Het wordt een hele boterham, een moeilijke ook denk ik, maar hier komt-ie:
Nu ik goed en wel bezig ben met het CeeBeetje (CB250RS) ben ik op zoek naar een andere, snelle nokkenas, zodat-ie meer past bij de rest van de aanpassingen (vnl. open filter, angepaste carb, geflowde kop, big bore met verhoogde compressie, open uitlaat). Grosso modo weet ik wel wat een nokkenstok doet en hoe het in z'n werk gaat, en ik wou dus graag een nieuw profieltje 'berekenen'.
Wat heb ik nou?
Standaard zit dit er in:
inlaat: 10° voor BDP openen, 40° na ODP sluiten
uitlaat: 40° voor ODP openen, 10° na BDP sluiten
(samengevat 10-40 en 40-10)
nu heb ik al wat rondgekeken en andere, vergelijkbare dingetjes gezocht, en ik vind verschillende waarden met bijhorende 'beloftes' naar prestaties:
voor de CB250RS vind ik bijvoorbeeld de volgende spullen:
6-43 en 48-6, voor een verbeterd middengebied en acceleratie
22-51 en 21-52 voor een beter top- en middengebied
38-65 en 65-38 voor een hoogtoerig blok
ik vond ook dat de oude XL350 een standaard setting heeft van 10-40 en 40-10, en daar vond ik voor:
22-48 en 50-22 voor een verbetering mid en top
33-63 en 60-33 voor een verbetering op top
dat zijn inderdaad heel wat getalletjes, ik zal ze dadelijk ook effe posten op een overzichtelijk gemaakt tekeningetje, dat wat verduidelijking bied op overlap en van die dingen...
Ik ga het hier nu niet hebben over andere lift en zo, laat ons het er voorlopig op houden dat dat ongeveer hetzelfde blijft.
Zijn er brikkers die ook wat snel spul in hun blok hebben gegooid, en die me kunnen zeggen wat ze juist hebben gedaan? Hoe meer meningen ik binnenkrijg, hoe 'makkelijker' de keuze uiteindelijk zou moeten worden. Misschien er nog wel bijzeggen dat betrouwbaarheid belangrijk blijft, en dat het dingetje 75% op de omloop gaat ingezet worden, en 25% op straat.
Alle hulp is welkom! B'dankt jonges!
Nu ik goed en wel bezig ben met het CeeBeetje (CB250RS) ben ik op zoek naar een andere, snelle nokkenas, zodat-ie meer past bij de rest van de aanpassingen (vnl. open filter, angepaste carb, geflowde kop, big bore met verhoogde compressie, open uitlaat). Grosso modo weet ik wel wat een nokkenstok doet en hoe het in z'n werk gaat, en ik wou dus graag een nieuw profieltje 'berekenen'.
Wat heb ik nou?
Standaard zit dit er in:
inlaat: 10° voor BDP openen, 40° na ODP sluiten
uitlaat: 40° voor ODP openen, 10° na BDP sluiten
(samengevat 10-40 en 40-10)
nu heb ik al wat rondgekeken en andere, vergelijkbare dingetjes gezocht, en ik vind verschillende waarden met bijhorende 'beloftes' naar prestaties:
voor de CB250RS vind ik bijvoorbeeld de volgende spullen:
6-43 en 48-6, voor een verbeterd middengebied en acceleratie
22-51 en 21-52 voor een beter top- en middengebied
38-65 en 65-38 voor een hoogtoerig blok
ik vond ook dat de oude XL350 een standaard setting heeft van 10-40 en 40-10, en daar vond ik voor:
22-48 en 50-22 voor een verbetering mid en top
33-63 en 60-33 voor een verbetering op top
dat zijn inderdaad heel wat getalletjes, ik zal ze dadelijk ook effe posten op een overzichtelijk gemaakt tekeningetje, dat wat verduidelijking bied op overlap en van die dingen...
Ik ga het hier nu niet hebben over andere lift en zo, laat ons het er voorlopig op houden dat dat ongeveer hetzelfde blijft.
Zijn er brikkers die ook wat snel spul in hun blok hebben gegooid, en die me kunnen zeggen wat ze juist hebben gedaan? Hoe meer meningen ik binnenkrijg, hoe 'makkelijker' de keuze uiteindelijk zou moeten worden. Misschien er nog wel bijzeggen dat betrouwbaarheid belangrijk blijft, en dat het dingetje 75% op de omloop gaat ingezet worden, en 25% op straat.
Alle hulp is welkom! B'dankt jonges!