Sommige mensen "haten" motor rijders...

Ik doel met name op "Schoenveter" die meerdere malen letterlijk zegt dat de automobilist niets fout deed.
Een enkeling is het min of meer met hem eens, en aan hen stel ik de vraag of ze wel eens iets dergelijks meegemaakt hebben.

Zoals ik al zei kan het zijn dat TS iets te vroeg geseind heeft, maar niet ten onrechte want de automobilist moet zich ook aan de regels houden en niet met twee wielen op de witte lijn rijden, en zeker niet moedwillig de doorgang blokkeren.
Kan je mij misschien aangeven waar in de wetgeving of jurisprudentie staat dat de automobilist zich daardoor niet aan de regels houdt? Want het is totale bullshit die je hier uitkraamt.

Overigens staat wel in de wet dat je geen lichtsignalen mag geven, tenzij voor het afwenden van onmiddelijk gevaar. En hoe je het ook went of keert, daar was hier geen sprake van.
Het gedrag van de automobilist was al fout, en hij beging een misdrijf toen hij de motorrijder naast zich van de weg wilde drukken.
Vreemd, de automobilist rijdt volgens TS en jou eerst te ver naar rechts, gaat dan zo ver mogelijk links rijden en dan is het nog niet goed?
Niets geeft hem het recht om een ander moedwillig in gevaar te brengen, ik vind het ronduit misdadig.
Daarom begrijp ik niet dat Schoenveter het voor de automobilist blijft opnemen, het komt op mij over alsof hij zelf nooit op een motor rijdt, anders zou hij dit nooit beweren....
Misschien raakt Schoenveter niet zo opgefokt als hij op z'n motor stapt zoals sommige posters in dit topic blijkbaar wel doen, en is hij daardoor in staat alles nuchterder te bekijken.
 
Ik doel met name op "Schoenveter" die meerdere malen letterlijk zegt dat de automobilist niets fout deed.
Een enkeling is het min of meer met hem eens, en aan hen stel ik de vraag of ze wel eens iets dergelijks meegemaakt hebben.

Ik heb alleen gezegd dat de automobilist niks fout deed op het moment dat TS met zijn grootlicht begon te seinen.

Zoals ik al zei kan het zijn dat TS iets te vroeg geseind heeft, maar niet ten

Het seinen op zich is in mijn ogen al fout en een vorm van agressiviteit. Niks anders dan iemand die in zijn auto aan komt rijden en begint te seinen dat iemand anders aan de kant moet.

onrechte want de automobilist moet zich ook aan de regels houden en niet met twee wielen op de witte lijn rijden, en zeker niet moedwillig de doorgang blokkeren.

Waar haal je dat van die witte lijn vandaag. Er werdt gesteld dat hij rechts van zijn rijstrook rijdt. Daar mag hij rijden en hij heeft geen enkele verplichting ruimte te maken. Als hij dat opzettelijk niet doet is dat wel hufterig maar nog steeds in juridische zin niet fout.

Dat die automobilist zich daarna ging misdragen is een feit, maar TS is in dat opzicht ook niet brandschoon.
 
Kan je mij misschien aangeven waar in de wetgeving of jurisprudentie staat dat de automobilist zich daardoor niet aan de regels houdt? Want het is totale bullshit die je hier uitkraamt.
:? Wie zwetst er hier uit z'n nek? Is Koffierekje advocaat/jurist?
Overigens staat wel in de wet dat je geen lichtsignalen mag geven, tenzij voor het afwenden van onmiddelijk gevaar. En hoe je het ook went of keert, daar was hier geen sprake van.
[\quote]
Hmm.....hier kan ik dus gelijk uit halen dat jij medeweggebruikers ook niet waarschuwt voor flitsers e.d.? En dat jij dus zelf nooit groot licht gebruikt hebt voor andere zaken? :? Zegt genoeg over jouw instelling als weggebruiker... :+
Vreemd, de automobilist rijdt volgens TS en jou eerst te ver naar rechts, gaat dan zo ver mogelijk links rijden en dan is het nog niet goed?
En ook dit zie ik meer als lopen zieken dan echt een nuttige bijdrage...
Misschien raakt Schoenveter niet zo opgefokt als hij op z'n motor stapt zoals sommige posters in dit topic blijkbaar wel doen, en is hij daardoor in staat alles nuchterder te bekijken.

