snelle nokkenassen

kidDieX

MF'er
31 mrt 2004
200
0
BE
Het wordt een hele boterham, een moeilijke ook denk ik, maar hier komt-ie:
Nu ik goed en wel bezig ben met het CeeBeetje (CB250RS) ben ik op zoek naar een andere, snelle nokkenas, zodat-ie meer past bij de rest van de aanpassingen (vnl. open filter, angepaste carb, geflowde kop, big bore met verhoogde compressie, open uitlaat). Grosso modo weet ik wel wat een nokkenstok doet en hoe het in z'n werk gaat, en ik wou dus graag een nieuw profieltje 'berekenen'.
Wat heb ik nou?
Standaard zit dit er in:

inlaat: 10° voor BDP openen, 40° na ODP sluiten
uitlaat: 40° voor ODP openen, 10° na BDP sluiten

(samengevat 10-40 en 40-10)

nu heb ik al wat rondgekeken en andere, vergelijkbare dingetjes gezocht, en ik vind verschillende waarden met bijhorende 'beloftes' naar prestaties:

voor de CB250RS vind ik bijvoorbeeld de volgende spullen:

6-43 en 48-6, voor een verbeterd middengebied en acceleratie
22-51 en 21-52 voor een beter top- en middengebied
38-65 en 65-38 voor een hoogtoerig blok

ik vond ook dat de oude XL350 een standaard setting heeft van 10-40 en 40-10, en daar vond ik voor:

22-48 en 50-22 voor een verbetering mid en top
33-63 en 60-33 voor een verbetering op top

dat zijn inderdaad heel wat getalletjes, ik zal ze dadelijk ook effe posten op een overzichtelijk gemaakt tekeningetje, dat wat verduidelijking bied op overlap en van die dingen...

Ik ga het hier nu niet hebben over andere lift en zo, laat ons het er voorlopig op houden dat dat ongeveer hetzelfde blijft.

Zijn er brikkers die ook wat snel spul in hun blok hebben gegooid, en die me kunnen zeggen wat ze juist hebben gedaan? Hoe meer meningen ik binnenkrijg, hoe 'makkelijker' de keuze uiteindelijk zou moeten worden. Misschien er nog wel bijzeggen dat betrouwbaarheid belangrijk blijft, en dat het dingetje 75% op de omloop gaat ingezet worden, en 25% op straat.

Alle hulp is welkom! B'dankt jonges!
 
poging tot plaatje...
full
 
Je hebt de lift er niet bij staan?
En als je profielen vergelijkt, probeer er dan achter te komen op welke lift-hoogte die waarden zijn gemeten, dat kan natuurlijk erg veel uitmaken.

Ik heb er wel eens naar gekeken en het verbaaste me hoeveel er te krijgen is voor een 25 jaar oud brik. Maar het leek me niet geschikt voor lekker tuffen op straat. Nogal duur (~$400 excl. importkosten), slijtage gaat omhoog, verbruik omlaag.
Maar professionele motortuners kunnen je hierover toch wel adviseren?
 
OK, even een antwoordje op de bijkomende vraagjes:

ik had voorlopig lift buiten beschouwing gelaten, aangezien ik vooral geinteresseerd ben in de invloed van de verschuivingen van openen en sluiten, en in de wijzigingen van overlap: het opbouwen van druk etcetera. Uiteindelijk doel is dat het blok 'gewoon' beter ademt, en dat het rendement een beetje omhoog gaat...
De lifthoogte varieert van model tot model, maar ligt zowat tussen 0.5 (medium gebruik, street and track zeggen ze dan) en 0.7 mm (full race) meer dan de standaard waarde. Waar dat dat gaat uitkomen met de Wiseco d'r in moet ik nog effe bekijken (kop inkleien en zo meten wat de speling is tussen klep en zuigerhoofd), maar daar is in elk geval nog iets aan te doen door wat met de koppakking te spelen, of door de zuigerkop aan te passen en de klepvlakken wat terug te frezen. Lekker bezig, maar geen probleem :9 ...

wat betreft de waardes en de link naar de lifthoogte: alle waarden worden standaard gegeven voor een lift van 1 mm.

