Solo(semi) Dolomiten en Noord Italie in April

Fallingout

MF veteraan
25 apr 2023
1.114
2.229
Dag allemaal!

Hier achteraf het verhaal van mijn deels solo motortrip door de Dolomiten en Noord Italie. Daarbij kies ik er dit keer wel voor om te overnachten in goedkope BNB's in plaats van de tent zoals ik dat vorig jaar deels in Schotland deed.

Het plan was om van 21 april tot 4 mei via Liechtenstein door Oostenrijk naar de Dolomiten, dan Lago D'iseo en uiteindelijk Cinque Terre en terug te rijden. Een route van zo'n 3300km, exclusief alle extra KMers.
Ik rij solo tot de Lago D'iseo waar ik samenkom bij mijn familie en mijn vriendin. Daar vieren we de 85ste verjaardag van mijn opa en onze 63 jaar familiegeschiedenis op het Monte Isola, het bewoonde eiland in het Iseomeer. Daarna rijdt mijn vriendin achterop mee naar Cinque Terre en vliegt ze zelf terug. Dit is ook de reden dat ik zo vroeg in het jaar ga. De hele familie komt samen op het eiland, dat kan alleen in de voorjaarsvakantie van de kinderen. De meeste van de familie vliegen of komen met de auto, maar ik ben, zoals je vaker zal lezen, eigenwijs.

Als dit je een leuk verhaal lijkt, pak een kopje koffie en een plak cake en ga er voor zitten, want is was stiekem best een avontuur ;)

De motor:
Mijn oude vertrouwde Fz6 zonder ABS, met een mooie set harde GIVI koffers en een kleine tanktas.
Ook heb ik voor vertrek een beurt laten doen en een nieuwe achterband+kettingset laten monteren.
Ook geef ik de achtervering 2 tandjes preload bij, verder valt er helaas weinig in te stellen.

Is het de meeste geschikte motor voor dit avontuur? Misschien niet, maar dat maakt het ook wel weer leuk.
20240421_133403.jpg

Voor ik vertrok krijgen we alle singalen dat het weer niet mee zal gaan werken. Boven heel europa hangt een behooorlijk koufront dat samengaat met veel neerslag.
Mijn familie vind dat ik de motor moet laten staan en beter het vliegtuig naar Lago D'iseo kon pakken. Mijn opa belt me dat hij het ticket wel betaald en dat ik me geen zorgen hoef te maken over de extra hotelkosten als ik een paar dagen eerder op het eiland ben. Maar ik ben eigenwijs dus besluit ik toch met de motor te gaan, ik doe wel de winterhandschoenen nog even snel in de tas.

Gelukkig is mijn vriendin niet al te bang, maar vraagt ze zich wel af of het echt verstandig is dat ik alleen ga. Snel voor ik vertrek maakt ze nog een maaltijd voor me, stoofvlees met rode kool en aardappelpure(mijn favo wintermaaltijd), die ze in 2 geweckte potten in mijn koffer stopt. 'Als je ergens laat aan komt hoef je dan niet te koken, alleen even warm maken, maar dit kan je zelfs koud eten schat!'.

Ik zal er wel rekening mee moeten houden dat veel bergpassen dicht zijn en ik plan samen met mijn pa een backup route om de Alpen heen, die ik zou kunnen pakken als het niet mogelijk is om door de bergen naar Italie te rijden.

Dag 1: Haarlem-Eindhoven 300km

Vandaag rij ik van mijn huis in Haarlem naar mijn vader in brabant waar ik overnacht. Mijn pa ontmoet me halverwege waarna we via de leuke binnendoorwegen naar zijn huis rijden. Het weer begint goed, maar richting het einde gaan de regenpakken wel aan. Echt warm is het ook niet, een kleine 13 graden. Veel warmer zal het dit avontuur niet gaan worden...

Screenshot_20240421_190055_Gallery.jpg

20240421_151746.jpg

Dag 2: Eindhoven- Liechtenstein 775km

Vandaag heb ik een flinke tocht voor de boeg, ruim 8 uur snelweg. Het is 09:00 en nog geen 10 graden als ik vertrek, dus ik doe alvast mijn thermolaag aan. Dit was een goede keuze.

Het eerste stuk gaat prima en na nog geen 3 uur ben ik 300km verder en sta ik in Duitsland aan de pomp. Een groot voordeel aan de FZ6 is de 19 liter tank en 1 op 18 verbruik bij 130-140kmh. Ik hoef niet vaak te stoppen. Wel begint het serieus koud te worden, veel meer dan 5 graden kan het niet zijn. Ik drink een kopje koffie en doe wat jumping jacks om op te warmen en spring weer op de motor. Want ik heb nog bijna 500km te gaan en het is al 12 uur. Ook ruil ik mijn mid season handschoenen om voor de winterhandschoenen.
20240422_112452.jpg

Na een uurtje begint ook de regen weer. Ik zie het op tijd aankomen en trek het regenpak aan.
20240422_122925.jpg

Ik rij stug door en al snel merk ik dat het echt flink koud begint te worden, het moet haast wel vriezen nu? En die regen, die ziet er verdacht wit uit... Jahoor, ik zit nog niet eens in de Alpen en de eerste sneeuw heb ik al op mijn vizier zitten!! Gelukkig is het niet veel een een tankstop verder ben ik bijna in Oostenrijk. Snel daarna kom ik aan in Liechtenstein, waar het een lekker warme 2 graden is. Hier is ook duidelijk te zien dat de sneeuwgrens maar +-100 meter boven mijn BNB op 450 boven zeeniveau ligt. De Brennerpas, de laagste pas waar ik over kan, is ruim 1000 meter hoog.
20240422_174015.jpg
20240422_203131.jpg

Ook mijn BNB host spreekt haar zorgen uit als ze hoort dat ik morgen de Alpen wil oversteken naar Italie. Ze laat de livecam zien van de Brennerpas waar het flink aan het sneeuwen is, al lijkt het asfalt wel schoon. Morgen verwachten ze meer sneeuw, tientallen CM in sommige delen.

