Soms valt motor uit en gaat vervolgens een paar uur niet meer aan

varues

MF'er
31 mrt 2020
41
19
Rotterdam
Helloo,

Heeft iemand tips voor het volgende probleem (alle hulp word level miljoen gewaardeerd):

Heel soms als ik tot stilstand kom en ik zet mijn motor in neutraal, valt mijn motor uit (suzuki freewind xf 650).
Vervolgens is die een paar uur niet meer aan te krijgen.
Ik heb het vorige week ook een keer gehad, maar vandaag weer.
Motor viel rondom 1730 uit, meerdere keren aan geprobeerd te zetten.
Je hoort het opstart geluid als je de startknop in drukt, maar als je de gas hendel beweegt gebeurd er niks.
Om 1930 geprobeerd aan te zetten, nog steeds dit probleem.
Om 2200 weer geprobeerd, kreeg de motor nog steeds niet aan.
Om 2300 weer geprobeerd, motor vliegt gelijk aan zonder problemen.

Heeft iemand tips voor dit probleem?? Ik word er helemaal hopeloos van! 😂
 
Helloo,

Heeft iemand tips voor het volgende probleem (alle hulp word level miljoen gewaardeerd):

Heel soms als ik tot stilstand kom en ik zet mijn motor in neutraal, valt mijn motor uit (suzuki freewind xf 650).
Vervolgens is die een paar uur niet meer aan te krijgen.
Ik heb het vorige week ook een keer gehad, maar vandaag weer.
Motor viel rondom 1730 uit, meerdere keren aan geprobeerd te zetten.
Je hoort het opstart geluid als je de startknop in drukt, maar als je de gas hendel beweegt gebeurd er niks.
Om 1930 geprobeerd aan te zetten, nog steeds dit probleem.
Om 2200 weer geprobeerd, kreeg de motor nog steeds niet aan.
Om 2300 weer geprobeerd, motor vliegt gelijk aan zonder problemen.

Heeft iemand tips voor dit probleem?? Ik word er helemaal hopeloos van! 😂
Maakt het nog iets uit of je de koppeling in hebt geknepen en/of de zijstandaard is ingeklapt?
 
Zijstanaard een keer uit en weer in, beetje naar boven drukken met je voet. schakelaar mischien niet helemaal goed meer.
Je tankdop even open en weer dicht?
Mischien heeft het iets van doen met warm en koud blok?
Gebruik je de shoke bij een warme start of gaat dat automatch en automatich niet goed?

noem zomaar wat op om te brain stormen.
 
Helloo,

Heeft iemand tips voor het volgende probleem (alle hulp word level miljoen gewaardeerd):

Heel soms als ik tot stilstand kom en ik zet mijn motor in neutraal, valt mijn motor uit (suzuki freewind xf 650).
Vervolgens is die een paar uur niet meer aan te krijgen.
Ik heb het vorige week ook een keer gehad, maar vandaag weer.
Motor viel rondom 1730 uit, meerdere keren aan geprobeerd te zetten.
Je hoort het opstart geluid als je de startknop in drukt, maar als je de gas hendel beweegt gebeurd er niks.
Om 1930 geprobeerd aan te zetten, nog steeds dit probleem.
Om 2200 weer geprobeerd, kreeg de motor nog steeds niet aan.
Om 2300 weer geprobeerd, motor vliegt gelijk aan zonder problemen.

Heeft iemand tips voor dit probleem?? Ik word er helemaal hopeloos van! 😂

Ik neem aan als je zegt ik hoor het opstart geluid dat hij normaal start maar wil niet aan slaan , klopt dat.
 
Helloo,

Heeft iemand tips voor het volgende probleem (alle hulp word level miljoen gewaardeerd):

Heel soms als ik tot stilstand kom en ik zet mijn motor in neutraal, valt mijn motor uit (suzuki freewind xf 650).
Vervolgens is die een paar uur niet meer aan te krijgen.
Ik heb het vorige week ook een keer gehad, maar vandaag weer.
Motor viel rondom 1730 uit, meerdere keren aan geprobeerd te zetten.
Je hoort het opstart geluid als je de startknop in drukt, maar als je de gas hendel beweegt gebeurd er niks.
Om 1930 geprobeerd aan te zetten, nog steeds dit probleem.
Om 2200 weer geprobeerd, kreeg de motor nog steeds niet aan.
Om 2300 weer geprobeerd, motor vliegt gelijk aan zonder problemen.

Heeft iemand tips voor dit probleem?? Ik word er helemaal hopeloos van! 😂

Wat bedoel je met "opstartgeluid"? Bedoel je de brandstofpomp? Of bedoel je het geluid van de startmotor?
 
Leg eens uit? Ik verwacht nl. eerder een los contact/kabelbreuk?

Uit het verhaal begrijp ik dat de motor uitvalt na een stukje rijden en dat hij na een tijdje wachten weer gestart kan worden.

Een defecte spanningsregelaar wordt heet en wanneer deze weer afgekoeld is dan kun je de motor weer starten.
 
Meten is weten.

Mooi dat hij het een paar uur niet doet.
Dan heb je alle tijd om te meten en zo dingen uit te sluiten.

Aftap open onder de carburateur om te controleren of hij benzine krijgt.
Met een bougie kijken of hij vonk heeft.
Met een multimeter kijken of de bobine spanning krijgt.
Met dezelfde multimeter de pickups en bobine meten enz enz.
 
Uit het verhaal begrijp ik dat de motor uitvalt na een stukje rijden en dat hij na een tijdje wachten weer gestart kan worden.

Een defecte spanningsregelaar wordt heet en wanneer deze weer afgekoeld is dan kun je de motor weer starten.
Een defecte spanningsregelaar zorgt ervoor dat de laadspanning van je accu niet meer klopt met 2 mogelijkheden:
1. Te veel spanning
2. Te weinig spanning

In beide gevallen gaat redelijk vlotjes je accu naar de haaien en kun je hem ook niet na een paar uur weer starten.
 
Een defecte bobine geeft dezelfde verschijnselen.

Dus; meten!
Start de koude motor en meet de spanning over je accupolen; veel te hoog/ laag? > spanningsregelaar.
Een gezond systeem laadt met 13,8-14,6V

Valt de motor uit, en heb je geen vonk? > Bobine..
 
Heb van het weekend ongeveer hetzelfde meegemaakt met het zelfde model .
Hierbij was de benzinekraan defect.
Op pri gezet en probleem verholpen , bij kraan open geen benzine en op pri wel .
Succes
:^
Lek slangetje of lek membraan in de benzinekraan is het eerste waar je makkelijk naar kan kijken.
Met “pri” omzeil je dat vacuümgedeelte.
 
Uit het verhaal begrijp ik dat de motor uitvalt na een stukje rijden en dat hij na een tijdje wachten weer gestart kan worden.

Een defecte spanningsregelaar wordt heet en wanneer deze weer afgekoeld is dan kun je de motor weer starten.
Hier geloof ik helemaal niks van....

Als je spanningsregelaar defect is dan:
- laadt deze of niet meer bij, en is de accu vanzelf een keer leeg
- of de accu wordt met een te hoge spanning bijgeladen, wat ervoor zorgt dat de platen krom trekken en de accu defect is.
 
Hier geloof ik helemaal niks van....

Als je spanningsregelaar defect is dan:
- laadt deze of niet meer bij, en is de accu vanzelf een keer leeg
- of de accu wordt met een te hoge spanning bijgeladen, wat ervoor zorgt dat de platen krom trekken en de accu defect is.

Ik heb dit in de praktijk al een keer meegemaakt.

Een motorfiets met dezelfde klachten.
 
Spanningsregelaar heeft hier niks mee te maken. Je kan een motor gewoon starten met losgekoppelde spanningsregelaar (niet aan te raden overigens).

Hier geloof ik helemaal niks van....

Als je spanningsregelaar defect is dan:
- laadt deze of niet meer bij, en is de accu vanzelf een keer leeg
- of de accu wordt met een te hoge spanning bijgeladen, wat ervoor zorgt dat de platen krom trekken en de accu defect is.

Dit dus, volgens mij hebben CDI/ECU's geen overvoltage protectie o.d. (wat in theorie nog spanningsregelaar gerelateerde symptomen zou kunnen verklaren). Volgens mij branden ze op een gegeven moment gewoon door :+

Ik zou het eerst in benzinetoevoer zoeken. Makkelijk te testen door een extern tankje aan te sluiten nadat hij niet meer wilt starten.
Anders wordt het lastiger, bijv. onsteking/pickup problemen die ontstaan bij warme motor (meer weerstand op elektronica etc.)

Wat Hellracer zegt met klepspeling is ook een goede. Al moeten ze wel erg strak staan als hij totaal niet meer wilt starten.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan