Dagelijks rij ik met de motor van Rotterdam naar Amsterdam. De motor biedt mij grote voordelen in reistijd in verband met de grote dagelijkse verkeersdrukte op A13/A4. Ook vandaag was het weer erg druk rondom prins Clausplein, waardoor ik dagelijks ook moet filerijden. Zelf rij ik vlot door het verkeer heen, maar zeker niet als een gek zonder hersens.
Vandaag kwam ik op de A4 een colonne politiemotorrijders die in de file gebruik maakte van de vluchtstrook, maar uitermate langzaam reden. Alhoewel ik daar zelf geen aandacht aan schonk en door de file reed tussen de meeste linkerbanen vond 1 van de agenten (kennelijk) dat ik te hard reed. Met groot machtsvertoon (zwaailichten en hoge snelheid) is hij naar mij toe gereden om mij aan te manen om snelheid te minderen. Daarmee was de kous ook af.
Later realiseerde ik mij eigenlijk dat ik voor me gevoel helemaal niet zo heel hard reed (voor me gevoel zelfs langzamer dan normaal). De 'gedragsregels' van de KNMV hanteren als regel maximaal snelheidsverschil van 10 km/h. Ik vraag me dan ook af in hoeverre de 'gedragsregels' van de KNMV stroken met de realiteit. Zeker de doorgewinterde rijders die dagelijks woon-werkverkeer-verkeer rijden en vlot naar huis/werk gaan zullen in werkelijkheid vlotter door de file heen rijden.
Mijn gevoel zegt ook dat het kan. Ik rij zelf inmiddels 10 jaar motor waarvan heel kilometers door de file. Desondanks nog nooit een ongeluk gehad, veroorzaakt of in betrokken geweest. Mijn rijstijl zal aldus zeker niet zo slecht zijn als het gevoel dat de motoragent mij gaf..
Hoe kijken jullie aan tegen deze kwestie? Hanteren jullie de gedragsregel of rijden jullie ook vlotter door het verkeer. Daarnaast blijf ik een 'gedragsregel' een vaag begrip vinden.. Ik moet me immers altijd netjes gedragen, maar een snelheidsverschil van meer dan 10 km/h vind ik niet per definitie asociaal.
Ben benieuwd hoe jullie kijken naar deze kwestie.
Vandaag kwam ik op de A4 een colonne politiemotorrijders die in de file gebruik maakte van de vluchtstrook, maar uitermate langzaam reden. Alhoewel ik daar zelf geen aandacht aan schonk en door de file reed tussen de meeste linkerbanen vond 1 van de agenten (kennelijk) dat ik te hard reed. Met groot machtsvertoon (zwaailichten en hoge snelheid) is hij naar mij toe gereden om mij aan te manen om snelheid te minderen. Daarmee was de kous ook af.
Later realiseerde ik mij eigenlijk dat ik voor me gevoel helemaal niet zo heel hard reed (voor me gevoel zelfs langzamer dan normaal). De 'gedragsregels' van de KNMV hanteren als regel maximaal snelheidsverschil van 10 km/h. Ik vraag me dan ook af in hoeverre de 'gedragsregels' van de KNMV stroken met de realiteit. Zeker de doorgewinterde rijders die dagelijks woon-werkverkeer-verkeer rijden en vlot naar huis/werk gaan zullen in werkelijkheid vlotter door de file heen rijden.
Mijn gevoel zegt ook dat het kan. Ik rij zelf inmiddels 10 jaar motor waarvan heel kilometers door de file. Desondanks nog nooit een ongeluk gehad, veroorzaakt of in betrokken geweest. Mijn rijstijl zal aldus zeker niet zo slecht zijn als het gevoel dat de motoragent mij gaf..
Hoe kijken jullie aan tegen deze kwestie? Hanteren jullie de gedragsregel of rijden jullie ook vlotter door het verkeer. Daarnaast blijf ik een 'gedragsregel' een vaag begrip vinden.. Ik moet me immers altijd netjes gedragen, maar een snelheidsverschil van meer dan 10 km/h vind ik niet per definitie asociaal.
Ben benieuwd hoe jullie kijken naar deze kwestie.