Snelheid en hoe zoiets went..

Revolution

MF veteraan
2 jun 2001
16.917
3
Iets waar ik wel vaker over heb na zitten denken.

Als je op een Supersport motor rijdt, dan rij je wel eens iets te hard of vaak ook wel een beetje veel te hard enzo :P . Als je zoiets geregeld doet, dan wen je vanzelf aan dergelijke snelheden.

Bij m'n eerste rijles (had nooit brommer gereden ofzo) vond ik 80 km/u toch best wel erg hard :P maar tegenwoordig vind ik het pas bij 200 km/u wel lekker vlot gaan. 170/180 op de snelweg is wel een lekker cruise tempo, en zo nu en dan geven we eens echt gas en rij je zomaar 240 of nog sneller...

Als motorrijder (vooral supersport dan) zijn dergelijke snelheden vrij normaal, maar wat me dan altijd verbaasd is de reactie van automobilisten of andere verkeersdeelnemers, die vinden 180 op een motorfiets aso hard enzo. Ik merkte het nu weer goed nadat we gepakt zijn met 210 km/u, mede motorrijders snappen het vaak wel, die vinden die 210 niet zo schokkend maar aan de reacties van vele anderen te merken vonden die het idioot snel en onverantwoord. :?
Om over de preek van de Officier van Justitie nog maar te zwijgen... :z

Of zou het komen vanwege het feit dat je bij motoren voor relatief weinig geld prestaties koopt waarbij je bij een auto kapitalen moet neerleggen. (Ferrari's, Porsches...) Een automobilist kan vaak alleen maar dromen van een wagen met dergelijke prestaties terwijl ik op m'n 21e gewoon op een motor rondrij die die prestaties gewoon heeft. :)

Niet dat het me verder iets interesseert wat een ander ervan vindt als ik 210 ga rijden ergens :9 maar ik vind het wel opmerkelijk, die verschillende definities van wat nou echt hard rijden is. :)
 
Zal wel zijn omdat ze het nooit zelf hebben ondervonden op een motor ;)

Dat is dan ook vaak het eerste wat je hoort: "Heb je dan geen last van de wind?"
 
mensen weten niet wat ze lullen
ik hoor al verhalen dat 20 km te hard al heel erg is

wat lullen die dom zeg, ok hard rijden is niet ok, maar dat dom lullen slaat ook alles
 
Heb je gelijk in, weet me eerste rijles nog, de snelweg op, tering, 100, dacht dat ik eraf waaide, nog maar iestje harder, 110, 120.

Nu rij je op je gemak 200, kijk nog eens achterom, laat een hand los, was hier ook laatst een topic, iemand die schreef, boven de 140 groet ik niet meer, ach, kan bij vrijwel elke snelheid, plat in de bocht ook nog.

Dacht je dat je alles kon, stapte ik over van een CBR600 naar een R1,jeetje, ging het allemaal nog sneller, en nu, je raakt er niet eens eer van onder de indruk.

Maar vertel het absoluut niet tegen iemand die het niet doet, wantze brandden je af, niet dat het uitmaakt, maar ik vertel het niet eens meer, ben helemaal niet van plan me te moeten verdedigen.

Las ooit eens een leuke slogan

IF I HAVE TO EXPLAIN, YOU WOULDN'T UNDERSTAND.
 
Zal wel zijn omdat ze het nooit zelf hebben ondervonden op een motor ;)

Dat is dan ook vaak het eerste wat je hoort: "Heb je dan geen last van de wind?"