Ik eet een Pizza samen met de host. Daarna wandel ik nog een uurtje de Triesenberg op en duik ik mijn bed in. Het is stiekem best een lange dag geweest.

Het weer voor morgen ziet er wel echt slecht uit. Elke bergpas is dicht, alleen de Brennerpas en de Gotthardtunnel zijn open. Ik hoopte morgen een paar mooie passen te kunnen rijden onderweg naar de Dolomiten maar ik zal over de Brenner moeten, er zijn geen andere keuzes.

Ik ga morgen gewoon rijden en zie wel hoe ver ik kom, wost case draai ik om en neem ik de alternatieve route. De lieve dame van mijn BNB vraagt me om haar een berichtje te sturen als ik veilig aan kom bij mijn volgende BNB. Ze heeft al veel motorrijders gehad in haar BNB, maar nooit iemand die in dit weer de bergen over wilde steken.

Dag 3 en verder volgt!

Laatst bewerkt:
dag 3: Liechtenstein - Lappago 300KM
De dag begint hier meteen in de regen, maar dat is goed nieuws, het vriest hier dus niet.

Ik zadel alles op, kleed me zo warm mogelijk aan en vertrek na de koffie. Ook bekijk ik de route nog even goed. Zoals ik eerder zei zal ik over de Brennerpas moeten. Dat is een grote 2-3baans snelweg die het hele jaar open is. Hij is niet heel hoog en zal hoogstwaarschijnlijk sneeuwvrij zijn. Alleen bij nadere inspectie blijkt een deel van de snelweg naar de Brennerpas dicht te zijn vanwege werk aan de weg, daar zal ik over de oude route moeten, dus een echte bergpas.

We gaan het zien.

20240423_093810.jpg

Warm is het niet, maar mooi is het wel. Het is mistig en al na minder dan een half uur begint de regen natte sneeuw te worden.
20240423_102242.jpg

Al vrij snel is er weinig nat aan de sneeuw en rij ik door een winterlandschap.

Hoewel ik niet echt 'bang' ben om door de sneeuw te rijden is dit niet echt ideaal, zeker zonder ABS. Ik rij lekker rustig en ga gestaag door richting de bergpas.

Ik moet nu over de bergroute omdat de hoofdweg afgesloten is. Haarspeldbochten in de sneeuw, dit is een first. Ik veeg de gesmolten sneeuw van mijn vizier en kom er achter dat het inmiddels bevroren druppels zijn. Dat is niet gek want ik begin het ook echt koud te krijgen. De wind valt mee omdat ik rustig rij maar mijn tenen en vingers zijn aardig koud, zelfs met dikke winterhandschoenen en de HVV op standje max.

Ik rij nu ook echt langzaam, niet veel sneller dan de meeste vrachtwagens. Als ik verkeer achter me krijg gaat de knipper naar rechts en laat ik ze er meteen langs. Ik ben nu echt bezig met soepel en veilig rijden. Gelukkig heb ik al een klein beetje ervaring met haarspeldbochten.

Stiekem is het best een gave tocht.

20240423_105403 (1).jpg
20240423_105430.jpg
20240423_110750.jpg

Na een uurtje ga ik weer naar beneden en kom ik bij een dorpje dat ongeveer op de sneeuwgrens ligt. Tijd om te tanken en even te lunchen.

Een heerlijk warme bakkerij met goede koffie, wat lekker zeg. Hier zit is even goed op te warmen voor ik verder ga.

Vanaf hier kan ik de grote weg weer op en zou het beter moeten worden.

20240423_113742.jpg

Het wordt eigenlijk vrijwel meteen beter, ik heb sinds het restaurant geen sneeuw meer gezien.

Na zo'n 1.5 uur over de snelweg rij ik Italie in en besluit ik eerder van de snelweg af te gaan omdat het weer steeds beter aan het worden is.

Dit was echt een goede keuze! Ik rij heerlijk door de bergen en kom zelfs wat zon tegen! Tussen de bomen spot ik langs het water een mooie plek om te lunchen, ik pak de afslag en rij mijn eerste stukje 'off road'
20240423_150310.jpg

Ik heb zelfs nog wat tijd over en ik besluit een omweg te nemen naar mijn BNB. Ik zoek wat willekeurige wegen uit en geniet van het heerlijke zonnetje.

Ik kom redelijk op tijd aan bij mijn BNB. Een redelijk afgelegen dorpje aan de Italiaanse kant van een berg die de grens met Oostenrijk bepaald. Hemelsbreed zit ik nog geen 10km van de grens.

Ik verken met de drone het gebied een beetje. Er ligt aan het einde van de weg een klein stuwmeer. Daar zouden ook 2 restaurants moeten zijn, waarvan Google zegt dat er 1 open is. De host van mijn BNB zegt dat ze denkt van niet omdat het nog zou koud is en de weg waarschijnlijk niet open is.

Met de drone kan ik de dam zien en de weg lijkt prima begaanbaar, dus ik besluit daar heen te gaan om te eten.

Locals geloven die weten waar ze het over hebben? Nee daar ben ik te eigenwijs voor.

dji_fly_20240423_180054_31_1713888102391_photo_optimized.jpg
dji_fly_20240423_180502_45_1713888407914_photo_optimized.jpg
dji_fly_20240423_180334_38_1713888276077_photo_optimized.jpg

Nadat ik gesetteld ben rij ik richting de dam. Het gaat prima en de weg is schoon.

Tot ik hier aankom....
Ja dit gaat hem niet worden. Ik denk ook niet dat het restaurant open is.

