Soorten ketting?

A33

MF'er
24 sep 2005
35
0
Er zijn op de markt heel wat verschillende kettingen aanwezig. De soorten worden naar mijn weten slechts onderscheden door het merk en de doorsnede van de afdichtringen. Nu ben ik inmiddels O-, X-, Z- en XW-ringen tegengekomen.

Wie weet welke doorsnede welke voor- en nadelen heeft? Is er een selchtste? Is er een beste?
 

broeders

Rookie
24 aug 2008
1
0
41
heb een zxr 750 uit 89 als ik stuk gereden heb en motor is warm en ik zet hem uit dan start hij bijna niet meer en koud nergens last van hoe kan dit ???????
 

A33

MF'er
24 sep 2005
35
0
Die X ring gebruikt DID idd. RK Takasgo gebruikt XW volgens mij. Wie Z ring gebruikt is me onbekend, heb ik slechts van gehoord.

Maar ik was eigenlijk meer op zoek naar een soort vergelijking, een stel reviews ofzo. De propaganda die op de sites van de producenten staan interesseren me niet echt.
 

Synthetic.

MF veteraan
21 feb 2008
1.904
170
33
Velserbroek
heb een zxr 750 uit 89 als ik stuk gereden heb en motor is warm en ik zet hem uit dan start hij bijna niet meer en koud nergens last van hoe kan dit ???????
welkom, kijk eerst even hoe het er hier aan toe gaat zou ik zeggen (en gebruik interpunctie) voordat je overal vragen neer gaat gooien.
 

Slip

MF veteraan
23 mrt 2005
4.811
1
's-Hertogenbosch
Bij gebruik van de X- en Z-ring in plaats van de O-ring, wordt de wrijving met de schalmen aanmerkelijk verminderd. Bovendien wordt door de verdubbeling van het aantal afdichtpunten van 2 naar 4 het smeermiddel beter opgesloten en het vuil beter buiten gehouden
 

Slip

MF veteraan
23 mrt 2005
4.811
1
's-Hertogenbosch
Er zijn tegenwoordig verschillende varianten op de O-ring ketting. De een met een nog exotischer naam dan de ander. De X-ring ketting is daar één voorbeeld van. De ketting heeft zijn naam te danken aan de “x-vormige” dwarsdoorsnede van de O-ring, waarbij de druk op de ring gelijkmatig over vier afgeronde lippen wordt gespreid, waardoor het geheel beter wordt afgedicht en beter tegen slijtage bestand is. Het voordeel van een X-ring is dat alleen de lippen van de “X” tegen de binnen en buitenplaat van de schakel komen, terwijl bij een O-ring een flink stuk kunststof tegen de platen aan komt. Een O-ring heeft daardoor meer wrijving dan een X-ring. Fabrikanten voeren aan dat X-ringen ongeveer 50% minder wrijving opleveren dan O-ringen. RX-ring kettingen en XW-ring kettingen zijn verdere evoluties. Deze laatste zijn vervaardigd uit een geavanceerde nitrielbudadine composietmateriaal en maken gebruik van drie contactlippen en twee bolle “stabilisatoren” aan de binnenkant en de buitenkant. Hierdoor worden aan de ene zijde van de ring drie zogenaamde “lubrication pools” gevormd, die een bescherming bieden tegen slijtagekrachten, verhitting, torsiebuigingskrachten en het verlies van smeermiddel in extreme omstandigheden. Intussen gaat de ontwikkeling van kettingen nog altijd door. Eén van de zwaartepunten daarbij wordt gevormd door de thermische behandeling van de staalsoorten die in de ketting worden gebruikt.
http://qpforum.xsbb.nl/viewtopic.php?f=11&t=813086
 

A33

MF'er
24 sep 2005
35
0
Bedankt! Nu is het me een stuk duidelijker. Vandaar dat die 'oude' O-ring kettingen nu zo goedkoop zijn.

Alleen weet ik nog steeds niet hoe de Z-ring ketting werkt, als ie al bestaat :P.