Soepel rijden in lage snelheid

santah

Rookie
29 okt 2014
12
1
Dag allemaal,

Ik rijd met een Yamaha XT660X. Waarschijnlijk is het gewoon het type motor, maar als ik door de stad rijd pak aan een snelheid tussen 20 en 50 km/h, dan vind ik nooit een 'soepele' versnelling om in te rijden tenzij ik echt constant mijn koppeling lichtjes ingedrukt houd.

Met 'niet soepel' bedoel ik dat als ik bv in 2e rijd dat de motor dan best hard reageert bij het minste gas ik geef en in 3e merk ik dat hij begint te stotteren waardoor ik nr 2e moet schakelen. Onlangs heb ik met een zwaardere motor gereden en daarmee kon ik dan super smooth rijden tussen 10 en 50 in 2e versnelling zonder de koppeling aan te raken.

Mijn vraag is dus eigl, is het normaal dat ik constant die koppeling lichtjes moet inhouden bij lage snelheden? Dit is wrs een heel simpel concept wat ik ingewikkeld uitleg haha :D

Thanks!
 
Dat rukkerige karakter is inherent aan het rijden op een dikke één cilinder. Was de zwaardere motor die je gereden hebt toevallig eentje met meer cilinders?

Het is aan te raden om in een lagere versnelling te blijven rijden en hoger in toeren te blijven. De dikke één cilinder nodigt uit als een soort tractor te blijven tokkelen. Dit is echter funest voor het motorblok, met name de krukas. Bij mijn TT600R (de voorganger van de 660) heb ik een dikke rode streep bij de 3.000 toeren gezet, als herinnering aan mezelf dat ik daar niet onder blijf tokkelen.

Een keer je koppeling erbij pakken kan helpen, maar permanent met je koppeling lichtjes in geknepen rijden verbrand je koppeling in een hele korte tijd. Probeer te gaan rijden zoals hier boven aangegeven. Je kan bij langzame manoeuvreren je achterrem erbij pakken zoals je is geleerd bij het halen van je rijbewijs.

Als je van plan bent de motor langer te houden en bereid bent er wat geld in te stoppen, dan kan je overwegen de motor een keer af te laten stellen op een rollerbank, b.v. bij Tovami in Goes. Vanuit de fabriek is de motor afgesteld om aan alle (milieu)eisen te voldoen. De motor rijdt hierdoor juist minder soepel. Op een rollerbank kan dit wat afgevlakt worden en meestal houd je er nog wat meer vermogen aan over.
 
Dat rukkerige karakter is inherent aan het rijden op een dikke één cilinder. Was de zwaardere motor die je gereden hebt toevallig eentje met meer cilinders?

Het is aan te raden om in een lagere versnelling te blijven rijden en hoger in toeren te blijven. De dikke één cilinder nodigt uit als een soort tractor te blijven tokkelen. Dit is echter funest voor het motorblok, met name de krukas. Bij mijn TT600R (de voorganger van de 660) heb ik een dikke rode streep bij de 3.000 toeren gezet, als herinnering aan mezelf dat ik daar niet onder blijf tokkelen.

Een keer je koppeling erbij pakken kan helpen, maar permanent met je koppeling lichtjes in geknepen rijden verbrand je koppeling in een hele korte tijd. Probeer te gaan rijden zoals hier boven aangegeven. Je kan bij langzame manoeuvreren je achterrem erbij pakken zoals je is geleerd bij het halen van je rijbewijs.

Als je van plan bent de motor langer te houden en bereid bent er wat geld in te stoppen, dan kan je overwegen de motor een keer af te laten stellen op een rollerbank, b.v. bij Tovami in Goes. Vanuit de fabriek is de motor afgesteld om aan alle (milieu)eisen te voldoen. De motor rijdt hierdoor juist minder soepel. Op een rollerbank kan dit wat afgevlakt worden en meestal houd je er nog wat meer vermogen aan over.
Bedankt allemaal voor de antwoorden!

Heb ondertussen al een 6000km gedaan met deze motor. Is niet heel veel mr toch al wel genoeg om een motor onder de knie te hebben lijkt me. Maar wat gek is, is dat als ik in 2e bv 40 rijd, en ik een tikkeltje gas geef, hij echt vooruit schiet bijna, daarmee dat ik dus de koppeling lichtjes indruk. Eerst dacht ik dat het aan mijn ketting lag die wat te veel speling gaf waardoor het schokkerig werd mr heb de ketting en tandwiel laten vervangen in de garage. Dit gaat nu iets beter maar niet geweldig.

Ik ga proberen om dat wat in hogere toeren te rijden op lage snelheid maar heb hier al best veel op getest en 'gespeeld'. Keep you posted :)
 
Dit euvel is ook een bekende met de Aprilia Tuono V2.
1000cc, twee cilinder, loopt onderin ook niet heel als een naaimachine. Daar wordt vaak een kleiner voortandwiel op gezet, zodat hij iets meer toeren draait bij dezelfde snelheid en daardoor wat soepeler reageert op het gas.

