Snelheid Peugeot SV 125

Hinfie

Rookie
9 aug 2006
2
0
's-Gravenhage
Wie weet wat een normale snelheid is voor een Peugeot SV 125?

Ik heb hem twee weken geleden gekocht en loopt max +- 80 km/pu
Compressie is goed
Scooter trekt goed op
Luchtfilter schoongemaakt
Cabarateur schoongemaakt
Scooter is helemaal standaard

Alle tips/opmerkingen zijn welkom

Hinfie :]
 
aangezien de SV125 bijna hetzelfde is als de Honda lead 125 ,zal deze net als de lead niet veel harder gaan.

Je kan de ring bij de voorste poelie verwijderen.Iets minder optrekken, wat minder toeren op top en 5-10 km sneller.

Ik heb wel eens in de 100 gereden ,maar toen lag mijn uitlaat er zowat af.
Andere uitlaten zijn er zowat niet voor te krijgen.Met heel veel zoeken(Frankrijk,Italie) kun je misschien een Bigborekit vinden(175cc) en een andere uitlaat.

Er zijn zuigers van honda (MT125) die bijna hetzelfde zijn Qua hoogte en model en je net 10cc meer kunnen geven bij opboren.



Frans
 
Minimum snelheid op de snelweg is toch 70kmph ?

Frans


Die dingen gaan standaard gewoon niet harder.Ze zijn zuinig ,gemakkelijk en vrij goedkoop.Ze zijn niet net als de italianen gemaakt voor de sprint.Hoe sneller ie loopt hoe harder ie slijt.Boven de 90 wordt ie al aardig onstabiel.Boven de 70kmph kwam ik op sommige stukken asfalt hier al voor en achter los van de grond
Ding weegt nog geen 90kg.
 
@Gieliovd: Heb zelf ook 2 KS50's gehad, beide standaard. Bij elkaar geteld liepen die inderdaad 120...
Om met een Zundapp KS 120 te halen heb je toch minimaal een 70 of 80 cc cilindertje nodig. Standaard loopt zo'n ding echt niet harder dan 60 B|
 
Vergelijken 4-takt / 2-takt gaat niet.

Mijn Peugeot Speedfight met 49cc Honda woog 110kg en liep makkelijk ruim 80.

Ook voor de (véél oudere) Zündapps bestonden wel degelijk 50cc-cilindertjes die flink harder dan 60 opleverden; andere poorten, hoger toerental.

Iets anders is, dat het brandstofverbruik per ingeschakelde pk per uur bij tweetakt het dubbele is van dat bij een viertakt.

Viertakt verbruikt 0,25 liter per pk per uur, geeft dus 4pk per liter per uur.
Kleppenloze tweetakt met aanzuig-carb verbruikt 0,5 liter per pk per uur, geeft dus 2pk per liter per uur.

Bij de "juiste" rijstijl krijg je in een viertakt van 5pk max 1,25 liter per uur verstookt en in een "gewone" 2-takt van 5pk max 2,5 liter.

Ik neem expres het 5pk-voorbeeld want met minder kom je zelden aan 80km per uur.
 
Vergelijken 4-takt / 2-takt gaat niet.

Mijn Peugeot Speedfight met 49cc Honda woog 110kg en liep makkelijk ruim 80.

Ook voor de (véél oudere) Zündapps bestonden wel degelijk 50cc-cilindertjes die flink harder dan 60 opleverden; andere poorten, hoger toerental.

Iets anders is, dat het brandstofverbruik per ingeschakelde pk per uur bij tweetakt het dubbele is van dat bij een viertakt.

Viertakt verbruikt 0,25 liter per pk per uur, geeft dus 4pk per liter per uur.
Kleppenloze tweetakt met aanzuig-carb verbruikt 0,5 liter per pk per uur, geeft dus 2pk per liter per uur.

Bij de "juiste" rijstijl krijg je in een viertakt van 5pk max 1,25 liter per uur verstookt en in een "gewone" 2-takt van 5pk max 2,5 liter.

Ik neem expres het 5pk-voorbeeld want met minder kom je zelden aan 80km per uur.


En dan ga je er gemakshalve vanuit dat ELKE tweetakt hetzelfde rendement heeft, maakt niet uit wat voor uitlaat, carburateur, evt. injectie , etc......

Net zoals dat ELKE viertakt hetzelfde rendement heeft, maakt niet uit of je 300 km/h rijdt of 50 :+ :+ :+ :+ :+ :+
 
En dan ga je er gemakshalve vanuit dat ELKE tweetakt hetzelfde rendement heeft, maakt niet uit wat voor uitlaat, carburateur, evt. injectie , etc......

Net zoals dat ELKE viertakt hetzelfde rendement heeft, maakt niet uit of je 300 km/h rijdt of 50 :+ :+ :+ :+ :+ :+

Ga jij zijn verhaal nou nog meer eens lezen totdat je zeker weet dat je het snapt, want aan je reactie is wel te merken dat óf je hebt het niet goed gelezen, óf je snapt het gewoon niet.
 
En dan ga je er gemakshalve vanuit dat ELKE tweetakt hetzelfde rendement heeft, maakt niet uit wat voor uitlaat, carburateur, evt. injectie , etc......

Net zoals dat ELKE viertakt hetzelfde rendement heeft, maakt niet uit of je 300 km/h rijdt of 50 :+ :+ :+ :+ :+ :+

Ja, er zit verwaarloosbare marge op.

Fabrikanten en handelaars houden er niet van dat dit hardop verteld wordt, zeg maar politiek-incorrect want je verbreekt Het Mysterie; alle schippers en veel boeren weten het echter tòch.

Een andere motor, uiterst zeldzaam (door zwaar extra-materiaal) in wegverkeer maar wel op schepen, is de tweetakt-(diesel)-MET-kleppen: opbrengst beter dan 5pk uit een liter brandstof per uur. Ongeveer dit rendement valt ook te bereiken met INGESPOTEN kleppenloze tweetakt (maar bij mijn weten nog niet uit de kinderziekten; Aprilia/Vespa "ditech" gaat het MISSCHIEN maken) en met een zeer oud ontwerp, een 2-cilinder KLEPPENLOZE tweetakt waarvan slechts 1 cilinder de verbranding verzorgt en de andere dient als "turbo" LADEPUMPE. Deze laatste is uitbreidbaar tot 3-cilinder waarvan 2 verbrandend en een Duitser heeft dat zeer oude en reeds op racebanen en in wegverkeer bewezen ontwerp van stal gehaald:
www.lps-motor-2000.de/

Ook de oude (en weer in nieuwe common-rail-techniek teruggehaalde Direct Ingespoten Viertakt-Diesel), die oorspronkelijk te snel neiging had tot vuil lopen maar wel erg makkelijk meerdere brandstoffen pakte en erg makkelijk zonder voorgloeien kon starten bij omgevingstemperatuur niet lager dan -10C) had een rendement beter dan 4,5pk uit een liter brandstof per uur.

Dit zijn bekende haalbare rendementen en iedere fabrikant is heus wel zo wijs dat-ie niet iets echt slechters bouwt.

Rijstijl, stroomlijn, juiste versnellingskeuze, weersomstandigheden, terreingesteldheid en hoogte/luchtdruk zijn dus bepalend voor "gemiddeld verbruik" en wel een motorTYPE maar niet een motorMERK want echt, die constructeurs en bouwers weten onderling even veel.
 
Laatst bewerkt:
Ongeveer dit rendement valt ook te bereiken met INGESPOTEN kleppenloze tweetakt (maar bij mijn weten nog niet uit de kinderziekten; Aprilia/Vespa "ditech" gaat het MISSCHIEN maken)

Ditech (overigs van Aprilia) is allang uit de kinderziektes :Y Alle ditech's sind bouwjaar 2002 ongeveer zijn al probleemloos. Mijn maat heeft er 1 van 2003 (nieuw gekocht), en het enige probleem dat hij er tot nu toe mee gehad heeft is een verstopt brandstof pomp.
 
Wie weet wat een normale snelheid is voor een Peugeot SV 125?

Ik heb hem twee weken geleden gekocht en loopt max +- 80 km/pu
Compressie is goed
Scooter trekt goed op
Luchtfilter schoongemaakt
Cabarateur schoongemaakt
Scooter is helemaal standaard

Alle tips/opmerkingen zijn welkom

Hinfie :]
Da's niet goed. Ik heb ooit een Viva City 100 gehad, en die liep geheel standaard toch echt wel 110 km p/uur.
 
Volgens mij is de sv 125 gewoon een 2 takt.

Frans

Ik denk dat je gelijk hebt; er is erg weinig (duidelijks) over te vinden op Net, maar in het flash-zoekplaatje voor onderdelen zie ik aan de cilinder geen kleppen ....

www.easyparts.nl/

Dat zou dus betekenen dat het een ijselijk getemd beestje is, ingesteld op lange levensduur.
Misschien ook grotere slag dan boring, dus waarschijnlijk een breder pakweg 160cc-setje verkrijgbaar.

Ik zou eerst eens proberen te achterhalen welk merk op het motortje staat.

Edit: O, jij wist dat al

aangezien de SV125 bijna hetzelfde is als de Honda lead 125 ,zal deze net als de lead niet veel harder gaan.

Je kan de ring bij de voorste poelie verwijderen.Iets minder optrekken, wat minder toeren op top en 5-10 km sneller.

