Sociaal gedrag motorrijders

ik heb net stiekem naar brommertjes gezwaaid.
ik kwam vanuit een dorpje een dijk opgereden en zag 6 a 7 scootertjes en allemaal gingen ze achterstevoren zitten om te zien waar die herrie vandaan kwam toen ik de dijk opkwam.
eentje stak voorzichtig zijn hand op, en ik groette uiteraard terug.
ik vind het prachtig om te zien hoe mooi ze het vinden, dat zijn de motorrijders in spe.
het ligt er natuurlijk een beetje aan wat voor figuur er op zo'n bromscooter zit.

en ik zondig wel vaker want ik groet ook kinderen die vanaf de achterbank van de auto naar me zwaaien :+

tot zover mijn bekentenis..
 
Laatst bewerkt:
Voor de fun, makkelijk met boodschappen, relext door de file rijden (automaat), snel en wendbaar in de stad, etc.

Het is gewoon geinig :P

't enige voordeel wat ik hierin zie is alleen makkelijk met boodschappen.... Voor de rest zie ik niet waarom een automaat meer fun is dan een 'echte', of als je toch al door de file rijdt hoef je ook niet te schakelen, en rijdt een 'echte' motor dan minder snel door de stad?
 
Scooter is wendbaarder, zuiniger, je hebt je koppelingshand vrij bij die 10.000 verkeerslichten en meestal een bak ruimte voor o.a een helm onder het zadel.
En ja in de file moet je op een normale motorfiets soms schakelen, maar als het goed is gaat dat op de automatische piloot; IK zou het niet willen missen eerlijk gezegd, en al helemáál niet als reden aanvoeren om een scooter te gaan rijden...

Ik kan me voorstellen dat sommige mensen zo'n ding nemen voor woon - werk, maar mij niet gezien :N
 
wat wel voordeel is van zo scooter idd is ff naar de supermarkt heen-en-weeren pleepot volgooien met eten enzo rugtasje mee en je bent klaar. Op de motor weles 2x moeten rijden of beladen met tanktas rugtas VOOR en rugtas ACHTER op (dan kun je dus bijna niet meer sturen).

bovendien kan er op een scooter ook een krat bier tussen de benen.

maar ik vind die prijzen van die dingen veel te duur "voor erbij" en vind ze er nou ook niet echt charmant uit zien.

enigste scootert die ik zou willen is zo'n 125/250cc vespa uit 1975 ofzo.
 
Wat mij opvalt, is dat het type auto verschillende sociale reacties opwekt.

Bij het motorrijden merk ik dit niet of nauwelijks op mijn 13 jaar oude CB500 .
Ik vind dit echt TOP! :Y

Dat komt wellicht doordat bepaalde typen auto's bereden worden door mensen die veelal hetzelfde (asociale) gedrag vertonen, dan wel een bepaald beeld uitstralen.
Mijn ervaring is dat bijv. in de wat oudere BMW's, Mercedessen vaak mensen aan het stuur zitten die tot het wat onfrissere soort horen.
Bij nieuwe auto's van die merken zie ik grofweg 2 soorten mensen erin rondrijden : zij die het zich prive kunnen veroorloven of zo'n auto van de zaak berijden en zij die overduidelijk de benodigde centjes met onfrisse praktijken vergaren.
Bij de laatste categorie gaat het dan meestal om net "te" opgesmukte wagens.

De grote SUV's roepen bijv. bij mij een beeld op van mensen die een egoistische inslag hebben.

Het is allemaal heel persoonlijk, deze schetsen van combinatie auto - berijder.

Bij motoren en hun berijders is bij mij dit soort beeldvorming nauwelijks aanwezig.
 
Laatst bewerkt:
Bij motoren en hun berijders is dit soort beeldvorming nauwelijks aanwezig.
Lees het begin van het topic nog eens door :+ ....


Ik zwaai (als BMW rijder :Y) altijd naar alle motorrijders. En ook naar de kinderen op de achterbank en op het viaduct. De meeste motoragenten zwaaien ook terug (zal wel aan het merk liggen :+ ).

Oh ja.... speciaal voor iedereen die niet door een BMW rijder worden gegroet: :W .

