Hallo brikkers,
ik ben sinds een halfjaartje in bezit van een cb750k7. Nu heb ik "for wenig" een 2e halve k7 gekocht. Natuurlijk wil ik als eerste het blok gaan reviseren.
Ik heb het blok niet lopende gehad maar vanaf de buitenkant zag het er redelijk uit. Alle originele schroeven en middenblok niet opengeweest. Nu wil ik het blok gaan reviseren en restaureren. Het moet dus niet alleen goed zijn maar ook mooi!
Wat ik tot nu toe ben tegengekomen is dat de nokkenasketting en spanner versleten zijn. In duitsland op ebay voor 23 euro incl verzendkosten een nieuwe gescoord.
De primaire ketting van de krukas naar versnellingbak was ook versleten. gemeten vanaf de onderkant maar zat op 70 mm. Bij een motorzaak die weg ging setje nieuwe ketting voor de helft gescoord, yeah!. Ze hadden nog een paar blokken liggen en voor 5 euro meteen een gebruikte maar perfect (geen slijtage te zien en geen uitdroging) spanrol gekocht.
Voor de rest zak het blok er super uit, op de schakelvorken geen krasje te ontdekken, tandwielen geen pitting etc, koppelingsplatten nog binnen fabriekstoleranties, koppelingshuis niet ingeslagen, nokkenaslager perfect.
Op alle onderdelen zat alleen bruine aanslag, dus hop in de terpetine en afspoelen die oliedampen NOT! Ik weet niet meer hoe maar ik ben op het idiote idee gekomen om de onderdelen in schoonmaakazijn te gooien (0,49 euro de liter).
Een halfuurtje laten weken, daarna heel snel afspoelen (ivm corrosie) en invetten BLLIIIINKK!!! werkt echt super, zelf op zuiger lost het de koolaanslag helemaal op met wat poesten. blok heeft waarschijnlijk iets van 56000 miles gelopen.
- De carters wil ik kaal halen en vervolgens in de VHT engine paint zetten.
- nokkenas en primaire ketting met rollen vervangen
- nieuwe chromen deksels kopen
- De kruiskopschroeven in het blok zijn nieuw besteld (origineel bij cms)
- De overigen schroeven en moeren heb ik ontvet en ontroest/ontzinkt en laat ik opnieuw verzinken.
- dynamohuis en schakeldeksel opnieuw polijsten en in de blanke lak zetten
- kopdeksel polijsten
- cilinder en cilinderkop laten stralen ( liefst met plastic of ijs anders glasparelen)
- kleppen licht inslijpen indien nodig
- cilinder honen, alles even nameten maar volgens mij valt alles binnen de toleranties
- nieuwe keringen en pakkingen.
- misschien nieuwe drijfstang/krukaslagers als het nodig is.
Vraagjes die ik nog heb (jochemk7?) bij het samenstellen van de middenpakking moet ik daar nog vloeibare pakking tussengooien?
OW volgens mijn heeft honda de dynamo origineel niet hoogglans gepolijst maar heeeeeel fijn gekrast en vervolgens is de blanke lak gedaan, weet iemand waarmee dat hele fijne krassen is gedaan?
Brikse,
Djurre
ik ben sinds een halfjaartje in bezit van een cb750k7. Nu heb ik "for wenig" een 2e halve k7 gekocht. Natuurlijk wil ik als eerste het blok gaan reviseren.
Ik heb het blok niet lopende gehad maar vanaf de buitenkant zag het er redelijk uit. Alle originele schroeven en middenblok niet opengeweest. Nu wil ik het blok gaan reviseren en restaureren. Het moet dus niet alleen goed zijn maar ook mooi!
Wat ik tot nu toe ben tegengekomen is dat de nokkenasketting en spanner versleten zijn. In duitsland op ebay voor 23 euro incl verzendkosten een nieuwe gescoord.
De primaire ketting van de krukas naar versnellingbak was ook versleten. gemeten vanaf de onderkant maar zat op 70 mm. Bij een motorzaak die weg ging setje nieuwe ketting voor de helft gescoord, yeah!. Ze hadden nog een paar blokken liggen en voor 5 euro meteen een gebruikte maar perfect (geen slijtage te zien en geen uitdroging) spanrol gekocht.
Voor de rest zak het blok er super uit, op de schakelvorken geen krasje te ontdekken, tandwielen geen pitting etc, koppelingsplatten nog binnen fabriekstoleranties, koppelingshuis niet ingeslagen, nokkenaslager perfect.
Op alle onderdelen zat alleen bruine aanslag, dus hop in de terpetine en afspoelen die oliedampen NOT! Ik weet niet meer hoe maar ik ben op het idiote idee gekomen om de onderdelen in schoonmaakazijn te gooien (0,49 euro de liter).
Een halfuurtje laten weken, daarna heel snel afspoelen (ivm corrosie) en invetten BLLIIIINKK!!! werkt echt super, zelf op zuiger lost het de koolaanslag helemaal op met wat poesten. blok heeft waarschijnlijk iets van 56000 miles gelopen.
- De carters wil ik kaal halen en vervolgens in de VHT engine paint zetten.
- nokkenas en primaire ketting met rollen vervangen
- nieuwe chromen deksels kopen
- De kruiskopschroeven in het blok zijn nieuw besteld (origineel bij cms)
- De overigen schroeven en moeren heb ik ontvet en ontroest/ontzinkt en laat ik opnieuw verzinken.
- dynamohuis en schakeldeksel opnieuw polijsten en in de blanke lak zetten
- kopdeksel polijsten
- cilinder en cilinderkop laten stralen ( liefst met plastic of ijs anders glasparelen)
- kleppen licht inslijpen indien nodig
- cilinder honen, alles even nameten maar volgens mij valt alles binnen de toleranties
- nieuwe keringen en pakkingen.
- misschien nieuwe drijfstang/krukaslagers als het nodig is.
Vraagjes die ik nog heb (jochemk7?) bij het samenstellen van de middenpakking moet ik daar nog vloeibare pakking tussengooien?
OW volgens mijn heeft honda de dynamo origineel niet hoogglans gepolijst maar heeeeeel fijn gekrast en vervolgens is de blanke lak gedaan, weet iemand waarmee dat hele fijne krassen is gedaan?
Brikse,
Djurre