20240423_184651.jpg

Ik rij snel terug en loop naar de locale snackbar. Ook prima eten dit.

Ik koop nog een lekker beertje 'to go' voor in mijn kamer, kijk wat Netflix en duik mijn bed in, morgen ga ik vroeg op pad.
20240423_192040.jpg

dag 4: touren en wandelen in de Dolomiten 300km

Ik zit 4 nachten en 2 volle dagen in deze BNB in de Dolomiten, ik wel er goed gebruik van maken.

Het weer ziet er vandaag best redelijk uit, het begint droog en mogelijk is er af en toe zelfs wat zon. Ik begin met een ontbijtje bij het tankstation en rij richting de Val di Funes.

Ik rij de Val di Funes in en kom een leuk zijweggetje tegen wat de berg op loopt en ik besluit deze te volgen.

20240424_085316.jpg

Al snel gaat het over in een onverhard pad en hoe hoger ik kom hoe meer sneeuw er ligt.

Terwijl ik met mijn 17 jaar oude sportmotor zonder ABS en op straatbanden de berg op rij verbaas ik me hoe ver ik zo nog kom. En stiekem moet ik dan ook een beetje lachen als ik denk aan de R1250GSA rijders met een Gore-Tex pak wat alleen al meer kost dan mijn motor, die al niet meer rijden als er een beetje mizer is of er te veel natte bladeren op de weg liggen.

20240424_090359.jpg

Ik blijf lekker rustig de berg op rijden terwijl ik af en toe geniet van het uitzicht. Ik merk dat de banden af en toe wel glijden en bij het wisselen van het linker naar het rechterspoor moet ik een slip corrigeren, maar het gaat nog! Mijn gevoel zegt dat dit eigenlijk niet meer kan, maar ik ben eigenwijs ;)

Hoe hoger ik kom hoe meer ongebruikte de weg is en al snel rij ik echt in de sneeuw. Ik ben niet ver van de top meer maar hier moet ik toch echt accepteren dat dit niet meer kan, ik heb geen grip meer. Hier heb je dan toch die R1250GSA op noppen nodig.

Ik zet de motor neer, geniet van de zon en maak wat foto's met de drone. Ook zie ik sporen die gezien de locatie bijna alleen maar van wolven kunnen zijn, gaaf!

Kan je mij spotten op de laatste foto?

20240424_092431.jpg
dji_fly_20240424_094000_67_1713944470750_photo_optimized.jpg
20240424_092656.jpg

dji_fly_20240424_093852_62_1713944449154_photo_optimized.jpg

dji_fly_20240424_093610_52_1713944198896_photo_optimized.jpg

Voorzichtig rij ik de berg weer af en rij ik richting de beroemde bergrug waar je vanuit deze vallei zicht op hebt.

Na een klein stuk komt hij in zicht. WAUW! Het is lastig te beschrijven hoe het voelt om na dit avontuur deze mooie bergen te zien.

Ik zoek op Google naar de spot met de kerk en kom er al snel achter dat ik een stukje moet lopen, geen probleem. Ik pak de drone weer mee en schiet wat raak.

dji_fly_20240424_104708_83_1713948721156_photo_optimized.jpg

dji_fly_20240424_104814_88_1713948605499_photo_optimized.jpg

Ik bewonder het uitzicht en de kerk en besluit de motor weer op te zoeken, ik ga kijken hoe ver ik kom als ik richting deze berg ga rijden.

Het lijkt er wel op dat het weer klaar is met de zon :(

Het is bijzonder hoe rustig het overal is, meestal is dit mega touristisch. Ik gok dat de tijd van het jaar en het ongekende slechte weer de oorzaak is.

Het geeft wel de kans om dit soort foto's te maken.

Het zal jullie misschien opgevallen zijn, ik maak en deel graag foto's ;)
20240424_111522.jpg

Even later kom ik aan bij de parkeerplaats voor een hotel en tevels beginpunt van veel wandelingen naar de bergrug.

Hier ligt het ook vol met sneeuw en moet ik de motor achterlaten. Ik kleed me om naar mijn wandeloutfit en begin aan een wandeling die ongeveer 1.5 uur zou moeten duren.

Ik ben volledig alleen en loop door de besneeuwde bossen naar de bergen. Wat heerlijk dit, wat een rust, wat een vrede, geweldig.
20240424_115841.jpg

Na een kleine 45 minuten kom ik aan bij een hotel, dicht natuurlijk. Daar zie ik ook de eerste mensen sinds het begin van de wandeling. Een Frans stel met 2 kids die aangaven mij al eerder gezien te hebben bij de kerk. Ik praat kort over de motorrit en mijn avontuur waarna ik de drone weer pak voor wat shots.

Op het scherm van de drone die op 300 meter hoog hangt zie ik ineens veel sneeuw en ik laat hem snel zakken. Ik grap nog naar de Fransen dat ik €10 wil wedden dat het over een minuut of 2 gaar sneeuwen.
dji_fly_20240424_125858_103_1713956457538_pano_optimized.jpg
dji_fly_20240424_130014_105_1713956568913_photo_optimized.jpg

Ik loop nog even door. Ik zie geen wandelpad meer maar ik moet toch dichter bij die bergen kunnen komen? Mijn wandelapp zegt van wel.

Aan de hekken te zien is de sneeuw minstens 1 meter diep, maar het is hard genoeg om overheen te lopen.

De Fransen zeggen dat ik het beter niet kan doen, maar ik ben eigenwijs en wil zien hoe ver ik kan komen.

Na een kwartiertje ploegen door de sneeuw moet ik erkennen dat de sneeuw te diep is en niet hard genoeg, regemaltig zak ik 20-30cm door de sneeuw. Ik wil niet dat ik natte voeten krijg of erger nog, hier iets breek. Ik ben echt alleen, midden in de sneeuw.

Een die sporen, ja dit kan echt alleen maar een wolf met een pup zijn! Helaas zie ik ze niet. Mij hebben ze vast al gezien en waarschijnlijk goed om mijn geploeter moeten lachen.

20240424_124141.jpg

Ik loop de wandeling terug, kleed me om en zwaai naar het Franse gezien als ik ze zie vertrekken. Midden op de dag ik een touristisch gebied en zij zijn met mij de enige op deze grote parkeerplaats.

Er staan ook bordjes voor betaald parkeren, maar er zit niemand en de slagbomen staan allemaal open, scheelt weer!

Ik rij een stuk door de bergen en ga op zoek naar een restaurant. Uiteindelijk in vind ik in een fancy dorpje een paar restaurants. Een deel is dicht maar dit nette pizzarestaurant durf ik net aan in mijn motorkleding en met mijn warrige haar.

Ik gooi alles met een stekker aan de powerbank en geniet van mijn pizza. En die smaakt na ruim 3 uur in het zadel en bijna 2 uur wandelen stiekem best prima.
20240424_145729.jpg

Het is half 4, wat ik eens gaan doen? Het blijft bewolkt en af toe valt er wat sneeuw of regen. Maarja, ik ben op de motor, ik ben in de Dolomiten en het is rustig. Ik ga passen knallen!
Sneeuw of niet, dan maar iets langzamer.

Ik heb eerder wat passen uitgezocht via Google en besluit er een aantal te gaan rijden.

Het is gaaf, alleen het weer wordt steeds slechter. Hoe hoger ik kom hoe kouder het wordt en hoe meer sneeuw er ligt. Ik zie ook dat de enkele autorijders die ik zie mij soms wat gek aankijken.

En motorrijders? die heb ik sinds Nederland eigenlijk nog niet gezien, de laatste was een enkele in Duitsland.

20240424_160832.jpg
20240424_162748.jpg

20240424_163147.jpg

Als ik de laatste pas van de dag over rij begint het weer wel echt te verslechteren. Er valt nu niet meer af en toe wat sneeuw, het is nu echt flink aan het sneeuwen.

Het zicht wordt steeds slechter omdat net als op de pas in Oostenrijk mijn pinlock het niet meer trekt en alles beslaat. Ik moet met mijn vizier half open rijden, waardoor ik het echt koud krijg.

Dit begint langzaam afzien te worden.

20240424_171902.jpg

Gelukkig wordt het onderweg naar beneden langzaam wat beter. Ook krijg ik bezoek. Het is zo rustig op de passen dat deze vos lekker over de weg aan het struinen was.

Als hij me ziet kijkt hij op, lijkt hij even weg te gaan en loopt dan juist meer richting mij. Ik rol iets meer naar benenden en hij blijft bewust op een meter of 2-3 voor mijn motor uit huppelen. Na zo'n 100 meter vind hij het mooi en gaat hij verder met zijn dag.
20240424_164200.jpg

Ik rij verder het dal in terwijl de sneeuw in de lucht langzaam over gaat in regen en de sneeuw langs de wegt verwijnt.

Hoe laat is het eigenlijk? Pff 6 uur al. Ik ben al sinds 08:00 op pad, dat begin ik nu te voelen.

Ik kijk op Google en zie dat de sneltste route naar mijn BNB een kleine 1 uur en 45 minuten is. Aii, ik ben eigenlijk best wel ver. En dan moet ik ook nog eten ergens onderweg? Ik heb daar nu echt geen zin in.....

Ohja! Ik heb nog een heerlijke maaltijd van mijn vriendin van thuis!! Die kan ik mooi warm maken in het mini keukentje van mijn goedkope BNB. Van het idee alleen voel ik mezelf weer energie krijgen.

Ik rij door de regen en soms sneeuw naar mijn BNB en kom behoorlijk moe, maar voldaan, van een mooie dag aan. Ik vraag aan de host of ik morgen om 06:00 kan ontbijten? Ja vroeg zeg ik, maar ik heb plannen voor morgen. Geen probleem zegt ze!

Ik loop naar de snackbar om de hoek en vraag om 2 biertjes om mee te nemen, zoals gisteren.

Ik begin aan mijn eerste biertje terwijl ik de maaltijd opwarm. Een kleine 10 minuten is het eten warm en gaat het tweede bierje open. Als ik begin te eten smaakt het nog beter dan ik dacht. Wat hou ik van deze vrouw, dit maakt me nu zo ongelovelijk blij.
IMG-20240424-WA0044.jpeg
IMG-20240424-WA0049.jpeg

Ik bekijk de foto's, bel mijn vriendin om haar te vertellen hoe geweldig ze is en dat ik haar stiekem wel een beetje mis. Daarna mijn bed in, over 9 uur moet ik al weer op de motor zitten.

Dankjulliewel :)

Ik ben blij om te horen dat jullie het leuk vinden, ik zal proberen vandaag of morgen de dag 5 update te geven.

Superleuk geschreven en gave foto's! Erg bekende passen die je aan het rijden bent op een motor die er prima voor geschikt is!
Ben benieuwd of je op Monte Isola ook in Oldofredi gezeten hebt? Heb daar een aantal jaar geleden een bruiloft gehad. Toplocatie!
Was dit je echt je eerste motorreis? De niet gaan lopen janken omdat er wat wits ligt en doorrijden mentaliteit daar hou ik wel van!

Ohja toegevoegd aan het overzicht van reisverslagen!

Superleuk geschreven en gave foto's! Erg bekende passen die je aan het rijden bent op een motor die er prima voor geschikt is!
Ben benieuwd of je op Monte Isola ook in Oldofredi gezeten hebt? Heb daar een aantal jaar geleden een bruiloft gehad. Toplocatie!
Was dit je echt je eerste motorreis? De niet gaan lopen janken omdat er wat wits ligt en doorrijden mentaliteit daar hou ik wel van!

