar jaar geleden werd aan de A15 volop gewerkt ivm aanleg Betuwelijn. Ik reed vanuit Tiel terug na een tourrit, was al 's avonds laat. In de werkzaamheden zag ik een donkere auto staan zonder licht. Gelukkig reed ik precies 70... De hardrijders voor en na mij gingen dus op de foto!

NB: Er was daar op dat moment dus verder niemand aan het werk... Wel waren de rijbanen versmald, dus een snelheidsverlaging was niet helemaal onterecht.

Sindsdien kijk ik altijd iets beter uit bij werkzaamheden. Bij de Moerdijkbrug hebben ze ook kapitalen opgehaald tijdens de werkzaamheden!
 
Volgens mij is dat iet met de ARBO oid., en als iemand 's ochtends de borden om moet draaien, moet dat dus als het overige verkeer met 80 langs rijd. Kan me vergissen.
 
Het is toch niet zo dat een snelheidsbeperking wordt aangemaakt om maar te kunnen laseren...

Ik dacht dat die snelheden er waren om bepaalde mensen een beetje te helpen herinneren dat het anders zo'n zooitje wordt...

En bij werkzaamheden is er altijd wel wat aan de hand, al is het maar zooi op het wegdek.

En dat laseren? Het blijkt dat wanneer er geen enkele sanctie staat op overtredingen in het algemaan, niemand er zich meer wat van aantrekt. Eigenlijk precies zo als met kleuters.

Zo nu en dan moet dus duidelijk gemaakt worden dat "iets niet kan". Over hoogte en de precieze invulling kunnen we allemaal discuseren, maar het principe is prima, en werkt.

Ik doe altijd mijn best bij werkzaamheden om een beetje extra op te letten. Niet alleen verkeer, maar toch ook waar gewerkt wordt. Heb op de moerdijkbrug al eens een stuk tent langs zien komen..... |( In mijn spiegel gelukkig...
 
Tja, ik heb het al een keer eerder gezegd ergens, maar wegwerkzaamheden is tegenwoordig een groot begrip. In Duivendrecht hebben ze een stoepje opengemaakt, en opeens mag je daar nog maar 30 rijden. Ik zie daar werkelijkwaar nooit iemand aan de 'weg werken', laat staan aan de stoep.

Hetzelfde geldt voor utrecht.. zodra ze maar een zandzak langs de weg neerleggen mag je daar niet meer 80 rijden, nee, dan wordt het 30 of de hele rijstrook afgezet. En ik zie nooit, nooit iemand daar aan het werk.

Ja, als er troep op de weg ligt, als er werkverkeer heen en weer rijdt, als er daadwerkelijk mensen aan het werk zijn, dan pas ik mijn snelheid aan. Anders, nee. Dan rij ik gewoon door.
 
Altijd voorzichtig. Een paar jaar geleden werd aan de A15 volop gewerkt ivm aanleg Betuwelijn. Ik reed vanuit Tiel terug na een tourrit, was al 's avonds laat. In de werkzaamheden zag ik een donkere auto staan zonder licht. Gelukkig reed ik precies 70... De hardrijders voor en na mij gingen dus op de foto!

NB: Er was daar op dat moment dus verder niemand aan het werk... Wel waren de rijbanen versmald, dus een snelheidsverlaging was niet helemaal onterecht.

Sindsdien kijk ik altijd iets beter uit bij werkzaamheden. Bij de Moerdijkbrug hebben ze ook kapitalen opgehaald tijdens de werkzaamheden!
Het gaat hem idd enkel en alleen over de centen...
Dat ondertussen honderdduizenden chauffeurs gehinderd worden, dat kan de overheid geen reet schelen...
 
Het gaat hem idd enkel en alleen over de centen...
Dat ondertussen honderdduizenden chauffeurs gehinderd worden, dat kan de overheid geen reet schelen...
:Z

Verheershinder door geen onderhoud uit te voeren zal op den duur vele malen erger zijn.

Maar ja, hollander mogen graag klagen. Belgen kunnen er blijkbaar ook wat van
 
:Z

Verheershinder door geen onderhoud uit te voeren zal op den duur vele malen erger zijn.