:+
 
Dat komt wellicht doordat bepaalde typen auto's bereden worden door mensen die veelal hetzelfde (asociale) gedrag vertonen, dan wel een bepaald beeld uitstralen.
Mijn ervaring is dat bijv. in de wat oudere BMW's, Mercedessen vaak mensen aan het stuur zitten die tot het wat onfrissere soort horen.
Bij nieuwe auto's van die merken zie ik grofweg 2 soorten mensen erin rondrijden : zij die het zich prive kunnen veroorloven of zo'n auto van de zaak berijden en zij die overduidelijk de benodigde centjes met onfrisse praktijken vergaren.
Bij de laatste categorie gaat het dan meestal om net "te" opgesmukte wagens.

De grote SUV's roepen bijv. bij mij een beeld op van mensen die een egoistische inslag hebben.

Het is allemaal heel persoonlijk, deze schetsen van combinatie auto - berijder.

Bij motoren en hun berijders is dit soort beeldvorming nauwelijks aanwezig.

Noemt:

Woon - werk rijders met de BMW rijders apart uiteraard, weekend rijders, mooi weer rijders, toerbikkels op rijdende bankstellen, SM piloten, ongeleide projektielen met klein rijbewijs op een full power CBR, Harley rijders heb je in verschillende smaken.. en zo zijn er nog zat te verzinnen als je een beetje hokjes minded bent..

Valt idd best mee met die beeldvorming :Y
 
dat viel mij ook op:) erg sociale mensen, ik mag nu 2,5 week rijden ofzo. elke motorrijder groet je, iedereen staat voor elkaar klaar en als je pech hebt dan komen ze je direct helpen. ik val dan onder de tweetaktgroep en de 25kw groep maar toch :)


2 en een halve week en dan al pech?? doe je goed :P
 
400 cc en hoger groet ik wel daaronder zijn het brommertjes.

Zelfde als je iemand van 30 op een Aprilia RS50 ziet denk je echt bij je eigen: ga lettertje A halen en koop een motor.
 
ik heb net stiekem naar brommertjes gezwaaid.
ik kwam vanuit een dorpje een dijk opgereden en zag 6 a 7 scootertjes en allemaal gingen ze achterstevoren zitten om te zien waar die herrie vandaan kwam toen ik de dijk opkwam.
eentje stak voorzichtig zijn hand op, en ik groette uiteraard terug.
ik vind het prachtig om te zien hoe mooi ze het vinden, dat zijn de motorrijders in spe.
het ligt er natuurlijk een beetje aan wat voor figuur er op zo'n bromscooter zit.

en ik zondig wel vaker want ik groet ook kinderen die vanaf de achterbank van de auto naar me zwaaien :+

tot zover mijn bekentenis..

achter bank zijn wel de meest dankbare zwaaiers zwaaien totdat je helemaal uit het zicht bent :P
fantastisch
en zeker als je nog eens goed het gas open trekt
:] :] :]
 
rijdt een 'echte' motor dan minder snel door de stad?
Mijn "echte" motor valt een beetje op in mijn woonwijk ;)
(En aangezien daar veel politie loopt/rijdt zal ik me netjes moeten gedragen.)

Scooter is wendbaarder, zuiniger, je hebt je koppelingshand vrij bij die 10.000 verkeerslichten en meestal een bak ruimte voor o.a een helm onder het zadel.
En ja in de file moet je op een normale motorfiets soms schakelen, maar als het goed is gaat dat op de automatische piloot; IK zou het niet willen missen eerlijk gezegd, en al helemáál niet als reden aanvoeren om een scooter te gaan rijden...

Ik kan me voorstellen dat sommige mensen zo'n ding nemen voor woon - werk, maar mij niet gezien :N
Heb je het al eens uitgeprobeert?
(Moet je eens doen, er gaat een wereld voor je open. Ik ben trouwens sneller op de scoot in de file dan menig motorrijder, aangezien ik daar altijd achter eindig in de file.)

maar ik vind die prijzen van die dingen veel te duur "voor erbij" en vind ze er nou ook niet echt charmant uit zien.

enigste scootert die ik zou willen is zo'n 125/250cc vespa uit 1975 ofzo.
Vespa uit '75 is lief :+
 
achter bank zijn wel de meest dankbare zwaaiers zwaaien totdat je helemaal uit het zicht bent :P
fantastisch
en zeker als je nog eens goed het gas open trekt
:] :] :]

precies, altijd leuk...
beetje gaan slalommen om ze te vermaken :}

ook leuk, een meid die in ene golfje heletijd omdraaid om (blijkbaar O-) ) naar mij te kijken, terwijl haar 'vriend' naast haar pissig word tijdens het rijden :P
geweldig :) , ben der maar snel voorbjgegaan, remlichten gingen knipperen :N
 
400 cc en hoger groet ik wel daaronder zijn het brommertjes.