Ohja toegevoegd aan het overzicht van reisverslagen!
Dankje!

Het is mijn 2de motorreis, ik ben in 2023 met een oud collega naar Schotland gereden, was ook heel gaaf :) het is wel mijn eerste solo trip.
20230807_150946.jpg
dji_fly_20230805_112052_96_1691231262222_photo_optimized.jpg

dji_fly_20230804_144544_12_1691182694718_pano_optimized.jpg
dji_fly_20230805_134706_146_1691239766901_pano_optimized (2).jpg
dji_fly_20230808_205850_244_1691525180006_pano_optimized.jpg

20230808_202934.jpg

Oh wat grappig, nee we hebben niet bij Oldofredi gezeten, maar ik ken het wel.

Ik sliep zelf mij Decio(nieuwe tent vlak onder Oldofredi). En de rest van mijn familie bij La Foresta, daar komen 'we' al bijna 50 jaar.

Mijn opa en oma hebben bijna 30 jaar een huisje gehad in Pesciera, bijna preciss tussen Oldofredi en La Foresta in.

Dag 5: wandelen en motorrijden door de Dolomiten, 300KM. Deel 1

Vandaag sta ik nog eerder op en zit ik om 6:15 aan het ontbijt. Prima ontbijtje ook voor 1 persoon, ik voelde me bijna schuldig dat ik bij lange na niet op krijg.
20240425_063517.jpg

Waarom ga ik zo vroeg op? Het Lago di Braies. Als je veel op Instagram zit is de kans groot dat je dit meer al langs hebt zien komen. Het is de meest populaire plek in de Dolomiten en een van de mooiste bergmeren in de wereld.

Uit ervaring weet ik dat dit soort plekken enorm druk zijn en vaak het mooiste zijn rond zonsopgang en zonsondergang. Ook mijn BNB host laat me een foto zien van het meer waar het zo druk is dat je over de hoofden kan lopen, het lijkt de Kalverstraat op zaterdagmiddag wel.... Zo erg zal het toch niet zijn? Daarom wil ik er rond zonsopgang om 7:20 zijn. Het is alleen wel 1 uur rijden.

Ik kies ook vandaag uit om naar dit meer te rijden omdat het de enige dag is waar deels zon verwacht is... Het blijft een gok, maar ik duim voor een beetje redelijk weer.

Uiteindelijk ben ik wat later weg dan verwacht en ik rij om 06:50 de garage uit. Het is flink koud, -4 hier bovenin de bergen volgens mijn telefoon. Maar het is droog en het lijkt zelfs deels heldere lucht. Ik rij op een flink tempo over de nu droge wegen die ik inmiddels een beetje ken naar het meer en rij 15 minuten van de aankomsttijd af terwijl ik de zon op zie komen. Om 07:40 kom ik aan bij de 4, ja 4! Verschillende grote parkeerplaatsen van het meer. Ja dit is duidelijk een toeristische spot.

Maar de wonderen zijn de wereld nog niet uit en de eerste 3 parkeerplaatsen die op zo'n 10 minuten lopen liggen zijn helemaal leeg, geen auto te zien. Bij de laatste parkeerplaats op 1 minuut lopen staat een bordje '€35 per dag' bij de slagboom. Ik zie op de parkeerplaats een paar auto's staan maar de meeste hebben de dauw nog op hun ruit, is het echt zo rustig.

Ik kijk rond voor een plek buiten de parkeerplaats waar ik mijn motor kwijt kan, maar het is duidelijk dat ze er alles aan gedaan hebben om dat te voorkomen en iedereen voor €35 per dag af te zetten. Nou mooi niet, ik zoek de slagboom met de meeste ruimte en vakkundig rij ik tussen de slagboom en het paaltje door. Misschien krijg ik ruzie, maar dat is een probleem voor later, nu wil ik zo snel mogelijk naar het meer. €35 voor 1-2 uurtjes parkeren met een motor, wat denk je zelf?

Ik rij mijn motor helemaal naar voren en zet hem naast een boom waar nooit een auto zou passen. Ik betaal niet maar ik neem tenminste ook geen plek in beslag. Haastig trek ik mijn wandelkleding uit. Het is mooi weer, de lucht is helder en de zon is nog achter de bergen!

Als ik aan kom lopen bij het meer zie ik een paar meiden en een fotograaf weglopen met tassen kleding. Influencers voor een fotoshoot lijkt het. Het licht zal wel nog niet goed zijn?

Daar ben ik dan, bij een van de mooiste meren in de wereld, op een mooie koude lentedag. ALLEEN, er is letterlijk niemand! Woorden shieten tekort. Het meer is een spiegel, langs de kant ligt een dun laagje ijs, het water is kraakhelder, de zon is nog niet over de bergen en ik hoor niks anders dan de vogels die fluiten. Is dit een droom?

20240425_080043.jpg

Ik neem een paar minuutjes om het allemaal te laten bezinken en achter mij hoor ik een stel aankomen. Kort delen we een momentje over hoe bijzonder mooi het is en ik besluit te beginnen aan de wandeling rond het meer. Als ik nu ga ben ik overal waarschijnlijk alleen.

Na een stukje van 10 minuten zie ik dat nog niemand achter me aan loopt en ik pak even de drone voor wat foto's

dji_fly_20240425_081848_125_1714026236672_pano_optimized.jpg

De komende 1.5 uur loop ik verder rondom het meer. Terwijl ik mondjesmaat ook mensen tegen kom die sneller lopen dan ik of uit de andere richting komen.

Voor elk stuk dat ik verder kom zie ik weer andere mooie stukken en veranderen de kleuren naarmate de zon verder op komt.

