Oke. Maar hoe bereken jij lobecenters dan, want daar hoor ik je niet over?Tuurlijk gebruik ik die. Hoe kom ik anders aan deze gegevens. En ik weet wel waar ik mee bezig ben. Ik vraag hier om advies.
Even kort verhaaltje hoe dit allemaal zo komt.
Ouwe blok was de klep losgekomen waardoor de kop beschadigd was en ik een nieuw blok eronder heb gezet, geheel stock. Nou had ik het ouwe blok geinspecteerd en kwam tot mn stomme verbazing erachter dat het 'race' nokkenassen waren. Deze heb ik overgezet met een nieuwe dunnere koppakking(zelfde dikte als het ouwe blok) . Toen contact gezocht met een tuner en getest op de bank. Hieruit bleek dat de nokkenas niet juist optijd staat. En dat ik er meer uit kan halen. Nou ben ik zelf aan het meten gegaan en dit kwam eruit. Ik zal kijken of ik er nog een meetklokje bij kan zetten om nogmaals alles te klokken.
Oke. Maar hoe bereken jij lobecenters dan, want daar hoor ik je niet over?
De waardes waar je nu mee komt zijn afhankelijk van hoe je ze meet, met of zonder klepspeling, en bij hoeveel lift. Lobecenters en klep/zuigerspeling zijn de maatgevende waardes als je andere nokkenassen/pakkingen gaat monteren. Dat je blok niet kapot is gelopen 95,5, is meer geluk dan wijsheid. Eerst alles goed uitmeten en zeker weten dat er genoeg ruimte is, voordat de startknop ingedrukt wordt is mijn advies. Dat je er nog extra klokken op moet zetten geeft mij al koude rillingen.
De lobecenters waar je nu mee komt zijn geen raceblok cijfers, zeker niet voor een r6. Kijk voor vergelijk eens op de site van Kent cams.
Of een nokkenas vooruit of achteruit, en het effect ervan, hangt helemaal van je blokopbouw af en wat je ermee wil. Wil je koppel onderin of puur topvermogen. Er is geen vaste waarde voor en geen vuistregel. Elke motor reageert anders, en is alleen met veel testbankwerk te bepalen. Lees daarvoor de info op de site van Factorypro.
Oke. Maar hoe bereken jij lobecenters dan, want daar hoor ik je niet over?
De waardes waar je nu mee komt zijn afhankelijk van hoe je ze meet, met of zonder klepspeling, en bij hoeveel lift. Lobecenters en klep/zuigerspeling zijn de maatgevende waardes als je andere nokkenassen/pakkingen gaat monteren. Dat je blok niet kapot is gelopen 95,5, is meer geluk dan wijsheid. Eerst alles goed uitmeten en zeker weten dat er genoeg ruimte is, voordat de startknop ingedrukt wordt is mijn advies. Dat je er nog extra klokken op moet zetten geeft mij al koude rillingen.
De lobecenters waar je nu mee komt zijn geen raceblok cijfers, zeker niet voor een r6. Kijk voor vergelijk eens op de site van Kent cams.
Of een nokkenas vooruit of achteruit, en het effect ervan, hangt helemaal van je blokopbouw af en wat je ermee wil. Wil je koppel onderin of puur topvermogen. Er is geen vaste waarde voor en geen vuistregel. Elke motor reageert anders, en is alleen met veel testbankwerk te bepalen. Lees daarvoor de info op de site van Factorypro.
Klepspeling is niet belangrijk om lobecenters te berekenen.Als ik alles wist had ik het niet gevraagt ? Ik vraag om advies en kennis.
Wat adviseer jij kwa meten ? Met of zonder kleppespelling ?
Ik zal die website eens doornemen. Bedankt
als het niet lukt of ik vertrouw het niet kan ik het altijd nog laten doen.
Leren doe ik elke dag nog...
Klepspeling is niet belangrijk om lobecenters te berekenen.
Bepaal eerst je bovenste dode punt voor op je gradenschijf. Ik gebruik een meetklok verlengt met een lasdraad. Bevestig de klok op een strip, die je op de kop kunt monteren.
De zuiger drukt de meetklok in bij het naar boven komen. Zet na een paar milimeter de klok op nul en lees de schijf af, en doe dit weer als de zuiger weer naar beneden gaat en op hetzelfde punt op klok terug komt. De waardes bij elkaar gedeelt door 2 is je BDP. Stel daar je aanwijsnaald op de schijf op af. Zet een andere meetklok op de klepstoterbus rand, en zet die op nul zodra je klep ongeveer een milimeter hebt ingedrukt. Je klepspeling is dan zeker weg.
Draai nu verder door. Gaat je klep nu weer in, en komt de klok op nul, lees de schijf af. Draai door tot de klep sluit en de klok weer op nul komt. Lees de schijf af. Tel de waardes plus 180 bij elkaar op, deel door 2 en trek er de laagst gevonden waarde nog vanaf. Dat is je lobecenter.
Controleer de klep zuiger/speling door met een hevel bij 10graden voor, en 10graden na BDP de klep in te drukken. Een veilige waarde is dan zo rond de 1.5mm. Ook hier kun je de meetklok voor gebruiken. Je kunt kleiner gaan op de inlaat, maar dat is jou risico. Ruimte is vooral afhankelijk van klepveren en hoe agressief je nokprofiel is. Oja, draai altijd 1 kant op, dat houdt de speling in de kleptrein aan dezelfde kant.
Dit is een beknopte versie. Ik heb evt wel wat opstellings foto's voor je als je wil. Ergens op het sportboxer forum staat een opstellingsfoto van mijn race boxer.
Have fun
Ik moet er misschien een how- too van maken. Maar het hele gebeuren is niet zonder risico als je je niet blijft controleren op wat je gedaan hebt. Daarom laat ik de klok op zuiger staan. Elke keer dat je dan door BDP gaat kun je de schijf controleren.
Nu nog een set verstelbare nokkenastandwielen, en je komt de garage niet meer uit
Thanks man, hier heb ik wat aan, ik ga het ff op deze manier proberen.
Heeft het ook nut (heb ik net gedaan) om de lobe center te meten ? klep helemaal in is , klokje er op . Opzoeken waar het dooie punt ong is en dan bijv 0,20 mm(= 80gr)verder en 0,20 mm(=70gr) terug en de graden aflezen en daar het midden van (75gr). Dat is dan ook de lobecenter in graden? (ff simpel uitgelegd)
Foto!Ik heb de yec verstelbare tandwielen erop...
Zitten 5 stel mogelijkheden op. Ik ga zo eens ff stoeien.
Krukkas 17 tands
Nokkenas 34 tands
Als ik het goed heb (verbeter me als ik t fout heb)
Nokkenas heeft 34 tanden dit aantal deel je door 360 .
Dan kom ik op afgerond 10,6 graad per tand..
Bijna goed. Lobecenter is krukasgraden, en die draait 2x de nokkenas. Dus 21.2grd.Krukkas 17 tands
Nokkenas 34 tands
Als ik het goed heb (verbeter me als ik t fout heb)
Nokkenas heeft 34 tanden dit aantal deel je door 360 .
Dan kom ik op afgerond 10,6 graad per tand..
Ik kan met deze nokkenassen + en - 2 graden ...
Exhaust open : 36 BBDC + 2 - 2
Exhaust close : 14 ATDC + 2 - 2
( met 1 mm lift)
[afbeelding]
Als ik het goed heb (berekening) dan moet het als volgt...
Uitlaat opend op 45 gr voor BDC (9gr eerder)
Uitlaat sluit op 4 gr na tdc(9gr eerder)
Of klopt deze berekening is?