Je staat versteld wat er te krijgen is, maar vooral wat (lees: hoe weinig :) )het moet kosten: voor 140 euro leveren ze je die dingen aan je deur vanuit de States, het herslijpen van een nokkenasje komt bij mijn dealer op ongeveer 100 euro. Vind ik uiteindelijk meevallen. Flowen daarentegen kwam op een 250 bling, dus heb ik effe zelf de dremel ter hand genomen. Niet zo makkelijk met nokkendingetjes...

Wat die 'professionele' raad betreft: ik heb mijn spullen al voorgelegd aan een 'echte', en ik kan daar natuurlijk op vertrouwen qua 'rekenen' en zo, maar ik had er toch graag een objectieve (want onbezoldigde) mening bijgehad. daarbij heeft hij vooral ervaring met dat 180 PK Supersportgeweld van vandaag de dag, je kan begrijpen dat-ie raar keek toen ik aankwam met m'n wasmand vol oud ijzer en hem vroeg of het effe kon dattie van 25peekaatjes 'een ietsie meer' kon maken ;) ...

Ow, en ik denk er toch aan om het grootste deel van de tijd dat ding af te jakkeren op circuit... Toch al bedankt!
 
Laatst bewerkt:
hallo kiddiex

heb hier een grafiekje van een paar nokkenassen en nog wat
allemaal van een bigbore honda 400 [540cc] compressie 1op12 uitgedraaide carbs ongeveer 21mm effectieve doorlaat

onderste = standaard lichtblauw max kw-aaw 29,0
yoshimura= rood max kw-aaw 31,9
webcam = groen max kw-aaw 32,6

de bovenste dat is een iets ander motor [560cc] heeft alleen grotere kleppen [29,5-25mm] en een injectie systeem [26mm trottle] en een STANDAARD NOKKENAS
en die leverd 36,2 kw

die eerste motoren met standaard kop [iets bewerkt] zitten dus blijkbaar aan hun maximum wat betreft kleppen want die 560 leverd meer vermogen met een std nokkenas
ik weet niet hoeveel % je hem opgeboord hebt maar volgens mij kun je beter grotere kleppen monteren en dan evt ook nog een snellere nokkenas maar zou het eerst eens met alleen kleppen proberen en een grotere carb en dikke uitlaat *D


standaard=uitlaat open 35bbdc close 5atdc max lift 5mm inlaat open 5btdc close 35abdc
yoshimura=uitlaat open 55bbdc close 15atdc max lift 6,23mm inlaat open 15btdc close 55abdc
webcam = uitlaat open 53bbdc close 13atdc max lift 6,25mm inlaat open 13btdc close 53abdc
maar die webcam staat 32graden vol open en de kleppen gaan sneller open en dicht heb je dus zwaardere veren bij nodig [alles gemeten met 1mm lift]

ps op wat voor cyrcuits ga je rijden [johnville-gedine]

full
 
Laatst bewerkt:
CB400man, bedankt voor het grafiekje, da’s er eentje om bij na te denken in elk geval…
Nu, nog wat verduidelijkingen :

- de cilinder werd opgeboord van 248 naar 262 cc, een 2mm. grotere boring met behoud van de slag. Daarin is een Wiseco gedropt, die qua dome een iets grotere tentvorm heeft zodat de compressie iets omhoog komt. De offset en de deck-hoogte is gelijk aan de standaard piston.
- kleppen : ik had het idee ook al bekeken om die te vergroten, maar als ik de referenties bekijk van Graham Bell (4-stroke performance tuning) zit ik qua diameter redelijk goed met de bestaande kleppen, en benader ik heel kort wat hij de ‘ideale maten’ noemt voor een 250cc vierkleppertje.

Toch even een bedenking luidop :grotere kleppen met een standaard nokkenas (dus lift) tegenover standaard kleppen met een grotere lift, uiteindelijk is het een vergroten van de doorstroomoppervlakte van de inlaat dat je wil bekomen, zodat er meer mengsel binnenkan. Uiteraard zonder nadelige invloed op je gasstroomsnelheid. En moet die doorstroomoppervlakte dus een beetje juist liggen ten opzichte van de diameter van de kanalen…
Daarnaast kan je de met een aangepaste nokkenas de kleppen langer openzetten, wat ook weer meer mengsel binnenbrengt. Het is net die verhouding ‘tijd – oppervlakte’ die een beetje moet kloppen. Zo kan het net zijn dat je met grotere kleppen toch redelijk goed zit qua vermogen, als de poortdiameter bijvoorbeeld kleiner is (eerder in de buurt van 0.77 tot 0.80 in plaats van de waarden van hieronder), of omdat je vulling of stroomsnelheid of mengselsamenstelling uiteraard verbeterd, doordat je iets als injectie gaat gebruiken…
Voor wat je grafiekjes betreft : Eerset effe de nummertjes ook in dejuiste volgorde zetten, leest makkelijker ;) :

