Snelheid, relatief?

ik laatst met lessen (auto) voor het eerst op de snelweg geweest. ik moest 120 rijden maar had daar nog niet zo'n zin in. Dus ik weet wel zeker dat snelheid relatief is.

groeten
 
Leuk, maar een auto is sneller rond een bocht, het zij zo...

(maar misschien bedoel je wel standaard auto`s, een r1 zou ik wel vergelijken met een porsche gt3 e.d., dan is die porker rapper. Vergeleken met de opel van je buurman ben je met je ss wel sneller ja (of het meeste verkeer op de weg))
Ik vergelijk een gewone motor met een gewone auto. Zet een ER-5 tegenover die opel en die ER-5 kan nog steeds harder door de bocht doordat -ie tegen de centrifugaal kracht in kan leunen, terwijl een auto zijn gewicht verplaatst naar de buitenste banden.

Ik rij zelf een standaard R1100GS, maar ik ben nog geen auto tegengekomen op de weg die sneller een bocht kon nemen. :]
 
Volgens mij ben ik met m'n koekblik (Alfa GT) ongeveer net zo snel op een klaverblad als met m'n Mille. Ik denk dat de Mille iets sneller moet kunnen omdat ik daar wat meer reserve mee houd. 't heeft m.i. vooral te maken met de wrijvingscoefficient van je rubbercompound met het asfalt, aangevuld met factoren als hoe strak houdt je vering het rubber tegen het asfalt, en hoe zit het met je voor/achter balans. Met "tegen centrifugaalkrachten inleunen" heeft het imho niet zo heel veel te maken.
 
Haal je kuip eens van je motor af, dan besef je weer dat 150 best hard is.

Niet mee eens.... 200 is zelfs niet hard. Wat wel zo is, is dat je met 150 een flinke lading wind te verwerken krijgt en je het niet zo lang volhoud, wil niet zeggen dat je door de windkracht iets snel vind of niet (tenzij je misschien een orkaan in je rug hebt die je met 500km/u vooruit duwt - een F5 orkaan :P )

Ik sukkel wel lekker met 120-140 over de snelweg op m'n offroad en binnendoor lekker met +/- 100. Mooi zat.
 
Ik denk dat de Mille iets sneller moet kunnen omdat ik daar wat meer reserve mee houd.
Ik ben vaak genoeg ss rijders tegengekomen die nog niet op 15% van de capaciteit van hun motorfiets rijden. Daarom is rijvaardigheid belangrijker dan paardenkrachten. De meeste motoren kunnen veel meer dan hun berijders van ze vragen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan