Snoepie's make-over (Suzuki T500)

Deputy Duc

Moderator
Crew
Donateur
2 aug 2004
33.738
22.255
Ladies en gentlemannen.

De bullet is through de church!
Het is time to grab the cow by the horns, to stick de hands out of de sleeves.

Snoepie krijgt een make-over!

In mijn jeugd werd ik gegrepen door de T500. Een vriendje van mijn zus had zo een ding, en als joch van 12 keek ik iedere avond hoe Peter het monster aantrapte, even liet reng-deng-dengen, en vervolgens wegspoot, de T500 in elke versnelling doortrekkend. Het geluid stierf langzaam weg, tot je het niet meer hoorde. Ik neem aan dat dit betekende dat Peter thuis was. Voor mij stond het vast, als ik 18 ben koop ik een Suzuki T500. Een monster. Groot, woest, ultra-sportief en bovenal....dat BLOK! Dat machtige,massieve, kogelvrije tweecilinder blok. Dus, zodra ik 18 werd, kocht ik.....een Yamaha RD250. Ok, wel een tweecilinder tweetakt.

Na de RD kwamen de viertakten, maar om de een of andere reden bleef op de achtergrond het verlangen naar een T500. Toen ik 40 werd, besloot ik mer een te gaan kopen. De eerste die ik vond was een beetje een ontnuchtering. Een monster? Groot? Woest? Ultra sportief? moah....niet echt. Als 12 jarige kijk je er blijkbaar toch anders tegen aan. Die eerste T500 was trouwens in meerdere opzichten teleurstellend, eigenlijk was het een hok. Na deze bezichtiging volgden er nog een paar, en uiteindelijk stuitte ik op een K-model. Op kenteken gezet in 1974, terwijl het eigenlijk een 1973 model is. De kleur is candy-lavender (een soort zuurstok kleurtje) dus.........Snoepie!

De motor was origineel, compleet (zelfs de beugel achter de buddy was er nog) en niet te duur. Enig nadeel was dat de motor op 1 cilinder liep, nummer twee kwam er pas bij zo rond de 3500 toeren. De motor werd gekocht, het probleempje zou ik wel even oplossen.........dacht ik......

De jaren verstreken, het probleem bleef. Maar ondanks dit, bracht Snoepie mij naar elk treffen van de Suzuki T> liefhebbersclub en terug. Bij het treffen in Limburg sleurde de trouwe T500 mij én mevrouw Duc tegen elke helling op. Op 1 cilinder. Daar besloot ik dat de T500 nooit meer weg gaat. Nu, bijna 13 jaar later heeft een clublid het probleem opgelost. Het bleek in de bedrading te zitten. Snoepie heeft zijn jeugdige kracht en soepelheid terug, maar het uiterlijk is een beetje, nou ja, "ervaren" zal ik maar zeggen. Iets waar ik door Gijs Vijs regelmatig op werd gewezen tijdens het restaureren van mijn eerste motor, de eerder genoemde RD250.

Met de eindejaarsuitkering van 2014 kwam het besluit; een deel ervan werd opzij gezet als sleutelbudget voor........de make-over van Snoepie!
 
Ook deze keer verzekerde ik mij van de deskundige hulp van de heer Vijs, en zo werd op een grijze dinsdagmiddag de T500 op een aanhanger van de heer Bolski geladen en werd de reis naar het oosten aanvaard.


full
 
Rond 18:30 kwam ik aan, en na het uitladen en een kop koffie, eerst aan de maaltijd. Omstreeks 19:30 besloot de heer Vijs dat er wel vast een begin kon worden gemaakt met de demontage. De eerste onderdelen waren al snel eraf gehaald.

full
 
Ach, waar is de tijd gebleven dat de T500 nog een vertrouwde verschijning was op de Nederlandse wegen en de Deputy een jonge god met een dikke haardos die nog neukte zonder bril.

full
 
Het achterspatbord. Dat is een beetje roestig. Maar het is ook een onderdeel wat een beetje lastig te verkrijgen is. Een zien of het nog te redden is. Gelukkig heb ik vorig jaar in Hardenberg voor een heel redelijke prijs een net setje op de kop getikt.

full
 
Niet veel later is de klus alweer grotendeels geklaard.

full
 
En uiteindelijk ligt daar......Het Blok! Magnifiek!


full
 
De heer Vijs was het zat, tijd voor een biertje en dan naar bed. Morgen weer een dag. Bleek inmiddels 23:30 te zijn. In 4 uur kun je zo een T500 dus bijna volledig strippen.


full
 
De volgende dag was de vork nog even aan de beurt......

full
 
En daar ligt uiteindelijk een T500.

De spatborden die je ziet liggen zijn het setje wat ik heb gekocht in Hardenberg. Ze zitten in de tectyl, maar als ze straks gepoetst zijn, zien ze er heel acceptabel uit.

full
 
Ook deze keer verzekerde ik mij van de deskundige hulp van de heer Vijs, en zo werd op een grijze dinsdagmiddag de T500 op een aanhanger van de heer Bolski geladen en werd de reis naar het oosten aanvaard.


[afbeelding]
Het is mijn lievelingsaanhangwagen, en hij wilde al zo graag een keer naar Vijswijk. Bedankt dat je hem hebt meegenomen.
 
Tja, het was wel ff door de zure appel heen bijten...een Soeskoeki in het Yamaha-walhalla. :X

Alhoewel, toen het duidelijk werd, dat het slopen betrof.... })
 
Leuk,een T500,ga ik volgen :+

Was m'n eerste wegmotor,reed er dagelijks op toen ik 17 was en een proefrijbewijs had *D
 
De eerste onderdeeltjes zijn besteld, voornamelijk rubbertjes die vervangen moeten worden. Wat we nu hebben zijn een aantal onderdelen die verchroomd moeten gaan worden, een deel moet gepoedercoat worden, en een deel moet worden schoon gemaakt en goed bekeken worden. Mogelijk moet er dan links en rechts nog wat vervangen worden. De velgen bijvoorbeeld zijn wel te gebruiken, maar het zou mooier zijn ze te vervangen. Het spuitwerk is origineel, maar heeft duidelijke sporen van 40 jaar. Dus wat wordt het? Spuiten? Of op de plank leggen, een andere tank op de kop tikken en die laten spuiten? Kortom, er moet nog wel het een en ander beslist worden. Aan het motorblok wordt in eerste instantie niets gedaan, dat loopt goed.
 
Terug
Bovenaan Onderaan