snelheid

Overbrengingsverhouding - Wikipedia

Iedere motor heeft een andere overbrenging van vermogen, gewicht, noem het allemaal maar op.
Als je het ene blok begrenst.. naar 25kw.. loopt die bijvoorbeeld 160..
Als je een soortgelijke motor hebt met soortgelijk vermogen.. Kan die alsnog een betere overbrenging hebben dan de andere motor en daardoor meer snelheid en koppel overhouden.

Als je dan de oudere en nieuwere motoren tegen over elkaar zet, zul je zien dat nieuwere motor ook meer vermogen over houden dan de oudere motoren, door de betere overbrenging e.d.

Tenminste, dat is wat ik er zo snel een beetje uit op kon maken.



leuke link.



Theoretische topsnelheid

De Volvo motor heeft een maximaal haalbaar toerental van ±5.000 toerenmin. De theoretische topsnelheid zou dus 5 x 44 km/u = 220 km/u zijn. In de praktijk kan deze snelheid nooit worden bereikt omdat de invloed van rol- en luchtweerstand in deze berekening niet zijn meegenomen. Bovendien heeft de motor als gevolg hiervan eenvoudigweg niet genoeg vermogen om het koppel te leveren wat nodig is om deze (theoretische) snelheid te halen.



dat is nu precies de spijker op deze discussie. 8-) O-)
 
leuke link.



Theoretische topsnelheid

De Volvo motor heeft een maximaal haalbaar toerental van ±5.000 toerenmin. De theoretische topsnelheid zou dus 5 x 44 km/u = 220 km/u zijn. In de praktijk kan deze snelheid nooit worden bereikt omdat de invloed van rol- en luchtweerstand in deze berekening niet zijn meegenomen. Bovendien heeft de motor als gevolg hiervan eenvoudigweg niet genoeg vermogen om het koppel te leveren wat nodig is om deze (theoretische) snelheid te halen.



dat is nu precies de spijker op deze discussie. 8-) O-)
Het heeft ook gewoon met de cilinderinhoud te maken. 125cc kan natuurlijk nooit tegen zoveel weerstand vechten als een 600cc motor. Mijn 25kw SRAD ging gewoon 180 terwijl een 125cc net 150-160 haalt. Er zit gewoon een verschil in klaar.
 
Laatst bewerkt:
vandeweek nog op een begrendse gsxr 600 gereden, 22,nogwat Kw
ding haalde op de teller 195, en had nog iets adem over

al is die teller afwijking op zo'n motor uit 2009 natuurlijk enorm!
en leef en rijdt ik niet zolang als jou, dus wat weet ik ervan?


ga er verder inderdaad maar niet op in, niet verstandig niet nee ;)
mompelt iets over de verschillende soorten begrenzing, en verschillende uitwerkingen op snelheid daarvan
Die afwijking is helemaal niet zo groot hoor!

[serieus]De afwijking op de snelheid bedraagt tussen de 4 en de 7km, en niet meer (tenzij de tandwielen verhouding niet meer origineel is). Die afwijking is zelfs niet eens procentueel, zoals zovelen denken, en wordt niet meteen groter naargelang je snelheid. Bij Suzuki ligt de afwijking rond de 5km/u, en ik kan 't weten, want rijdt al met mijn zoveelste Suzuki. Die afwijkingen worden trouwens doelbewust aangemaakt door de constructeurs. Kijk maar eens na. Zet één van beide tripmeters bijv op km 50 op een snelweg op 0, en kijk dat 20km later eens na, en je zal zien, in 't slechtste geval geeft ie 20.5km aan ;) (indien hij dus origineel is he). Mijn GSX750F gaf na zo een test van 100km een afstand van 100.8km aan *D en een GSX600R van de door u genoemde generatie haal begrenst probleemloos 190+ hoor![/serieus]

Alleen jammer dat mijne niet de juiste kleur heeft om snel te kunnen/mogen gaan -O-
 
Vind het eigenlijk wel grappig ...

... al dat gediscuteer over CC's en PK's, en bijhorende topspeed _O-

[serieus]heb al eens met een V8, met 16.000CC (neen, geen schrijffout) gereden, en dat ding haalde "maar" 145km/u (begrenszer ontkoppeld :X ). Maar die BMW 325i naast mij, die bleef wel achter toen het groen werd O-) [/serieus]



KOPPEL! Daar draait het om! :Y

Mijn excuses, die 16.000cc is WEL een schrijffout ...
... het waren er maar 15.600 :P
 
Laatst bewerkt:
ow, en voor de zeurpieten

[afbeelding]

is niet mijn schema, maar klopt wel redelijk
de uitzondering bevestigt de regel :Y
En hoe zit dat dan bij mij??????????

Ik heb een andere motor op het oog, en die is zilver/zwart/blauw ...

O ja, en normaal heeft die 167PK (123kW), maar is begrensd op een beschamende 74kW, en haalt daardoor nog maar 255km/u ipv 285km/u :$
(moet ik dan zijwieltjes plaatsen?)
lol duitsers het snelst :p
En laat nu net de motor die ik op het oog heb een Duitser zijn }) *O* :]
 
Laatst bewerkt:
Die afwijking is helemaal niet zo groot hoor!

[serieus]De afwijking op de snelheid bedraagt tussen de 4 en de 7km, en niet meer (tenzij de tandwielen verhouding niet meer origineel is). Die afwijking is zelfs niet eens procentueel, zoals zovelen denken, en wordt niet meteen groter naargelang je snelheid. Bij Suzuki ligt de afwijking rond de 5km/u, en ik kan 't weten, want rijdt al met mijn zoveelste Suzuki. Die afwijkingen worden trouwens doelbewust aangemaakt door de constructeurs. Kijk maar eens na. Zet één van beide tripmeters bijv op km 50 op een snelweg op 0, en kijk dat 20km later eens na, en je zal zien, in 't slechtste geval geeft ie 20.5km aan ;) (indien hij dus origineel is he). Mijn GSX750F gaf na zo een test van 100km een afstand van 100.8km aan *D en een GSX600R van de door u genoemde generatie haal begrenst probleemloos 190+ hoor![/serieus]
Klopt inderdaad. De originele Bandit 1200 heeft waarschijnlijk één van de ergste afwijkingen ooit (wél procentueel), bij de 230 op de GPS geeft de meter bijna 280 aan (als het streepje er zou staan). 20% dus :+

Maar de tripmeter komt bijna exact overeen met de gereden afstand op de GPS...
 
Klopt inderdaad. De originele Bandit 1200 heeft waarschijnlijk één van de ergste afwijkingen ooit (wél procentueel), bij de 230 op de GPS geeft de meter bijna 280 aan (als het streepje er zou staan). 20% dus :+

Maar de tripmeter komt bijna exact overeen met de gereden afstand op de GPS...
Nog een kabel-aangedreven snelheidsmeter dan? In dat geval kan de afwijking idd toenemen rechtevenredig met de snelheid.

Maar nog maar weinig motoren meten hun snelheid nog met een kabel ;)
En al zeker niet op het voorwiel zoals er zoveel denken. Wordt al zeer lang op de "uitgaande as" gemeten :Y
Nadat de kabel vervangen werd door een elektronische meting werd dat gewoon opnieuw op die "uitgaande as" gemeten, maar dan met een sensor. Er zijn ook enkelingen waarbij de snelheid gemeten wordt door het aantal ontstekingen te verekenen met de ingestelde versnelling (boordcomputer), maar van dat systeem is men snel afgestapt omdat dat al snel voor problemen zorgde, en dat niet opwoog tegen de besparing van een elektriciteitsdraadje en sensor minder :P
 
Laatst bewerkt:
123, Een 3 meter lange achterbrug krijg je niet op kenteken _O-
Tot 190 is toegestaan.
Turbo of super charcher is niet aan te bevelen, gooit nogal
gemakkelijk de koppakking er uit en is haast niet goed af te stellen.
Big bore kit heeft 1599cc, dan heb je een rap lopende pk huis.
Maar leuk om zo hard te rijden, lijkt me niet.
 
123, Een 3 meter lange achterbrug krijg je niet op kenteken _O-
Tot 190 is toegestaan.
Turbo of super charcher is niet aan te bevelen, gooit nogal
gemakkelijk de koppakking er uit en is haast niet goed af te stellen.
Big bore kit heeft 1599cc, dan heb je een rap lopende pk huis.
Maar leuk om zo hard te rijden, lijkt me niet.
Hier in België zetten we een achterbrug dan ook niet op het kenteken, maar wordt het kenteken achteraan op de motor geplaatst :+
 
123,Heej een belg met humor _O-
Wij hier in nederland is door een verlenging achteraan toch echt de band.
Bij een verlenging zit de motor voor het achterwiel _O- .
Of bedoel je dat je hem van voren verlengd :}
 
123,Heej een belg met humor _O-
Wij hier in nederland is door een verlenging achteraan toch echt de band.
Bij een verlenging zit de motor voor het achterwiel _O- .

Of bedoel je dat je hem van voren verlengd* :}
Bedoel je dat de kentekenplaat achter het achterwiel moet uitkomen?

Geen probleem ... plaathouder en/of subframe ook verlengen, en dan kan je ineens ook het zadel verlengen, heb je plaats voor een man of 4, 5, ... :+

* vooraan verlengen is voor die choppers, je weet wel, zo een voorvork van 3 meter lang _O-
 
123, ik weet het makkelijker voor je op te lossen, men neme een kenteken plaat
en plaats hem met een beugeltje om de achterband of men plaatst het kenteken
links of recht van het achterband _O-
Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan :+
vooraan verlengen is zeker het overwegen waard met een voorvork van drie meter lang,
en dan zo,n apenhangerstuur er boven uit,heb je goed zicht in ieder geval _O-
 
123,K,heb altijd al gezegd,die Belgen zijn de makkelijksten niet
die maken het zich altijd zo moeilijk. _O-
 
Dat weet ik helaas al 123 _O-
Onder andere de benzineprijzen :') wil zelf nog wel eens net de grens over gaan om daar te tanken :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan