Soepel rijden in lage snelheid

santah

Rookie
29 okt 2014
12
1
Dag allemaal,

Ik rijd met een Yamaha XT660X. Waarschijnlijk is het gewoon het type motor, maar als ik door de stad rijd pak aan een snelheid tussen 20 en 50 km/h, dan vind ik nooit een 'soepele' versnelling om in te rijden tenzij ik echt constant mijn koppeling lichtjes ingedrukt houd.

Met 'niet soepel' bedoel ik dat als ik bv in 2e rijd dat de motor dan best hard reageert bij het minste gas ik geef en in 3e merk ik dat hij begint te stotteren waardoor ik nr 2e moet schakelen. Onlangs heb ik met een zwaardere motor gereden en daarmee kon ik dan super smooth rijden tussen 10 en 50 in 2e versnelling zonder de koppeling aan te raken.

Mijn vraag is dus eigl, is het normaal dat ik constant die koppeling lichtjes moet inhouden bij lage snelheden? Dit is wrs een heel simpel concept wat ik ingewikkeld uitleg haha :D

Thanks!
 
Doe niet zo flauw joh, gewoon een lesje boeken bij instructeur Snorremans. Die weet alles, door een proces van influentie.8)7
Dat 'voet niet aan de grond zetten' is ook erg twijfelachtig: 1) als het mislukt val je 2)bij rotondes (en kruisingen) laat je met je voet aan de grond zien dat je voorrang verleent. Zelf wordt ik altijd een beetje nerveus van wielrenners die een sur place doen in zo'n situatie, dat gaat soms gewoon mis.
 
Vooral in het terrein rijden gebruik ik het met mijn grote twin veel om tot acceptabele snelheden weg te trimmen.
Kom je met 200+ kg (waar deze XT660 ook onder valt dacht ik) over een zandweg gestoven op aardige snelheid en je draait het gas in ene dicht als het te mul wordt heb je in 1x al het gewicht naar voren en wil het heel graag om.
Dan knijp ik de koppeling wel vaak volledig in, maar kom ik op dat erg mulle stuk dan ga ik vaak met een slippende koppeling omdat hij dan wat subtieler is dan gewoon aan het gas draaien.
De kwaliteit van koppelingsplaten is in de 21e eeuw (die al 21 jaar bezig is) aardig beter dan toen sommigen van hier in de jaren 80/90 hun rijbewijs haalden, die koppelingen kunnen gewoon veel meer hebben nu. Vandaar dat het met rijles al meer dan 10 jaar zo gegeven wordt dat je stapvoets op een stoplicht af rijdt, eventueel met slippende koppeling.

Ontopic: Het hoort er een beetje bij, maar je hebt ook een all/off-road motor. Die zijn niet perse gemaakt om in de stad subtiel te zijn. Waar jij nu last van hebt kan zomaar eens de perfect spontane gasreactie zijn die je in het terrein nodig hebt.
Een All/off-roader van dit kaliber moet je eigenlijk rijden voor het all/off-road deel, niet omdat je hem er wel leuk uit vindt zien :9

In het zand met slippende koppeling?
Gas op die lollie. Zeker bij zo'n slome voorspelbare lobbes van een viertakt.
 
Complete koppeling set zit al gauw op 150 euro aan materiaal en dan nog 3 uurtjes werk a 65euro ex btw. Pakking erbij en gelijk maar verse olie en filter en je bent zo 500 euro verder.
Dure tip over de koppeling laten slippen
De eerste dealer die er 3 uur over doet om een setje koppelingsplaten te vervangen op een XT moet zich de ogen uit de kop schamen _O-
 
In het zand met slippende koppeling?
Gas op die lollie. Zeker bij zo'n slome voorspelbare lobbes van een viertakt.

Natuurlijk afhankelijk van het terrein. Op het gemiddelde zandpad natuurlijk niet van toepassing, diep strand of Sahara zand wordt je dr aardig druk mee op enkel het gas. Je hebt ook dik 200 kg bij je, op reis nog meer. Gewoon flink aan het gas hangen legt je zijwaarts om of tot de tanks in t zand.
Soms wil je de snelheid er ook uit halen om omvallen te voorkomen. Echter zit je dan dusdanig laag in de toeren dat het weer bokt. Ook daar is veel te halen met een slippende koppeling zodat je een acceptabel toerental hebt bij de gewenste snelheid.
Aan het gas hangen werkt ook heel goed om hem stabiel te houden, leuk voor een kort stukje. Is het echter een langer stuk, tsja dan wordt het wel heel Dakar achtig met snelheden richting de 200 km/h om je voorwiel maar licht te houden. Voor een held als jouw is dat natuurlijk niks spannends, maar dat zijn geen snelheden waarmee ik wil dat de realiteit mijn mazzel inhaalt 😅

Edit:
Laat die grote angst voor verbrande koppelingsplaten nou maar achter in de tijd toen koppelingsplaten nog van steen waren en je voor een oliewissel eerst je dinosaurus nog zelf moest fijnmalen. Materiaal is veranderd en daarmee kan de rijstijl ook anders.
Op rijscholen wordt voltijd met slippende koppelingen en slepende achterremmen gereden. Heb ik ze wel eens naar gevraagd. Achterremblokjes was bij elke beurt wel nodig, maar koppelingsplaten werden eigenlijk nooit vervangen. Nou dan loopt het bij normaal gebruik echt wel los.
 
Laatst bewerkt:
Ik weet niet wat de km stand is,maar het kan ook zijn dat de kettingwielhouderrubbers te veel
speling hebben of de dempingsveren in je koppelingshuis niet goed meer zijn.
Dat is wel iets om eens te checken inderdaad, die transmissiedempers zijn wel een bekend slijtagepuntje bij de XT's, zeker omdat er met een XTX ook niet altijd even subtiel gereden wordt. Hoewel zoiets niet direct hele heftige klachten zal opleveren, maar het kan natuurlijk ook een combinatie van factoren zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: Loki
+1 voor de transmissiedempers in je kettinghub. Kost ook geen drol om te vervangen, en is makkelijk te inspecteren als je toch je voortandwiel laat vervangen. .
 
Terug
Bovenaan Onderaan