:? Zie nog steeds de opgefoktheid van de actie niet in...hooguit jouw reactie, die er alleen op maar gericht lijkt te zieken...man, koop een motor, ga weer eens de weg op en dan zullen jouw posts er straks heel anders uitzien... :Y
 
Laatst bewerkt:
Oké waarschijnlijk doet mijn mening er niet toe, maar ik ga hem jullie toch geven omdat... uh... -O-

Motorrijder ziet een auto voor hem rijden die uiterst rechts op de linkerbaan rijdt. De juiste plaats zou gewoon het midden van zijn baan zijn (hinder je het verkeer rechts niet, en hou je voldoende afstand van de vangrail).
Nou is me 1 ding onduidelijk, en dat is of er naast de automobilist (rechts) ruimte was om op te schuiven. Als dit het geval was is de automobilist sowieso fout, onnodig links rijden (€ 75,-).
De motorrijder anticipeerd goed, en geeft een kort lichtsignaal aan de automobilist om aan de kant te gaan (hij rijdt (aanname) onnodig links). Dat kan bij de automobilist in het verkeerde keelgat zijn geschoten.
Als de automobilist dan niet aan de kant gaat (die de motorrijder nu vast (aanname) goed in de gaten houdt in zijn spiegels) wil de motorrijder hem op een onjuiste (en gevaarlijke) manier inhalen.
Automobilist draait het raampje vast open om hem aan te spreken op zijn onverantwoorde gedrag.
Motorrijder interpreteerd dit verkeerd. Automobilist scheld de motorrijder uit.

Als er geen ruimte was naast de automobilist is het onverantwoord hem op deze wijze in te halen.

Je haalt een file immers ook in door tussen de twee meest linkerrijbanen te rijden.

Aanspreken op het gedrag mag (los van het hele verhaal), en je mag (dit is de theorie) iemand zelfs iemand "arresteren" (burgerarrest). Nogmaals het is de theorie en komt nóóit voor!

Ik vindt in dit geval beide partijen fout.

Dit is mijn uitspraak en daar zult U het mee moeten doen! :+ (toch nog een smilie)
 
:? Wie zwetst er hier uit z'n nek? Is Koffierekje advocaat/jurist?
Ik weet iig genoeg over de Nederlandse verkeerswetgeving om dit soort basiskennis te kennen. Al kan ik er natuurlijk naast zitten of misschien is de wetgeving recent verandert. In dat geval zou ik graag een verwijzing naar de nieuwe wetgeving hebben.

En leuk gevonden dat Koffierekje, iemand proberen belachelijk te maken doet het altijd goed als je voelt dat je een discussie niet aankunt. Misschien krijg je de lachers er me op je hand en letten ze niet meer op de ontbrekende inhoud van je post.
Hmm.....hier kan ik dus gelijk uit halen dat jij medeweggebruikers ook niet waarschuwt voor flitsers e.d.? En dat jij dus zelf nooit groot licht gebruikt hebt voor andere zaken? Zegt genoeg over jouw instelling als weggebruiker...
Nee, inderdaad, ik knipper nooit met m'n grootlicht. Om de simpele reden dat ik het nooit nodig heb. Zoiets heet anticiperend rijden. En die keren dat ik er toe geneigd ben omdat iemand niet op wil zouten van de linkerbaan weet ik me te beheersen, omdat ik het ronduit asociaal gedrag vind. Dat jij het klaarblijkelijk zo vaak nodig hebt dat je het vreemd vind dat anderen niet zo zijn zegt genoeg over jouw instelling als weggebruiker.

