So, what's the story on Buell?

Radish

MF veteraan
18 jul 2003
1.009
2
Bloemendaal
Daggik dat Buell jaren geleden belly-up was gegaan, lees ik vorige week een beriggie in de krant dat Eric Buell voor Buell Racing z'n Europese HQ opzet in Alkmaar. Betekent dit dat er weer bikes komen met de HD twin erin?
 
denkt het niet. Buell was eerst van HD die vervolgens de steker eruit trok. Erik Buell trok dit niet en is geheel op eigen poten verder gegaan.... lijkt me nou ook niet zo joffel EBR met HD motoren... terwijl hijzelf promoot dat hij echt op eige poten verder is gegaan met nieuwe models etc.
 
Eric Buell gaat van start met Eric Buell Racing (EBR) motoren in het World Superbike kampioenschap met rijders Aaron Yates en Geoff May. Dit kampioen werkt zo, dat een X-aantal machines hiervan gehomologeerd en daarmee geproduceerd dienen te worden (alhoewel hier momenteel discussie over is om dit aan te passen).

Om de distributie van deze nieuwe motoren in Europa beter te faciliteren heeft Eric Buell inderdaad een Europees hoofdkantoor in Alkmaar geopend om een Europees dealernetwerk op te zetten. Hier volgt vanaf 02:13:58 een interessant interview met Eric Buell: Episode 392: Melange | MotoPod

Ben erg benieuwd hoeveel van deze motoren verkocht gaan worden en hoe ze het gaan doen in het WSB kampioenschap!

geoff-may-amsoil-hero-motocorp-ebr.jpg


Dit nieuwe initiatief staat inderdaad los van Harley Davidson overigens.
 
Laatst bewerkt:
Vtwin watergekoeld

The new EBR 1190RX packs a 1,190cc liquid-cooled, four-stroke V-Twin (presumably based on the same Rotax Helicon which Buell has been using since 2008) kicking out 185 horsepower and 101.6 pound-feet of torque through a six-speed transmission. That makes it even more powerful than the limited-edition 1190RS that put Erik Buell Racing back on the street for the first time in years.

http://www.autoblog.com/2013/10/17/erik-buell-racing-1190rx-superbike/

EBR Motorcycles | Designed by Erik Buell
 
Laatst bewerkt:
Als de relatie met HD is verbroken... met welke krachtbronnen werkt Buell nu dan?


Meneer Buell is eigenlijk ontwerper, met een passie voor motorfietsen.

Hij ging een deal aan met HD, met name voor de blokken (gepimpte Sportsterblokken). De samenwerking ging zo ver, dat HD eigenaar werd van Buell.

Buell stapte halverwege de levensduur van het bedrijf Buell over op Rotax als krachtbron, ondanks dat HD nog steeds de eigenaar was.

HD ging terug naar de kern, en stootte alle andere bedrijven af. Niemand wilde Buell als bedrijf kopen. Dus einde Buell.

Toen ging meneer Buell toch maar voor z'n eigen beginnen, in het bedrijf EBR. Mooie machines, rete-duur, met een Rotax motorblok.
 
Misschien komt het door de fysiek van Eric Buell, maar ik vond het altijd bikes met een te krappe wielbasis waardoor je gekromd erop zat als je langer dan 1.85 m. bent. Zeg maar een fighter/caferacer-achtige sportsbike had meer kans van slagen gehad volgens mij. HD maakte ze toch al niet. M.a.w. er zat een gat zo groot als de Grand Canyon tussen de laid-back Harley's en die opgewonden standjes van Buell.
 
Misschien komt het door de fysiek van Eric Buell, maar ik vond het altijd bikes met een te krappe wielbasis waardoor je gekromd erop zat als je langer dan 1.85 m. bent. Zeg maar een fighter/caferacer-achtige sportsbike had meer kans van slagen gehad volgens mij. HD maakte ze toch al niet. M.a.w. er zat een gat zo groot als de Grand Canyon tussen de laid-back Harley's en die opgewonden standjes van Buell.
Ik had er met mijn 1,98 geen enkel probleem mee (XB9S)
heb er nog steeds spijt van dat ik hem verkocht heb.
 
Terug
Bovenaan Onderaan