Het is lastig te beschrijven hoe mooi dit is, maar ik heb er een traantje om moeten laten. Dit is met zekerheid een van de mooiste plekken in de wereld die ik in mijn 28 jaar en 25 landen heb gezien.

20240425_091836.jpg
20240425_091949.jpg
20240425_091449.jpg
20240425_090858.jpg
20240425_094243.jpg
20240425_094345 (1).jpg
20240425_091127.jpg

Als ik weer bij het begin aankom zijn er inmiddels wel aardig wat mensen, maar echt druk is het niet. De influencers zie ik, nu in het betere licht? Foto's maken in outfits bij het begin.

Als ik bij de motor aan kom is het al bijna half 11 en de eerste parkeerplaats is half vol. Ik rij weer soepel om de slagboom en rij richting de volgende stop. Ik wil weer berpassen rijden en richting een paar andere 'instafamous' plekken.

Na een half uurtje rijden stop ik bij een tankstation, dat is inmiddels wel nodig.

Ik tank, parkeer naast de ingang en bestel een koffietje. Kort daarna zie ik twee mooie tourmotoren naast me parkeren, een KTM 1290 super ADV en een Multistrada V4. Kijk, dat zijn de motor die echt gemaakt zijn voor mijn trip.

De beste mannen komen binnen (in mooie Gore-Tex pakken) en een van hem spreekt mij aan. Of die Fz6 met die Nederlandse plaat van mij is? Ik leg uit dat wat voor reis ik doe en vraag ze waar ze zelf vandaan komen. Het zijn Italianen die voor het eerst in een maand zelf weer gaan rijden, het was te slecht weer tot nu toe vonden ze. Ze gaan kijken of er al leuke passen begaanbaar zijn, waarna ik uitleg wat mijn plannen zijn voor vandaag.

Tijdens dit gesprekt zie ik een van de mannen hardop denken. Hij vraagt: Maar je bent dus via liechtenstein hier heen gereden, 2 dagen geleden? 'Ja dat klopt'. Daarna vraagt hij: Maar het was echt verschrikkelijk slecht weer, hoe ben je dan de bergen doorgereden? 'Over de Brennerpas' en ik laat hem wat foto's zien van de rit. Ik zie zijn mond bijna op de grond vallen en hij stoot zijn maat aan en wijst naar mijn telefoon 'Moet je kijken!!' Met open ogen gaat hij langs mijn foto's terwijl hij zijn verwondering uitspreekt.

Deze mannen zijn duidelijk niet lid van het doorrijders topic :p

Ik zeg ze gedag en rij verder richting de Tres Crime, of 3 zussenberg.
20240425_104222.jpg

Deel 2 volgt.

Laatst bewerkt:
Hoe stoerder de motor meestal oogt des te meer er te compenseren is! 🤐
Die Multistrada oogt misschien wel stoer, en de naam doet meer vermoeden dan het is... deze fiets heeft ook gewoon een klein voorwieltje (zeker niet gemaakt voor offroad) en is een heel stuk zwaarder dan jouw Fazer, dus ik vermoed dat je met de Fazer een stuk beter weg komt op slechte onverharde wegen dan hij. Echter een fijne zware snelle toerbuffel dat is het zeker wel.

Hoe stoerder de motor meestal oogt des te meer er te compenseren is! 🤐
Die Multistrada oogt misschien wel stoer, en de naam doet meer vermoeden dan het is... deze fiets heeft ook gewoon een klein voorwieltje (zeker niet gemaakt voor offroad) en is een heel stuk zwaarder dan jouw Fazer, dus ik vermoed dat je met de Fazer een stuk beter weg komt op slechte onverharde wegen dan hij. Echter een fijne zware snelle toerbuffel dat is het zeker wel.
Ik kreeg sowieso niet de indruk dat deze mannen veel behoefte hadden om over zandweggetjes, of uberhaupt op nat asfalt te rijden ;)

Dag 5: wandelen en motorrijden door de Dolomiten, 300KM. Deel 2

Het weer blijft mooi terwijl ik richting de volgende bergen rij. De wegen zijn mooi droog en de zon schijnt. Alleen zie je op sommige plekken de sneeuw smelten waardoor er natte stroompjes over het wegdek lopen. De zon helpt goed tegen de kou.
20240425_110909.jpg

Als ik aankom bij het laatste deel van de route heb ik een kleine teleurstelling, de weg is ondergesneeuwd en ik kan niet verder. Ik kan er voor kiezen om te lopen maar dan is het 3-4 uur lopen, enkele reis, dat is me te veel.

20240425_111200.jpg

Ik rij verder over door de bergen en kom al snel weer bij een paar mooie plekken uit. Bij een verlaten huisje zie ik een mooi uitzicht. Ik heb inmiddels de smaak te pakken dus ik rij een stukje met mijn motor door de sneeuw en maak wat foto's.

20240425_113907.jpg

dji_fly_20240425_114440_152_1714038352511_pano_optimized.jpg

Het is lastig om mijn motor te draaien, maar met wat 'finesse' laat ik als een echte ADV rijder de achterkant omglijden in de sneeuw. Alleen nu komt het probleem, in mijn optimisme zag ik niet dat ik heuvel af gereden ben.

Nu moet ik terug naar de weg, heuvel op...

Na een kleine 5 minuten vechten, duwen, flink de koppeling laten werken en zelfs 60kmh op de teller gezien te hebben terwijl ik naast de motor stond lukt het me om naar de weg te komen.

Over de sporen zullen we het maar niet hebben..
20240425_115749.jpg

Terwijl ik langs de wet mijn helm en handschoenen weer aan doe hoor ik in de verte al een hoop sportief geluid. Al snel passeren mij in flink tempo voor zo'n €10 miljoen aan sportauto's. Een Ferarru 488, McLaren, Lamborghini Aventador en Hurracan spider, twee Aston Martin, meerdere Porsche 911, 911 GT3 en 911 GT2 RS.

Als de laatste voorbij is rij ik snel weg in de hoop nog een beetje mee te komen, want rustig rijden ze niet. Met wat flink stuurwerk lukt het me best prima om mee te komen, al moet ik wel goed aan het gas af en toe. Tot we lager op de berg komen waar er steeds meer natte plekken in het wegdek zitten. Ik zwaai ze uit en accepteer mijn verlies, op 4 wielen kan je wat meer risico nemen met af en toe een plekje water of sneeuw, met 2 wielen is dat toch anders.

Onderaan de berg kom ik aan in Cortina D'Ampezzo waar ik bij het tankstation een deel van de groep zie staan.
20240425_121630.jpg

Vanaf Cortina D'ampezzo zet ik de navigatie op
Celvi di Cadore over de Passo Giau. Voor mij verschijnt in de navigatie een soort spaghetti noodle van 28km die 45 minuten zou moeten duren, haarspeldbocht na haarspeldbocht.

De weg is rustig, de zon schijnt, de banden zijn warm, ik zit er lekker in en de weg is zo goed als leeg.

Ik ga er goed voor zitten, nu is het tijd om echt te knallen.

Haardspeld naar rechts, door het midden aanrijden, terugschakelen naar 1, 20kmh, scherp sturen, motor naar binnen de bocht in laten vallen, opvangen met wat gas, recht laten lopen en vol open treken, 30kmh, 45kmh, 60kmh, 2de versnelling, 80,90,105,120, 130!

Haarspeld naar links, Remmen, 35kmh, Bocht inkijken, langs de motor hangen, breed nemen, ver doorkijken, geen vuil op de weg, beetje gas, blik op de exit, meer gas, motor recht, vol gas, 60kmh, 75kmh, 95, 115, 130, 3de versnelling, 140, 150.

Bocht naar rechts, flink in de rem,terugschakelen en alles begint weer opnieuw. De 4 cilinder jankt bocht na bocht met ruim 13000 toeren door de bergen en voor het eerst sinds Schotland rij ik niet zo hard als mag, maar zo hard als ik kan en druf. Dit is waar ik voor gekomen ben!

Af en toe moet ik opletten voor een tegenligger of iemand die ik in moet halen die na 2 bochten weer uit mijn spiegels verdwijnt.

Screenshot_20240614_171105_Maps.jpg

Na minder dan 30 minuten kom ik aan bij de bestemming. Het enige wat groter is dan de tijdwinst op dit stuk is de verschikkelijk grijns op mijn gezicht.

Ik laat de motor en mezelf even tot rust komen en zoek naar de volgende plek waar ik heen wil. Er zou een kabelbaan moeten zijn naar een van de hoogste bergtoppen hier.

Ik rij die kant op en merk dat ik weer behoorlijk hoog kom, er ligt flink wat sneeuw en ik rij zelfs langs een skipiste. Bij het skirestaurant naast de piste en een bevroren meer besluit ik wat te gaan eten.
20240425_134852.jpg

Ik zie een hoop foto's van de eigenaar van het skirestaurant op de piek waar ik heen wil. Als ik beste man zie lopen vraag ik hem waar de kabelbaan precies is, want daar zou ik nu bijna moeten zijn. Geen woord Engels... ai, mijn Italiaans is goed genoeg om een pizza te bestellen maar dat is het dan ook. Gelukkig springt een dame die naast me zit bij om te vertalen. Al snel blijkt dat alle kabelbanen in de Dolomiten nog dicht zijn door het weer. Jammer...

Ik stap weer op de motor naast mensen die zich van hun skikleding omkleden. Toch wel een raar gevoel, die twee zie je meestal niet zo snel naast elkaar.

Ik rij weer verder, de volgende pas op. Na weer flink te genieten van het weer, de weg en het uitzicht rij ik richting de volgende plek waar ik een korte wandeling wil doen, naar een waterval en een bekende plek om bergmarmotten te spotten.

Voor ik vertrok duwde mijn vriendin nog snel een bus zonnecreme in mijn tas. Ik had die natuurlijk niet nodig dacht ik, want echt mooi weer stond niet op de planning. Ik heb die bus creme dan ook heel netjes in mijn hotel laten liggen... Ik loop midden op de dag door de sneeuw in de volle zon, niet echt handig. Dan maar zo dus.

20240425_161252.jpg

Na een stuk lopen kom ik bij de waterval die nog op wintertijd staat.
20240425_154452.jpg

Na even goed zoeken kom ik ook een nieuwe vriend tegen. Iemand het nummer van een goede tandarts hier in de buurt?
20240425_155258.jpg

Hierna bekijk ik maar even goed waar ik ben en hoe ik terug wil gaan rijden naar mijn BNB. Het is al bijna 5 uur en het is nog een flink stuk rijden.

Ik zit een route over een paar mooie passen van ruim 2 uur. Onderweg maak ik nog even goed gebruik van de rustige wegen en het mooie weer door me weer even goed te misdragen.

Het blijft een bijzonder mooie omgeving die Dolomiten, 2 dagen is eigenlijk veel te kort..
20240425_165208 (1).jpg
20240425_164938.jpg

Bij aankomst bij de BNB check ik nog even mijn motor. Het 'nieuw' ook wel aardig van de band af, maar zo te zien heb ik nog wat ruimte over om dieper te gaan in de bochten.

20240426_123144.jpg

Ik eet weer bij de plaatselijke snackbar en pak mijn spullen in. Morgen rij ik naar het eiland, Monte Isola in het Iseomeer, waar een deel van de familie inmiddels al is aangekomen.

Laatst bewerkt:
Dag 6: Lappago naar Monte Isola. 350KM
Ik slaap redelijk uit en zit om 8 uur aan het ontbijt. Ik rij vandaag vooral van A naar B dus hoef niet te haasten. Ik heb ook wel behoefte aan een dagje wat rustiger aan.