Maar ja, hollander mogen graag klagen. Belgen kunnen er blijkbaar ook wat van


Flitsen bij wegwerkzaamheden aan een snelweg is gewoon geld innen. Heeft niets maar dan ook helemaal niets met veiligheid te maken. Ik zou die gasten niet eens van de sokken kunnen rijden al zou ik het willen. Grote betonnenplaten schermen de wegwerkers helemaal af van het verkeer. En terecht overigens.
 
Flitsen bij wegwerkzaamheden aan een snelweg is gewoon geld innen. Heeft niets maar dan ook helemaal niets met veiligheid te maken. Ik zou die gasten niet eens van de sokken kunnen rijden al zou ik het willen. Grote betonnenplaten schermen de wegwerkers helemaal af van het verkeer. En terecht overigens.
Toch gaat het af en toe behoorlijk mis hoor, vergis je daar niet in.

Als men aan het werk is houd ik mij netjes aan de snelheid.
Zie ik dat er niemand bezig is, gaat de snelheid wel naar beneden, maar naar een voor mijn gevoel acceptabele snelheid.
 
LoL.
Stel, je mag 120, en er zijn wegwerkzaamheden en iemand rijd met 120 een wegwerker dood?
Als dit nooit gebeurd zou zijn, en je zet er een 50 bord neer, gaat zo'n gast echt niet in een keer 50 rijden hoor.

Schijnveiligheid. Je houd altijd mongolen in het verkeer.

Het heeft wel 2 voordelen voor de overheid:

- Flitsauto's die een hoog % uitschrijven tijdens onmogelijke tijdstippen
- Ze hebben iets om te schermen "Kijk, we doen er toch iets aan".

Doeltreffend te werk gaan doen ze niet. Er zijn goede alternatieven die de verkeersdoorstroomsnelheid ten goede komt. Maar die worden toch niet aangehaald door de overheid ;)
 
Toch gaat het af en toe behoorlijk mis hoor, vergis je daar niet in.

Als men aan het werk is houd ik mij netjes aan de snelheid.
Zie ik dat er niemand bezig is, gaat de snelheid wel naar beneden, maar naar een voor mijn gevoel acceptabele snelheid.


onzin.

Jaarlijks komt er gemiddeld 1 wegwerker om het leven, en dat is vaak een vuilnisman (word ook als wegwerker gezien) die word aangereden.


Wegwerkzaamheden zijn daarin tegen heel gevaarlijk voor de automobilsten en motorrijders. Zoals bv. een file die veroozaakt word door wegwerkzaamheden.


Ik hou me trouwens ook altijd netjes aan de snelheid.....geen zin in een onzin boete die ook nog eens een keer zo duur is.
 
mits het geen briljant stuurweggetje is en er is niemand aan het werk ga ik echt geen boete riskeren.

Jammer dat er dan weer veel anderen op de weg zijn die dat anders zien en je dan als langzaamrijden obstakel gaan zien die ze zo aggresief mogelijk moeten opduwen. Je aan de snelheid houden is dus niet altijd veiliger.

Waar ik geen begrip voor heb zijn die 10 km/u snelheidsbeperkingen. Mag je er altijd 100, is het nu 90. Of 70 waar je toch al 80 mocht. :?
 
Ik heb het over flitsen als er NIET gewerkt wordt.
En de rest van NL klaagt dan niet?

Dit is mijn punt dus.

Rijden jullie allemaal dan de aangegeven maximum snelheid of rijden jullie gewoon door met normale snelheid aanhoudend....

ik ga er altijd een beetje tussen in rijden maar dan nog heb ik een dubbelzijdig gevoel.. "wat een onzin dit langzaam rijden ik kan net zo goed weer hard rijden" en "wat als er wel geflitst wordt.. wordt een dure prent dan".
 
En bij werkzaamheden is er altijd wel wat aan de hand, al is het maar zooi op het wegdek.
En je zou maar een schuiver maken met alle extra geplaatste obstakels....
Althans volgens Koosje

Overal moet je opletten op vuil op de weg, niet alleen wegwerkzaamheden.

Maar ik zou mij toch zeker aan de snelheid houden O-)
Al is het alleen om het feit dat snelheids overtredingen bij wegwerkzaamheden 2x zo duur zijn als "gewone" snelheidsovertredingen B|
 
Laatst bewerkt:
LoL.
Stel, je mag 120, en er zijn wegwerkzaamheden en iemand rijd met 120 een wegwerker dood?
Als dit nooit gebeurd zou zijn, en je zet er een 50 bord neer, gaat zo'n gast echt niet in een keer 50 rijden hoor.

Schijnveiligheid. Je houd altijd mongolen in het verkeer.

Het heeft wel 2 voordelen voor de overheid:

- Flitsauto's die een hoog % uitschrijven tijdens onmogelijke tijdstippen
- Ze hebben iets om te schermen "Kijk, we doen er toch iets aan".

Doeltreffend te werk gaan doen ze niet. Er zijn goede alternatieven die de verkeersdoorstroomsnelheid ten goede komt. Maar die worden toch niet aangehaald door de overheid ;)

Met een 100% controle, liefst op meerdere plekken per wegwerkzaamhedenlokatie zal er toch echt iets veranderen aan het weggedrag van die "mongolen".
Van mij mag t !!!

Maar... draai dan wel aan het eind van de werkdag de borden een kwartslag als je naar huis toe gaat. Niets ondermijnt de veiligheid van een snelheidsbeperking zo erg als onbegrip, bijvoorbeeld voor wegwerkzaamheden waar niemand aan het werk blijkt te zijn :? |(
 
onzin.

Jaarlijks komt er gemiddeld 1 wegwerker om het leven, en dat is vaak een vuilnisman (word ook als wegwerker gezien) die word aangereden.


Wegwerkzaamheden zijn daarin tegen heel gevaarlijk voor de automobilsten en motorrijders. Zoals bv. een file die veroozaakt word door wegwerkzaamheden.


Ik hou me trouwens ook altijd netjes aan de snelheid.....geen zin in een onzin boete die ook nog eens een keer zo duur is.
Ok, jij wint
 
Waar haal je die wijsheid... te weten dat getal... vandaan, als ik vragen mag ??


Ik had die vraag al verwacht en heb gisteren al gezocht naar dat onderzoek maar kon het niet vinden. Ik zal zo nog eens een poging wagen.
 
http://www.swov.nl/nl/research/swovschrift/inhoud/076/werk_in_uitvoering_25_30_doden_en_200_ernstig_gewonden_per_jaar.htm


"Jaarlijks 1.000 slachtoffers
Uit de ongevallenanalyse blijkt dat er in Nederland jaarlijks ongeveer 1.000 slachtoffers vallen bij ongevallen in de buurt van werk in uitvoering. Hiervan overlijden 25 à 30 personen en ruim 200 slachtoffers worden in het ziekenhuis opgenomen.

Jaarlijks vallen er ongeveer vijftien slachtoffers onder 'personen die werk uitvoeren'. Van deze vijftien slachtoffers overlijdt er gemiddeld één per jaar en komen er vijf in het ziekenhuis terecht. De overige negen slachtoffers zijn minder ernstig gewond. Deze 'personen die werk uitvoeren' zijn overigens niet alleen wegwerkers; het gaat ook om bijvoorbeeld vuilnisophalers, groenmedewerkers of landmeetkundigen. "




Voor ons (de weggebruiker) zijn die wegwerkzaamheden veel gevaarlijker dan voor de wegwerkers.
 
Achja... met een motor kan je best wat sneller erlangs...
auto's zijn toch anders vind ik...

En ja... op een provinciale weg kan ik wel begrijpen dat de max. snelheid
gehandhaafd wordt, echter op een snelweg, indien de weg niet versmald is,
vind ik dat de normale snelheid kan gelden... alleen zit je dan weer met het probleem
hoe je duidelijk aangeeft wanneer de gelimiteerde snelheid ingaat en weer stopt...

Bas
 
Terug
Bovenaan Onderaan