SP370 ombouw naar cafe(achtig)

MIOB

MF veteraan
18 sep 2004
12.192
41
Toch maar in een nieuw draadje voor de duidelijkheid.

Na en oproep hier op het forum geplaatst te hebben dat ik op zoek was naar een goedkope basisfiets om mij een beetje de winter door te helpen (ik heb kl*te vakken deze winter, kan ik me een beetje afreageren met de slijptol :)) kreeg ik een aantal onderdelen van een Suzuki SP370 aangeboden. Verre van compleet en daardoor waarschijnlijk over budget, maar een te leuke basis om te laten staan.

De stapel onderdelen die ik meekreeg:

img2816z.jpg


Er ontbreken nogal wat onderdelen, de meeste ben ik nu wel op het spoor.

Het is de bedoeling dat het een cafeachtige motor wordt. Cafeachtig omdat ik ook al niet van hokjes hou en ik niet gebonden wil zijn aan: "er moeten clipons op, er moet een grote koplamp op, er moet... er moet..." Je snapt het punt wel :+ .
Ik ben meteen maar vast begonnen. Kont ingekort, frampje erop gemaakt en de RVS beker die je erin ziet hangen wordt de uitlaatmond.

img6938.jpg


img6939k.jpg


Ondertussen op ebay nog een mooi nieuw wieltje gescored voor een heel mooi prijsje:

42797397.jpg


Nou maar hopen dat Selectvract/TNT eindelijk eens doen wat ze zouden moeten doen. Thuis. Bezorgen. Aan mij. Binnen een maand of 2 na verzenden. Dank u. (ik heb een nogal lange geschiedenis met beide bedrijven)

Vandaag tussen de regenbuien door nog iets aan de kont gedaan. Het plaatwerk wordt net als bij de BMW die ik gebouwd heb (zie: http://www.motor-forum.nl/forum/list_messages/198951/BMW-R80-cafestijl-1.html) van gaas zodat de uitlaat een beetje zichtbaar blijft.

img2839x.jpg


Ik was van plan de bouw heel goed bij te houden, dus verwacht een hoop foto's :)
 
Mooi! Jij plaats een hoop foto's, en wij gaan een hoop genieten. Deal?
 
Getver....alweer zo een die aan zo'n oude motor gaat zitten klooien! :(

:W :W :W

Ik ga um volgen!! :Y :9~

Succes

Gijs
 
:)


Als er iemand trouwens toevallig nog een oude, brakke, carbon demper heeft liggen hoor ik het graag. Ik heb er 1tje, maar die blijkt toch echt te brak te zijn.

Als het morgen een beetje weer is ga ik verder met de kont. Ook even langs de Kwikfit, buis met bochtjes uit de afvalbak vissen :). Ik had het liever in RVS gedaan, maar mijn budget is daar nou weer minder fan van. Verder is er als het goed is vast een stuk uitlaat onderweg zodat ik iig een flens heb. Achterbrug gaat er ook aan komen.

Verder zit er achter in de tank een deukje. Iemand enig idee hoe ik dat er een beetje netjes uit kan halen zonder profi gereedschap? Ik wil graag de optie open houden om de tank eventueel blank metaal te doen, dus dan kan ik niet met plamuur gaan lopen klooien.


Overigens is de SP niet het enige lopende project, samen met een vriend van mij ben ik ook nog bezig met een meerjarig project, een Virago. Die staat er nu zo bij:

img2769q.jpg
 
Laatst bewerkt:
de deuk kun je er misschien uit halen door er een lasdraad op te lassen en dan de deuk eruit trekken.
 
Ik denk dat het metaal van de tank dara te dik voor is.


Maar goed, ik had veel foto's beloofd, dus tijd om er weer 1 te posten.

img2866og.jpg



Ik heb de andere kant van de kontbedekking gemaakt vandaag. In de tussentijd was het frame al redelijk gaan roesten. Ik heb het verder afgewerkt en in de hammerite gezet. Kon ik meteen mooi een experimentje doen: Ik heb ge probeerd om goldflakes te simuleren, is redelijk gelukt. Mijn ervaring is trouwe dat frames beter in de hammerite gaan als je dat in 2 stappen doet, vandaar dat alleen de bovenkant van een laagjke voorzien is.
 
Laatst bewerkt:
Leuk projekt, ik ga je terug mailen voor de achterbrug, as en kroonplaat ;)


Ik heb je spullen binnen, bedankt voor het snele afhandelen!

De kroonplaat paste gelukkig (was een beetje een gok), de GN achterbrug helaas niet, die was zo'n 1,5 cm te breed, dus ik had wat te doen vanochtend.


Even een mock up met een oud CX stuur en een (krom) BMW wiel:

img2870d.jpg


dat stuurtje vind ik opzich best ok, alleen zou het naar voren stekende gedeelte een stuk ingekort moeten worden. Het is ook duidelijk dat de voorpoten een stuk korter zullen moeten, maar dat was te verwachten met een crosser.

En als je je dan op een regenachtige avond verveelt, dan krijg je dit: (nee, dat laat ik niet zo)

img2872mx.jpg


Als het goed is komen binnenkort de wielen binnen. Verder zit ik met smacht te wachten op het stuk uitlaat dat ik via MP besteld heb, dan kan ik het blok erin hangen en de uitlaat doen.
 
Bedankt, ik zal het onthouden! Maar ik heb voor nu even het CX stuur aangepast.
 
En koplampbeugeltjes voor een koplampje dat ik al had liggen:

img6949k.jpg


img6950s.jpg


Resultaat:

img2888u.jpg



Ik vrees alleen dat dit het getril van en 1 cylinder niet goed aankan, dus ik zot er nog over te denken om er een setje bij te maken die naar de onderkant van de risers gaan:

img2887ba.jpg
 
Yep, de steuntjes hangen in rubber aan de kroonplaat.

Ik ben zelf wel teverden met de minimale steunen, dus ik hou ze het liefst zo. Ik kijk het geowon aan hoe het zich gedraagt als het blok loopt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan