Snelheid en verstand!

Ouzo

Die hard MF'er
16 jan 2003
546
0
Dongen
Ik heb een vraag aan eenieder die jong is gaan motorrijden op een snelle motor.
Gisteren avond toen ik met TLetje terug reed, en even flink op het gas ging.
merkte ik dat ik veel sneller mijn verstand achter me laat wanneer ik iemand probeer bij te houden. Zeker ook wanneer ik heel goed weet dat die persoon veel meer ervaring heeft dan ik, of zelfs een snellere bike.
Dit resulteerd dan ook in onhandige acties als een bochten niet goed nemen te hard rijden enz enz.....

Ik onderken het probleem dus, maar op de een of andere manier gebeurt het steeds weer dat ik me door dat soort onverstandige acties in benarde posities beland. Daar ik moet toegeven dat ik een vrij dominant Karakter heb en snel te veel hooi op mijn vork neem, maar herkend iemand dit gedrag!!!!! Want ik moet hier maar eens snel lering uit gaan trekken voor het echt fout gaat!

En zo, hoe ben jij wijzer geworden. (behalve door het rubber boven je hoofd te sturen)
 
Leeftijd doet een hoop, en je krijgt zelf meer ervaring.

MAAR je moet wel zorgen dat je dat haalt.

Dus als je nu al weet dat je zo bent, zo ik maar ervoor zorgen dat je iets meer je verstand gebruikt.
En er blijven altijd mensen die harder kunnen, altijd.
 
Dus als je nu al weet dat je zo bent, zo ik maar ervoor zorgen dat je iets meer je verstand gebruikt.
En er blijven altijd mensen die harder kunnen, altijd.
:^ Inderdaad. Jezelf forceren is het domste dat je kan doen. Een fout wordt meestal genadeloos afgestraft, i.t.t. een koekblik waar je wat meer marge krijgt.
 
Er is idd altijd wel iemand sneller.

Tel eerst tot 10 voor je zoiets doet. Van zulke acties
krijg je vroeg of laat spijt. Ook brengt het de naam
van de motorrijders schade toe met alle gevolgen
van dien. (Door o.a. klachten en schade wordt de
A4 nu al scherp in de gaten gehouden).

Ga eens naar een circuit(trainingsdag). Hier wordt
je geconfronteerd met je eigen tekortkomingen.
Wanneer je deze kent heb je het moeilijkste gehad.
Hierdoor heb je (nog) meer plezier in het rijden.
Zo'n dag is zonder meer een aanrader!

Veel succes,
Eric
 
Gewoon lekker je eigen tempo rijden, niet proberen om anderen met meer ervaring bij te houden.
Als je boven je eigen kunnen gaat rijden krijg je ongelukken.

Persoonlijk heb ik nooit getracht om anderen bij te houden. Motorrijden moet leuk zijn en niet alleen maar draaien om indruk maken op maatjes.
 
op het circuit is hij de snelste, op de openbare weg zijn er vast wel van die ghostriders die het tegen hem op kunnen nemen hoor.
 
op het circuit is hij de snelste, op de openbare weg zijn er vast wel van die ghostriders die het tegen hem op kunnen nemen hoor.
Zonder de moraalridder uit te willen hangen - niets menselijks is mij vreemd - da's nou precies de manier om de slechte reputatie van motorrijders nog eens lekker te bevestigen O-)
Probeer dit lekker op het circuit, niet op de openbare weg.
 
gewoon rijden zoals je dat altijd doet, ik heb ook wel eens de neiging om sneller te gaan als ik een motorrijder voor me heb, het is heel impulsief, gewoon zelf bepalen hoe je rijdt (dus trek jeniks van andermans adviezen :) )
 
Hoi, ik ben ook jong, mijn eerste motor is ook snel en 'zwaar' Ik rij eigenlijk bewust nog niet mee met groepen, omdat ik mijn eigen beperkingen ken, te weinig ervaring nog.. Ik rij vaak samen met een maat, maar die zal mij never uitdagen of gek maken. Vertrouw op jezelf.. better safe than sorry!!!

Groetjes,

Wouter
 
Tijdens mijn eerste les buiten het parkeerterrein liet ik de motor elke keer afslaan bij stoplichten e.d. Daarna extra haasten om te starten en weg te rijden. Gevolg: Wederom slaat de motor af. Toen kwam de instructeur uit het niets in mijn rechteroor met de wijze woorden:

-Gewoon je eigen ritje rijden, je hoeft je voor niemand te bewijzen!-

De les daarna 1`keer af laten slaan: Ik wilde afstappen en deed de jiffy uitklappen op een parkeerplaatsje terwijl de motor liep. Die sloeg netjes af!
 
ook gewoon je 25KW periode uitzitten ;)

Heeft niets met vermogen te maken!
Het gaat om het principe iemand die minder vermogen heeft is eerder geneigd om later te remmen. en eerder op het gas te gaan!

IS waarschijnlijk gewoon een mentaliteits questie!
 
op het circuit is hij de snelste, op de openbare weg zijn er vast wel van die ghostriders die het tegen hem op kunnen nemen hoor.

Zonder de moraalridder uit te willen hangen - niets menselijks is mij vreemd - da's nou precies de manier om de slechte reputatie van motorrijders nog eens lekker te bevestigen O-)
Probeer dit lekker op het circuit, niet op de openbare weg.

Hij zegt niet dat hij of iemand anders het moet uitproberen ofzo... Maar het is toch zo dat er zulke ghostriders zijn?

Misschien had ik hier niet op moeten reageren, maar toch gaat me het erom dat hij wel gelijk heeft en dat hij dit best kan zeggen.
 
Ik onderken het probleem dus, maar op de een of andere manier gebeurt het steeds weer dat ik me door dat soort onverstandige acties in benarde posities beland.
Je hebt dus wel door dat je boven je kunnen gaat rijden :+
Daar ik moet toegeven dat ik een vrij dominant Karakter heb en snel te veel hooi op mijn vork neem, maar herkend iemand dit gedrag!!!!! Want ik moet hier maar eens snel lering uit gaan trekken voor het echt fout gaat!
Niet gelijk verklaren waarom je iets doet, want dan verander je niet, dan lijkt het meer op een slechte eigenschap die je niet gaat veranderen maar verdedigen.
Zoek dus de uitdaging niet op en rijd je eigen rit, laat je dus niet overhalen tot risico acties.
Zeg het ook tegen je mede motorrijders dat je niet boven je kunnen GAAT rijden.
En zo, hoe ben jij wijzer geworden. (behalve door het rubber boven je hoofd te sturen)
Veel kilometers maken en langzaam je grenzen verleggen.
 
Op vrijdag 18 april 2003 19:34 schreef damted het volgende:Je hebt dus wel door dat je boven je kunnen gaat rijden :+Niet gelijk verklaren waarom je iets doet, want dan verander je niet, dan lijkt het meer op een slechte eigenschap die je niet gaat veranderen maar verdedigen.
Zoek dus de uitdaging niet op en rijd je eigen rit, laat je dus niet overhalen tot risico acties.
Zeg het ook tegen je mede motorrijders dat je niet boven je kunnen GAAT rijden.Veel kilometers maken en langzaam je grenzen verleggen.


Dat snap ik allemaal wel, en ik reden dan ook vaak met mezelf, alleen het is zo nattuurlijk. (het gaat zonder dat ik er erg in heb, alleen achteraf kom ik telkens tot deze conclusie)

Ben misschien wel zwaar adrenaline junk aan het worden ofzo!
 
Ik heb precies hetzelfde als Ouzo, je weet dat je het niet moet doen, en toch probeer je om zo'n snellere rijder bij te houden.
En omdat ik dat niet kan met vermogen doe je dat idd door laat te remmen enz.

Wat ik doe is bewust ff het gas dichtdraaien, gewoon een gat laten vallen, en niet op die snellere rijder letten.
dus je eigen rit rijden idd ;)


ps. soms "vergeet" ik deze wijze raad wel hoor })
 
Ik heb precies hetzelfde als Ouzo, je weet dat je het niet moet doen, en toch probeer je om zo'n snellere rijder bij te houden.
En omdat ik dat niet kan met vermogen doe je dat idd door laat te remmen enz.

Wat ik doe is bewust ff het gas dichtdraaien, gewoon een gat laten vallen, en niet op die snellere rijder letten.
dus je eigen rit rijden idd ;)


ps. soms "vergeet" ik deze wijze raad wel hoor })

Ja maar Zandor deze post was ook niet voor jouw bedoeld!

Jij bent niet oud, wijs en ervaren! ;)
Je moet me niet te veel steunen, straks krijgen jonge rijders de naam impulsief, onverstandig en snelheidsmaniakken te zijn met veel te veel poen!

Maar wat doe je als je bewust met z'n tweeen rijd! (i.p.v. je af te zonderen)
Dan kun je moeilijk de pet aan maarten geven.
 
Je zult moeten inzien dat het bijhouden van een ander je nog geen geweldige
rijder maakt.
Leren omgaan met je beperkingen en deze stukje bij beetje bijschaven zal ook
jou de weg banen naar een goede rijder.
Door zelfoverschatting zijn er al zoveel onder de vangrail terecht gekomen.
Gun jezelf de tijd,en geniet van het rijden op de mannier zoals jij het doet.
Voluit gaan door een bocht maakt je nog geen geweldige rijder.
Het juist inschatten van situaties ja dat zul je je moeten aanleren.
Vaak gaat dit gepaard met de nodige ervaring,het is niet anders.

Maar laat je niet gek maken,het breekt je geheid een keer op.

veel plezierige kmetertjes gewenst. ;)
 
Ik ken het gevoel i.i.g. Precies 2 jaar na mijn rbw, toen kocht ik een streetfighter. Deze had ongeveer 106 PK's op het achterwiel..

Het geeft echt een fantastisch gevoel wanneer je zoiets de vrije teugel kan geven, maar je maakt o-zo-snel een foutje dat zwaar bestraft kan worden.. Ik heb geluk gehad, en op tijd dit beest weggedaan, omdat ik ook merkte dat ik hoe langer hoe meer "verslaafd" raakte aan de adrenaline, terwijl ik ook donders goed doorhad dat ik die machine bij-lange-na niet onder controle had.

Ik ben nu i.i.g. weer aan het sparen voor een wat lichtere motor. Kun je net zo veel plezier van hebben als van zo'n monster..

just my 2 cents.. 8-)
 
Het gedrag waar je het over hebt laat zien dat je iets te bewijzen hebt!

BMW-Boxer, nothing to prove!
 
Het geeft echt een fantastisch gevoel wanneer je zoiets de vrije teugel kan geven, maar je maakt o-zo-snel een foutje dat zwaar bestraft kan worden.. Ik heb geluk gehad, en op tijd dit beest weggedaan, omdat ik ook merkte dat ik hoe langer hoe meer "verslaafd" raakte aan de adrenaline, terwijl ik ook donders goed doorhad dat ik die machine bij-lange-na niet onder controle had.

Tja, ik ken het probleem, maar het voelt zo heeeeeeeerlijk.
Ik ben het type dat in zijn eerste door een winkelstraat soms even al die brave mensen doet omkijken, om dat een vinger gebaar rond het voorhoofd te maken.

Twee maanden geleden zat ik te trillen na een lekkere rush, maar nu doet het niet veel meer '( dus: NOS kitje bestellen ;)

Verstand heb ik niet, maar goed ook anders had ik mijn Virago nooit weg gedaan en deze pr8tige machine nooit ondekt :9~

Je leeft maar een keer, hoelang bepaal je zelf...
 
Terug
Bovenaan Onderaan