Snelheidsmeter en toerenteller stoppen ermee bij gasgeven

Domenique

Rookie
27 jul 2013
5
0
Goedendag!

Ik heb een Suzuki SV 650S met 46.000 op de teller. Het is een carburateurmotor.

Als ik gasgeef en hij komt boven de +- 5000 toeren uit, stoppen de snelheidsmeter en de toerenteller ermee. Ze vallen tegelijkertijd naar 0. Ook gaat dan het benzinelampje branden. Bij het gas loslaten werkt alles (zo goed als) direct weer. Het lijkt eerder voor te komen als ik rij dan wanneer ik stilstaand de motor op toeren laat komen.

De accu is als test vervangen, dit mocht niet baten.
Accuspanning is 14.4 v stationair en 14.6 v op toeren.
Dashboard is los geweest, stekker ziet er goed uit. Droog en schoon.
Even een massadraad trekken is lastig omdat er meer dan 10 draden aan het dashboard zitten, geen idee welke de massa is.
Accupolen zijn schoon en maken goed contact.

Hier een filmpje van het probleem!


Iemand een idee?
 

Bijlagen

  • IMG_20210415_220722.jpg
    IMG_20210415_220722.jpg
    140,6 KB · Weergaven: 9
Laatst bewerkt:
als je het schema goed bekijkkt zie je een dat de B/W (zwart/wit) draad op het dashboard de massa zou moeten zijn want die zit aangesloten op de min van de accu. en ik vermoed dat die ergens een breuk heeft of een slecht contact. en als je daar geleiding verliest gaat de stroom een andere weg zoeken door lampjes heen (het benzine lampje dat gaat branden) maar dan hebben de meters geen normale 12V meer maar een stuk minder doorspanningsdeling en dan is het dus redelijk normaal dat ze terugvallen naar 0.
 
als je het schema goed bekijkkt zie je een dat de B/W (zwart/wit) draad op het dashboard de massa zou moeten zijn want die zit aangesloten op de min van de accu. en ik vermoed dat die ergens een breuk heeft of een slecht contact. en als je daar geleiding verliest gaat de stroom een andere weg zoeken door lampjes heen (het benzine lampje dat gaat branden) maar dan hebben de meters geen normale 12V meer maar een stuk minder doorspanningsdeling en dan is het dus redelijk normaal dat ze terugvallen naar 0.
Heerlijk antwoord dit. Dit geeft me weer zin om er goed naar te kijken! Ik ga morgen meteen aan de slag! Ik vermoedde ook dat het de massa is.. of anders het dashboard zelf wat geen piekspanning kan hebben?! Geen idee hoe de printplaat nou precies werkt op zo'n motor.
 
Terug
Bovenaan Onderaan