Snelheidsmeter traag

jozik

MF'er
23 aug 2011
72
0
Hilversum
Sinds kort het motorrijbewijs, nog korter in het bezit van een Kawasaki GTR 1000 uit 1989 met het volgende probleem: bij optrekken duurt het enorm lang (ik schat zeker 10 seconden) voordat de snelheidsmeter ook maar ongeveer de snelheid van de motor aangeeft. Ik rijd al lang tussen de 80 en 100 km/u, maar de meter staat nog op 40 km/u.
Zijn er hier ideeën over de mogelijke oorzaak en wat er aan te doen is?
 
Als de snelheidmeter mechanisch is waarschijnlijk slip op de aandrijving van de kabel.
Is vaak een kunststof busje wat versleten is o.i.d.
Of de snelheidsmeterkabel is versleten waardoor deze te zwaar draait.
Als het een elektronische sensor is kan die ook defect zijn, of een defect in de meter zelf.
Moet je dus even kijken hoe de snelheidsmeter werkt.
Staat wel in een werkplaatshandboek of servicemanual.
Is misschien wel ergens te vinden op internet.
 
Laatst bewerkt:
Dank je voor je reactie. Het is een mechanische (originele) meter. Maar met 80.000 km lijkt versleten me wat vroeg. Ik heb de werkplaatshandboeken inmiddels gevonden en zal eens gaan neuzen hoe het in elkaar zit. Als ik de oorzaak vind en er wat aan kan doen, dan laat ik het hier weer weten.
 
Kabeltje gesmeerd. Lijkt wel iets beter, maar zeker nog te traag. Aan de kant van het wiel denk ik geen mogelijkheden, de kabel eindigt met een soort "u", die vast direkt aangedreven wordt. In de klok zit mogelijk een of andere slipkoppeling. Weet er iemand hoe dat zit en of er wat aan te repareren valt?
 
Meestal krijg je een snelheidsmeter niet zo maar uit elkaar. Dit vanwege mogelijk terugdraaien van de kilometerstand.

De aandrijving in een mechanische snelheidmeter is doorsnee een ronde magneet die direct wordt aangedreven door de kabel. Om de magneet zit een ronde bus die doorgaans van een aluminium legering is gemaakt. Naarmate de magneet sneller draait, is er een sterker veld wat de ronde alu bus meer probeert mee te trekken. Aan de ronde alu bus is de meternaald verbonden. (Hetzelfde principe als een kilowatt uur meter)
 
Laatst bewerkt:
Ik had laatst hetzelfde zelf veroorzaakt door het dingetje (ja, geen idee hoe het heet) wat tegen de as van het voorwiel waar de kabel aan bevestigd zit met een te dikke vet in te smeren (EP2) |( ... Is vanzelf bij mij weer verdwenen O-) maar wellicht dat daar iets te stroef loopt?
 
Laatst bewerkt:
Kabeltje gesmeerd. Lijkt wel iets beter, maar zeker nog te traag. Aan de kant van het wiel denk ik geen mogelijkheden, de kabel eindigt met een soort "u", die vast direkt aangedreven wordt. In de klok zit mogelijk een of andere slipkoppeling. Weet er iemand hoe dat zit en of er wat aan te repareren valt?


Je zou eventueel nog het uiteinde van de kabel in een accuboormachine kunnen klemmen en dan kijken of de snelheidmeter een beetje logisch reageert op toerental veranderingen. Het is verder niet onmogelijk dat de aandrijving vanaf het wiel slipt. Als je het wiel demonteerd kan je vaak wel de aandrijving inspecteren op slijtage, maar ik heb geen idee hoe dat bij zo'n GTR in elkaar zit.
 
Het is verder niet onmogelijk dat de aandrijving vanaf het wiel slipt. Als je het wiel demonteerd kan je vaak wel de aandrijving inspecteren op slijtage, maar ik heb geen idee hoe dat bij zo'n GTR in elkaar zit.
Tussen je vorkpoot en je wielnaaf zit de meenemer van de kilometerteller.

Het meenemen gebeurd meestal met twee lippen in uitsparingen in je wiel. Deze kunnen verbogen zijn waardoor ze niet even snel meegenomen worden met het ronddraaien van je wiel.

Verder zit er een wormwiel aandrijving in, waarbij de haakse aandrijving versleten kan zijn. Ook het vet hier kan verouderd en hard geworden zijn. Vaak is deze haakse overbrenging makkelijk uit elkaar te halen en schoon te maken.
 
Vandaag vanwege een leeglopende achterband de Kawa naar de garage gebracht. Volgens hen is het mechaniek in de meter versleten en is de enige remedie vervanging van de snelheidsmeter. Ik zal maar eens op zoek gaan naar een goed werkende 2e-hands....
 
Ik heb dit probleem ook gehad op mijn cb. Na openmaken bleek de oorzaak opgedroogd vet te zijn rond de as van de naald en het meenemer-magneet-ding. Gewoon de naald enkele keren met de hand op en neer bewogen en een drupje wd40 en de meter werkte weer prima.

Maak hem gewoon open, baat het niet dan schaadt het niet :)

In mijn geval was de tellerunit toegeperst met een metalen ring. Deze heb ik met een schroevendraaier omgeplooid zoals op http://www.salocal.com/sohc/tech/speedo/spedo1.htm
 
Ik heb dit probleem ook gehad op mijn cb. Na openmaken bleek de oorzaak opgedroogd vet te zijn rond de as van de naald en het meenemer-magneet-ding. Gewoon de naald enkele keren met de hand op en neer bewogen en een drupje wd40 en de meter werkte weer prima.

Maak hem gewoon open, baat het niet dan schaadt het niet :)

In mijn geval was de tellerunit toegeperst met een metalen ring. Deze heb ik met een schroevendraaier omgeplooid zoals op http://www.salocal.com/sohc/tech/speedo/spedo1.htm

Ga ik zeker proberen, dank voor de link naar de beschrijving hoe e.e.a. in z'n werk gaat .
 
Terug
Bovenaan Onderaan