Ik heb wel eens in de 100 gereden ,maar toen lag mijn uitlaat er zowat af.
Andere uitlaten zijn er zowat niet voor te krijgen.Met heel veel zoeken(Frankrijk,Italie) kun je misschien een Bigborekit vinden(175cc) en een andere uitlaat.

Er zijn zuigers van honda (MT125) die bijna hetzelfde zijn Qua hoogte en model en je net 10cc meer kunnen geven bij opboren.



Frans
 
Bedankt voor de reakties!

De top van 80 met deze trekkracht is voor in de stad uitermate geschikt.

Mijn 70cc snorscooter liep tegen de 100, maar die had al moeite met een jaar te overleven, laat staan de 14 jaar die deze scooter nu is.

Raymond
 
Ditech (overigs van Aprilia) is allang uit de kinderziektes :Y Alle ditech's sind bouwjaar 2002 ongeveer zijn al probleemloos. Mijn maat heeft er 1 van 2003 (nieuw gekocht), en het enige probleem dat hij er tot nu toe mee gehad heeft is een verstopt brandstof pomp.

Ditech heeft geschoven tussen vespa/piaggio/aprilia; ik meen dat 1 jap er ook iets mee te maken heeft/had.

Het blijft te stil naar mijn zin rondom dit ontwerp, vooral over het grotere ding dan 50cc.

Als-ie werkelijk stabiel is geworden/gemaakt dan zou de 50cc-versie ideaal kunnen worden voor brom-auto'tjes, die nu algemeen met een laagtoerige (3000) twindiesel worden uitgevoerd die veel te veel van het wettelijk maximaal drooggewicht (350kg) pakken en bovendien met hun trage klappen enorme slijtage aan de verder vederlichte constructie toebrengen. Ja, ik rijd zo'n ding en ben per jaar aan totale kosten meer kwijt dan enige autorijder in mijn familie.

Als die motor enige tientallen kilo's uitspaart en bovendien naar pakweg 10.000 toeren gaat, al zijn het er maar 8.000 desnoods, dan gaan die peperdure karretjes (nieuwprijs vanaf ongeveer 12.000 euri) voortaan veel minder slijten.

Brom-auto's mogen wettelijk een vonk-gestuurde motor hebben niet groter dan 50cc, òf een ander type (niet-vonk-gestuurde) motor begrensd op 4 kW (zou verruimd worden naar 5), zonder limiet op cc's. Dit alles binnen drooggewicht max 350kg. Maximaal 2 mensen aan boord toegestaan (vergelijk bromfiets, maar mag niet op rijwielpaden).
 
Bedankt voor de reakties!

De top van 80 met deze trekkracht is voor in de stad uitermate geschikt.

Mijn 70cc snorscooter liep tegen de 100, maar die had al moeite met een jaar te overleven, laat staan de 14 jaar die deze scooter nu is.

Raymond

Ik heb 2 leads gehad.Voor op de langere afstand(24km woonwerk) vond ik het zonder de ring fijner(minder toeren) rijden.
Alleen de wiellagers waren een zwak punt.Let vooral het achterwiellager aan de uitlaatkant. Die sneuvelen nog wel eens.
Winters rijdt het lekker zelfs in de sneeuw.Laag zwaartepunt bij weing gewicht.
Voor meer info gewoon even het "motorscootertopic" lezen
Het grote MF motorscooter topic

Bijna alles van de oude lead 125cc geldt ook voor de SV125

Frans
 
Ik heb sinds kort ook zo'n lead125. Honda en Peugeot hebben kennelijk hetzelfde ontwerp gebruikt.

Mijn lead125 trekt met gemak goed op, hij heeft toch een redelijk koppel bij lage toeren. Ik ben er net mee op de autoweg geweest, (Arnhem, Zutphen), en ik kan net meekomen met 95 km/u als ik achter het scherm tuur.

@Willem1940: Ik mag morgen voor een kennis zo'n twin-diesel-brom-mobiel onder handen nemen; de radiateur is losgeraakt, de accubak ook, etc, etc..... :o :o :o

*O*
 
.......

@Willem1940: Ik mag morgen voor een kennis zo'n twin-diesel-brom-mobiel onder handen nemen; de radiateur is losgeraakt, de accubak ook, etc, etc..... :o :o :o

*O*

Meestal erg lastig sleutelen, weinig handruimte. Check vooral de rubberen motorsteunen want als er daar 1 van gaar is gaan de andere ook snel en rammelen de gloeiend dure lichtmetalen carters te pletter tegen het koude staal.
De mijne gingen hier in het heuvelland enige malen per jaar kapot maar mijn nieuwe garagist stak er 3 jaar geleden ander rubber uit zijn verzamelkist in, nauwelijks stugger en dat blijft goed.
 
Terug
Bovenaan Onderaan