snelheidsmeter geeft veel meer aan dan werkelijkheid..

bbbasterd

Die hard MF'er
4 jun 2007
525
0
alkmaar
Middag!

Weet iemand waar het aan zou kunnen liggen dat mijn snelheidsmeter een veel hogere snelheid aangeeft dan werkelijkheid?

Bv bij 120 op de teller rijd ik iets meer dan 100...

Beetje vreemd, waardoor ook de km-stand hoger is dan in werkelijkheid...

Alvast bedankt voor de info.

Bas
 
Wettelijk gezien mag een kilometerteller NIET MINDER aangeven dan de werkelijke snelheid. De meeste fabrikanten lossen dit op door de teller een ruime marge mee te geven. Een overdrijving van 10% is niet ongewoon.
 
Middag!

Weet iemand waar het aan zou kunnen liggen dat mijn snelheidsmeter een veel hogere snelheid aangeeft dan werkelijkheid?

Bv bij 120 op de teller rijd ik iets meer dan 100...

Beetje vreemd, waardoor ook de km-stand hoger is dan in werkelijkheid...

Alvast bedankt voor de info.

Bas

Een andere tandwiel verhouding kan zoiets veroorzaken. Verder weet ik het eigenlijk niet :P

En uiteraard die marge ja. Alleen bijna 20km/h is wel erg veel denk ik zo.
 
Laatst bewerkt:
mogelijke oorzaken:
verkeerde (kleinere) voorband, dit bij een km-teller kabelaangedreven in het voorwiel
Verkeerde opnemer in het voorwiel (zelfde als boven)
Bij km-teller op tandwiel as: kleiner voortandwiel gemonteerd.

Dat was het wel zo'n beetje.
En ja je km-stand wijkt daardoor af naar boven.
 
Daar heb ik bij mijn CBR600 ook last van.

Wellicht dat je tellernaald niet goed geplaatst is (wellicht ooit andere tellerset ingekomen of open geweest?)

20 km/u is inderdaad veel en ook vrij lastig. Bij mij is het namelijk niet altijd 20 km/u, als ik stil sta geeft ie echt maar 0 km/u aan ;)
 
Middag!

Weet iemand waar het aan zou kunnen liggen dat mijn snelheidsmeter een veel hogere snelheid aangeeft dan werkelijkheid?

Bv bij 120 op de teller rijd ik iets meer dan 100...

Beetje vreemd, waardoor ook de km-stand hoger is dan in werkelijkheid...

Alvast bedankt voor de info.

Bas
Hoe heb je dit vastgesteld?
 
volgens mij staan die 2 dingen los van elkaar of vergis ik me nu?
En zoals al gezegd, een afwijking van zo'n 10%, zeker bij oudere autos/motoren is geen uitzondering.

Als je 100 km/u rijdt, en je teller geeft 120 km/u aan,
dan zal meestal ook de kilometertellerstand ook 120 km verder staan na een uur,
ipv 100.

mogelijke oorzaken:
verkeerde (kleinere) voorband, dit bij een km-teller kabelaangedreven in het voorwiel
Verkeerde opnemer in het voorwiel (zelfde als boven)
Bij km-teller op tandwiel as: kleiner voortandwiel gemonteerd.

Dat was het wel zo'n beetje.
En ja je km-stand wijkt daardoor af naar boven.

:^

Maar goed, over wat voor motor hebben wij het hier eigenlijk :?
 
Wettelijk gezien mag een kilometerteller NIET MINDER aangeven dan de werkelijke snelheid. De meeste fabrikanten lossen dit op door de teller een ruime marge mee te geven. Een overdrijving van 10% is niet ongewoon.

:^
soms is 15% nog wel gewoon.

120 - 10% = 108
120 - 15% = 102

Dus het zou goed kunnen kloppen...

Maar als je andere verhouding tandwielen hebt gemonteerd, en de km-teller is electronisch aangedreven, zou dit ook een verschil in snelheidsaanduiding kunnen betekenen.
 
.... Beetje vreemd, waardoor ook de km-stand hoger is dan in werkelijkheid...
Zie het als een meevaller....
Jouw motor is hierdoor dus zuiniger omdat je niet echt 120 rijdt.... Je krijgt minder bekeuringen, jouw motor heeft een betere wegligging, hij is stiller, komt verder op een tank.
Je kunt langer doorrijden voordat hij een beurt nodig heeft... Je doet langer met een setje banden. Ideaal dus.

Wil je wel precies weten hoe snel je rijdt overweeg dan de eenvoudigste optie: monteer een fietscomputertje op jouw dashboard en een magneetje in de remschijf.
 
Ok,

Ik dacht dat km-kabels altijd op het voorwiel zaten...
Ik heb vd vorige eigenaar vernomen dat hij een kleiner voortandwiel
heeft laten monteren... Volgens mij draait die dus sneller bij dezelfde snelheid
dan bij een grote... dan zal dat het wezen! Is dat dan niet aan te passen zodat
de snelheid klopt, en dan heb ik het niet over het vervangen van het tandwiel...

En om te antwoorden op de vragen hoe ik dat merk... als je 20km of meer boven
de 100km te langzaam rijdt dan aangegeven op de teller dan merk je dat gewoon
wel vrij vlot... er klopt gewoon iets niet... toen keek ik naar de 100mtr bordjes op de
snelweg en op mijn km-teller, en die bordjes kwamen minder snel langs dan dat mijn
teller 100mtr verder was...

Maar weet iemand of die snelheid correct te krijgen is met de huidege tandwielen?

(Het is overigens een fireblade uit 98)

Bvd,

Bas
 
Terug
Bovenaan Onderaan