Misschien ook een idee voor jouw motor.
Bedankt voor je reactie. Ja als ik er logisch over nadenk lijkt dat wel iets te zijn. Het is op een lage snelheid vaak onmogelijk om iets of wat smooth terug op te trekken, hij trekt echt meteen vooruit in een schok waardoor het lijkt alsof ik een noob ben voor mensen die rustig langs me fietsen of wandelen haha; Maar dit kleiner voortandwiel, gaat dat de snelheid niet sterk naar beneden halen?
 
Net online op een ander forum een post gevonden van 2006. Iemand die precies mijn probleem zelf uitlegt. Blijkbaar zou een front sprocket van 14 wel een heel verschil maken. Iemand hier ervaring mee?
Morgen bel ik nr de garage!
 
Het is wel even de vraag of je wel gewoon een constante snelheid vast kan houden met een bepaalde stand van je gashendel. Als ie stottert, is er iets niet goed.

Als je gewoon vind dat ie te fel op het gas reageert, dan moet je een andere motor kopen.

Ik heb de voorloper (xt600) en moet zeggen dat het onderin inderdaad nogal graag wil trekken. Maar met een beetje oefening weet je het zo op de juiste snelheid te houden.
 
Zoals al ook al in andere reacties geschreven, het is een dikke eencilinder en het karakter wat je omschrijft hoort daar gewoon een beetje bij. Je kan hem een keertje af laten stellen (volgens mij kan je bij een XTX ook zelf via het diagnosemenu in het dashboard de Co waardes iets aanpassen), maar verwacht geen verschil van dag en nacht. Het is en blijft een eencilinder, en die gaat nooit de soepelheid van een meer-cilindermotor krijgen.
 
Net online op een ander forum een post gevonden van 2006. Iemand die precies mijn probleem zelf uitlegt. Blijkbaar zou een front sprocket van 14 wel een heel verschil maken. Iemand hier ervaring mee?
Morgen bel ik nr de garage!
Hou er dan wel rekening mee dat je plots ook zomaar op het achterwiel staat,
Ik zou eerst eens een testrun laten maken om er achter te komen of er wat met de afstelling te doen is.
 
Het is wel een beetje inherent aan het type motor. Maar bijvoorbeeld speling op je ketting, zoals je zelf al aangeeft.. of afstelling van de benzine/lucht verhouding zoals aangegeven.. of teveel ruimte op de gaskabel.. of misschien zit er een gasklep positie sensor op die geen goed nulpunt afstelling (meer) heeft. Of als deze sensor intern vervuild is.. dan kan het signaal dat ie moet geven, storen. De injectie computer ziet dan een wisselende stand van de gasklep, terwijl dat niet zo is.

Je kunt met het contact uit eens 50 keer het gas open en dicht doen, misschien dat dat die sensor wat helpt.
 
Net online op een ander forum een post gevonden van 2006. Iemand die precies mijn probleem zelf uitlegt. Blijkbaar zou een front sprocket van 14 wel een heel verschil maken. Morgen bel ik nr de garage!

Het is wel even de vraag of je wel gewoon een constante snelheid vast kan houden met een bepaalde stand van je gashendel. Als ie stottert, is er iets niet goed.

Als je gewoon vind dat ie te fel op het gas reageert, dan moet je een andere motor kopen.

Ik heb de voorloper (xt600) en moet zeggen dat het onderin inderdaad nogal graag wil trekken. Maar met een beetje oefening weet je het zo op de juiste snelheid te houden.
Het is moeilijk uit te leggen maar het is niet zo dat de gas stottert, ook niet dat hij te veel 'gas' geeft maar eerder een gevoel dat wnr ik gas geef ik het gevoel heb dat er wat speling op de ketting zit, en wnr de ketting dan strak staat de motor plots een schok krijgt, voelt vreemd aan. Deze persoon legt het in zijn openingspost precies uit en heeft dezelfde motor:
Yam-XT.com :: View topic - Having a rough ride!!
 
Wat je ook doet, niet je koppeling in blijven houden (dus ook niet lichtjes). Dit zorgt voor slippen van de koppeling, extra warmte in de koppeling, slijtage, en andere ellende.
 
wat is voor jou de reden om deze in te knijpen?
-Als je wil weg rijden.
-Wanneer je tot stilstand komt.
-Wanneer iemand je afsnijd en je even flink aan het gas wil hengsten om allermachtigs agressief lawaai te maken.
-Bij zeer langzame manoeuvreren.

Lijkt me logisch toch?:Y:W
 
Laatst bewerkt:
Hou er dan wel rekening mee dat je plots ook zomaar op het achterwiel staat,
Ik zou eerst eens een testrun laten maken om er achter te komen of er wat met de afstelling te doen is.
Dat op het achterwiel staan zal wel meevallen.
Als je van bijvoorbeeld 15-42 naar 14-42 gaat, verandert de verhouding van 0,357 naar 0,333.
Zo'n 7 procent.

Je advies over het laten nakijken van de afstelling is een goeie.

Ben toch bang dat alleen de mogelijkheid hebt om de situatie iets te verbeteren, dit 'probleem' gaat nu eenmaal samen met grote cilinders.
 
Terug
Bovenaan Onderaan