Soms valt motor uit en gaat vervolgens een paar uur niet meer aan

varues

MF'er
31 mrt 2020
41
19
Rotterdam
Helloo,

Heeft iemand tips voor het volgende probleem (alle hulp word level miljoen gewaardeerd):

Heel soms als ik tot stilstand kom en ik zet mijn motor in neutraal, valt mijn motor uit (suzuki freewind xf 650).
Vervolgens is die een paar uur niet meer aan te krijgen.
Ik heb het vorige week ook een keer gehad, maar vandaag weer.
Motor viel rondom 1730 uit, meerdere keren aan geprobeerd te zetten.
Je hoort het opstart geluid als je de startknop in drukt, maar als je de gas hendel beweegt gebeurd er niks.
Om 1930 geprobeerd aan te zetten, nog steeds dit probleem.
Om 2200 weer geprobeerd, kreeg de motor nog steeds niet aan.
Om 2300 weer geprobeerd, motor vliegt gelijk aan zonder problemen.

Heeft iemand tips voor dit probleem?? Ik word er helemaal hopeloos van! 😂
 
Ooit in het verleden had ik een gs750. Die had ook deze verschijnselen. Dit bleek een bobine te zijn. Die gs had 4 cylinders en 2 vielen er dan uit. Ik ken je type motor niet, maar het zou wellicht een 2 cylinder kunnen zijn met 1 bobine, en dan valt ie volledig uit.
 
Zijstanaard een keer uit en weer in, beetje naar boven drukken met je voet. schakelaar mischien niet helemaal goed meer.
Je tankdop even open en weer dicht?
Mischien heeft het iets van doen met warm en koud blok?
Gebruik je de shoke bij een warme start of gaat dat automatch en automatich niet goed?

noem zomaar wat op om te brain stormen.
Met mijn standaard lopen klooien al geprobeerd, dat maakt helaas geen verschil.
Die met mijn tankdop hou ik in de gaten.
Ja wellicht dat het iets met een warm blok te maken heeft hoor, maar als ik hem uit zet na een rit en vervolgens weer aan gaat die 9/10x aan zonder problemen.
Bij een warme start kijk ik eerst of die normaal aan gaat en anders trek ik mijn choke open.

Alle hulp word gewaardeerd!
 
Heb van het weekend ongeveer hetzelfde meegemaakt met het zelfde model .
Hierbij was de benzinekraan defect.
Op pri gezet en probleem verholpen , bij kraan open geen benzine en op pri wel .
Succes
Brandstof kraan is toevallig bij mij ook defect. Ik zet deze standaard op on, maar zodra ik ga rijden draai ik deze om naar pri en dan rijd die prima!
 
Uit het verhaal begrijp ik dat de motor uitvalt na een stukje rijden en dat hij na een tijdje wachten weer gestart kan worden.

Een defecte spanningsregelaar wordt heet en wanneer deze weer afgekoeld is dan kun je de motor weer starten.
Ja het vreemde is dat die dat alleen soms doet. Ik heb het probleem nu 2x gehad in ongeveer 8 dagen constant rijden.
 
Spanningsregelaar heeft hier niks mee te maken. Je kan een motor gewoon starten met losgekoppelde spanningsregelaar (niet aan te raden overigens).



Dit dus, volgens mij hebben CDI/ECU's geen overvoltage protectie o.d. (wat in theorie nog spanningsregelaar gerelateerde symptomen zou kunnen verklaren). Volgens mij branden ze op een gegeven moment gewoon door :+

Ik zou het eerst in benzinetoevoer zoeken. Makkelijk te testen door een extern tankje aan te sluiten nadat hij niet meer wilt starten.
Anders wordt het lastiger, bijv. onsteking/pickup problemen die ontstaan bij warme motor (meer weerstand op elektronica etc.)

Wat Hellracer zegt met klepspeling is ook een goede. Al moeten ze wel erg strak staan als hij totaal niet meer wilt starten.
Ja ik heb dus een nieuwe benzine kraan besteld omdat die via on geen benzine doorspoelt, maar die vent van de garage zei dat ik voorlopig op pri kan rijden zonder problemen.
Misschien had ik dat erbij moeten zetten, sorry heb nog niet zoveel verstand van motors!
Heb pas 2 weken mijn rijbewijs/motor.
Maar kan je misschien verklaren waarom die het spontaan na een aantal uur het weer doet?
Het tankdop verhaal zal ik in mijn achterhoofd houden!
 
