Snelheid opvoeren van CB125?

Imas

Rookie
17 mei 2004
15
0
brugge
Hallo,

Dit is dus mijn "brik" , een CB125 uit 1971 met 20500 km op de teller.
full

Ik heb het ding volledig opgepoetst , nieuwe koppelingsplaten ingedaan, nieuwe bougies, olie ververst, nieuwe contactpunten, onsteking geregeld (eindelijk!).
Nu rijdt "ze" dus vlot , start gemakkelijk maar de topsnelheid is amper 80km/u.
In folders en handboeken over deze motor lees ik altijd dat de topsnelheid zo rond de 120km/u zou liggen. Niet dat ik die snelheid wil maar een 100km/u zou
wel leuk zijn. M'n vraag dus aan jullie , de experts, hoe zou ik de snelheid zo'n 10 à 15 per/u kunnen opdrijven ( de normale snelheid voor deze motor) zonder al te zware ingrepen. Het is wel zo dat ik nu rondrij met de originele uitlaten ( ze blinken wel , maar zitten vol met gaten onderaan) ,maar die ga ik nu laten vervangen. Zou dit een invloed hebben op de snelheid?
Alle hulp is welkom!
thx
sammy
 
Hoi Sammy,

Staat je ontsteking echt wel goed? De timing heeft heel veel invloed op de prestaties. Ook de kleppen gesteld en de carburateur(s) netjes afgesteld? Blijft er geen rem hangen? Ja, klinkt simpel, maar ik heb het eens gehad. Rem los: veel harder...

Check het allemaal eens na, en ook je luchtfilter. Als die vies is en/of verstopt zit, loopt ie ook niet lekker. Carburateurs eens goed schoonmaken vanbinnen kan ook schelen, misschien zit er ook vuil daarin en/of gedeeltelijk verstopte sproeiers...

Succes ermee!! :)

PS: Erg mooie motor trouwens!!!!
 
haai,
bedankt voor je reactie.

De carburateurs heb ik vorige week pas schoongemaakt en heb er nieuwe sproeiers ingedaan ( vorige eigenaar had ze doorboord). De ontsteking heb ik zelf niet afgesteld ( daar ken ik weinig van) maar er werd verzekerd datie "perfect" stond ( maar wat is perfect hé?) Aan de luchtfilters kan het volgens mij ook niet liggen, heb ik ook schoongemaakt. De kleppen zijn afgesteld volgens technische fiche. Misschien dan toch die ontsteking? Wat zou er dan exact moet gebeuren?
 
wat die uitlaat betreft; een viertakt loopt het hardst zonder demping.
kijk ook eens naar je vertanding (voor- en achtertandwiel), zijn die aantallen wel origineel? is de compressie wel in orde?
ik lees dat de vorige eigenaar de carburateur heeft toegetakeld...als je ooit een extra carbje tegenkomt zou ik hem kopen en erop zetten...wie weet (als de rest niet helpt natuurlijk).
mooie honda!
 
Compressietestje? Met de leeftijd gaat zoiets natuurlijk achteruit.

Maar 120km/u vind ik behoorlijk positief (en 80km/u is echt te weinig), de cb250 waar ik op reed haalde dat met moeite.
 
Compressietestje? Met de leeftijd gaat zoiets natuurlijk achteruit.

Maar 120km/u vind ik behoorlijk positief (en 80km/u is echt te weinig), de cb250 waar ik op reed haalde dat met moeite.

Moet theoretisch lukken die 120, als 'k me niet vergis deed de CBS zelfs 130 ...

Welke was de vorige eigenaar ? Rijstijl ? Mijne kreeg 'k in de beginne niet over z'n 85, onderhoud gedaan, ontsteking ok, carbutje in orde en nu loopt ie vlot naar de 100 toe. Let wel, dit is een CD en geen CB, een mono en geen twin dus origineel al iets trager.
 
mooi ding man
zijn opvolger met mechaniesche schijfrem was mijn eerste motor [1973]
de prestaties topsnelheid met mij erop [85kg-178]± 110-115
maakte die wel 10500 rpm

waarom waren die sproeiers doorboord soms voor open kelken
daar wordt de levensduur niet beter van
 
dank voor jullie reacties,

Ik heb geen weet van de rijstijl van de vorige eigenaar, maar de motor trekt
zeer goed op maar blijft in z'n vierde hangen rond de 80/85km/u. In vijfde versnelling geen enkel verschil, enkel lager toerental. Er werd een compressietest gedaan en die leek optimaal... Met die nieuwe sproeiers in die carbs dacht ik datie perfect zou lopen. De remmen heb ik ook nagekeken, die slepen niet. Ik weet er geen raad mee... anyone? Ik zoek eigenlijk een specialist van dit soort motors in belgië of ndl, die er misschien eens kan naar kijken. Mijn sleutelaar weet er blijkbaar ook geen raad mee, en zegt me dat 80km/U normaal is voor dit type motor(no way josé!).
Dus als je me zou kunnen helpen , laat iets weten en ik kom af! Andere tips zijn natuurlijk ook welkom!
thx
sammy
 
de motor trekt zeer goed op maar blijft in z'n vierde hangen rond de 80/85km/u. In vijfde versnelling geen enkel verschil, enkel lager toerental.
Is de grens enkel op snelheid, of komt ie ook niet boven een bepaald toerental?

Misschien de vervroeger bij de ontsteking die vast zit. :?
Of de gasnaald in de verkeerde stand. :?

Heb je de bougie-kleur al eens na gezien?
 