standaard: 5-35 en 35-5
yoshi: 15-55 en 55-15
webcam: 13-53 en 53-13


Mij lijkt het eerder (het is maar een idee!)dat het ‘probleem’ zit in de vorm en de grootte van de inlaatkanalen bij de grafiek die je geeft van de ‘snelle’ nokkenassen, en is er met flowwerk nog winst te boeken. Hoe zijn je kanalen afgewerkt ? wat is er juist aangepast ? Opmerkelijk vind ik wél het zoveel later afgeven van het maximaal vermogen, pak-em-beet 1000 toeren verderop…
Om diezelfde reden van vulling en flow worden bij mij bijvoorbeeld de kanalen aangepakt, en buiten het wegwerken van gietnaden en het corrigeren van de stroomlijn blijkt dé hinderpaal hierin de uitstulping rond de klepsteel te zijn. Die is bij mij in elk geval al serieus bijgewerkt, en het zou nog minder kunnen, tot en met het inkorten van klepgeleiders, zodat je een zo constant en vloeiend mogelijk patroon krijgt. De totale diameter van de kanalen werd trouwens ook aangepakt en de hele boel werd deftig vergroot. Bell geeft trouwens als referentiewaarde op dat de diameter van het kanaal ongeveer 0.81 à 0.83 keer de grootte van de klep moet zijn.

Wat de carb betreft : te groot is uiteraard ook weer niet goed, ik hoop het voorlopig te proberen met een standaard carb en een aanpassing van de sproeiers, wetende dat 90% van wat er op de markt is redelijk rijk afgesteld is. Momenteel staat er een Keihin PD70A op, als ik me niet vergis. Desnoods kan die 1 à 2 mm uitgedraaid worden. Een K&N hoort er ook nog bij.

Uitlaat : daar zal een beetje rekening gehouden worden met de basis-formule denk ik, die staat voorlopig nog niet helemaal vast.

Weervraagje : heb je geen contactgegevens van webcam of Yoshi toevallig ? Ik vind die niet terug ? Mijn gegevens komen trouwens van Megacycle.

Circuit : shakedown voorzien april 2005, Croix, hopelijk haal ik het (en m'n CeeBeetje ook) . Als er op circuit wordt gereden zal het veelal daar zijn, of op kleinere omlopen als Lezennes, Folembray, op vrije sessies. Uiteraard staat Franco op de verlanglijst, maar dan zal ik hem de Raidillon op moeten duwen denk ik ;)

Als ik hierboven ergens de mist in ga, shoot!
 
Laatst bewerkt:
mijn blok is 32% opgeboord die van jou maar 6% dus ik denk dat ik al eerder aan het maximum zit wat betreft doorstroming want op een gegeven moment gaat er niet meer doorheen wat je er ook aan doet [ergens is er een max]
ik rij er alleen maar mee op de weg dus moet wel trekkracht onderin hebben
dat is het nadeel van die snelle nokkenassen gelijk alles onderin weg zegmaar tot ±5000rpm niks meer :? met een std nokkenas kun je er perfect mee rijden op de weg
ook met die grote kleppen :]
en zwaardere klepveren is ook een noodzakelijk kwaad :(

die klepgelijders heb ik mooi glad gemaakt zonder randen maar niets aan ingekort
je kunt hem wel weghalen of inkorten maar die klep moet er toch in kun je beter zorgen dat het geheel mooi vloeiend verloopt
dat inkorten is niet goed voor de slijtage en levensduur

ik heb alleen een adres van webcam http://www.webcamshafts.com
let even op ze meten met 0,050 inch

adresje voor grote kleppen http://www.gsvalves.co.uk/

die yoshimura had ik nog liggen van vroeger 30 jaar geleden

full
 
Terug
Bovenaan Onderaan