Heb een keer tegen mijn vader "geraced"
Zijn Volkswagen lust hem ook wel. Gaat ook ruim over de 200 km/h.
Ik zat achter hem, achter mijn kuipje :]
Hij in zijn binnenspiegel kijken en ik zag hem lachen })
Toen ben ik begonnen met seinen dat ik er langs wilde })

Sorry Pa, ik zal het niet meer doen }) :j
Shit, verkeerde knop |(

FF hier dan maar plakken:

Heb een keer tegen mijn vader "geraced"
Zijn Volkswagen lust hem ook wel. Gaat ook ruim over de 200 km/h.
Ik zat achter hem, achter mijn kuipje :]
Hij in zijn binnenspiegel kijken en ik zag hem lachen })
Toen ben ik begonnen met seinen dat ik er langs wilde })

Sorry Pa, ik zal het niet meer doen }) :j
 
Laatst bewerkt:
Het gaat pas hard als je op je gezicht gaat. Maar het doet ook pijn bij 50 km/h.

Snelheid went, ja, maar het heeft ook te maken met de plek waar je zo hard rijdt. 100 binnen de bebouwde kom lijkt veel harder te gaan dan 200 op de snelweg. Ik moet ook zeggen dat ik me op de snelweg eigenlijk altijd wel op m'n gemak heb gevoeld, al waren de eerste paar keren met 130 toch wel spannend... :)

(Niet dat ik ervaring heb met 100 binnen de bebouwde kom trouwens. ;) )
 
Laatst bewerkt:
Op donderdag 23 mei 2002 22:48 schreef Bananeman2002 het volgende:
Niet dat ik ervaring heb met 100 binnen de bebouwde kom trouwens. :)
Niet? })
Ga hier niet pochen, want ik weet DONDERSGOED dat het ongelooflijk stom, dom, eikelig, onvolwassen is |(
 
Je slaat de spijker op z'n kop. Je went aan de snelheden en aan het feit dat ze op de motor (relatief) goedkoop te behalen is. Het is daarom ook wel verstandig om af en toe even te relativeren en te beseffen dat het snelheidsverschil met menig koekblik vrij groot kan zijn. Net als de minachtende / jaloerse blik van menig bestuurder })
 
Als je zo'n leek tegenkomt is overgens altijd het eerste wat ze vragen wanneer ze zien dat je motor rijd:"Hoe hard loopt zo'n ding nou?"
En de tweede vraag:"heb je dat wel eens gereden dan!?"
Probeer zo'n iemand dan maar uit te leggen dat je dat wel eens doet en daar niet voor naar Duitsland gaat.
Ze snappen niet dat je geen enkele moeite hoeft te doen omdat binnen enkele seconden op die snelheid zit.
 
Ik ben het met jullie eens, ik vond 200 eerst al hard, maar tegenwoordig is dat gewoon cruise-snelheid naar mijn werk 's ochtends :] Al krijg ik wel een stijve nek van het spiegelen en om me heen kijken of die blauwe apen niet ergens achter de bosjes staan of zo :(

btw. Rev; ik heb geen supersport, maar 'gewoon' een sportieve toermotor :+
 
Laatst bewerkt:
Zoals iemand op 't forum al in z'n ondertitel heeft staan: Snelheid is relatief. In een Lada is 100 kmh erg hard. Op een 400 is 200 erg hard. Op een R1 voelt 250 nog best rustig aan...
 
Als je zo'n leek tegenkomt is overgens altijd het eerste wat ze vragen wanneer ze zien dat je motor rijd:"Hoe hard loopt zo'n ding nou?"
En de tweede vraag:"heb je dat wel eens gereden dan!?"
Probeer zo'n iemand dan maar uit te leggen dat je dat wel eens doet en daar niet voor naar Duitsland gaat.
Ze snappen niet dat je geen enkele moeite hoeft te doen omdat binnen enkele seconden op die snelheid zit.
sounds like i heard that twice :+ ;)
 
:"heb vanmiddag ff een stukkie 240 gereden",meest stomme/standaard andwoord/vraag is dan "Maar waar kan je dat dan rijden?"

:"Overal." 8-) (toch?)
 
Hangt van de motor af... zie mezelf niet niet gauw 230 op een naked rijden.

Maar met wat bescherming wordt het toch wel makkelijk (en verleidelijk :9 ).

