Snelheidsverschil met filerijden: fantasie vs. realiteit

Ruud_W

MF'er
15 sep 2013
53
0
Rotterdam
Dagelijks rij ik met de motor van Rotterdam naar Amsterdam. De motor biedt mij grote voordelen in reistijd in verband met de grote dagelijkse verkeersdrukte op A13/A4. Ook vandaag was het weer erg druk rondom prins Clausplein, waardoor ik dagelijks ook moet filerijden. Zelf rij ik vlot door het verkeer heen, maar zeker niet als een gek zonder hersens.

Vandaag kwam ik op de A4 een colonne politiemotorrijders die in de file gebruik maakte van de vluchtstrook, maar uitermate langzaam reden. Alhoewel ik daar zelf geen aandacht aan schonk en door de file reed tussen de meeste linkerbanen vond 1 van de agenten (kennelijk) dat ik te hard reed. Met groot machtsvertoon (zwaailichten en hoge snelheid) is hij naar mij toe gereden om mij aan te manen om snelheid te minderen. Daarmee was de kous ook af.

Later realiseerde ik mij eigenlijk dat ik voor me gevoel helemaal niet zo heel hard reed (voor me gevoel zelfs langzamer dan normaal). De 'gedragsregels' van de KNMV hanteren als regel maximaal snelheidsverschil van 10 km/h. Ik vraag me dan ook af in hoeverre de 'gedragsregels' van de KNMV stroken met de realiteit. Zeker de doorgewinterde rijders die dagelijks woon-werkverkeer-verkeer rijden en vlot naar huis/werk gaan zullen in werkelijkheid vlotter door de file heen rijden.

Mijn gevoel zegt ook dat het kan. Ik rij zelf inmiddels 10 jaar motor waarvan heel kilometers door de file. Desondanks nog nooit een ongeluk gehad, veroorzaakt of in betrokken geweest. Mijn rijstijl zal aldus zeker niet zo slecht zijn als het gevoel dat de motoragent mij gaf..

Hoe kijken jullie aan tegen deze kwestie? Hanteren jullie de gedragsregel of rijden jullie ook vlotter door het verkeer. Daarnaast blijf ik een 'gedragsregel' een vaag begrip vinden.. Ik moet me immers altijd netjes gedragen, maar een snelheidsverschil van meer dan 10 km/h vind ik niet per definitie asociaal.

Ben benieuwd hoe jullie kijken naar deze kwestie.
 
Tja, wat voor de een 'common sense' is, is voor de ander asociaal.
Ik heb redelijk wat file ervaring, ik rij er met hardloop snelheid (15, max 20km/h) verschil doorheen. Totdat de meute 40 a 50 km/h gaat rijden, dan voeg ik in.
Bij rits / in of uitvoeg plekken doe ik ook altijd even rustig.
 
Ik rij zelf altijd tussen een file door met max 10 kmph verschil. Tot de file zelf 70/80 gaat rijden, dan voeg ik netjes in. Dit heeft me mn huid al eens gered. Reed tussen een file door en zag ineens de kofferbak van een taxi omhoog poppen. Ik kneep de rem in en jahoor meneer gooide de deur open om zn jasje even achterin te leggen. Had ik er harder tussen door gereden was meneer zijn portier kwijt en ik mn lak.
 
De meeste doorrijders/dagelijkse rijders zullen zeker met meer dan een 10km/h verschil door de file rijden, dat doe ik ook. Maar het is altijd verstandig om volgens het boekje te gaan rijden als agenten in de buurt zijn en dat doe ik ook. Ik vind ook dat 10km/h snelheidsverschil best argumenteerbaar is in bepaalde situaties maar vaak zou je ook sneller dan dat door de file kunnen rijden maar er moet wel een limiet zijn. Ik kan het begrijpen dat automobilisten zich ergeren aan motorrijders die met 50km/h snelheidsverschil tussen de file door schieten.
 
dus zij rijden over de vluchtstrook wat onder normale omstandigheden niet mag en dan komt hij naar jou toe :P

dan zal diegene ook aan die 10 km/h gedacht hebben.
maar ook een klein piemelke hebben ;)
 
Ik hou eerder een maximum van 30km/u verschil aan, dat kan natuurlijk een stuk lager zijn door de omstandigheden.
Soms ook ietsje sneller als ik gehaast ben en het verkeer het toelaat...
 
Ik hou het wel bij 10 km/h verschil en als er een ongeduldige motorrijder achter mij zit laat ik hem er langs. Het kan allemaal prima totdat het niet kan. Als ik zelf in de auto ziet zie ik de motoren vaak al niet laat staan de niet-motorrijders die in de auto zitten.
Ik zou er als automobilist ook niet blij van worden als er een schim in de zijkant van mijn auto rijdt die 'voor zijn gevoel helemaal niet zo hard reed' en dat ik dan ook nog eens de schade mag gaan lappen.