De motor komt inderdaad ook niet boven de 6000 toeren uit, in z'n vierde en vijfde.
De bougies zien er normaal uit, lichtjes gekleurd...
Misschien moeten die toeren dan worden opgedreven als in zn 4 of 5 staat?
Doe je dit via ontsteking?? ( u ziet, mn technische kennis is voor verbetering vatbaar, maar you live, you learn!)
 
Laatst bewerkt:
als het je ontsteking was, zou die in alle versnellingen moeilijk doen.
zijn beide cilinders wel gelijk in compressie, en doen ze allebei mee?
 
als het je ontsteking was, zou die in alle versnellingen moeilijk doen.
Niet perse. Als de vervroeger niet goed werkt, heeft ie bij hogere toeren nog nauwelijks vermogen. Bij lagere snelheden trekt ie dan nog wel door naar hoge toeren, maar tegen de luchtweerstand bij hoge snelheid istie niet meer opgewassen.
(net zoiets als bij opgevoerde brommers met een te groot voor-tandwiel :X )


Misschien moeten die toeren dan worden opgedreven als in zn 4 of 5 staat?
Doe je dit via ontsteking?? ( u ziet, mn technische kennis is voor verbetering vatbaar, maar you live, you learn!)
Het gaat om het ontstekingstijdstip. De zuiger gaat omhoog, vertraagt, hoogste punt en dan weer omlaag. Ergens in dit verhaal komt de vonk met vervolgens de explosie. Er is voor elk toerental een ideaal tijstip te benoemen voor de vonk. Dan is het namelijk zo dat de explosie zeg maar tegen de zuiger aan begint te duwen precies als deze begint aan z'n neerwaartse beweging.

Ter vergelijk een fiets met trappers. Normaal bewegen je voeten gewoon met de trappers mee. Als je die explosie wilt nabootsten begin je telkens met je voet een eindje boven de trapper en geef je elke keer een flinke schop omlaag. Bij lage toeren schop je het beste wat later, als de trapper al een stukkie naar voren is gekomen. Bij jouw topsnelheid & maximale toerental kun je al schoppen terwijl de trappers nog net niet bij het hoogste put zijn aanbeland. De voet en de trapper komen elkaar dan nog net tegen.



Bij een verbrandings motor (de verhoudingen vd snelheden liggen dan natuurlijk wat anders) is het trouwens zo dat bij lage toeren al geld dat de vonk moet komen vlak voordat de zuiger in het hoogste punt is. Bij hogere toeren nog wat eerder anders haalt de ontploffing de zuiger pas in als deze zeg maar al halfweg naar beneden is.


De vervroeger bij mijn honda ('75) zit op het einde vd krukas, met twee veertjes, achter de ontstekingsplaat.


ps. Keep open minded, kan natuurlijk net zo goed helemaal aan wat anders liggen. ;)
 
Je mist dus echt vermogen in het hogere toerenbereik. Dan denk ik eerder aan de ontsteking (oude condensator?) of luchtfilter (oud, verstopt?).

Je schrijft dat de uitlaat veel gaten heeft, dit zou het probleem ook heel goed kunnen veroorzaken.
 
is dit al opgelost?
Komt hij wel op toeren in de lagere versnellingen?
Klopt je tandwielverhouding wel?

Ik heb nog een set originele niet verneukte carbs liggen...
 
Hé Sammy heb je het probleem intussen gevonden? Het interesseert me mateloos want ik heb dezelfde klacht, weliswaar met de mono versie van 1976. Ik geraak ook nauwelijks aan 80km/u en ik merk eigenlijk ook nauwelijks verschil tussen vierde en vijfde versnelling.

Jan
 
Ik heb een Suzuki GS550E en die wou niet harder dan 120km/u (175 moet toch kunnen), wou niet boven de 7000t/m komen en had een dip rond de 4-5000 t/m.
Dip is verdwenen na het hoger zetten vd gasnaalden en de top is goed gekomen door de hoofdsproeiers te vergroten, draaid nu makkelijk 10.000 t/m en haalt moeiteloos de 150.
Heb je hier wat aan?
Succes. Mooie fiets!
 
Laatst bewerkt:
Ik zou zeggen, zorg eerst eens dat je zeker weet dat het de ontsteking niet is.

Ga naar de automaterialen zaak, en koop een timing-light voor een euro of 20.

Trek het vliegwiel kapje eraf, en check of je ontsteking goed staat.

Is echt een fluitje van een cent, en dit goedkope handige stukje gereedschap heb je voor de rest van je leven, en nuttig voor al je voertuigen die je bezit of ooit nog eens ga bezitten...

Koop ook een werkplaatshandboek, daarin staat perfect uitgelegd hoe je de ontsteking af moet stellen.

Met zo'n oud ding is het echt niet moeilijk. :)

Ik heb o.a. een CB50 uit 1976 met een 80cc erop, ding is (na 3jaar) nog steeds waardeloos afgesteld maar rijd zo 90km/u (harder wil ik niet, dus neem geen moeite hem beter af te stellen :+ )
 
TS heeft sinds 2004, 15x gepost....

Het was (en ik hoop "is nog steeds") een mooi fietsje. Misschien dattie toch nog reageert, dat zou errug leuk zijn.
 
Ja het is een oud topic maar het gaat om nog veel oudere motor. Zolang die dingen blijven rondrijden blijft het wellicht nog actueel :) In elk geval het proberen waard: wie weet reageert ie inderdaad nog!

In elk geval al bedankt aan Ed: heb een franse en engelse versie van de service manual en het gedeelte over de timing van de ontsteking tegengekomen. Ik zal een op zoek gaan naar zo'n timing-light.
 
Terug
Bovenaan Onderaan