Het weer ziet er niet echt goed uit, het is behoorlijk grijs, koud en onderweg verwacht ik regen.

Als ik om 09:15 mijn motor opstap is het aan het sneeuwen en ik pak mezelf weer goed in met warme kleding en mijn regenpak.
20240426_091317.jpg

Voor de route zet ik de knop 'vermijd snelwegen' aan op Google maps. Ik rij dan over een aantal lage bergpassen in een uurtje of 6 naar mijn bestemming.

Na 5 dagen ben ik ook wel weer blij om mijn vriendin te gaan zien.

Al vrij snel wordt het weer toch iets beter, namelijk droog en wat minder koud naarmate ik verder onder de 1000meter hoogte komen.

Het blijk dat ik best een goede route uitgezocht heb en het is wederom geen straf om te rijden. Ook met een volgeladen motor is het prima te doen om enigsinds asociaal de bergen door te knallen. Er is ook weer weinig verkeer dus daar maak ik goed gebruik van.

20240426_114754.jpg

Na het tanken rij ik toch weer richting de wat hogere bergen en richting een speciale pas, of naja speciaal, ik heb uitgezocht puur op de naam.

Buiten motoren ben ik ook liefhebber van Alfa Romeo's. Dus als je als Alfisti op de route naar je bestemming de Tonale pas ziet en deze ook nog open blijkt te zijn moet die natuurlijk gereden worden. Al vind ik de Tonale niet een geweldig mooie Alfa.

Ook de Tonale pas blijkt niet geweldig mooi, maar het is wel leuk om hem een keer gereden te hebben. Het wegdek is niet super goed, de bochten zijn niet altijd heel mooi en het uitzicht is ook niet zo mooi als het in de Dolomiten was.

20240426_132450.jpg

Terwijl ik de Tonale rijd zit mijn vriendin inmiddels ook in het vliegtuig. Misschien ziet ze me rijden als ze heel goed kijkt?

Ook mijn pa belt en dit zit hemelsbreed niet ver van mij vandaan, zij rijden nu over de Bernina pass. De pas waar ik 2 jaar terug met de beroemde trein overheen geen. Dat is ook zeker een aanrader als je de motor een keertje wilt laten staan!

Na de afdaling tank ik in de stad en hier is het ineens 17 graden? Dat is wat anders dan de -2 waarin ik vertrok. Het regenpak was al uit maar bij het tanken wissel ik ook van handschoenen en doe ik mijn thermolaag uit.

Ik begin aan het laatste stuk van de route en ik zie bordjes van de Oglio. Hey, die ken ik! Dat is de riveir die bij de Stelvio begint en uiteindelijk het Lago d'Iseo voed.

Dit stuk langs de rivier is vooral rechtdoor, druk, en het is eind van de middag. Ze rijden als italianen dus echt leuk is het niet. Ook moet ik door veel lange tunnels, wat ik tot nu toe vooral heb kunnen vermijden. Maar al snel krijg ik het meer in het vizier!
20240426_145656.jpg

Ik stuur een berichtje naar de familie dat ik er bijna ben en vraag of iemand naar het vaste land kan komen om me te helpen met tillen. 3 koffers is net lastig met 2 handen.

Als ik aan kom bij het dorpje Sulzano(waar de boot naar het eiland gaat) voelt het als thuiskomen, dit is bekend terrein. Mijn neefje en zwager wachten me al op en helpen me met de koffers.

Ik parkeer mijn motor in een garage waar we onze auto's ook al decennia parkeren. De eigenaresse is inmiddels 86 jaar en weduwe maar werkt er nogsteeds. Hier doen ze de dingen wat anders dan wij in NL.

De reden dat ik de motor in de garage op het vaste land zet is simpel. Het Monte Isola is een klein bergeiland (de naam zou het bijna verklappen) in het meer, ongeveer 15x kleiner dan Schiermonnikoog. Er wonen 2000 mensen in een paar kleine Italiaanse dorpjes. Motoren en auto's zijn niet toegestaan op het eiland zonder een speciale vergunning. Alleen met uitzonderingen zoals de politie, de bus(Merc Sprinter formaat), de huisartsen, ect. Verder doet iedereen alles met 50cc scooters of 50cc 'pickups' van Piggio.

Na de laatste 6 dagen, waarvan gemiddeld zeker 6 uur per dag op de motor, vind ik het eigenlijk ook wel prima om de motor even weg te zetten. Ik merkte de laatste dagen dat mijn knieen steeds meer zeuren en ik zou het ook wel fijn vinden om ook weer een dagje normale kleding aan te doen.

20240426_170228.jpg
20240427_130346.jpg

Na aankomst ga ik lekker met mijn familie een ijsje halen en spreken we bij over mijn reis en de reis van de rest. Na 2 uurtjes komt ook mijn vriendin aan en gaan we lekker met iedereen eten.

Tijd om aan de wat meer ontspannen dagen van de trip te beginnen ;)

Schitterend eilandje! En wat een heerlijke trip!

Exact de wagentjes waar jij het over hebt... (het vervoer van onze koffers naar het hotel)

20200828_162116.jpg

en waarmee de meesten daar nog rondraggen

_DSC0027-01.jpeg

Schitterend eilandje! En wat een heerlijke trip!

Exact de wagentjes waar jij het over hebt... (het vervoer van onze koffers naar het hotel)

Bekijk bijlage 2019520

en waarmee de meesten daar nog rondraggen

Bekijk bijlage 2019521
Ja ik vind het heerlijk, je merkt dan echt hoeveel 'schade' auto's eigenlijk aanrichten.

Veel straten zijn ook veel te smal voor auto's, het is er allemaal echt niet op gemaakt.

Terug
Bovenaan Onderaan