In b4 'ja maar dan moeten ze maar beter kijken'. Dat is niet hoe het in de praktijk werkt en dat is niet hoe mensen auto rijden. Daarom moet je ook niet raar opkijken als mensen geïrriteerd raken als je harder tussen de file door gaat rijden of dat een motoragent je aanspreekt op je snelheid.
 
De oom agent heeft waarschijnlijk een 'blauwtje' gelopen, en moest dat even afreageren.

Je kunt alles wel gaan ophangen aan 'totale willekeur' bij agenten en dat ze te weinig gene*kt hebben, maar dat is natuurlijk populisme ten top.

Artikel 5 Wvw zegt dat het verboden is om je zodanig te gedragen dat je gevaar of hinder veroorzaakt of kunt veroorzaken. De gedragsregel biedt een soort 'vrijbrief' hiervoor: als je je hieraan houdt, kan je niet verweten worden dat je gevaar of hinder veroorzaakt. Kom je daarboven, is het inderdaad aan de inschatting van de dienstdoende agent of hij je bekeurt of niet. En nee, daar is dus geen harde lijn in dus de ene keer ben je aan de beurt met een verschil van 20 kmh en de andere keer niet.
 
5924d2356efa5874c97ffede8aab03d6.jpg
 
Snelheid went zo ie zo, in de file en daarbuiten. Zelf rij ik op gevoel door de file, geen idee eigenlijk hoeveel snelheidsverschil er precies tussen zit. Af en toe denk ik wel die rijdt er wel vlot door, die laat ik dan passeren.

Verder wisselt het wel eens. De ene keer rij ik bijvoorbeeld door bij het stoplicht, maar ik denk ook steeds vaker wat maken die paar auto's nu uit.
 
Je kunt alles wel gaan ophangen aan 'totale willekeur' bij agenten en dat ze te weinig gene*kt hebben, maar dat is natuurlijk populisme ten top.

Ik leer in de OP dingen als: Een colonne motoragenten. 1 daarvan maakt een hoop heisa met zijn blauwe lampen, en hoge snelheid. TS geeft aan met weinig snelheidsverschil t.o.v. de rest te rijden. Ja, dan ik wel populistisch reageren.

P.S. Ik heb vandaag nog m'n haar laten blonderen. :+
 
Om eerlijk te zijn let ik er niet zo op. Drukker bezig met voor me uit kijken en knipperlichtjes (of juist het ontbreken daarvan) te signaleren dan dat ik op de teller kijk. Snelheid bepalen doe ik op gevoel. Als ik meer ruimte krijg (op bepaalde trajecten lijken automobilisten het steevast beter te begrijpen dan op andere trajecten) dan rijd ik harder.. bij minder ruimte ga je automatisch rustiger rijden natuurlijk.

Dat gezegd hebbende... ligt mijn snelheid tov de auto's in de file gemiddeld ongetwijfeld een stuk hoger dan de 10 km/h gedragsregel. Eerder 25 en dat lijkt soms al een slakkegangetje :P

Wat betreft de snelheid wanneer je weer gaat invoegen, dat neem ik ook niet al te zwart/wit. Officieel moet je dan dus wanneer je zelf 50 rijdt weer tussen de auto's gaan. De pest is soms dat het lastiger/gevaarlijker is om tussen auto's in te voegen die bumpertje-bumpertje 50 rijden dan ff te wachten en het bij 80 km/h nog eens te proberen als de auto's meer afstand houden.


TLDR: Hangt van de situatie af, maar waarschijnlijk vinden de meeste automobilisten me een tikje asociaal.
 
Leuk, 10 km / uur snelheidsverschil. Ik neem aan ten opzichte van de snelst rijdende rijbaan.

Ik hou mezelf er niet aan. Ik rij zo snel wat ik verstandig vind, ik let meer op het verkeer dan op mijn snelheidsmeter. Ik weet dat dit gevoel van "verstandig" heel sterk gestuurd wordt door het formaat van het blik. Een bouwvakkersboes naast een vrachtwagen geeft een minder veilig gevoel dan twee sportwagens naast elkaar.

Ik heb wel af en toe een reminder momentje. Zo stuiterde een keer mijn spiegel onder een auto omdat een klein geschapen ingeblikte minkukel 'het gat moest dichtrijden'. (BMW K serie, de spiegel kan er af).
 
