snelle acceleratie ==> stuur begint te beven

Justice Strike

MF veteraan
12 nov 2006
4.439
0
Amsterdam
Ik was net terug van een klein stukje rijden, en ik denk ik ga even uittesten hoe dat is om met 90%~100% acceleratie op te trekken omdat ik ergens gelezen had dat dat milieu vriendelijk was. ik gaf gas op een recht stuk, en opeens begin mijn stuur hevig te beven. van links naar rechts. Geen tankslapper want het waren echt kleine uitwijkingen van links naar rechts. Maar dat is wel het eerste waar ik aan dacht.

Nu kwam ik wel net uit een bocht. Maar voordat ik begon te accelereren zorgde ik wel dat mijn fiets recht stond zodat het gewoon om acceleratie in rechte lijn gaat.

Nu zit ik na te denken waar dit fenomeen door gekomen is. Ik heb daarvoor een heel stuk op binnenwegen gereden (geen bochten rechtuit) en op de snelweg. Dat ging goed, nergens last van, dus ik acht de kans klein dat er iets mis is met de balhoofd van het stuur. het betreft immers alleen met extreme acceleratie. (ik had nog nooit zo snel geaccelereerd)

ik denk zelf dat mijn fiets een cm van de grond af kwam. of steeds van de grond af wou komen. Ik weet niet in hoeverre je merkt of je een lichte wheelie doet? ik had namelijk zelf niet het idee dat ik van de grond af kwam, maar het zou wel verklaren waarom mijn stuur beeft.

Heeft iemand enig idee hierover, zelf meegemaakt?

het is een triumph speed four overigens.
 
misschien is je voorband niet goed uitgebalanceerd. als het niet constant is denk ik ook niet dat het aan je balhoofd ligt.

wbt wheelie! bij vol accelereren komt de motor voor uit de vering misschien is dat het gevoel dat je bedoel, maar als je echt een wheelie doet merk je dat gauw genoeg.

wbt vol gas en milieu :? . rijd altijd volgas en in zijn 2 komt ie nog op het achterwiel. milieu is niet echt van belang bij motorrijden.

mvg.
 
Voluit acceleren milieuvriendelijk? Benieuwd waar je dat gelezen hebt. Het is in ieder geval goed voor je humeur...

Ook al maak je geen wheely, de druk op je voorwiel is zo goed als weg, kan dus makkelijk trillen zonder demper. Motor blijft stabiel als je rechtdoor je stuur gewoon loslaat?
 
Voluit acceleren milieuvriendelijk? Benieuwd waar je dat gelezen hebt. Het is in ieder geval goed voor je humeur...

Ook al maak je geen wheely, de druk op je voorwiel is zo goed als weg, kan dus makkelijk trillen zonder demper. Motor blijft stabiel als je rechtdoor je stuur gewoon loslaat?

motor rijd rechtdoor als ik het stuur loslaat, tenzij ik ga hangen dan gaat hij de kant op waar ik op hang.

er zit geen demper op dus dat zou misschien wel kunnen.

verder weet ik niet wat een cuppende voorband is. Spanning heb ik nog niet nagekeken maar in principe pomp ik de band op bij elke tankbeurt.

ja en het beven... het is het beste te omschrijven als een tankslapper die wat minder hevig is. Gewoon dat de band 3~5 cm heen en weer gaat niet dat de clipons de tank raken.
 
Laatst bewerkt:
Ik krijg nogal wat trillingen in het stuur als ik optrek vanuit een iets te laag toerental. Dacht ook aan het balhoofd, maar ben er eigenlijk nog steeds niet uit wat het is.
In elk geval: Bij een hoger toerental heb ik er totaal geen last van.
 
motor rijd rechtdoor als ik het stuur loslaat, tenzij ik ga hangen dan gaat hij de kant op waar ik op hang.

er zit geen demper op dus dat zou misschien wel kunnen.

verder weet ik niet wat een cuppende voorband is. Spanning heb ik nog niet nagekeken maar in principe pomp ik de band op bij elke tankbeurt.

ja en het beven... het is het beste te omschrijven als een tankslapper die wat minder hevig is. Gewoon dat de band 3~5 cm heen en weer gaat niet dat de clipons de tank raken.


heb je wel eens nagemeten of het ook echt goed is.
wil bij de tankstations nog wel eens k@t zijn,of te weinig of teveel druk.
 
Ik wist ook niet wat een cuppende voorband is. Dus dan maar ff zoeken...

Dit topic
vertelt meer...

Verder kan ik je niet helpen.

het is geen cupping als ik dat goed lees. Mijn voorband glijd namelijk niet.

verder... bandenspanning zal ik wel eens testen. Ik heb geen meter dus het is even moeilijk nagaan. Misschien even een pomp+meter kopen. Overigens heb ik geen ventieldoppen. Die zijn weg en geen winkel die ze heeft (vreemd genoeg).
 
het is geen cupping als ik dat goed lees. Mijn voorband glijd namelijk niet.

verder... bandenspanning zal ik wel eens testen. Ik heb geen meter dus het is even moeilijk nagaan. Misschien even een pomp+meter kopen. Overigens heb ik geen ventieldoppen. Die zijn weg en geen winkel die ze heeft (vreemd genoeg).

even naar een motorzaak of de kwikfit ofzo, die hebben doppies zat liggen, het is toch wel vrij belangrijk dat je die dopjes er op hebt zitten... desnoods haal je ze even van je auto af...

het schudden kan ook aan foutieve afstelling van je veren liggen, en ook is het ene type band gevoeliger voor dit soort 'schudden' dan het andere...
 
even naar een motorzaak of de kwikfit ofzo, die hebben doppies zat liggen, het is toch wel vrij belangrijk dat je die dopjes er op hebt zitten... desnoods haal je ze even van je auto af...

het schudden kan ook aan foutieve afstelling van je veren liggen, en ook is het ene type band gevoeliger voor dit soort 'schudden' dan het andere...

ik heb de vering net wat strakker gezet (vorige week). maarja ik kan er weinig over zeggen, ik heb het met de vorige instelling nooit uitgeprobeert. Zoals ik al zei met normaal rijden heb ik er geen last van alleen met extreem accelereren in de eerste versnelling (tweede nog niet geprobeert)
 
Is volkomen normaal, mijn fiets doet dit soms ook als ik hard optrek, voornamelijk op wat minder goed wegdek. Heeft er mee te maken dat de voorband bijna loskomt. Bij mijn vorige motor (R6) had ik er na het monteren van andere banden een stuk minder last van. (BT020>Pirelli Diablo) Het monteren van een stuurdempertje zal het probleem ook een stuk minder maken, of zelfs verhelpen.


Je kan natuurlijk ook normaal optrekken en niet als een mongool, dat is ook véél beter voor het milleu. :+
 
Laatst bewerkt:
Normaal volgens mij. Bij mij gaat die ook een beetje zoeken met het voorwiel. Komt gewoon omdat je bijna op je achterwiel rijd en voor dus geen druk meer heb. Een stuurdemper kan een uitkomst zijn als je dit vervelend vind.
 
dus oplossing zou zijn: Stuurdemper. Maar zijn er nadelen aan een stuurdemper? zorgt dat ervoor dat ik bochten moeilijker kan nemen?

Ja, een stuurdemper zal je probleem wel oplossen, maar ik zou het toch eerst eens anders proberen.

Je veerinstelling terug naar 'origineel' brengen, en van daaruit naar een goede instelling proberen te werken
wat voor merk en type banden heb je nu onder je motor zitten ?
 
Laatst bewerkt:
Je kan natuurlijk ook normaal optrekken en niet als een mongool, dat is ook véél beter voor het milleu. :+

Nee, het laagste verbruik ken je bij het toerental waarop het koppel maximaal is en de gasklep 100% geopend is. Helaas rijd je dan ook wel iets harder als toegestaan waardoor je veel meer energie nodig hebt en dus ook meer benzine verstookt om die snelheid te halen.
 
Lijkt me ook vrij normaal. Als je uit een bocht komt en je gaat op de gas heeft die toch een extra hupje mee zeg maar, omdat die uit de vering komt. Daarbij gooi je, je volle vermogen erop en dan gaat die aan de voorkant een beetje zweven. Doe je dit nog wat lomper dan zul je hem op 1 wiel trekken, zoals de vorige poster ook al zei.
 
dus oplossing zou zijn: Stuurdemper. Maar zijn er nadelen aan een stuurdemper? zorgt dat ervoor dat ik bochten moeilijker kan nemen?

Een stuurdemper geeft een veel rustiger gevoel. Ik zie een stuurdemper ook meer als een veiligheidsvoorziening; wanneer b.v. na een wheely het voorwiel weer kontakt krijgt met het wegdek, en daar zit net een bobbel, of de motor staat nog niet helemaal recht, kan het voorwiel gekke ddingen gaan doen; met een stuurdemper blijft het dan binnen de perken.

Een stuurdemper heeft minimaal invloed op de stuureigenschappen (en is "even wennen", na een uur merk je het eens niet meer); stel de demper vooral niet te zwaar af!!
 
Kan het nu posten bij iemand die nog wel op mf komt :9 :

Ik denk dat het niet aan je vering ligt, maar dat je je te vast "vasthoud" aan je stuur. Elke (supersport) word licht aan de voorkant onder volle acceleratie. Te verkrampt vasthouden aan je stuur zorgt er dus voor dat je motor erg nerveus word aan de voorkant.

Dus stuur losser vasthouden en meer met je benen werken! Durf te wedden dat je probleem een stuk minder word dan ;)

Probeer het eens :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan