softtail, hardtail of trike

Status
Niet open voor verdere reacties.

Rubbere Ronnie

MF veteraan
28 jan 2004
4.754
35
in de buurt van Enschede
Ik ben van plan om komende jaar te starten met de bouw van een zelfbouw fiets en nu spoken 3 verschillende modellen door mijn hoofd.
Een trike, een softail en een hardtail.
Als "donormotor" heb ik een Yamaha Wildstar dus met zijn 1600cc word dat een dikke fiets.
Nu is eigenlijk de trike waar ik eerst mijn voorkeur voor had min of meer toch afgevallen.
Dit met de altijd lastige achterkant, welke ook heel moeilijk heel mooi te krijgen is.
Dus dan word het toch een hardtail of softtail.
Nadeel van de hardtail is dat ik redelijk vaak lees dat het voor geen meter rijd omdat er natuurlijk geen vering in zit. Voordeel is dat het makkelijker te bouwen is en het er naar mijn mening mooier uitziet(vooral met de combinatie van een 280 achterband)
Helaas heb ik dus geen ervaring op een hardtail dus ben bang dat ik na het bouwen deze fiets heel snel zat ben.
Softtail is dus precies het omgekeerde, rijd lekkerder door de vering maar moeilijker te maken en duurder doordat je meer onderdelen ndig hebt.
En dan uiteindelijk toch iets minder mooie lijnen in het frame.

Dus mijn vraag naar jullie, wat zouden jullie doen als je voor deze keus staat??

ps ik rij maar een paar duizend kilometer per jaar(nooit boven de 5000 gezeten in een jaar)
 
Gezien de kilometers zou ik gaan voor een hardtail met geveerd pan-zadel. Als je toch nog helemaal moet beginnen!!!

groeten Dennis
 
De wildstar heeft toch al een hartail look.
Gewoon verder gaan met het frame van de wildstar dus, heb je het comfort van een geveerd frame en bijna de looks van een hartail
 
mmh ik zou voor een trike gaan maar dan een beetje dit model

Trike.jpg
 
een hardtail is geen 'softtail frame maar dan stug'
maw het veert wel wat in het frame hoor ik altijd
bandjes niet te hard, verend zadel en dat moet dat toch te doen zijn?

Maar meteen harde staart hoeft niet voor een eigenbouw fiets, maar werk zit hier wel in
http://www.nostockbikes.es/nsb%20bikes.html (No Stock Bikes) (what's in a name)
WILD%20STAR%20I.jpg


random inspiratie
jockey10.jpg


roadster of wildstar, ik heb geen flauw idee wat voor blokken dit zijn maar zoiets ambieer je?
vesa2.jpg


Badass chop
badasschopper1.JPG


Pro Street Chop
browardmotorsports1.JPG


Wildstar
wildstarfan1.jpg


hou je ons op de hoogte?
 
Persoonlijk zou ik voor de hardtail gaan. Hier komen de mooie lijnen beter naar buiten dan bij een softtail, en al helemaal als de softtail te ver is verlaagd. Zie de groene Pro Street Chop.
Eenvoud siert! Dus ik zeg: Kies een goed verent zadel en bouw je eigen hardtail!
 
Niet om het een of ander, maar waarom vraag je aan ons wat je moet doen met je motor terwijl je zelf eigenlijk al aangeeft dat een hardtail je waarschijnlijk tegen gaat staan en een trike al per definitie afvalt..

Persoonlijk vind ik een hardtail vele malen mooier, maar je moet zelf beslissen wat je mooier vind en wat je voor je geld kunt en wilt doen. Daar heb je de mening van een ander toch niet voor nodig.
 
Niet om het een of ander, maar waarom vraag je aan ons wat je moet doen met je motor terwijl je zelf eigenlijk al aangeeft dat een hardtail je waarschijnlijk tegen gaat staan en een trike al per definitie afvalt..

Persoonlijk vind ik een hardtail vele malen mooier, maar je moet zelf beslissen wat je mooier vind en wat je voor je geld kunt en wilt doen. Daar heb je de mening van een ander toch niet voor nodig.
de reden dat ik hier informatie vraag(waar een forum voor geschikt is) is vooral omdat ik nog nooit op een hardtail heb gereden en dus ook niet weet wat ik kan verwachten.
Ik heb het hier totaal niet over geld gehad, iets wat al door 2 mensen(waaronder jij) word aangehaald. Maar als ik weet dat ik het niet kan betalen dan begin ik er niet eens aan.

Maar stel dat ik van iemand te horen kreeg dat hij zijn hartail na 500 km weer verkocht omdat het echt niet te doen was dan weet ik dat ik er niet eens aan begin.
 
300 km is toch lang genoeg?

ik kan op mn shadow iets van 200 km doen en dan wil ik er ook wel even af. Tegen die tijd moet ik toch tanken.
 
Denk ook dat, gezien zijn populariteit, dat het allemaal wel meevalt met een hardtail.
 
de reden dat ik hier informatie vraag(waar een forum voor geschikt is) is vooral omdat ik nog nooit op een hardtail heb gereden en dus ook niet weet wat ik kan verwachten.
Ik heb het hier totaal niet over geld gehad, iets wat al door 2 mensen(waaronder jij) word aangehaald. Maar als ik weet dat ik het niet kan betalen dan begin ik er niet eens aan.

Maar stel dat ik van iemand te horen kreeg dat hij zijn hartail na 500 km weer verkocht omdat het echt niet te doen was dan weet ik dat ik er niet eens aan begin.

Tuurlijk is een Forum geschikt om info te vragen, maar iemand anders kan niet bepalen wat voor jou beter is. Dit kan je alleen zelf bepalen door er zelf op te rijden en te kijken of het je bevalt.

En wij begonnen niet over geld, je gaf zelf aan dat het een duurder is dan het andere........ik snap ook wel dat als je iets niet kan betalen, je er niet aan begint (alhoewel Dirk Scheringa behoorlijk rijk werd van mensen die ergens aan begonnen terwijl ze het niet konden betalen)

Maar nogmaals, zorg dat je ergens een stuk kunt gaan rijden op een hardtail en kijk of het je bevalt. Succes in ieder geval en laat de foto's zien van je werk.
 
300 km is toch lang genoeg?

ik kan op mn shadow iets van 200 km doen en dan wil ik er ook wel even af. Tegen die tijd moet ik toch tanken.
Kopenhagen - Den Haag.
van 10 uur 's ochtens tot 10 uur 's avonds.
op d'n WildStar.
goed te doen.

hardtail.???
goed te doen.
stoppen of volhouden zit tussen de oren.
waar een wil is is een weg.
dus, blik op oneindig en gáán.
 
ronnie,

je kun je vraag ook eens op het HD-prikbord ( harley-davidson - harley-davidson.startpagina.nl ) neer leggen.
Misschien dat je hier andere info krijgt.
bedankt trappertje, maar ik ben er al uit.
Ik lees te vaak dat mensen het gewoon niet lang volhouden op hun hardtail dus het gaat een softtail worden.
Ik ga een compleet ander frame laten bouwen maar overleggen met de bouwer van mijn frame om mijn originele achterbrug te verbreden zodat de wildstar achterkant met uitzondering van een 280 achterband redelijk hetzelfde blijft.

tzt ga ik uiteraard een topic openen met vorderingen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan