snelheidsmeter BMW R65

Een heel bekend euvel van de oudere BMW's.

Als je motor verder origineel is qua cardanoverbrenging en bandenmaat kan alleen een reparateur (bijv. Casu-Utrecht in Nieuwegein) hem voor je ijken.

Bij mijn Motometer snelheidsmeter waren de lagers en een asje versleten waardoor hij bij 5 km/h gelijk de hoek in vloog. Door hen gerepareerd en gelijk ge-ijkt waardoor de aanwijzing binnen 2% nauwkeurig is. Kosten waren 5 jaar geleden ca. 130 Euro.

Alleen ijken zal veel goedkoper zijn. Als je de meter los aanlevert kunnen ze dat zeer waarschijnlijk gelijk doen terwijl je er op wacht.
 
De snelheidsmeter van mij R65 geeft ongeveer 20 km teveel aan. Hoe kan ik dat weer goed krijgen?
Kijk even of de W waarde van de teller klopt. Staat op de wijzerplaat. Uit mijn hoofd moet een R65 W733 hebben. Maar dat kan misschien nog per uitvoering verschillen. En inderdaad, als je de kardanklok vervangt geeft ie ook verkeerd aan.
 
De waarde van je kardan bijvoorbeeld 37/11 geeft een getal, als je dat getal maal 230 doet krijg je het W getal dat je teller zou moeten hebben.

37:11=3,36
3,36X230=773
Ik kom op internet voor een R65 van 1983 als cardanverhouding tegen 31 : 9 = 3,44. Als ik dat met die 230 vermenigvuldig kom ik uit op 792, dus je type kilometerteller zou goed moeten zijn.
 
Laatst bewerkt:
Jij en ik hebben allebei gelijk. De R65 voor 1985 heeft als cardan overbrenging 31:9 en vanaf 1985 de door halflive aangehaalde 37:11.

Dus voor 1985 W=792 en vanaf 1985 W=773.

Ik heb een amerikaanse R65 van oktober 1985 en die heeft als wegdraaigetal W=1244, maar als ik dat deel door 1,609 kom ik ook uit op W=773.

Zie ook dit plaatje met de onderdelenlijst:

RealOEM.com - Online BMW Parts Catalog

gekozen: BMW R65, Europees van oktober 1984.

En als ik kies voor BMW R65, amerikaans, oktober 1985 krijg ik dit plaatje:

RealOEM.com - Online BMW Parts Catalog
 
Laatst bewerkt:
Het gaat natuurlijk niet om het sommetje. Maar als de teller niet zwabbert en toch schromelijk overdrijft zou ik eerst de kardan versus het W getal controleren.
Als dat goed is zit het dus in de teller, dan moet je horlogemaker zijn, of uitbesteden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan