Soepel rijden in lage snelheid

santah

Rookie
29 okt 2014
12
1
Dag allemaal,

Ik rijd met een Yamaha XT660X. Waarschijnlijk is het gewoon het type motor, maar als ik door de stad rijd pak aan een snelheid tussen 20 en 50 km/h, dan vind ik nooit een 'soepele' versnelling om in te rijden tenzij ik echt constant mijn koppeling lichtjes ingedrukt houd.

Met 'niet soepel' bedoel ik dat als ik bv in 2e rijd dat de motor dan best hard reageert bij het minste gas ik geef en in 3e merk ik dat hij begint te stotteren waardoor ik nr 2e moet schakelen. Onlangs heb ik met een zwaardere motor gereden en daarmee kon ik dan super smooth rijden tussen 10 en 50 in 2e versnelling zonder de koppeling aan te raken.

Mijn vraag is dus eigl, is het normaal dat ik constant die koppeling lichtjes moet inhouden bij lage snelheden? Dit is wrs een heel simpel concept wat ik ingewikkeld uitleg haha :D

Thanks!
 
Het is moeilijk uit te leggen maar het is niet zo dat de gas stottert, ook niet dat hij te veel 'gas' geeft maar eerder een gevoel dat wnr ik gas geef ik het gevoel heb dat er wat speling op de ketting zit, en wnr de ketting dan strak staat de motor plots een schok krijgt, voelt vreemd aan. Deze persoon legt het in zijn openingspost precies uit en heeft dezelfde motor:
Yam-XT.com :: View topic - Having a rough ride!!
Goh, niet verwacht dat de xt zo’n enthousiaste afstelling zou hebben. Als ik het zo lees zit het in de ecu/ontstekingstijdstip. Als alles verder goed afgesteld staat er werkt qua sensor.. kun je misschien nog uitzoeken of een andere ecu past. Nu de motor wat ouder is zou je die voor weinig moeten kunnen vinden.

Kleiner voortandwiel zou ik ook doen, of achter groter. Op mn eigen motor bleek 14% korter super fijn.
 
ik zou er een dag voor uittrekken,
groter achtertandwiel (of twee verschillende) kopen, bijvoorbeeld 44 en 45 tanden.
en voortandwiel met één tandje minder...
en daar wat mee spelen, kijken water bevalt..
tandwiel welke je niet gebruikt kan je later weer gebruiken als je nog meer ervaring heb..
 
Je kan ook gewoon met de koppeling volledig ingetrokken er op af laten uitrollen
In het begin wel, maar als je langzaam dichterbij de stopstreep komt ga je toch met slippende koppeling werken. Je probeert als het ware stapvoets te rijden om zolang mogelijk de motor rollend te houden zodat je niet met je voet aan de grond komt. Zo is me dat geleerd tijdens de lessen. En dat stapvoets rijden doe je met een slippende koppeling
 
In het begin wel, maar als je langzaam dichterbij de stopstreep komt ga je toch met slippende koppeling werken. Je probeert als het ware stapvoets te rijden om zolang mogelijk de motor rollend te houden zodat je niet met je voet aan de grond komt. Zo is me dat geleerd tijdens de lessen. En dat stapvoets rijden doe je met een slippende koppeling

Of met een deels ingetrapte achterrem.
Slepend remmen.
Die kan daar beter tegen als je koppeling.
Hoe lang heb je rijbewijs?
 
Ik weet niet wat de km stand is,maar het kan ook zijn dat de kettingwielhouderrubbers te veel
speling hebben of de dempingsveren in je koppelingshuis niet goed meer zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: Loki
In het begin wel, maar als je langzaam dichterbij de stopstreep komt ga je toch met slippende koppeling werken. Je probeert als het ware stapvoets te rijden om zolang mogelijk de motor rollend te houden zodat je niet met je voet aan de grond komt. Zo is me dat geleerd tijdens de lessen. En dat stapvoets rijden doe je met een slippende koppeling
Niet.
 