Snelheid went zo ie zo, in de file en daarbuiten. Zelf rij ik op gevoel door de file, geen idee eigenlijk hoeveel snelheidsverschil er precies tussen zit. Af en toe denk ik wel die rijdt er wel vlot door, die laat ik dan passeren.

Verder wisselt het wel eens. De ene keer rij ik bijvoorbeeld door bij het stoplicht, maar ik denk ook steeds vaker wat maken die paar auto's nu uit.

Bij mij gaat het ook een beetje op gevoel. Ik let niet echt op de teller, meer een beetje gezond verstand. Ik denk dat er echt wel momenten zijn dat ik boven de 10km verschil uitkom, maar hoeveel precies weet ik niet. Ik rij echt niet roekeloos door de file want ik heb genoeg momentjes gehad die echt maar net goed gingen, waarbij ik blij was dat ik niet harder reed. Ik heb vrij regelmatig andere motorrijders achter me die er voorbij willen, dus die laat ik dan voorbij.

Wat ik wel merk is dat er verschil in motoren zit. Ik heb meerdere motoren en op de Tenere waarbij ik een stuk hoger en rechter op zit dan bij de XJ rij ik vaak onbewust harder door de file, omdat je door de hogere zit gevoelsmatig meer overzicht hebt. Niet asociaal hard, maar harder als ik normaal zou doen. Ik betrap mezelf er dan wel eens op dat ik eigenlijk te hard rij en laat het weer wat afzakken.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb geen idee hoe hard ik precies in de file rijdt, hangt af van de ruimte tussen de auto's en de lege gaten in de rij auto's (meer gaten is rustiger rijden, meer kans op baan wissels)
 
Mijn snelheid variëert met de file. Bij uit- en invoegstroken is mijn snelheidsverschil minimaal. Verder ben ik vaak wat sneller dan anderen; als ik een motorrijder vóór mij zie, die ook tussen de file door rijdt, haal ik die meestal in. Niet altijd: er zijn er ook die harder gaan dan ik. Soms onveilig naar mijn smaak.
Daarom denk ik dat het toch relatief kalm aan doe.
 
10 km/u verschil is écht erg langzaam. Rijd meestal met zo'n 30km/u verschil, maar het hangt heel erg af van de omstandigheden. Bijvoorbeeld gisterochtend op de A4, maakte men erg veel ruimte voor mij en de andere motorrijders tussen de 1e en 2e baan, dus kon prima 30 doortuffen. Maar op smallere of onoverzichtelijke stukken vertraag ik wel.

Vind het sowieso gek dat 10km/u en niet 30km/u als grens wordt aangehouden: in woonwijken is 30km/u vaak de max, in woonerven 15km/u. Hier heb je spelende kinderen, honden en katten die de straat op schieten, ballen (met kind of hond erachteraan) die de straat op stuiteren. Op de snelweg, waar alleen mensen met rijbewijs mogen komen, is 10km/u verschil ineens de max, voor een vrij overzichtelijke situatie.
 
Boem is ho, en die boem is slechts een kwestie van tijd bij het filerijden.
Als het zover is, zul je jezelf dankbaar zijn als de snelheid laag was. Dan word je namelijk opgehaald door een gele auto in plaats van een zwarte.
 
Ik lees machtsvertoon want blauwe lampen, ik lees dat je behoorlijk afwijkend reed want hij gaat uit de colonne speciaal om jou op je gedrag te wijzen,...

Je bent terecht gewezen. Dat je het hier nog post geeft aan dat je nu nog steeds niet weet hoe je na 10 jaar tussen een file door kunt rijden.

Je moet dus (veel) minder snel rijden als dat je toen deed. ;)
 
Deze regel is niet bedacht om je te pesten maar voor je eigen veiligheid.
Met een verschil van 20 a 30 kilometer per uur ziet een auto je niet tussen de file rijden.
Nou maakt het voor de auto niet zo veel uit hoor. Als jij er boven op klapt gaat hij naar de uitdeuker en krijgt de bestuurder een vervangende auto mee om weer in de file te gaan staan.

Die agent heeft keurig gehandeld, hij spreekt je met gebaren aan en wijst je op jouw fout. Hij schrijft geen bon uit.
Ik zeg; bloemen voor die man.

Nadenken jongens en meisjes!
 
Als ik op mijn eigen snelheid let, dan rij ik door een file met gemiddeld 30km/h.
Bij onoverzichtelijke situaties gaat de snelheid dan naar beneden tot 10km/h, trager kan ik niet rijden :')
 
Weer zo'n mooi topic waarin de TS vind dat hij wel bepaald hoe hij rijdt en vind dat regels niet voor hem gelden en politie altijd optreed met machtsvertoon *O*
 
Terug
Bovenaan Onderaan