solderen van tonnetje op kabel

sammie

MF veteraan
10 nov 2003
31.118
8.244
Assen
hoi allemaal, ik heb eerder wel eens gesoldeerd maar zoals nu, nu ik een koppelingskabel wil solderen(tonnetje), lukt het niet meer. In de loop der tijd heb ik 5 soldeerbouten gekocht maar daar lukte het ook niet mee, dus heb er 4 weggepleurt en heb alleen de laatste nog.

mijn vraag, hoe krijg je het voor elkaar dat de tin van de bout, op de kabel gaat zitten en daar op vloeit, en dit in werkelijkheid ook gebeurt?
s39 en andere vloeimiddelen helpen niet. Alles goed schoon gemaakt etc.
 
hoi allemaal, ik heb eerder wel eens gesoldeerd maar zoals nu, nu ik een koppelingskabel wil solderen(tonnetje), lukt het niet meer. In de loop der tijd heb ik 5 soldeerbouten gekocht maar daar lukte het ook niet mee, dus heb er 4 weggepleurt en heb alleen de laatste nog.

mijn vraag, hoe krijg je het voor elkaar dat de tin van de bout, op de kabel gaat zitten en daar op vloeit, en dit in werkelijkheid ook gebeurt?
s39 en andere vloeimiddelen helpen niet. Alles goed schoon gemaakt etc.

Mijn duit:

Solderen staaldraad:
- inderdaad schoonmaken (kabel met staalwol)
- insmeren met S39
- tonnetje erop
- massief tinsoldeer gebruiken (géén harskern)
- tonnetje en kabel verhitten met stevige soldeerbout (warmte vloeit snel af)
- Tin tegen kabel en tonnetje (niet de bout) houden zodat het smelt en ertussen vloeit
- na solderen resten S39 goed afspoelen

Solderen rvs draad:
idem, alleen wel S39-rvs-inox (of fosforzuur) gebruiken
full
 
Mijn duit:

Solderen staaldraad:
- inderdaad schoonmaken (kabel met staalwol)
- insmeren met S39
- tonnetje erop
- massief tinsoldeer gebruiken (géén harskern)
- tonnetje en kabel verhitten met stevige soldeerbout (warmte vloeit snel af)
- Tin tegen kabel en tonnetje (niet de bout) houden zodat het smelt en ertussen vloeit
- na solderen resten S39 goed afspoelen

Solderen rvs draad:
idem, alleen wel S39-rvs-inox (of fosforzuur) gebruiken
[afbeelding]
Waarom geen harskern ?
 
Waarom geen harskern ?

Harskern is voor uitvloeien aan de buitenkant op kleine, schone ongeoxideerde oppervlakken. Bijvoorbeeld in de electronica. De hars uit harskernsoldeer kruipt voor het betreffende klusje niet diep genoeg in de naden. Waarschijnlijk blokkeert het zelfs het diep uitvloeien, omdat het verbrandt.
Soldeerwater (of S39) pakt het oxidelaagje aan, het vloeit overal tussen en zorgt dat ook de soldeertin tussen de vezels van (in dit geval) de draad en het tonnetje vloeit. Omdat S39 die werking heeft, moet je je werkstuk na afloop ook goed afspoelen, omdat het anders later het metaal gaat aantasten.
Een loodgieter gebruikt ook geen harskern voor het solderen van pijpverbindingen, vooral bij gasleidingen, al is het dan ook koper. Ook de loodgieter gebruikt S39 (S39-Cu), en strijkt buitenkant pijp en binnenkant koppelstuk in voordat hij ze op elkaar zet. Dan vloeit de tin er gelijkmatig tussen.
Een combinatie van S39 en harskern gaat zeker niet werken. Heb ik wel eens ervaren, omdat ik per ongeluk de verkeerde klos pakte bij zo'n klusje.
Bij staaldraad kun je ook met zilver en borax aan de slag. Is wel duur. Bovendien moet je dan een brander gebruiken, want je hebt hogere temperaturen nodig.
Je kunt tenslotte ook nog lassen, maar dan moet je TIG lassen. Nooit gedaan. Ik zou daarvoor naar een werkplaats gaan waar ze dat kunnen, want dat is echt een vak.
 
het is toch wel knap..... 4 pagina's over het solderen van een tonnetje op een kabeltje :?
Daar heb ik me ook al over verbaast _O-
En nu vraag ik me nog af of er buiten Sammie meer mensen op MF zijn die zelf kabels solderen. Ik heb het ook wel gedaan, maar het is inderdaad een pestwerk, teveel materiaalsoorten en je doet het te kort om er handig in te worden.
 
Daar heb ik me ook al over verbaast _O-
En nu vraag ik me nog af of er buiten Sammie meer mensen op MF zijn die zelf kabels solderen. Ik heb het ook wel gedaan, maar het is inderdaad een pestwerk, teveel materiaalsoorten en je doet het te kort om er handig in te worden.
gemiddeld 1 in de week :X

Erg bijzonder als je dan geen antwoord op je vraag krijgt B|
 
Daar heb ik me ook al over verbaast _O-
En nu vraag ik me nog af of er buiten Sammie meer mensen op MF zijn die zelf kabels solderen. Ik heb het ook wel gedaan, maar het is inderdaad een pestwerk, teveel materiaalsoorten en je doet het te kort om er handig in te worden.

