SP1: koelingprobleem oplossen onderweg

pr0phead

Rookie
21 feb 2009
6
0
Leiden
ik heb met mijn SP1 een mooie route achter de rug:
vanuit Nederland, razen door Duitsland, passen rijden in de Zwitserse en Italiaanse Alpen en 'tot rust komen' in de Dolomieten en de Appenijnen.
Ik ben nu in Florence, vlieg dinsdag terug. De motor blijft tot mijn vakantie in augustus in Italie.

Ik ben onderweg tegen een technisch probleem aangelopen (dat al langer bestaat): de temperatuur loopt te hoog op, in situaties waar te weinig snelheid gemaakt wordt (zoals in de stad). Bij 121 graden waarschuwt de ECU, bij 130 graden stop ik ook wereklijk, teneinde koken van de koelvloeistof, schade en verschroeide ballen te voorkomen.

Ik heb bemerkt dat de fan (achter de linker radiator) niet draait. In ieder geval: niet gemerkt, dat deze wel draait.
De oorzaak zou een kapotte thermo switch of een defecte fan motor kunnnen zijn (oplossing in geval 1: thermo switch kortsluiten, in geval 2: fan motor vervangen)
Ik probeer de oorzaak op zo minimaal invasieve manier te achterhalen (dus zonder alles uit elkaar te halen), vanwge de beperkte sleutelogelijkheden onderweg, meer in het bijzonder: zonder het koelsysteem af te hoeven tappen.

Daarom heb ik de volgende vragen:
aan de linkerkant van de linker radiator zie ik een 'voeler' (die met 1 draad aangesloten is) en een steker:
1. Is deze voeler een thermo switch, die gepasseerd kan worden door de aansluitdraad rechtsreeks aan massa te leggen?
2. wat is de betekenis van de twee draden van de steker: zijn dat bijvoorbeeld de + en - van de fan motor of twee draden die naar een schakelaar (als de thermo switch of een relais gaan).

Ik wil als tijdelijke 'onderweg' oplossing de fan motor met een draad rechtstreeks aan de accu leggen (achter zekering en sleutelschakelaar uioteraard), maar ik kan niet zien zonder de radiator voorover geklapt te hebben (aftappen noodzakelijk) waar ik de draden van de fan motor kan bereiken.
Als de fan motor defect blijkt, moet deze uiteraard vervangen worden.
 
De thermoswitch zou een steker moeten wezen met 2 draden. Deze zou je met een aparte schakelaar ergens op je stuur oid kunnen overbruggen zodat je de fan manual kunt bedienen.
Ook kun je idd de thermoswitch stekker eraf en de 2 draden rechtstreeks kunnen doorverbinden de fan moet dan met kontakt aan direkt gaan draaien.
De voeler met 1 draad is waarschijnlijk je temperatuurmeter.

Meestal zit de plus via een zekering op je thermoswitch en van je thermoswitch naar de ene kant van je Fan de andere kant van de Fan hangt aan massa.

fangq.jpg


succes :]
 
Laatst bewerkt:
ik begrijp uit de SP1 service manual dat de thermoswitch met 1 been aan massa hangt (dus vanuit de voeding beschouwt 'onder' de fan motor); de 'voeler met 1 draad' kan dan de thermoswitch zijn (de andere pool van de schakelaar is dan namelijk de behuizing);

SP1 owners: waar wordt de koelwatertemperatuur gemeten?

ik heb deze draad al tegen het chassis gehouden (met kontakt 'aan'): de fan motor ging toen niet draaien; voor een zekerdiagnose moet ik dus de aansluitdraden van de fan motor weten te vinden (zonder de radiator voorover te klappen (want dan moet ik 'aftappen')), opdat ik die tijdelijk rechtstreeks aan de accu kan leggen
 
dat zou kunnen idd dan zou de fan via de zekering aan de plus en schakeld de thermoswitch naar massa . De switch heeft dan maar 1 draad nodig het huis van de switch zit zoals je zegt al aan massa. Maar kijk uit de voeler voor de meter heeft ook waarschijnlijk 1 draad, dat je deze 2 niet door elkaar gooit. Meestal is de switch best wel een forse opnemer en de voeler van de meter veel kleiner en fijner is .

Deze losse draad tegen massa dan zou de fan moeten draaien met kontakt aan (hoewel sommige motoren ook met kontakt off nog draaien) .

