sp370 wil niet uit de versnelling

molkwerum

MF'er
26 jun 2011
120
0
molkwerum
hallo,

ik heb een probleem met mijn sp370. ik had laatst de koppelingsplaten vervangen om dat de koppeling erg door slipte. toen wou ie ook niet meer in de vrij. nu nog steeds niet en de koppeling bigint dit niet leuk meer te vinden. hij slipte vanmiddag ook al een beetje door als een beetje gas terug gaf en toen weer volgas.
 
oh. dan hebben we het allemaal niet goed begrepen.

Probleem 1 - je hebt de koppelingsplaten vervangen, en nu slipt de koppeling wéér door.
Probleem 2 - je bak schiet vanuit de N steeds terug naar 1 of 2.


Probleem 2 lijkt me het meest ernstige, want dat wil zeggen dat het arreteer mechanisme van je schakelwals niet goed meer is. Hoe voelt de bak bij normaal schakelen tussen versnellingen? als dit eigenlijk té makkelijk gaat kan het zijn dat het gewoon een veertje is wat gebroken is (veertje+kogeltje dat in een aantal kuiltjes op de schakelwals zou moeten vallen)
In ieder geval zal je bak open moeten om dit probleem op te lossen!!!

Probleem 1 is wat simpeler, slippende koppeling na vervangen platen kan liggen aan verkeerde olie, of verslapte drukveren, of allebei. En dan heb je het wel een beetje gehad. Oliesoort checken, indien inderdaad 100% zeker geschikt voor natte koppelingen, drukveren vervangen; en ook als je oliesoort niet helemaal juist blijkt te zijn kan het goed wezen dat je met nieuwe drukveren tóch normaal kunt rijden.
 
er is niets met het schakelmechanisme aan de hand.
het probleem zit in de koppeling die zowel niet goed vrij komt en doorslipt.
het niet goed vrijkomen zorgt voor het doorschieten van de 1e naar de 2e versnelling ipv de vrijstand.
misschien heb je wel de verkeerde platen erin gezet of gebruik je de verkeerde olie.
of misschien zijn de veren te zwak geworden.
of is de korf van de koppeling ingesleten waardoor de platen niet goed kunnen bewegen bij koppelen en ontkoppelen.
het kogeltje bij de drukstift, waar over gesproken word, zit er niet in.

plaatje van de koppeling is hier.
Suzuki SP370 1979 (N) USA (E03) - buy original spares online
 
Laatst bewerkt:
Hallo Molkwerum,

Ik weet niet wat precies het probleem is van jou versnellingsbak... Maar ik heb wel genoeg onderdelen voor je.

Hier staat een sp370 met een gebroken zuigerveertje, verder alles net nieuw... zoals koppelingsplaten, filter en olie... Liep als een trein! Vorig week was de compressie ineens weg... B|

Je kan er evt ook een extra blok bij krijgen, alleen die heb ik nooit geprobeerd.

Als je interesse hebt kun je hem overnemen voor een schappelijk bedrag.

Groeten,

Baasm
 
Terug
Bovenaan Onderaan