Spa Superstock Startnr 110

@rno#rr

Die hard MF'er
16 feb 2003
926
0
Maastricht
Spa Franchorchamps wat het strijdtoneel voor de 2e Onk Superstock van 2004.
Ik was hier pas 1 keer eerder geweest, met de 600 in 2002 dus moest ik de training zo goed mogelijk benutten om zelf aan de baan te wennen en om de ZX10R zo goed mogelijk af te stellen.

Deed de ZX10R het in Assen voortreffelijk...met de setting van Assen viel het in Spa niet mee, de baan in Belgie is veel hobbeliger en daardoor is de ZX10R bijna niet op de baan te houden en de aanpassingen die we tijdens de trainingen doen pakken verkeerd uit...na de 2e en laatste kwalificatie training sta ik 7e.

Na de trainingen besluit ik in overleg met Andre Stamsnijder om de set-up voor de race te veranderen (doe ik normaal niet graag maar t was al niet best dus had ik niet veel te verliezen), Zowel voor als achter monteren we zachtere veren en het olieniveau in de voorvork gaat omlaag.

De race;Ik heb een goede start en duik als 4e eau rouge in wat ik 3 rondes volhou waarna ik terugval naar 5, ik verlies erg veel in de kunstmatige bandenchiqane die bij het uitkomen van de busstopchiqane gemaakt is,hier ijden we ongeveer met 30km/h doorheen en de ZX10R wil daar niet aan meewerken...
Ik rij uiteindelijk een vrij eenzame race en finish als 5e (3e nederlander).

full
 
Knap hoor om op een baan die je niet goed kent 5de te worden :} . Zeker als je hoort dat Francochamps niet echt een eenvoudige baan is (zal het zelf eind mei ervaren of dat inderdaad zo is).
 
tsja dat heb je als je de eerste race al gelijk op het podium komt, dan raak je verwend ;) 5e is heel mooi, er komen nog meer races :)
 
Arno, vraagje he? Waarom zit die kunstmatige bandenchicane erin? Weet je dit toevallig ook? Ik had verwacht dat die bij wedstrijden toch minimaal eruit zou zijn.

Verder nog veel succes gewenst in de komende races.
 
Wat was dat een KUT chicane en erg krap.

Dat hadden ze wel iets ruimer kunnen maken.
 
zonder de chiqane zou de snelheid bij het uitkomen van de busstup te hoog zijn, en dus te gevaarlijk omdat er geen uitloop is maar alleen vangrail...
 
Heey Arno, zag er top uit hoor, dit weekend. Lekker strak. 8-)
Hoe smaakte de patat trouwens? :P

Ik heb zelf ook nog 2 rondjes gereden en het viel me op dat er enorm veel scheuren in het asfalt zaten vlak bij de ideale lijn, hebben jullie daar niet erg veel last van gehad? En ik had het idee dat een aantal stukken erg glad waren door olie ofzo, klopt dat? Ik schoof zelf namelijk met voor en achterband naar buiten in Les Combes geloof ik, of Stavelot, naja, een van die twee....
 
Spa Franchorchamps wat het strijdtoneel voor de 2e Onk Superstock van 2004.
Ik was hier pas 1 keer eerder geweest, met de 600 in 2002 dus moest ik de training zo goed mogelijk benutten om zelf aan de baan te wennen en om de ZX10R zo goed mogelijk af te stellen.

Deed de ZX10R het in Assen voortreffelijk...met de setting van Assen viel het in Spa niet mee, de baan in Belgie is veel hobbeliger en daardoor is de ZX10R bijna niet op de baan te houden en de aanpassingen die we tijdens de trainingen doen pakken verkeerd uit...na de 2e en laatste kwalificatie training sta ik 7e.

Na de trainingen besluit ik in overleg met Andre Stamsnijder om de set-up voor de race te veranderen (doe ik normaal niet graag maar t was al niet best dus had ik niet veel te verliezen), Zowel voor als achter monteren we zachtere veren en het olieniveau in de voorvork gaat omlaag.

De race;Ik heb een goede start en duik als 4e eau rouge in wat ik 3 rondes volhou waarna ik terugval naar 5, ik verlies erg veel in de kunstmatige bandenchiqane die bij het uitkomen van de busstopchiqane gemaakt is,hier ijden we ongeveer met 30km/h doorheen en de ZX10R wil daar niet aan meewerken...
Ik rij uiteindelijk een vrij eenzame race en finish als 5e (3e nederlander).

