Soort hoge toon (jankend) uit motorblok yamaha MT03

JonasB

Rookie
28 feb 2014
6
0
Hallo kenners,

Sinds een tijdje komt er een voor mij vreemd geluid uit mijn motorblok. Althans, ik denk dat het uit mijn motorblok komt, ik kan niks anders bedenken. Het is een Yamaha MT03, dus het bekende 660cc eenpittertje.

Het gaat om een soort hoge toon / jankend geluid. Het is er altijd, tijdens het accelereren en ook als ik m'n gas dicht draai en de motor laat uitrollen. Ken je het geluid van een snel rijdende graafmachine? Zo klinkt het een beetje...

Ik heb geen idee wat het is. Hij rijdt nog steeds als een zonnetje... Heeft iemand van jullie een idee? Is het misschien een te strak gespannen ketting? Ik heb 'm namelijk wel onlangs even laten spannen.

Groeten,
Jonas
 
Hallo kenners,

Sinds een tijdje komt er een voor mij vreemd geluid uit mijn motorblok. Althans, ik denk dat het uit mijn motorblok komt, ik kan niks anders bedenken. Het is een Yamaha MT03, dus het bekende 660cc eenpittertje.

Het gaat om een soort hoge toon / jankend geluid. Het is er altijd, tijdens het accelereren en ook als ik m'n gas dicht draai en de motor laat uitrollen. Ken je het geluid van een snel rijdende graafmachine? Zo klinkt het een beetje...

Ik heb geen idee wat het is. Hij rijdt nog steeds als een zonnetje... Heeft iemand van jullie een idee? Is het misschien een te strak gespannen ketting? Ik heb 'm namelijk wel onlangs even laten spannen.

Groeten,
Jonas

klinkt als je ketting inderdaad.
 
Ik hoor zo op het filmpje geen geluiden die er niet zouden moeten zijn. Controleer idd eens even je kettingspanning en ga even na of het geluid er ook is als je de koppeling intrekt. Dit om na te gaan of het geluid uit je blok komt of uit de aandrijflijn.
 
Zou de ketting kunnen wezen , misschien motor uit laten rollen met motor uit en dan eens horen of deze nog jankt ? Misschien komt het uit de versnellingsbak je hoort het wel meer bij motoren in z`n 2 of 3 vaak het zingen van de bak . Of een ander lager dat die piep veroorzaakt .
 
Laatst bewerkt:
Bij de MT-03 zou ik in dit geval zeker je achterwiellagers even checken. Die staan erom bekend vrij regelmatig aan vervanging toe te zijn.

Maar anders zou ik ook je ketting verwachten. Vanwege de vorm van de achterbrug en de vrij lange veerweg van de MT-03 heeft ie zo'n 3,5cm speling nodig, ipv de meer gebruikelijke 2-2,5 cm. Dus misschien staat ie wel veel te strak :Y
 
Terug
Bovenaan Onderaan