Mocht dit niet het geval wezen dan zou het kunnen zijn de zekering (ps kan goed lijken maar is toch defekt) , draadbreuk of de Fan kapot/slecht kontakt, of slecht/defekt kontakt switch dmv overgangsweerstand oid.

fanmotor.jpg


volgens het schema (had ff het boek gedownload) zit bij de massa toch een massa aansluiting met een oogje (naar de switch)? Nou kan ik mij herrinneren van m`n FZ dat zo`n oogje m`n tempmeter niet/amper deed uitslaan . Na losmaken en schoonmaken verbindingen deed de meter ineens weer wat tie moest doen. Ik denk dat je ff zou kunnen meten (mocht je een meter hebben ) of er geen onderbreking of giga overgangsweerstand zit. heb je geen meter dan ff die aansluiting losmaken van dat massa oogje en deze bekijken op vuil/corrosie. Je kunt ook een losse draad pakken op de min van de accu of goed massa punt frame en deze rechtstreeks op de massa Stekker (kleur G (groen?)volgens het schema) zetten. En de switch ff kortsluiten dan Moet de Fan draaien .
Ik denk namelijk dat de massa verbinding(draad G zie groene lijn ) van steker BI naar de massa switch onderbroken is of je steker BI kontakten zijn gecorrodeerd
 
Laatst bewerkt:
dankjewel, blade4fun voor je uitleg;
je helpt me geholpen de 'wire schematics' te lezen en de elektronica van de motor te ontdekken;
ondanks mijn elektrotechnische achtergrond was ik op eigen houtje de weg kwijt geraakt,
wat mede veroorzaakt werd door de verschillen tussen de koieling van de SP1 en SP2.

Maatregelen als die van SP1R bleken niet nodig: de fan draait weer, de oorzaak bleek een kapotte zekering te zijn.
Jawel, ik ben (elektro)technisch genoeg, om te weten dat dat een symptoom is en geen oorzaak, neem ik er in dit geval graag genoegen mee: ik heb nooit bemerkt dat de fan motor gedraaid heeft in de afgelopen twee jaar (zolang heb ik de motor in bezit), zodat ik er dikwijls de vaart in moest houden om te voorkomen dat ie te heet werd. De zekering is nu vervangen en als iets opnieuw stuk zou zijn, dan ga ik wel eens op zoek naar de echte oorzaak.

in de tussentijd genieten ik en mijn motorfiets van Italie.
 
dankjewel, blade4fun voor je uitleg;
je helpt me geholpen de 'wire schematics' te lezen en de elektronica van de motor te ontdekken;
ondanks mijn elektrotechnische achtergrond was ik op eigen houtje de weg kwijt geraakt,
wat mede veroorzaakt werd door de verschillen tussen de koieling van de SP1 en SP2.

Maatregelen als die van SP1R bleken niet nodig: de fan draait weer, de oorzaak bleek een kapotte zekering te zijn.
Jawel, ik ben (elektro)technisch genoeg, om te weten dat dat een symptoom is en geen oorzaak, neem ik er in dit geval graag genoegen mee: ik heb nooit bemerkt dat de fan motor gedraaid heeft in de afgelopen twee jaar (zolang heb ik de motor in bezit), zodat ik er dikwijls de vaart in moest houden om te voorkomen dat ie te heet werd. De zekering is nu vervangen en als iets opnieuw stuk zou zijn, dan ga ik wel eens op zoek naar de echte oorzaak.

in de tussentijd genieten ik en mijn motorfiets van Italie.

Als je een electro achtergrond hebt stel je zelf dan de vraag wat was er gebeurd als je de fan direct voorzien had van spanning en je had de plus en de min verwisseld?
 
Ik had hetzelfde tijdens mijn vakantie in Zuid Frankrijk een paar weken geleden.

De eerste check die ik deed, was de zekering van de fan bekijken. Die das doorgeslagen.
Reservezekering erin -> ook kapot.
Toen ik met mijn vinger aan de fan voelde, bleek die zwaar en krakend te draaien.
Het lager was kapot.
Ik heb de fan nog wel wat beter gangbaar gekregen, maar hij liep nog te zwaar voor de zekering en de bedrading.
Doorlussen direct aan de accu resulteerde in een gloeiend heet draadje, de fan draaide echter wel.
In Frankrijk was de levertijd van een nieuwe fan 7 dagen.
Daarom ben ik op de terugweg zoveel mogelijk over doorgende wegen gereden en heb ik de motor voor stoplichten uitgeschakeld.
 
Terug
Bovenaan Onderaan