(Afbeelding)

Ik vind dit een goed resultaat, ik denk dat z`n prestatie met een relatief nieuwe motor zeer goed is. Thnx voor je verslag, misschien is het een idee om een weblog bij te houden ;)


Greets, Mike
 
Heey Arno, zag er top uit hoor, dit weekend. Lekker strak. 8-)
Hoe smaakte de patat trouwens? :P

Ik heb zelf ook nog 2 rondjes gereden en het viel me op dat er enorm veel scheuren in het asfalt zaten vlak bij de ideale lijn, hebben jullie daar niet erg veel last van gehad? En ik had het idee dat een aantal stukken erg glad waren door olie ofzo, klopt dat? Ik schoof zelf namelijk met voor en achterband naar buiten in Les Combes geloof ik, of Stavelot, naja, een van die twee....

Heb geen patat op maar een luikse wafel :P ,ik had zelf niet veel last van te kort aan grip,ik verloor teveel in de bandenchiqane...hoe die bochten allemaal heten weet ik ook niet...eau rouge weet ik wel, daar stond jij, hoe deed de ZX10R het daar in jou ogen??
 
Heb geen patat op maar een luikse wafel :P ,ik had zelf niet veel last van te kort aan grip,ik verloor teveel in de bandenchiqane...hoe die bochten allemaal heten weet ik ook niet...eau rouge weet ik wel, daar stond jij, hoe deed de ZX10R het daar in jou ogen??
Op zich ging die qua snelheid gewoon net zo hard als de koplopers, al leek het (maar dat kan ook rijstijl zijn) er op dat je meer moest werken om je motor bovenaan Eau Rouge te kantelen naar links. Je zat met je kont links van de motor en trok hem "Hodgson-style" naar links, terwijl de rest eigenlijk vrij 'smooth' door de bocht kwam zetten. Iets wat ik normaal ook van jou gewend ben...

Je keek trouwens weer de verkeerde kant op in de uitloopronde :P
 
Wat je zegt klopt helemaal, ik had voor een vrij 'zachte setup' gekozen maar daardoor was de motor moeilijk om te leggen in Eau Rouge omdat de fiets daar toch al zo in de vering word gedrukt, ik moest daar ook heel strak sturen en voorzichtig aan het gas omdat de fiets anders onwijs met het stuur begon te slaan...enne...ik dacht dat je links stond hahaha in Hengelo beter,daar rij ik 3 keer, 2 manches voor de 3 landencup en de Superstockrace...

(complimentje voor je analyses,je hebt er echt kijk op!)
 
Laatst bewerkt:
Wat je zegt klopt helemaal, ik had voor een vrij 'zachte setup' gekozen maar daardoor was de motor moeilijk om te leggen in Eau Rouge omdat de fiets daar toch al zo in de vering word gedrukt, ik moest daar ook heel strak sturen en voorzichtig aan het gas omdat de fiets anders onwijs met het stuur begon te slaan...enne...ik dacht dat je links stond hahaha in Hengelo beter,daar rij ik 3 keer, 2 manches voor de 3 landencup en de Superstockrace...

(complimentje voor je analyses,je hebt er echt kijk op!)
Hahaha, bedankt. Ik vertel je gewoon wat ik zie, ik kan er helaas niet bij bedenken dat het komt door zachte setups enzo. Wie weet komt dat ooit, als je ons zo goed op de hoogte houdt :}
In Hengelo sta ik achter de hekken, dus dat wordt lastig. Ben je er in de Eemshaven ook?
 
Ach, moet toch met je eigen motor ook kunnen? ;)
Maar ben je van plan een wild-card aan te vragen, of nog(?) niet?

Jawel, dat zijn we zeker van plan, maar dan wil ik niet met een Superstock ZX10R rijden maar met een Superbike ZX10R, dus dan gaan we wel een speciale fiets prepareren(>200PK) om een gooi naar punten te kunnen doen... 8-)
 
Hoeveel PK verschil zit er ongeveer tussen de Superbike ZX10R en die van jou?

Ik weet niet precies hoeveel de Superbikes hebben,mijn ZX10R is nu (op de uitlaat na) helemaal standaard en heeft ongeveer 185 PK (zonder ram-air).

Ik geloof dat de superbikes een PK'tje of 30/35 meer hebben...
 
Ik weet niet precies hoeveel de Superbikes hebben,mijn ZX10R is nu (op de uitlaat na) helemaal standaard en heeft ongeveer 185 PK (zonder ram-air).

Ik geloof dat de superbikes een PK'tje of 30/35 meer hebben...
Moet ie standaard zijn voor de Superstock? Of mag en gaan jullie hem nog modificeren?
 
Terug
Bovenaan Onderaan