Snelheid en verstand!

Tja, Ouzo... netjes dat je dit "in de groep" gooit, teken dat je wel nadenkt over waar je mee bezig bent. Nu nog de kracht om je EIGEN beslissing na te leven, dus om NIET mee te gaan met die ander.
Als je met zijn tweeen rijdt, moet je maat ook maar rekening houden met JOU.. toch? dus jij moet niet altijd hem bij proberen te houden, hij moet jou ook bij LATEN houden.
Kwestie van onderling regelen.

Voor de rest: laat je niet gek maken!!!

Ik heb het vandaag nog gehad op De Baars. Zat achter een jongen die rechtuit fiks gas gaf, ging met wat achterstand op hem de bocht in. Rij gewoon mijn eigen lijn en snelheid, eind van de bocht had ik hem bijgehaald. Was dat niet zo geweest, pech gehad. Toen weer een recht stuk, eerst rustig ivm auto's en daarna ff sprinten. Bij de volgende bocht rem ik gewoon op tijd, 't is immer geen race (ik had hem inmiddels wel ingehaald op vermogen, het was slechts een Fireblade ;) ) komt hij me nog vol voorbij knallen. Vervolgens verklooit ie zwaar zijn bocht omdat ie te laat remde, en kon ik hem in de bocht weer pakken en zakken. Moraal van het verhaal: eigen tempo rijden is vaak ook uiteindelijk het SNELSTE!!!
Kwestie van het hoofd koel houden, en ook betijds denken: Jij bent gek!! Rij maar, ik doe niet mee...
 
Moraal van het verhaal: eigen tempo rijden is vaak ook uiteindelijk het SNELSTE!!!
Volledig mee eens, "vloeiend" rijden geeft uiteindelijk het beste resultaat!
Een "fluweel handje" heeft meer zin dan een agresieve!, misschien niet in de eeerste bocht, maar zeker in de derde. :+ Laat je niet opklooien. (al moet ik opbiechten dat het weleens verleidelijk is.
 
Tja, Ouzo... netjes dat je dit "in de groep" gooit, teken dat je wel nadenkt over waar je mee bezig bent. Nu nog de kracht om je EIGEN beslissing na te leven, dus om NIET mee te gaan met die ander.
Als je met zijn tweeen rijdt, moet je maat ook maar rekening houden met JOU.. toch? dus jij moet niet altijd hem bij proberen te houden, hij moet jou ook bij LATEN houden.
Kwestie van onderling regelen.

Voor de rest: laat je niet gek maken!!!

Ik heb het vandaag nog gehad op De Baars. Zat achter een jongen die rechtuit fiks gas gaf, ging met wat achterstand op hem de bocht in. Rij gewoon mijn eigen lijn en snelheid, eind van de bocht had ik hem bijgehaald. Was dat niet zo geweest, pech gehad. Toen weer een recht stuk, eerst rustig ivm auto's en daarna ff sprinten. Bij de volgende bocht rem ik gewoon op tijd, 't is immer geen race (ik had hem inmiddels wel ingehaald op vermogen, het was slechts een Fireblade ;) ) komt hij me nog vol voorbij knallen. Vervolgens verklooit ie zwaar zijn bocht omdat ie te laat remde, en kon ik hem in de bocht weer pakken en zakken. Moraal van het verhaal: eigen tempo rijden is vaak ook uiteindelijk het SNELSTE!!!
Kwestie van het hoofd koel houden, en ook betijds denken: Jij bent gek!! Rij maar, ik doe niet mee...

Dankje HAga!
Tenminste iemand die lovenswaardig is over het feit dat ik openbaar wat velen denken maar niet zeggen.

Ik weet wat het probleem is en zal er ook wel leering uit trekken. Maar ik wilde dus net zoals bij jouw verhaal gewoon even weten hoe eenieder dat soortgelijke situaties heeft ervaren en te boven zijn gekomen!
Veel mensen verzwijgen al snel de fouten en de iets mindere acties die ze wel eens hebbengemaakt. Maar willen Ohw zo graag even wijsgerig hun verhaal doen.

(is niet de opzet van dit topic, ik ben niet op zoek naar verhalen van mensen die zo wijs zijn dat ze vergeten te vertellen hoe ze dat zijn geworden)
 
Een aantal aspecten die hier voorbijkomen herken ik zeker uit mijn eigen ervaring. Zo was ik ook altijd geneigd om later te remmen en sneller op het gas te gaan als 25KW'er, dit had ik vooral met m'n RS125 toenertijd.

