sneller maken virago 250 cc

pandabeertje

Rookie
27 apr 2005
11
0
nijmegen
hallo mede motorrijders ik ben sinds kort in het bezit van een yamaha virago
en omdat ik nog niet op vol vermogen mag (25kw) moet ik het hier even mee doen
maar nu het volgende het ding is niet vooruit te branden top licht rond de 120 130 dus inhalen zit er niet echt in :( :( :(
nu mijn vraag
weet iemand hoe je zo'n motor op een niet al te dure manier toch een hogere topsnelheid kan geven
alvast bedankt :} :} :} :} :} :} :} :}
amanda
 
Panda, vergeet het maar, dat is zowat het maximum dat je er normalerwijs kan uithalen. Zelf had ik vroeger nog een virago 535, en ik mocht al blij zijn as ik daar 140 mee haalde. Mits plat op de tank, kop intrekken, knieen tegen de tank, wapperende vest vastklemmen, kon er 145 uitgeperst worden.
Trouwens, 120 op een virago lijkt me al heeeeel wat, daar is ie niet voor gemaakt.
 
Je motor op een aanhanger zetten, aan een auto aansluiten en vragen of de chauffer 150 km/u wil gaan rijden.

SRY was flauw.

Ik heb een Honda NX250 gehad, en daar maakte het veel uit wat voor kleding je aan had en wat voor weer het was (windkracht). Dus geen wapperende kleren e.d. aantrekken, maar motorkleding die redelijk nauw aangesloten zit.
Misschien kun je de tandwiel verhouding veranderen zodat je een iets hogere topsssnelheid krijgt, maar dit gaat wel ten koste van je trekkracht.
 
Panda, vergeet het maar, dat is zowat het maximum dat je er normalerwijs kan uithalen. Zelf had ik vroeger nog een virago 535, en ik mocht al blij zijn as ik daar 140 mee haalde. Mits plat op de tank, kop intrekken, knieen tegen de tank, wapperende vest vastklemmen, kon er 145 uitgeperst worden.
Trouwens, 120 op een virago lijkt me al heeeeel wat, daar is ie niet voor gemaakt.

Uhm, mag ik zeggen dat dat dan een onjuist afgestelde 535 is geweest? Een 535 met 25 Kw haalt met gemak (!) 150 km/u!! Alleen de acceleratie wordt door het knijpen wat minder, maar is nog steeds voldoende om over het algemeen als eerste weg te zijn bij stoplichten (in relatie tot auto's natuurlijk) en redelijk vlot in te halen.

Ik heb recent twee keer een 1100-s gehad (de eerste sneuvelde in een scheiding), daarmee was het zonder ruit goed cruisen op hoge snelheid hoor. 140 Als kruissnelheid (op dagritten van 800 km bijvoorbeeld) en ff accelereren naar 180 km geen probleem (zelfs gas over ...) Die Virago's zijn best goed hoor.

De 250 is idd vrij klein. Ook dáár heb ik al eens een paar stukkies gereden. Met flink doortrekken in de versnellingen en vrij laat op te schakelen kan je binnen de hier geldende snelheidslimieten best goed meekomen hoor.

Ik kan je zelfs verhalen vertellen over een Zündapp KS50 (motorfiets) die best wel mee kon komen :-)

Waarom heb je een XV250 gekocht??? Een week of zes geleden had ik nog een 535 van '92 te koop staan (of was het '91?????) met 25 Kw op het kenteken, du shelemaal officieel ........... Die is uiteindelijk ingeruild en nu ergens voor veuls te veul te koop.
 
Laatst bewerkt:
de beste manier om harder te gaan is alles eraf halen wat een remmende werking heeft:
spiegels, knipperlichten, sissybar, hoog stuur.
maak er een strakke bobber van en trek een leren overall aan.
als hij dan nog niet harder gaat ziet hij er in ieder geval een stuk sneller uit 8-)
 
virago is een cardanfiets :+


Muv...... juist :X


Of je met andere tandwielen een hogere top haalt hangt er een beetje vanaf hoe ie nu loopt. Als ie bij top de toeren (zit er wel een toerenteller op ??) loopt waarbij ie max vermogen heeft is er niets te winnen. Loopt ie ook in de hoogste versnelling in het rood dan helpt iets langer gearen (kleiner achtertandwiel), haalt ie max vermogen niet dan of versnelling terug of iets groter achtertandwiel.

Maar veel zal er niet te halen zijn, Virago 250 is een pracht fietsie maar het ronderecord van Assen zal je er niet mee breken vrees ik :z

Dutch
 
Zo een 250 leent zich niet zo om op te gaan voeren.
Ik heb een 250 Kawa met 18PK en heb ook het voor tandwiel een tandje groter.
Helpt wel iets maar maar verder moet je hem maar nemen zoals hij is.
Zuinig en wend baar maar niet snel. :)
 
Alles wat benzine zuipt valt op te voeren.

Vraag me wel af of dit nut heeft. Hij zal toch niet boven de 25kw uit mogen komen.

Zorg er in ieder geval voor dat ontstekingstiming,carburatie,kleppen (voor zover verstelbaar) correct zijn afgestelt. Bougies netjes schoon en op tijd vervangen en eventueel eens zo'n middeltje in de tank gooien om eventuele koolafzetting op de kleppen te verwijderen. Als je twijfelt aan de conditie van de motor zou je ook eens een compressietestje kunnen laten uitvoeren, wellicht dat er ergens een cylindertje niet meer helemaal optimaal afgesloten word.
Belangrijk ook, bandenspannning. Te zachte banden genereren meer rolweerstand waardoor wat vermogen verloren gaat.

Als je zeker weet dat bovenstaande in orde is heeft het zin om aan opvoeren te gaan denken. denk dat andere motor goedkopere oplossing zal zijn
 
Terug
Bovenaan Onderaan