[edit] En voor flitsers waarschuw ik door met m'n hand op en neer te bewegen. Al is me dat ooit op een waarschuwing komen te staan wegens het belemmeren van een ambtenaar in het uitoefenen van z'n functie :Z
En ook dit zie ik meer als lopen zieken dan echt een nuttige bijdrage...
Ik geef toe dat het enigzins gechargeerd is maar dat is de rest van dit topic ook.
:? Zie nog steeds de opgefoktheid van de actie niet in...hooguit jouw reactie, die er alleen op maar gericht lijkt te zieken...
We hebben blijkbaar een andere mentaliteit waar het correct weggedrag betreft. In mijn ogen heb jij door jouw gedrag de reactie van de automobilist mede uitgelokt door eerst met je licht te knipperen en daarna hem én links te passeren in de file én hem de les te willen lezen. 3 acties die behoorlijk intimiderend overkomen als ze gebeuren door een iemand met een helm op z'n hoofd :+
Het enige dat ik jou kan aanraden is medeweggebruikers niet te zien als tegenstanders maar als mensen die ook fouten maken. Relax! Jij zit lekker op je motor en ook als zo'n klojo je de weg probeert te versperren, het is zelden dat je er langer dan een halve minuut last van hebt. En dan kan je weer met een grote smile op je gezicht verder rijden terwijl hij nog lekker vast staat })
man, koop een motor, ga weer eens de weg op en dan zullen jouw posts er straks heel anders uitzien... :Y
Wederom probeer je me belachelijk te maken door te stellen dat ik niet eens een motor zou hebben en niet zou weten wat voor survival of the fittest het hedendaagse wegverkeer is. Sorry, maar dat komt de inhoud van je posts niet ten goede.
 
Laatst bewerkt:
Oké waarschijnlijk doet mijn mening er niet toe, maar ik ga hem jullie toch geven omdat... uh... -O-

Motorrijder ziet een auto voor hem rijden die uiterst rechts op de linkerbaan rijdt. De juiste plaats zou gewoon het midden van zijn baan zijn (hinder je het verkeer rechts niet, en hou je voldoende afstand van de vangrail).
Nou is me 1 ding onduidelijk, en dat is of er naast de automobilist (rechts) ruimte was om op te schuiven. Als dit het geval was is de automobilist sowieso fout, onnodig links rijden (€ 75,-).
De motorrijder anticipeerd goed, en geeft een kort lichtsignaal aan de automobilist om aan de kant te gaan (hij rijdt (aanname) onnodig links).
Toch maar even het RVV quoten: "Bestuurders mogen slechts geluidssignalen en knippersignalen geven ter afwending van dreigend gevaar." (Artikel 28, RVV 1990)

Hoe je het ook wendt of keert, er is hier géén sprake van dreigend gevaar. Hoogstens van een ongemak, TS kon zijn weg niet ongestoord vervolgen. Maar dat is nog géén reden om lichtsignalen te geven.

Dat kan bij de automobilist in het verkeerde keelgat zijn geschoten.
Als de automobilist dan niet aan de kant gaat (die de motorrijder nu vast (aanname) goed in de gaten houdt in zijn spiegels) wil de motorrijder hem op een onjuiste (en gevaarlijke) manier inhalen.
Automobilist draait het raampje vast open om hem aan te spreken op zijn onverantwoorde gedrag.
Motorrijder interpreteerd dit verkeerd. Automobilist scheld de motorrijder uit.

Als er geen ruimte was naast de automobilist is het onverantwoord hem op deze wijze in te halen.

Je haalt een file immers ook in door tussen de twee meest linkerrijbanen te rijden.
Zover ik het begrepen heb was er sprake van filerijden. Anders had TS ook nooit rechts mogen inhalen wat in eerste instantie zijn bedoeling was.
Ik vindt in dit geval beide partijen fout.

Dit is mijn uitspraak en daar zult U het mee moeten doen! :+ (toch nog een smilie)
Voor de rest ben ik het volledig met je eens.
 
Zoals TS beschrijft, komt ie aanrijden en begint dan al met seinen. Imho niet bijzonder sociaal.

Seinen kan nogal wat betekenen... ik sein wel vaker, 90% van de gevallen voor truckers om aan te geven dat ze kunnen invoegen (reserveer plaats voor ze op de snelweg etc.)

Vind je reactie een beetje overdreven met 1-0 2-0 en wat nog meer. Seinen kan van alles betekenen... maar net hoe je het ziet:
- Meneer maakt a.u.b. plaats dan kan ik er als motorrijder langs... :z
- Meneer fl*kker de sodem**ter op vieze k******* ik moet er langs :(

Dit soort dingen hoor je vaak zodra beide partijen een erg kort lontje hebben. Imho is negeren het beste... je zit op een tweewieler met zat koppel, ik zou zeggen: gas open en toedeloe :W
 
De reactie van de automobilist vind ik overdreven, de actie met het knipperen van de motorrijder onnodig, en dat links er voorbij gaan getuigd van ontbreken van verkeersinzicht.

maar het is jammer voor allebei om zo gefrustreerd op de weg te zitten.
 


In dit topic werd al gesproken over de gedragscode voor motorrrijders in de file, die gedragscode zegt niet alleen hoe de motorrijder zich moet gedragen, maar ook hoe de automobilist zich moet gedragen.

De motorrijder moet (bij voorkeur) de ruimte tussen de twee linkse rijstroken gebruiken, de automobilist moet hem de ruimte geven, dus de ruimte tussen de linkse rijstroken vrijhouden.

Onlangs is een aantal motorrijders bekeurd omdat ze zich niet aan die richtlijn hielden, dus omdat ze in overtreding waren; deze automobilist was net zo goed in overtreding.




Dan heb je wel een erg kort lontje als je een seintje als agressie ziet. Zoals gezegd, de automobilist heeft ook zijn plaats op de weg, in dit geval lichtelijk links op de linkerbaan. De motorrijder attendeert hem daarop, dat is een gunst.
De motorrijder behoedt de automobilist op deze manier voor een overtreding die hij anders begaan zou hebben.

Waar haal je dat van die witte lijn vandaag. Er werdt gesteld dat hij rechts van zijn rijstrook rijdt. Daar mag hij rijden en hij heeft geen enkele verplichting ruimte te maken. Als hij dat opzettelijk niet doet is dat wel hufterig maar nog steeds in juridische zin niet fout.

Dat die automobilist zich daarna ging misdragen is een feit, maar TS is in dat opzicht ook niet brandschoon.

De verplichting is er dus wel, die heb ik hierboven beschreven.
Die witte lijn werd door Topic Starter zelf genoemd, ergens beschrijft hij dat de auto op de lijn reed.

Jij spreekt van "misdragen" terwijl de man een misdrijf beging. Of moet dat ook gewoon kunnen, iemand van de weg proberen te duwen....

Ik herinner me de motoragent die door een autodief van de weg werd gereden; die agent is nu invalide....
 
In dit topic werd al gesproken over de gedragscode voor motorrrijders in de file, die gedragscode zegt niet alleen hoe de motorrijder zich moet gedragen, maar ook hoe de automobilist zich moet gedragen.

De motorrijder moet (bij voorkeur) de ruimte tussen de twee linkse rijstroken gebruiken, de automobilist moet hem de ruimte geven, dus de ruimte tussen de linkse rijstroken vrijhouden.

Onlangs is een aantal motorrijders bekeurd omdat ze zich niet aan die richtlijn hielden, dus omdat ze in overtreding waren; deze automobilist was net zo goed in overtreding.Dan heb je wel een erg kort lontje als je een seintje als agressie ziet. Zoals gezegd, de automobilist heeft ook zijn plaats op de weg, in dit geval lichtelijk links op de linkerbaan. De motorrijder attendeert hem daarop, dat is een gunst.
De motorrijder behoedt de automobilist op deze manier voor een overtreding die hij anders begaan zou hebben.De verplichting is er dus wel, die heb ik hierboven beschreven.
Die witte lijn werd door Topic Starter zelf genoemd, ergens beschrijft hij dat de auto op de lijn reed.

Jij spreekt van "misdragen" terwijl de man een misdrijf beging. Of moet dat ook gewoon kunnen, iemand van de weg proberen te duwen....

Ik herinner me de motoragent die door een autodief van de weg werd gereden; die agent is nu invalide....
Grappig hoe jij de richtlijn éénzijdig uitlegt in het voordeel van de motorrijder. Wettelijk gezien is er niets geregeld voor het filerijden. Dat betekent volgens de Nederlandse wetgeving dat het is toegestaan. Om een en ander voor alle partijen duidelijk te maken waar ze aan toe zijn is door verschillende belangenorganisaties de richtlijn filerijden opgesteld. Wettelijk gezien heeft deze geen waarde maar in de praktijk blijkt dat alle instanties (politie, rechters, verzekeringsmaatschappijen e.d.) deze richtlijn wel hanteren als basis voor wat wél en niet is toegestaan. En dat is een heel groot pluspunt. De enige andere mogelijkheid is nl. dat filerijden met één pennestreek wordt verboden en wij achteraan mogen aansluiten -O- .

De tussen haakjes toegevoegde "bij voorkeur" kan je weglaten. Volgens de filerichtlijn dient de motorrijder tussen de 2 uiterst linkse banen te rijden. De automobilist wordt VERZOCHT hiervoor ruimte te maken. Let op, hier is geen sprake van een verplichting! Alleen als aantoonbaar kan worden gemaakt dat een automobilist zich roekeloos gedraagt kan hij hier op worden aangesproken. Zolang hij binnen zijn rijstrook blijft staat hij echter in zijn recht, of zijn gedrag nu netjes is of niet.

Uit alle onderzoeken over weggedrag van medeweggebruikers blijkt dat knipperen met de lichten door achteropkomend verkeer wordt opgevat als agressief weggedrag. Dat heeft dus niets te maken met kort lontjes van deze of gene die hierop reageren. En aangezien de automobilist géén overtreding begaat kan het niet anders worden opgevat als een dringend verzoek ruimte te maken.

Of er echt sprake is van een "misdrijf" valt nog te bezien. Tot op heden is hier alleen de visie van TS op de feiten gegeven en die zijn behoorlijk door emotie gekleurd.
 
Op maandag 25 september 2006 20:57 schreef Kofferrek het volgende:
Kan je mij misschien aangeven waar in de wetgeving of jurisprudentie staat dat de automobilist zich daardoor niet aan de regels houdt? Want het is totale bullshit die je hier uitkraamt.

Wel netjes blijven.... ik ga niet reageren op gescheld.

Zoals gezegd moet niet alleen de motorrijder zich aan de file gedragscode houden, ook de automobilist heeft zijn plichten.

De regels voor de motorrijder worden altijd breed uitgemeten, bijvoorbeeld niet sneller dan 50 Km/h, en niet meer dan 10 Km/h snelheidsverschil t.o.v. de auto's.
De automobilist op zijn beurt moet de doorgang vrijhouden zodat motorrijders niet gehinderd worden. Die heeft dus ook zijn verplichtingen in deze, alleen schijnt niemand dat te weten....

Dit is mijn bewoording, de letterlijke tekst zal anders klinken, die kun jij vast wel opzoeken; hoewel.... jij wist zo zeker dat de automobilist niets fout deed....

Overigens staat wel in de wet dat je geen lichtsignalen mag geven, tenzij voor het afwenden van onmiddelijk gevaar. En hoe je het ook went of keert, daar was hier geen sprake van.

Vrachtwagenchauffeurs seinen toch ook naar elkaar als de ruimte vrij is om naar rechts te gaan, ze bedanken elkaar (en anderen zoals mij) met een seintje van de richtingaanwijzer; links, rechts, links, hetgeen betekent: "bedankt".
Mag dat ook niet ?
Als je een seintje ziet als agressie dan moet je toch jezelf eens afvragen wie er nu een kort lontje heeft....

Vreemd, de automobilist rijdt volgens TS en jou eerst te ver naar rechts, gaat dan zo ver mogelijk links rijden en dan is het nog niet goed?

Nu ga je zeuren. Je hebt duidelijk geen idee wat voor impact het op je heeft als je als motorrijder in zo'n situatie zit. Iemand die jou doelbewust van de weg wil rijden.... En dan zo'n opmerking. Hiermee diskwalificeer je jezelf.

Misschien raakt Schoenveter niet zo opgefokt als hij op z'n motor stapt zoals sommige posters in dit topic blijkbaar wel doen, en is hij daardoor in staat alles nuchterder te bekijken.

Jij hebt dit gewoon nog nooit meegemaakt, je weet duidelijk niet waar je over praat. In zo'n situatie zit je hart in je keel, dat kan ik je melden. Als het je ooit gebeurt praat je wel anders.
 
Onderstaand citaat heb ik van de MAG site geplukt waar de filegedragscode beschreven wordt.
Er staat een hoofdstukje in over de motorrijders, en onderstaand artikeltje is eentje van de regels voor automobilisten.
Het staat er toch echt:

Quote:

2. Gebruik het midden van de rijstrook
Achteropkomende motorrijders hebben doorgaans voldoende ruimte om te passeren als u over het midden van uw rijstrook rijdt. Motorrijders passeren in principe tussen de rijstroken in, vlak langs de onderbroken streep. Natuurlijk helpt het als u ze wat meer ruimte biedt door naar rechts uitte wijken als u op de rechterstrook zit, of naar links als u op linkerstrook rijdt.

Einde quote.

Motorrijders kunnen worden bekeurd als ze de gedragscode niet volgen; staan automobilisten soms boven de wet door vrijuit te gaan als ze zich ook niet aan de code houden ?
Morgen verder...
 
Wel netjes blijven.... ik ga niet reageren op gescheld.
Uit het feit dat je reageert maak ik op dat ik niet scheld. Vanwaar dan deze opmerking?
Zoals gezegd moet niet alleen de motorrijder zich aan de file gedragscode houden, ook de automobilist heeft zijn plichten.

De regels voor de motorrijder worden altijd breed uitgemeten, bijvoorbeeld niet sneller dan 50 Km/h, en niet meer dan 10 Km/h snelheidsverschil t.o.v. de auto's.
De automobilist op zijn beurt moet de doorgang vrijhouden zodat motorrijders niet gehinderd worden. Die heeft dus ook zijn verplichtingen in deze, alleen schijnt niemand dat te weten....
Nogmaals, waar staan dan die verplichtingen aangegeven? Misschien schijnt niemand dat te weten omdat die verplichtingen gewoon niet bestaan. De gedragscode is alleen een omschrijving hoe men netjes met elkaar in de file kan omgaan en wat men kan verwachten. In principe kan een automobilist niets fout doen in de file, hij staat/sukkelt daar maar wat. De motorrijder is bij filerijden de partij die afwijkend gedrag vertoont.
Dit is mijn bewoording, de letterlijke tekst zal anders klinken, die kun jij vast wel opzoeken; hoewel.... jij wist zo zeker dat de automobilist niets fout deed....Vrachtwagenchauffeurs seinen toch ook naar elkaar als de ruimte vrij is om naar rechts te gaan, ze bedanken elkaar (en anderen zoals mij) met een seintje van de richtingaanwijzer; links, rechts, links, hetgeen betekent: "bedankt".
Mag dat ook niet ?
Wettelijk gezien niet.
Als je een seintje ziet als agressie dan moet je toch jezelf eens afvragen wie er nu een kort lontje heeft....
Dat ligt er aan met welke intentie dat seintje gegeven wordt. In het onderhavige geval kan ik het niet anders opvatten als de een of andere vorm van "oprotten"
Nu ga je zeuren. Je hebt duidelijk geen idee wat voor impact het op je heeft als je als motorrijder in zo'n situatie zit. Iemand die jou doelbewust van de weg wil rijden.... En dan zo'n opmerking. Hiermee diskwalificeer je jezelf.Jij hebt dit gewoon nog nooit meegemaakt, je weet duidelijk niet waar je over praat. In zo'n situatie zit je hart in je keel, dat kan ik je melden. Als het je ooit gebeurt praat je wel anders.
Mwoah ... Ik ben het in het algemeen 100 meter later weer vergeten. Veel te druk met op het overige verkeer te letten om met m'n gedachten nog bezig te zijn met iets dat letterlijk en figuurlijk achter me ligt.
 
Laatst bewerkt:
Onderstaand citaat heb ik van de MAG site geplukt waar de filegedragscode beschreven wordt.
Er staat een hoofdstukje in over de motorrijders, en onderstaand artikeltje is eentje van de regels voor automobilisten.
Het staat er toch echt:

Quote:

2. Gebruik het midden van de rijstrook
Achteropkomende motorrijders hebben doorgaans voldoende ruimte om te passeren als u over het midden van uw rijstrook rijdt. Motorrijders passeren in principe tussen de rijstroken in, vlak langs de onderbroken streep. Natuurlijk helpt het als u ze wat meer ruimte biedt door naar rechts uitte wijken als u op de rechterstrook zit, of naar links als u op linkerstrook rijdt.

Einde quote.

Motorrijders kunnen worden bekeurd als ze de gedragscode niet volgen; staan automobilisten soms boven de wet door vrijuit te gaan als ze zich ook niet aan de code houden ?
Morgen verder...
Waar staat in jouw quote dat automobilisten VERPLICHT ZIJN ruimte te maken? Er staat alleen dat het helpt als ze ruimte maken.

Goede nacht :)
 
Op dinsdag 26 september 2006 02:07 schreef Kofferrek het volgende:

Waar staat in jouw quote dat automobilisten VERPLICHT ZIJN ruimte te maken? Er staat alleen dat het helpt als ze ruimte maken.

Goede nacht :)

Dank je...

De eerste zin luidt: "Gebruik het midden van de rijstrook."

Dit is dus de positie op de weg die automobilisten moeten kiezen indien er sprake is van een file met motorrijders die tussen de beide meest linker rijstroken rijden.
Als aanvulling wordt gezegd dat het wel zo aardig is wat extra ruimte te maken, maar dat hoeft dus niet.... Het eerste moet wel !

We kunnen nog heel lang discussiëren over of het nu wel of niet een verplichting is, strikt gezien zou je zelfs gelijk kunnen hebben gezien het feit dat het hier gaat om een gedragscode en niet om een wet. De filegedragscode echter is geen éénrichtingsverkeer, niet alleen de motorrijder moet zich aan bepaalde regels houden, de automobilist ook. Zie de site van de MAG.

De automobilist mag helemaal niet uiterst links of uiterst rechts rijden als hij daarmee motorrijders hindert, dat blijkt wel uit voorgaand citaat. Doet hij dat wel dan is dat een violatie van de gedragscode.
Aangezien motorrijders voor een dergelijk vergrijp worden bestraft lijkt het mij niet meer dan logisch dat dit ook geldt voor automobilisten.

Althans zo zie ik het...
 
Dank je...

De eerste zin luidt: "Gebruik het midden van de rijstrook."

Dit is dus de positie op de weg die automobilisten moeten kiezen indien er sprake is van een file met motorrijders die tussen de beide meest linker rijstroken rijden.
Als aanvulling wordt gezegd dat het wel zo aardig is wat extra ruimte te maken, maar dat hoeft dus niet.... Het eerste moet wel !

We kunnen nog heel lang discussiëren over of het nu wel of niet een verplichting is, strikt gezien zou je zelfs gelijk kunnen hebben gezien het feit dat het hier gaat om een gedragscode en niet om een wet. De filegedragscode echter is geen éénrichtingsverkeer, niet alleen de motorrijder moet zich aan bepaalde regels houden, de automobilist ook. Zie de site van de MAG.

De automobilist mag helemaal niet uiterst links of uiterst rechts rijden als hij daarmee motorrijders hindert, dat blijkt wel uit voorgaand citaat. Doet hij dat wel dan is dat een violatie van de gedragscode.
Aangezien motorrijders voor een dergelijk vergrijp worden bestraft lijkt het mij niet meer dan logisch dat dit ook geldt voor automobilisten.

Althans zo zie ik het...
RVV 1990, artikel 3:
1. Bestuurders zijn verplicht zoveel mogelijk rechts te houden.

En een wettekst heeft nog altijd meer invloed dan een richtlijn.

Jij (en met jou meerdere motorrijders in dit topic) vergeet dat de motorrijder tijdens filerijden een "ongebruikelijke" verrichting uitvoert en dat de automobilist slechts een beperkte invloed hierop heeft. Hij staat immers stil of rijdt maximaal stapvoets. Daarom zijn er meer en dwingendere richtlijnen voor de motorrijder en worden deze strikter gehandhaafd dan de richtlijnen voor de automobilist. Bovendien is het nog steeds een gedragscode, bedoelt om elkaar het filerijden duidelijk en voorspelbaar te maken. Er is dus geen sprake van "moeten".

Er is ook nog nooit een motorrijder beboet voor het niet naleven van de gedragscode. Dat kan ook niet, het is immers geen wettelijke bepaling. Wel zijn er voldoende andere wetsartikelen om ongewenst gedrag van motorrijders in de file te verbaliseren.
 
Laatst bewerkt:
Seinen kan nogal wat betekenen... ik sein wel vaker, 90% van de gevallen voor truckers om aan te geven dat ze kunnen invoegen (reserveer plaats voor ze op de snelweg etc.)

En dat is nog een reden waarom het dom is om ruimte "op te eisen" middels een lichtsignaal. Want dat signaal heeft juist de betekenis "ga maar, ik maak ruimte voor je".
 
...... Tot op heden is hier alleen de visie van TS op de feiten gegeven en die zijn behoorlijk door emotie gekleurd.

Ha, de zinnigste opmerking van het topic.

Het lijkt hier wel een rechtbank. May I have your votes please?



Ik heb gehoord dat Karl Noten binnenkort motorgymnastiek geeft. Vooral de cursus schouder ophalen kan hier nuttig zijn. Met goed getrainde nekspieren kun je iedere situatie en de grootste hufterigheid de baas. Ik kan inmiddels mijn schouders zo hoog ophalen dat ik soms mijn helm verlies. Maar het rijdt super-relaxed


:] :] :]
 
RVV 1990, artikel 3:
1. Bestuurders zijn verplicht zoveel mogelijk rechts te houden.

In één van bovenstaande posts staat dit citaat, mijn vraag hierover is: voor wie geldt dit ? En wáár geldt dit ?

Is het bedoeld voor motorrijders die uiterst rechts langs de zijkant van weg, aan de rand van de berm moeten rijden ? Zo is het mij destijds niet geleerd....
Is het de bedoeling dat automobilisten de fietsers de stuipen op het lijf jagen door zo dicht mogelijk langs hen heen te rijden ? Lijkt me niet... Zou het bedoeld zijn om op de snelweg zo dicht mogelijk langs de gestrande medeweggebruikers en ANWB en Route Mobiel autootjes op de vluchtstrook te rijden ? Zal toch niet hoop ik ?

Dit artikel beschrijft de afspraak die we met elkaar gemaakt hebben om allemaal rechts te rijden. In sommige andere landen is de afspraak juist dat men links rijdt, op zich maakt dat niet veel uit zolang iedereen maar hetzelfde doet...
Het voorkomt dat de éne weggebruiker naar links uitwijkt terwijl de ander dat naar rechts doet.

Wat betreft de snelweg zegt dit artikel dat je zoveel mogelijk de rechterbaan moet gebruiken, en niet onnodig links moet blijven hangen als je er niets te zoeken hebt.
 
Gewoon afsluiten dit topicje.

TS heeft zijn frustratie weg geschreven en is opgelucht. Dus meer nut heeft het niet meer om verder te gaan.

Meest zinnige om te doen met auto's die bewust/onbewust een motor rijder hinderen. Is negeren en ruim er om heen gaan. Verhaal halen werkt nooit.
Tenzij je een bepaald uniformpje aan hebt. Maar dan rij je niet tussen de file
door. En kom je dit soort figuren dus ook niet zo snel tegen lijkt me.

Conclusie: Negeren en lekker :]
 
Terug
Bovenaan Onderaan