Echter probeer ik nooit iemand bij te houden die sneller is dan mij, ik leg dat nu redelijk gemakkelijk naast me.
Ik heb dan ook altijd een goede smoes die luid "Ik ben maar een 25KW'er en heb nog niet zoveel ervaring want ik rijdt nog maar een jaar". Vaak krijg ik dan een compliment iets in de trend van "Verstandig dat je je grenzen kent" of "Voor iemand die nog maar een jaar rijdt doe je het heel erg goed". Als je dat een paar keer gehoord hebt ga je daar ook meer waarde aan hechten en vanzelf meer met je verstand rijden. Tenminste, dat is bij mij het geval!
 
Laatst bewerkt:
Het gedrag waar je het over hebt laat zien dat je iets te bewijzen hebt!

BMW-Boxer, nothing to prove!

Haha nou er zitten ook gekken op BMW's hoor, werd vorige week nog ff ingehaald door zo'n figuur met z'n kleine kind achterop. Ik zat te twijfelen of ik in zou halen, ik denk gaat net wel, net niet, kijk over m'n schouder gaat die gast er op het laatst voorbij. En bij het stoplicht stonden we weer naast elkaar, stond ie naar me te kijken, heb hem maar laten gaan, hij ging wel goed debocht door met zijn BMW.

Wordt wel vaker uitgedaagd, komt nog wel..
 
Ervaring is de beste leermeester!

Ik rij niet zoveel kilometers op mijn motor (<8000 per jaar), maar ik doe wil ieder jaar een VRO of circuitdag. Dat is niet alleen ontzettend gezellig om te doen, maar je leert er iedere keer weer van.

Waar je overigens ook heel veel van leert is een flitskast '( (als je er met 186 voorbij vliegt op een 80km weg)
 
... Want ik moet hier maar eens snel lering uit gaan trekken voor het echt fout gaat!

En zo, hoe ben jij wijzer geworden. (behalve door het rubber boven je hoofd te sturen)
...Ouzo was jij het niet waarmee ik, met nog een paar lui, bij een van de eerste meetings op de Baars van dit jaar heen en weer ben gereden naar Divmo?
Ging er best aardig op toen inderdaad.
Dus jij wilt langzamer gaan rijden en niet meer de aandrang hebben minimaal even hard te gaan als je voorganger? Volgens mij heb je het al goed begrepen. Nu nog doen dus ;-) Ik heb meer het omgekeerde. Ik rij een leuke sportieve motor en denk veel te veel na, waardoor ik net zo goed een CB-tje of een BMW of zo had kunnen rijden.
Ik wil in ieder geval een keer een VRO cursus doen. Misschien ook iets voor jou. Als je dan hard rijdt, zorg dan dat je het ook kunt (waarmee ik niet zeg dat je niet kunt rijden).
 
Waarom laat je je meer ervaren vriend niet voorop rijden?? Dan kun jij het tempo aangeven en de bochtjes lekker nemen op de snelheid die jij fijn vind!! Die vriend van jou kan jou dan lekker bijhouden en ook lekker rustig gassen!!

Dit doe ik ook meestal, vind het nooit erg om achteraan te rijden hoor ;)
 
Het probleem is bekend bij iedereen die motor rijdt. Maar rij gewoon je eigen rit en laat je niet opnaaien. Overigens makkelijker gezegd dan gedaan. Ik ben over het algemeen vrij nuchter en laat me niet snel opkloten, maar ook ik ken de momenten waarbij je achteraf denkt, ging nog naar net goed.

Aan de andere kant, ik rij niet voor niets een snelle motor. De kick van snelheid, de adrenaline shots, etc., zijn erg verslavend. Toch realiseer ik me regelmatig, soms n.a.v. een tragisch ongeval, dat het soms allemaal op het randje is. En hoewel ik het motorrijden een schitterende hobby vind, ik wil graag nog wat langer op deze aardkloot rondlopen. Heet relativeren geloof ik.

Er is trouwend niets mis met het meerijden met snellere/betere motorrijders, daar kun je veel van leren. Als je maar zorgt dat jij het leermoment bepaald.
 
Terug
Bovenaan Onderaan