SP1

Jeroen-SP1

MF'er
2 aug 2003
82
0
spanje
Ik heb zins kort een Sp1, geweldige machine maar ik heb toch wat vraagjes.
Het lijkt of mijn sp1 wat langzamer trekt dan mijn vorige motor ( fireblade met een Dyna-jet stage 3) nu moeten er nog andere dempers op komen dus dat zal wel iets uit maken maar toch gevoel is ook belangrijk. En de temperatuur loopt bij het stilstaan vrij snel op soms wel tot boven de 100 graden is dit normaal.
 
Dat de temp. oploopt is vrij normaal...
Misschien lijkt het wel zo dat je SP1 minder harder trekt, omdat die blade veel meer toeren maakt en een racy geluid geeft.
 
Je hebt nu een V-twin en op zo'n ding is het snelheids gevoel heel anders dan op een vier cilinder lijn motor. Als je de SP1 doortrekt zit je waarschijnelijk ook vrij snel tegen de toeren begrenser aan te rijden. Een vier cilinder gaat janken en geeft echt aan van, he ik ben aan het werk hier. Een Vtwin blijft vrijwel het zelfde geluid produceren.

Zelf rij ik op een TL1000S (ja echt?) en had het zelfde 'probleem'in het begin. Hij lijkt, met nadruk op lijkt, niet zo heel snel van z'n plek te komen. Maar dat gaat ie echt wel. Kijk maar eens naar de snelheids meter.

Het went wel, en je krijgt er een hoop leuke dingen voor terug. Zeker als je er anderen pijpen op gooit en eventueel een Powercommander.

Rij ze.
 
dat "minder" snel optrekken heet valse versnelling
of te wel je hebt gewoon simpel weg niet door dat je verschrikkelijk hard alle klinkertjes de grond uit trekt :P
v-twin rules
 
Het lijkt of mijn sp1 wat langzamer trekt dan mijn vorige motor ( fireblade met een Dyna-jet stage 3)

Sp1 heeft minder topvermogen, maar qua acceleratie vanuit lage toerentallen (bijvoorbeeld een kort bochtje) is hij toch echt sneller dan je vorige blade. Wat je denk ik nu mist is het gevoel dat hij steeds harder gaat trekken naarmate het toerental stijgt. Met een 4 cilinder-lijn blok is dat inderdaad zo. Bij een twin loopt de vermogenskromme veel gelijkmatiger.

En de temperatuur loopt bij het stilstaan vrij snel op soms wel tot boven de 100 graden is dit normaal.

Is heel normaal bij de SP1 dat de temperatuur omhoog schiet wanneer je even stopt. Heeft denk ik ook veel te maken met plaats waar de radiateurs gemonteerd zitten (zijkant dus).
 
Geweldige reactie,s. Hij trek ook wel als een beer ( arme achterband ) maar met een powercommander denk ik dat ik alleen maar aan het schakelen ben. Ik stond vandaag bij een stoplicht met een zx6r even voor laten gaan en toen vol gas maar ik kwam dus niet dichter bij
 
Mijn man heeft SP1 gehad, nu SP2. temp. loopt idd vrij snel op en is normaal.
Dit komt ook mede door de inhoud cc's verdeeld over 2 cilinders i.p.v 4, denk hierbij ook aan compressiedruk. En idd plaatsing radiators. En die zx6r is wel snel maar geen partij voor SP1of 2.

Friezinnetje heeft hier geen verstand van en dit in opdracht getypt, mmar ik kan op mijn R6je die SP2 niet bijhouden. Ook vol gas niet })
 
Oke dus het ligt aan mij. Ik heb dit weekend de Sp1 eens flink laten brullen en dan wil hij toch wel aardig van zijn plek. Nu alleen het geluid nog, maar dat is op te lossen met wat mooie dempers. Welke zijn nu het beste geschikt voor de Sp1??
 
Ik heb zaterdag 550km in 30°c gereden en het haar is van mijn benen geschroeid onderaan, ondanks lederhosen en boots.
Nog enkele tips zonder woorden :)
full

full

Sp1 rijden is gewoon de max 8-)
 
In de testverslagen die ik gelezen heb, halen de tweecylinder-motoren bijna nooit de acceleratie van de 4 cylinders. Ik praat hier over acceleratiemetingen van 0 - 200 km/h.
De blade zal dan inderdaad sneller zijn dan de SP.
 
Je moet een 4 cil. ook niet de tijd gunnen op touren te komen. Dat is juist het mooie van een V2. zoals je waarschijnlijk al weet gaat de SP-1 al hard van z'n plek met 3,5k R/PM. Oh, een Powercommander is zeker een aanrader, zoal qua benzine verbruik als gasreactie (en vermogen, maar dat vindt ik persoonlijk minder belangrijk, wheelieen doet ie toch wel :P )

Persoonlijk vindt Akra het mooist op een SP. Ovaal staat beter als elips naar mijn mening
 
Bij de laatste lange rit had ik bij sportief rijden in onze belgische ardennen een gemiddeld verbruik van 6,8liter/100km. Dat zal nooit lukken zonder commander.
ps: als het echt moet kan ik dankzij de commander al opschakelen vanaf ong. 1500tr/min zonder hikken of slikken van het blok :}
 
Ik heb dus een proefrit gemaakt op een SP1 en had het gevoel dat die niet echt veel sneller was dan mijn CBR600. Toen ik daarna weer overstapte op mijn eigen motor voelde ik pas echt het verschil. Wat ik dus wil zeggen is dat het zo makkelijk gaat dat je het niet in de gaten hebt.
Wat doet zo'n power commander nou precies? Ik zie dat regelmatig, maar ken het als nog vrij jonge motorrijder niet.
Is dat aan te raden voor mijn RSV Mille en zo ja, waarom?
 
Oke dus het ligt aan mij. Ik heb dit weekend de Sp1 eens flink laten brullen en dan wil hij toch wel aardig van zijn plek. Nu alleen het geluid nog, maar dat is op te lossen met wat mooie dempers. Welke zijn nu het beste geschikt voor de Sp1??

Heb ooit een middagje gereden op een SP1 met Laser Hotcams. Dat geluid is heeeleeemaaal fantastisch. Kost je wel een heeeleeeboooeeel euri.

Verder een topmotor. En inderdaad ik rijd ook een viercilinder en zat voortdurend in de begrenzer.

SP1 is niet de allersnelste zuipt als een zeeman maar heeft bootladingen karakter.
 
Die powercommander is dus gewelidig. Maar dat ding kost 525 euro dan moet je hem er nog wel zelf voor in zetten, nou schijnt dat niet zo moeilijk te zijn maar bij ten kate zeggen ze dat ze hem ook moeten afstellen en de dyna-jet zegt van niet wat is de waarheid. Ik laat hem eerst eens op een testbank zetten en kijken hoe veel hij nu geeft ( alles standaard en met 4000 Km op de teller ) en dan toch eens nadenken over de powercommander, dempers, enz, enz, enz, dat wordt flink sparen !!!!!!!

PS erg mooooooooi de laser dempers
 
Laatst bewerkt:
ik denk persoonlijk dat een blade sneller gaat dan de sp2
ik had soms ook moeite om mee te gaan met mn vrienden op cbr600
maar op de autosnelweg, toen we even rap gingen en op hetzelfde moment het gas opentrokken was er wel een duidelijk verschil
als je alle reacties op hetzelfde tijdstip uitvoert zal je pas de echte verschillen zien
echt snel gaan de sp1 en 2 ook niet
maar ik haalde uit mn sp2 eenmaal 280........
en als je uitlaten steekt, dit zal je een hoop geld kosten, maar je moet dit gewoon doen, het geluid laat je rijden
is bijna de helft leuker rijden
en de mooiste vind ik de akraslekker............
full
 
Je moet die 2 broertjes er op zetten!

Die geven een ontzetten vet geluid!
Kost iets over de €1000,-

ps
het bovenstaande vind ik ook }) }) :} :}
 
De SP's zijn idd valse trages !!
Zeker als je van een 4cil komt ( mijn vorige was ook een blade !!)
Maar je merkt het wel als je veel sneller dan je denkt aan een bochtje komt :+
Enne , die Powercommander helpt wel degelijk zenne :}
Enfin , een illustratie zonder woorden se !!

full
 
Terug
Bovenaan Onderaan