Soldeerbout kopen

Duncan

MF veteraan
Donateur
19 mei 2001
16.323
12.884
Ik ben op zoek naar info over het kopen van een soldeerbout. Ik wil nu eens eindelijk mijn kabelboom van de XJ netjes gaan maken. De kroonsteentjes, knijpstekkertjes en andere meuk die ik erin heb gezet wil ik eruit en dan netjes solderen. Ik heb wel een soldeerbout, een kleine Weller maar die is niet sterk genoeg om een kabel te solderen (meer fijn electrawerk denk ik).

Hoeveel watt moet je hebben om dit voir elkaar te krijgen?
 
Vroeger soldeerde ik nog wel eens antennepluggen, maar dat ging het beste op moeders gasfornuis. Plug heetstoken, kabel erin, tin ertegen, liep vrijwel instant vol.
 
Solder sleeves zijn ook een uitkomst om bedrading betrouwbaar te maken.

Voor elektronica etc gebruik ik een Weller magnastat met diverse tips: dunne tot dikke tips.

A396C853-1F81-4D88-B940-28CEFC8B5B6C.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Ik heb recentelijk deze samen met de extra set met tipjes gekocht.
Voornamelijk gekocht omdat ik het zat was om met een gassoldeerbout aan het bureau te werken. Voeding trek ik uit de PC of (ik heb hem net terug gevonden) een "domme" powerbank. Voor nu bevalt het ding prima.
Tot dusver alleen gebruikt aan het bureau. Temperatuur is in te stellen van 50 tot 450 celcius. Moet wel zeggen dat hij vanaf 350 celcius niet zo snel op temperatuur komt

Het kan maar zo zijn dat deze voor dikker draad echt te kort komt.

db
 
Been there, done that :+ was een leuke hobby :t

Zolang er beneden nog tv gekeken kon worden was het goed he? Dus altijd ff zoeken naar the sweetspot. Zat veel op de SSB-banden te tetteren met persoonlijk hoogtepunt ik in Spanje in de vrachtwagen met een Wilson5000 en mijn maatje bij hem thuis gewoon op de FM met 30W en zo'n glasvezel 5/8 golf Antron99 ofzo? Halve dag rondgereden om de juiste positie te vinden voor optimaal bereik _O-
 
Tjaa, heeft alles te maken met F2 laag reflecties enz. Als de band goed open is is alles mogelijk.
In de 11 meter tijd met 250 milliwatt met Libanon gebabbeld. Was erg fanatiek toen, heb nog schoenendozen vol kaartjes uit de illegale periode.
Later A machtiging gehaald, ook veel plezier gehad toen het mocht, maar de 11 meter SSB tijd was toch leuker :):):)

en veel gesoldeerd uiteraard , om maar ff on topic te blijven :+
 
Op een of andere manier soldeer ik graag wat heter. Dat betekent eigenlijk alleen maar dat de soldering eerder op temperatuur is en korter gestookt moet. Ik heb een la vol met bouten, een paar stationnetjes, maar grijp meestal naar de ongeregelde weller 16 watt....
 
Van niet "vak"mannen toch zeker?
Je moet het wel in proportie zien, met een R1 ga je niet met een cross meedoen, of een trial,. Zo doe je met een 250-watter heen SMD solderen
Alhoewel ik van een stukkie koperpijp op de 100-watter een hulpstukje heb gemaakt om in één keer een DIP ic uit te solderen.

Maar een 16-wattertje is heel breed inzetbaar, zonder te braaien. Braaien is vaak het gevolg van dat een solderinkje niet in één keer lukt
 
Ik heb zelf eens een 2ehandse Weller gekocht.
Maar zoal al eens genoemd is, het beste is connectoren eraan krimpen, de soldeerverbindingen kunnen stuk trillen.

Zoek eens op "ongeisoleerde connectors" dan kom je van alles tegen, dit is wat er origineel ook op zit.

Groeten en succes ermee.
 
Ff de lidl internet shop in de gaten houden, die hebben regelmatig een weller lookalike, temperatuur regelbaar en met thermostaat.
De soldeerpunt heeft een schroefdraad aansluiting, dus je kunt alle vormen punten zelf maken en proberen.

Heb m al weer een jaar of 4, heel goed ding voor weinig geld.
 
Ff de lidl internet shop in de gaten houden, die hebben regelmatig een weller lookalike, temperatuur regelbaar en met thermostaat.
De soldeerpunt heeft een schroefdraad aansluiting, dus je kunt alle vormen punten zelf maken en proberen.

Heb m al weer een jaar of 4, heel goed ding voor weinig geld.

Voor 35 eurie heb je een echte Weller die een leven lang mee gaat :)
Ik zou het wel weten.
 
Ff de lidl internet shop in de gaten houden, die hebben regelmatig een weller lookalike, temperatuur regelbaar en met thermostaat.
De soldeerpunt heeft een schroefdraad aansluiting, dus je kunt alle vormen punten zelf maken en proberen.

Heb m al weer een jaar of 4, heel goed ding voor weinig geld.
Daar heb ik mee gewerkt en iedere euro dat dat ding heeft gekost is er een teveel. De punt zie je verdampen waar je bij staat en het soldeert echt verschrikkelijk slecht.
 
Terug
Bovenaan Onderaan