Ooit in het verleden had ik een gs750. Die had ook deze verschijnselen. Dit bleek een bobine te zijn. Die gs had 4 cylinders en 2 vielen er dan uit. Ik ken je type motor niet, maar het zou wellicht een 2 cylinder kunnen zijn met 1 bobine, en dan valt ie volledig uit.
Ja voor wat ik vandaag hebben kunnen vinden op google is dat het inderdaad eventueel aan de bobine of bougie zou kunnen liggen. Kan de garage dit doormeten o.i.d.? Ik had een monteur gesproken en toen ik het probleem voorlegde zei hij dat het 1001 oorzaken kon hebben, helemaal waardeloos dus :|
 
Update: vandaag rondje gereden, en bij terugkomst in neutraal gezet en er even in laten draaien. Motor viel niet uit. 2 uur later mijn motor gestart en hij startte gelijk.

Morgen ga ik met de garage bellen voor een afspraak om mijn benzine kraan te laten vervangen gezien ik deze vandaag binnen heb gekregen. Ik zal vragen of de garage ook naar de bougies/bobine kan kijken.

Morgen zal ik overigens wederom weer testen of ik het probleem kan nabootsen.
 
Je zult toch echt moeten gaan meten in plaats van lukraak dingen te gaan vervangen..
kan van alles zijn, een defect contactslot tot bobine, draadbreuk, slecht contact op een stekker,brandstoftoevoer etc...
analyseren door elimineren
 
Update: vandaag mijn benzine kraan vervangen. Tijdens een test rondje rijden viel mijn motor dus wederom uit en ik krijg hem nu niet meer aan. Tankdop nog geprobeerd open te maken, maar dat maakt helaas geen verschil.

Ik heb vandaag diverse garages gebeld, maar de enige garages die betrouwbaar door de telefoon over komen hebben pas plek over een maand.

Ik weet niet zo goed hoe ik op dit moment verder moet behalve dan een maand wachten tot een van deze garages plek heeft.
 
Is het wel eens voorgekomen dat hij tijdens het rijden slecht gaat lopen en dan afslaat? Of is het altijd als ie stationair draait? Als het echt een benzine toevoer probleem is zou je dat eigenlijk ook tijdens het rijden moeten merken.

Heb je de bougie al getest op een vonk? (op het moment dat hij niet meer start)
 
Update: vandaag mijn benzine kraan vervangen. Tijdens een test rondje rijden viel mijn motor dus wederom uit en ik krijg hem nu niet meer aan. Tankdop nog geprobeerd open te maken, maar dat maakt helaas geen verschil.

Ik heb vandaag diverse garages gebeld, maar de enige garages die betrouwbaar door de telefoon over komen hebben pas plek over een maand.

Ik weet niet zo goed hoe ik op dit moment verder moet behalve dan een maand wachten tot een van deze garages plek heeft.

Aangezien je geen woonplaats in je profiel hebt gezet, wordt het lastig om je een betrouwbare garage te adviseren.
 
Ik had zoiets met mijn auto. De oorzaak was een thyristor of transistor die de puls naar de bobine moet afgeven. Of een hall sensor. De storing die je beschijft doet denken aan een halfgeleider storing.
 
Update: vandaag mijn benzine kraan vervangen. Tijdens een test rondje rijden viel mijn motor dus wederom uit en ik krijg hem nu niet meer aan. Tankdop nog geprobeerd open te maken, maar dat maakt helaas geen verschil.

Ik heb vandaag diverse garages gebeld, maar de enige garages die betrouwbaar door de telefoon over komen hebben pas plek over een maand.

Ik weet niet zo goed hoe ik op dit moment verder moet behalve dan een maand wachten tot een van deze garages plek heeft.
Als je weinig ervaring heb dan is wachten de beste keuze. Maar je heb de bezine kraan vervangen, dan kan je ook iets meten.
 
Aangezien je geen woonplaats in je profiel hebt gezet, wordt het lastig om je een betrouwbare garage te adviseren.
Zal ik gelijk bijwerken!
Ik woon in rotterdam.
Hemo, motorkelder en motostore heb ik al geprobeerd.
Hemo & Motostore hebben de komende 3+ weken geen tijd.
Motorkelder geeft aan dat hij niet weet wat hij ermee zou kunnen doen.

Overigens nu ik mijn benzine kraan heb vervangen en op on rijd slaat die automatisch af na ongeveer 2 minuten rijden. Vervolgens is die een uur of anderhalf niet meer te starten. Ik ga dadelijk nog maals kijken wat er gebeurd als ik in pri ga rijden, anders zal ik weer mijn oude benzine kraan erop moeten draaien.
 
Terug
Bovenaan Onderaan