Maar boven de 200 blijft het wennen, gebeurt toch niet vaak en er is vaak teveel verkeer om je heen.
 
Het went, en niet zo'n beetje ook. Met lessen was 120 al hard en eng. Nu rijd je voor je het weet 200 en van 230-240 ben ik ook al niet meer zo onder de indruk. En bij 150 kun je gemakkelijk je hele bovenlijf draaien om ff achterom te kijken. Zelfs 160 met losse handen is geen probleem.

Afgelopen maandag nog op de Peage. Een uur aan een stuk 200 gereden, dan is 160 ineens langzaam. Het snelheidsverschil met auto's: als je 200 rijd en het gas los laat rem je heel snel af tot 160. En als het echt nodig is gewoon die rem pakken en doorknijpen dan gaat het afremmen nog sneller.

Oh ja, een bepaalde snelheid rijden is niet moeilijk, remmen met die snelheid daar moet je meer voor oefenen. Daarom rijd ik pas op m'n gemak als ik weet dat ik bij die snelheid goed kan remmen. 160 in de regen vind ik dus meestal hard zat.
 
In de regen 160 :? Lijkt me toch afhankelijk van de hoeveelheid die naar beneden komt... als het echt hard regent kom ik niet boven de 120 uit hoor ;)
En op de péage 200 rijden? Hoe snel wil jij in de problemen komen met jusititie? |(
 
Het heeft denk ik vooral ook te maken met het snelheidsverschil.

Als motorrijder die regelmatig hoge snelheden rijdt ben je gewend aan het snelheidsverschil maar iedere individuele automobilist die je voorbij rijdt schrikt zich helemaal de pleuris.

Ik heb het zelf ook regelmatig in de auto en dan denk ik toch al snel "wat een mafkees". Stap ik daarna op de motor dan doe ik het zelf net zo makkelijk. Beetje dubbel dus.
 
In de regen 160 :? Lijkt me toch afhankelijk van de hoeveelheid die naar beneden komt... als het echt hard regent kom ik niet boven de 120 uit hoor ;)

Daarom zeg ik ook: meestal ;)

En op de péage 200 rijden? Hoe snel wil jij in de problemen komen met jusititie? |(

Wie de Franse justitie? Die Fransen trappen zelf ook behoorlijk door (ca 150 kph). En na een uurtje moet er toch getankt worden, dan gaat die gemiddelde snelheid toch snel wel weer naar 'acceptabele' waarden. Ik heb alleen op de pheriferique een camera zien staan. En daar hebben we ons voorbeelding gedragen 8-)

Maar hoezo Hellraiser? Zelf ooit gigantische problemen meegemaakt?
 
Nou ik vind het vreselijk asosiaal dat scheuren op een motor.
Hoe durfen jullie?
Hebben julie wel enig idee hoeveel meter per seconden julie afleggen bij 200km/h. (pak hier uw rekenmachine)
HET ZOU VERBODEN MOETEN WORDEN!!!!
O...eheeeee...shit het is verboden...
Maar wel erg leuk :}
Toch vind ik lekker bochten pakken op zo één slingerweg leuker als met 250 over de snelweg
jakkeren.
Maar dat is natuurlijk mijn mening. 8-)
Ik ben gelukkig nog nooit gepakt met meer dan 54km/h te hard en ik hoop dat dat ook zo blijft.
Alhoewel die kans is niet erg groot is. ;(
Crawl
 
Laatst bewerkt:
Oh ja, een bepaalde snelheid rijden is niet moeilijk, remmen met die snelheid daar moet je meer voor oefenen. Daarom rijd ik pas op m'n gemak als ik weet dat ik bij die snelheid goed kan remmen. 160 in de regen vind ik dus meestal hard zat.

160 km/h? Dan waaien de druppels nog niet van je helm af en dat belemmert het zicht. Je kunt beter even doorrijden zeg ik dan. :9
 
Terug
Bovenaan Onderaan