Zelfde als je iemand van 30 op een Aprilia RS50 ziet denk je echt bij je eigen: ga lettertje A halen en koop een motor.

kom ik er weer bekaaid af met de rd 350!

ik zwaai naar alles, vind het prachtig :)

van het weekend voor en na de lmd denk je af en toe wel es, moek nou rond het cirquit ook....maar wel hoor, iedereen doet mee *O*
 
kom ik er weer bekaaid af met de rd 350!

ik zwaai naar alles, vind het prachtig :)

van het weekend voor en na de lmd denk je af en toe wel es, moek nou rond het cirquit ook....maar wel hoor, iedereen doet mee *O*

je snapt wel wat ik bedoel hoop ik? zolang het fatsoenlijk motor is okay maar een cbr 125 cc bah bah
 
Heb je het al eens uitgeprobeert?
(Moet je eens doen, er gaat een wereld voor je open. Ik ben trouwens sneller op de scoot in de file dan menig motorrijder, aangezien ik daar altijd achter eindig in de file.)

Neen, en dat gaat niet gebeuren ook; de laatste keer dat ik op een scooter zat lag ik na 2 bochten op mijn smoel, niks voor mij die kruiwagenwieltjes :N

En snel in de file is bull, je rijdt hooguit 60 - 70 ofzo, daarna wordt het veel te risky vind ik en ga je weer invoegen.. en dat rijd ik met mijn redelijk brede zijtassen ook gewoon.. enige is misschien dat je door kleinere gaatjes kan als ik, maar ik ben niet moeilijk en frommel hem overal tussendoor als het moet.. in de praktijk wordt er best goed ruimte gemaakt door de blikken vind ik..

Als jij happy bent met je scootert, veel plezier ermee, maar voor mij issut niks ;)
ik heb zowieso als stelregel dat mijn vervoersmiddelen meer dan één funktie moeten hebben, en ik kan me van een scooter geen leuke dingen verzinnen die je er nog meer mee kan doen als over het asfalt hobbelen (behalve hem gebruiken als porta potti), en dus is het not my kind of wheels :+
 
Heb je het al eens uitgeprobeert?
(Moet je eens doen, er gaat een wereld voor je open. Ik ben trouwens sneller op de scoot in de file dan menig motorrijder, aangezien ik daar altijd achter eindig in de file.)Vespa uit '75 is lief :+

omdat jij waarschijnlijk voorop rijdt in de file!
 
Neen, en dat gaat niet gebeuren ook;

<knip>

En snel in de file is bull, je rijdt hooguit 60 - 70 ofzo, daarna wordt het veel te risky vind ik en ga je weer invoegen..

<knip>

en dus is het not my kind of wheels :+
Tsja, tegen vooroordelen ga ik geen discussie beginnen. Zonde van de tijd...

omdat jij waarschijnlijk voorop rijdt in de file!
Goed lezen...
 
Jarenlang kwam ik 's ochtends en 's middags elke werkdag dezelfde BMW tegen. Niet één keer heeft hij teruggegroet. Ik snap die mensen echt niet.

Kinderen in auto's, langs de weg of op viaducten worden kunnen op een hand rekenen. Vooral bij de TT of Superbikes, als ik dan kinderen op de viaducten over de snelweg enthousiast zie zwaaien, dan denk ik altijd dat het nog best goed komt met motorrijden in Nederland :')
 
Tsja, tegen vooroordelen ga ik geen discussie beginnen. Zonde van de tijd...

Geen vooroordelen; ervaring. Ik kan blijkbaar niet rijden.. op een scooter :+

En met 60 - 70 op de snelweg, vind IK het geen file meer, en verwachten mensen ook niet dat je er nog tussendoor fladdert, en gezien het feit dat ik gráág heel thuis kom, doen we dat dus maar niet, en heb ik zo'n ding dus niet nodig.

En met met een scooter zie ik me nog niet over een modderig karrenspoor rijden (verder als 5 meter) :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan