Snelweg op/afrit ellende

Bas600

MF veteraan
10 apr 2004
7.314
121
Houten
Nu ik als beginnend biker ook op de motor naar het werk ga , vraag ik me toch af hoe me te gedragen bij op/af ritten van de snelweg.

Tussen de file/stoplichten door gaat prima, maar hoe doen jullie dit bij de op/afritten van de snelweg.

Als ik rond 1800u de snelweg op wil (A2) bij Maarssen hebben ze toerit dosering.
Rijd ik hier nou gewoon met de auto's mee op het moment dat het groen wordt, zoals bij "gewone" verkeerslichten :? of... wordt ik geacht netjes te stoppen op de rijbaan zoals de blikken

vervolgens bijna thuis..neem de afrit Houten (A27) , staan de daar al helemaal op de vluchtstrook om uit te voegen.
Ik rijd nu maar gewoon steeds door naar de volgende afslag, en draai daar om (tis tenslotte geen straf op te :]
Of rijd in gewoon rechts langs de blikken de afslag af.. (tussen rijvlak en vluchtstrook :X )

Gewoon blijven doorrijden en op het laatste moment in- of uitvoegen. Bij voorkeur niet tussen rijvlak en vluchtstrook, maar als het niet anders kan...
Bassie (van Adriaan) zei het al: wat er ook gebeurt: altijd blijven rijden!

Bij toeritdosering moet je stoppen (staat meestal ook een roodlichtcamera) maar je kan natuurlijk wel doorrijden tot naast de eerste auto.

Bij de afrit moet je iig nooit achter de laatste auto op de vluchtstrook gaan staan. Er zijn zat mensen die pas op het laatste moment doorhebben dat daar een rij staat, en ze zouden jou een keer over het hoofd zien :X
Zelf rij ik altijd door naar voren en stop voor de voorste auto. Mocht het zaakje gaan rijden dan voeg ik (netjes O-) ) in.

Bij toeritdosering moet je stoppen (staat meestal ook een roodlichtcamera) maar je kan natuurlijk wel doorrijden tot naast de eerste auto.

Bij de afrit moet je iig nooit achter de laatste auto op de vluchtstrook gaan staan. Er zijn zat mensen die pas op het laatste moment doorhebben dat daar een rij staat, en ze zouden jou een keer over het hoofd zien :X
Zelf rij ik altijd door naar voren en stop voor de voorste auto. Mocht het zaakje gaan rijden dan voeg ik (netjes O-) ) in.

Juist.

erop erover eronder erlangs... ligt er aan hoe ik me voel ;)

iig nooit wachten of stil gaan staan.... zit niet voor niets op een motor... :]

je motor er op het laatste moment tussen pleuren wordt ook niet als aso beschouwd zoals bij een auto, omdat je toch meteen weer naast/tussen de auto's doorrijdt...

bij doseerlichten rij ik naar voren, daar wacht ik dan wel op groen en trek dan voor de auto's uit weg... (staat 1 auto bij groen licht, over motoren wordt niet gesproken :+ )

erop erover eronder erlangs... ligt er aan hoe ik me voel ;)

iig nooit wachten of stil gaan staan.... zit niet voor niets op een motor... :]

je motor er op het laatste moment tussen pleuren wordt ook niet als aso beschouwd zoals bij een auto, omdat je toch meteen weer naast/tussen de auto's doorrijdt...

bij doseerlichten rij ik naar voren, daar wacht ik dan wel op groen en trek dan voor de auto's uit weg... (staat 1 auto bij groen licht, over motoren wordt niet gesproken :+ )

:^ })

Heb twee keer een poging gedaan bij doseerlichten (velperbroek - arnhem) netjes op mijn beurt te wachten, was toen wel een korte rij. Ik werd echter niet gededecteerd door het stoplicht :(
Toen de derde auto naast mij groen kreeg en ik nog steeds naar een rood licht zat te staren ben ik toch maar doorgereden.
Rij nu altijd door tot vooraan en rij dan met de voorste auto mee door groen....

Heb twee keer een poging gedaan bij doseerlichten (velperbroek - arnhem) netjes op mijn beurt te wachten, was toen wel een korte rij. Ik werd echter niet gededecteerd door het stoplicht :(
Het bewijs dat motorrijders geacht worden door te rijden :)

Gewoon blijven doorrijden en op het laatste moment in- of uitvoegen. Bij voorkeur niet tussen rijvlak en vluchtstrook, maar als het niet anders kan...
Bassie (van Adriaan) zei het al: wat er ook gebeurt: altijd blijven rijden!

Maar aan de linkerkant is nu niet echt ruimte om er langs te rijden. of komt die ruimte meestal vanzelf O-)

Bij dubbele doseerlichten rij ik altijd gewoon door. Als je maar tussen de cameralussen rijd is er niets aan de hand. Doe ik iedere morgen.

Ik ga een beetje staan wachten... pfff...

Bij op- en afritten hangt het er een beetje vanaf waar de meeste ruimte is. Soms is dat de vluchtstrook. Het zal wel een keer geld gaan kosten.

[me]neonatal denkt dat wachten voor kliko's is[/me]

Maar aan de linkerkant is nu niet echt ruimte om er langs te rijden. of komt die ruimte meestal vanzelf O-)
Zit er geen rijstrook aan de linkerkant dan? Hoe dan ook: als er links geen ruimte is en rechts wel... tja...
Als het nodig is (irritant blokkerende auto ofzo) ga ik zelfs stukjes door de berm })

Zit er geen rijstrook aan de linkerkant dan? Hoe dan ook: als er links geen ruimte is en rechts wel... tja...
Als het nodig is (irritant blokkerende auto ofzo) ga ik zelfs stukjes door de berm })

Tis een 1-baans uitvoeg strook....die ontzettend lang is
vanaf het begin in het zo'n 300mtr geblokt, en daarna nog zo'n 800mtr (afst. ff relatief)1baans tot je daadwerkelijk wegdraait van de snelweg..je rijd dus de hele tijd parallel.. onderaan zijn ook geen stoplichten maar een "mooie" minirotonde (daar bij de UFO landingsplaatsuitkijktoren voor de bekenden)

Terug
Bovenaan Onderaan