Of met een deels ingetrapte achterrem.
Slepend remmen.
Die kan daar beter tegen als je koppeling.
Hoe lang heb je rijbewijs?
stapvoets rijden doe je met een slippende koppeling en de voetrem. En ik heb geleerd dat je, wanneer je bijvoorbeeld bij een rood verkeerslicht aankomt, je beter even de laatste meters stapvoets kunt rijden als je verwacht dat in die tijd het verkeerlicht op groen springt, zodat je niet met je voet aan de grond hoeft. Springt het licht op groen, dan ben je weer snel weg. Zelfde als je op een rotonde afkomt waar nog drie auto's ofzo staan te wachten om de rotonde op te rijden. Blijf stapvoets rijden ipv iedere keer je voet aan de grond te zetten

Rijbewijs heb ik vanaf juni vorig jaar.


Goede argumenten:t
 
stapvoets rijden doe je met een slippende koppeling en de voetrem. En ik heb geleerd dat je, wanneer je bijvoorbeeld bij een rood verkeerslicht aankomt, je beter even de laatste meters stapvoets kunt rijden als je verwacht dat in die tijd het verkeerlicht op groen springt, zodat je niet met je voet aan de grond hoeft. Springt het licht op groen, dan ben je weer snel weg. Zelfde als je op een rotonde afkomt waar nog drie auto's ofzo staan te wachten om de rotonde op te rijden. Blijf stapvoets rijden ipv iedere keer je voet aan de grond te zetten

Rijbewijs heb ik vanaf juni vorig jaar.



Goede argumenten:t
Je probeert ons hier rijles te geven, maar van het bovenstaande klopt heel weinig. Je hebt een aantal vreemde dingen geleerd. Niet met je koppeling slippen bij langzaam rijden.
 
Een TDM kan ook wel soms een beetje nukkig zijn. Een echt tractorblok. Daardoor maak ik ook veel gebruik van de koppeling.
Die koppeling gaat van origine echt heel zwaar (10kg trekkracht aan het hendel). Door allerlei modificaties heb ik dat terug gekregen naar de helft.

In alle situaties waarbij ik gegarandeerd een soepele aandrijving nodig heb, laat ik de koppeling altijd licht slippen. Dit is bij laag vermogen, en lage toeren, en zal de koppeling niet belasten, en zal ook niet leiden tot slijtage. (natte koppeling).

(En mocht je dat niet met me eens zijn, een compleet setje koppelingsplaten is iets van 100,-. Dus waar praten we over.)

Stad rijden is niet mijn favoriete bezigheid. Deze motor is gemaakt om lekker door te boenderen. Ik denk dat voor de XT660X hetzelfde geldt.
 
Je probeert ons hier rijles te geven, maar van het bovenstaande klopt heel weinig. Je hebt een aantal vreemde dingen geleerd. Niet met je koppeling slippen bij langzaam rijden.
Ik probeer helemaal niets. Vertel alleen wat ik geleerd heb tijdens mijn rijlessen. Geen idee hoe lang jij je rijbewijs hebt, maar misschien wordt het tegenwoordig wel anders geleerd dan vroeger
 
Haha allemachtig, hoe bedoel je dwars.

Heb het 9 jaar terug ook zo geleerd langzaam rijden/manoeuvreren met slippende koppeling. Me vriendin 5 jaar terug ook, en dit bij een andere instructuur.

Als ik op me gsx-r rijd kan ik stapvoets rijden in de 1 zonder koppeling. Maar erg soepel niet. Als ik dit bij de ktm flik, dan zegt ie: doe het lekker zelf. Daarnaast is het mega slecht voor het blok, zo langzaam te draaien. Big-end lagers worden hier veel zwaarder door belast.
 
Je probeert ons hier rijles te geven, maar van het bovenstaande klopt heel weinig. Je hebt een aantal vreemde dingen geleerd. Niet met je koppeling slippen bij langzaam rijden.
Anders volg je weer eens even een keer een lesje? Is voor sommigen onder ons sowieso niet een verkeerd idee.
 
In het begin wel, maar als je langzaam dichterbij de stopstreep komt ga je toch met slippende koppeling werken. Je probeert als het ware stapvoets te rijden om zolang mogelijk de motor rollend te houden zodat je niet met je voet aan de grond komt. Zo is me dat geleerd tijdens de lessen. En dat stapvoets rijden doe je met een slippende koppeling
Nomen est omen: gebazel.
 
Ik rij enduro op een Husqvarna 701 die overigens heel soepel is, ook bij lage snelheden. Bij trial werk, bij een paar km/u op hobbelig terrein gebruik ik die techniek ook wel eens om niet om te vallen bij bv. een korte draai. maar voor een stoplicht hoef je dat toch niet te doen?

Edit: en vooral om de viertaktmotor niet te laten afslaan, met tweetakt gaat dat beter.
 
Laatst bewerkt:
Ik rij enduro op een Husqvarna 701 die overigens heel soepel is, ook bij lage snelheden. Bij trial werk, bij een paar km/u op hobbelig terrein gebruik ik die techniek ook wel eens om niet om te vallen bij bv. een korte draai. maar voor een stoplicht hoef je dat toch niet te doen?
Nee dat stoplicht verhaal snap ik ook niet helemaal:?_O-
 
Ik rij enduro op een Husqvarna 701 die overigens heel soepel is, ook bij lage snelheden. Bij trial werk, bij een paar km/u op hobbelig terrein gebruik ik die techniek ook wel eens om niet om te vallen bij bv. een korte draai. maar voor een stoplicht hoef je dat toch niet te doen?
Doe niet zo flauw joh, gewoon een lesje boeken bij instructeur Snorremans. Die weet alles, door een proces van influentie.8)7
 
Ik rij enduro op een Husqvarna 701 die overigens heel soepel is, ook bij lage snelheden. Bij trial werk, bij een paar km/u op hobbelig terrein gebruik ik die techniek ook wel eens om niet om te vallen bij bv. een korte draai. maar voor een stoplicht hoef je dat toch niet te doen?
Vooral in het terrein rijden gebruik ik het met mijn grote twin veel om tot acceptabele snelheden weg te trimmen.
Kom je met 200+ kg (waar deze XT660 ook onder valt dacht ik) over een zandweg gestoven op aardige snelheid en je draait het gas in ene dicht als het te mul wordt heb je in 1x al het gewicht naar voren en wil het heel graag om.
Dan knijp ik de koppeling wel vaak volledig in, maar kom ik op dat erg mulle stuk dan ga ik vaak met een slippende koppeling omdat hij dan wat subtieler is dan gewoon aan het gas draaien.
De kwaliteit van koppelingsplaten is in de 21e eeuw (die al 21 jaar bezig is) aardig beter dan toen sommigen van hier in de jaren 80/90 hun rijbewijs haalden, die koppelingen kunnen gewoon veel meer hebben nu. Vandaar dat het met rijles al meer dan 10 jaar zo gegeven wordt dat je stapvoets op een stoplicht af rijdt, eventueel met slippende koppeling.

Ontopic: Het hoort er een beetje bij, maar je hebt ook een all/off-road motor. Die zijn niet perse gemaakt om in de stad subtiel te zijn. Waar jij nu last van hebt kan zomaar eens de perfect spontane gasreactie zijn die je in het terrein nodig hebt.
Een All/off-roader van dit kaliber moet je eigenlijk rijden voor het all/off-road deel, niet omdat je hem er wel leuk uit vindt zien :9
 
Een TDM kan ook wel soms een beetje nukkig zijn. Een echt tractorblok. Daardoor maak ik ook veel gebruik van de koppeling.
Die koppeling gaat van origine echt heel zwaar (10kg trekkracht aan het hendel). Door allerlei modificaties heb ik dat terug gekregen naar de helft.

In alle situaties waarbij ik gegarandeerd een soepele aandrijving nodig heb, laat ik de koppeling altijd licht slippen. Dit is bij laag vermogen, en lage toeren, en zal de koppeling niet belasten, en zal ook niet leiden tot slijtage. (natte koppeling).

(En mocht je dat niet met me eens zijn, een compleet setje koppelingsplaten is iets van 100,-. Dus waar praten we over.)

Stad rijden is niet mijn favoriete bezigheid. Deze motor is gemaakt om lekker door te boenderen. Ik denk dat voor de XT660X hetzelfde geldt.

Complete koppeling set zit al gauw op 150 euro aan materiaal en dan nog 3 uurtjes werk a 65euro ex btw. Pakking erbij en gelijk maar verse olie en filter en je bent zo 500 euro verder.
Dure tip over de koppeling laten slippen
 
Terug
Bovenaan Onderaan