Toen motorforum nog niet bestond heb ik ook zelf kabels gemaakt voor mijn motor.
Ik had een breder stuur gemonteerd en had bij Safe in Apeldoorn geïnformeerd voor het op maat laten maken van de koppeling- en gaskabel.
Die hadden een hel verhaal over de draaiing van de kabel en het zou per kabel ongeveer 15o gulden kosten.
Ik heb toen bij Edison in Zeist buitenkabels per meter en binnenkabels met aan één zijde het juiste (vaste) tonnetje gekocht en diverse losse tonnetjes.
Thuis alles op maat gemaakt.

Ook de binnenkabel voor montage lekker ingeolied.
Het tonnetje van de koppelingskabel aan de handvatzijde heb ik ontvet en ingesmeerd met soldeervet, daarvan heb ik het schroefje aangedraaid totdat de kop afbrak.
Toen heet gemaakt met een grote soldeerbout en de boel vertind met harskernsoldeer.
De uitstekende rafels op de slijpmachine mooi glad gemaakt.




P.s,
Bij een fiets deed ik ook vaak een druppel tin aan het einde van een kabel tegen het rafelen.
Met bovengenoemde methode lukt dat niet meer omdat de binnenkabels van rvs zijn.
Dan maar dippen in de kitspuit.
 
Er zijn ook mensen die tin smelten in een potje op een kookplaatje ofoz, en daar de kabel met de nippel in dompelen. Als je wat googelt kan je daar wel wat over vinden, het werkt goed.

Kan ook. Maar wel S39 aanbrengen, voor je dompelt, anders krijg je alleen maar een "tincoat". Het is echter wel lullig als je tonnetje dan in de gesmolten tin valt. En hiervoor geen "tin can" gebruiken, anders krijg je een plasje op je kookplaat ;)
 
Werkt gewoon maak al 22 jaar al mijn kabels zelf.
Ik gebruik zelf altijd s-39 of flux (vloeistof voor zink lood en koper)
Gebruik ook bij voorkeur een soldeerbout.

Goed ontvetten met remmenreiniger
Beetje flux op tonnetje en kabel
Soldeerbout ertegen aan
Wachten tot borrel de borrel
Silversoldeer erbij
Klaar

Its a simple :W


Jullie missen niets, blijkbaar kan geen van jullie allen solderen ?? :X
En praatjes over het feit dat s-39 je kabel opvreet ?? dacht het niet je moet gewoon na het solderen de boel schoonmaken met een natte doek.
Bij mij is er nog nooit een gesoldeerd tonnetje afgekomen

En solderen zonder vloeimiddel :? nooit van gehoord dat gaat je niet lukken.

Ik ben 12 jaar loodgieter geweest en heb diverse metaalsoorten aan elkaar gesoldeerd door de jaren heen.
Rem, koppelings en gaskabels kun je met diverse soorten vloeimiddel en soldeersoorten in elkaar bakken.

Ik gebruik overigens gewoon een elektrische soldeerbout, met een vlammetje gaat het vaak veels te snel en verbrand je je vloeimiddel.

Silversoldeer is gewoon te koop bij de gamma hier kun je ook waterleidingen mee in elkaar solderen , silversoldeer is bijv sterker dan het ouderwetse loodsoldeer.
 
Jullie missen niets, blijkbaar kan geen van jullie allen solderen ?? :X
En praatjes over het feit dat s-39 je kabel opvreet ?? dacht het niet je moet gewoon na het solderen de boel schoonmaken met een natte doek.
Bij mij is er nog nooit een gesoldeerd tonnetje afgekomen

En solderen zonder vloeimiddel :? nooit van gehoord dat gaat je niet lukken.

Ik ben 12 jaar loodgieter geweest en heb diverse metaalsoorten aan elkaar gesoldeerd door de jaren heen.
Rem, koppelings en gaskabels kun je met diverse soorten vloeimiddel en soldeersoorten in elkaar bakken.

Ik gebruik overigens gewoon een elektrische soldeerbout, met een vlammetje gaat het vaak veels te snel en verbrand je je vloeimiddel.

Silversoldeer is gewoon te koop bij de gamma hier kun je ook waterleidingen mee in elkaar solderen , silversoldeer is bijv sterker dan het ouderwetse loodsoldeer.
Als je met een natte doek je gesoldeerde kabel afveegt is dan de s39 ook tussen de kabeltjes uit ?
Ik soldeer zonder s39 de nippel aan de kabel en omdat jou dat niet lukt kan ik niet solderen :?
 
Lijkt mij sterk dat je zonder vloeimiddel kan solderen, het is mij igg nog nooit gelukt in ieder geval. In ieder geval niet met silversoldeer wat ik altijd gebruik.
Met harskern heb je inderdaad geen vloeimiddel nodig want dat zit in de kern :Z

Om zo veel mogelijk tegen te gaan dat er vloeimiddel tussen komt minimaal vloeimiddel gebruiken en de kabel naar beneden laten hangen ( jaja capillaire werking etc etc.)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan