spaak wielen goed poetsen ,,,hoe???

bocito

Rookie
2 mrt 2008
9
0
brabant
goeien dag

wie weet er een vlotte manier om spaakwielen te poetsen en te laten glimmen zonder ze uit de motor te moeten halen
want met een doekje om m'n vinger kan ik nergens bij komen

hoor het graag
groetjes bocito
 
Regelmatig een snuifje DIESEL opnevelen (NIET de vitale remdelen raken en zo min mogelijk op banden, hoewel ik nooit schade aan banden daardoor heb vastgesteld maar rubbersamenstellingen worden veranderd met de tijd) en VEEL RIJDEN.

Machine niet "vochtig van diesel" binnenshuis parkeren want die lucht is hardnekkig en kruipt overal in, inclusief broodtrommel, koelkast, beddegoed, huid, haar; smaakt ook rot.

Wil je toch liever poetsen, gebruik dan een tandenborstel(tje), eventueel kleutermaat.
 
Laatst bewerkt:
als ze nog mooi zijn ,geen roest oid,
dan kun je het misschien toch ff proberen met een doekje bij te houden
ik heb 2 sets spaakwielen die ik altijd bijhoud zo

dit is een set:

full


als je dagelijks gebruik maakt van die motor ,
dan is een x per week ff poetsen genoeg ,mits geen pekelfiets tuurlijk.

en dan is een drupje benzine aan een doekje als swiffer t neemt alle vuil mee,
 
bij fietsenzaak verkopen ze zogenaamde kettingborsteltjes. deze worden ook gebruikt om de tandwielen van race fietsen schoon te maken. is een soort vork(je)met stevige borstelharen er aan. ff doekje ertussen en schoonmaken maar!
 
Ik heb geen 'spaken' in mijn velgen (sterwiel) op de motor maar ze zijn wel wit waardoor het niet mogelijk is slordig te wassen want dat zie je gewoon.

Ik zou eerst proberen met velgenreiniger bij de wasstraat. Die haalt heel veel vet en viessigheid van je velgen af. (het is net S100, <- die is ook een aanrader). Een paar minuten laten inweken . Daarna gewoon eraf spoelen.
Als het niet lukt dan eventueel met afwasborstel.
afwasborstel.jpg
 
Regelmatig een snuifje DIESEL opnevelen (NIET de vitale remdelen raken en zo min mogelijk op banden, hoewel ik nooit schade aan banden daardoor heb vastgesteld maar rubbersamenstellingen worden veranderd met de tijd) en VEEL RIJDEN.

Machine niet "vochtig van diesel" binnenshuis parkeren want die lucht is hardnekkig en kruipt overal in, inclusief broodtrommel, koelkast, beddegoed, huid, haar; smaakt ook rot.

Wil je toch liever poetsen, gebruik dan een tandenborstel(tje), eventueel kleutermaat.
Dit maniertje werkt goed en goedkoop, kost alleen tijd inplaats van inspanning; daarbij: geen opoffering van metaal.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb 18 inch velgen onder m'n auto en die maak ik altijd schoon met een zachte tandenborstel met hele goede velenreiniger. Die velgenreiniger zou op een motor niet helpen aangezien motorvelgen onder het vet zitten. M'n motor velgen maak ik altijd met lampenolie (net zoiets als diesel) schoon. Werkt perfect.

Ik zou het combineren. Dus droge velgen (nat werkt niet met olie) schoonmaken met een tandenborstel icm lampenolie en daarna gewoon je motor wassen en de velgen even meenemen.
Wil je je spaken echt laten glimmen, dan moet je helaas na deze stappen gewoon aan de slag met een doekje en polish achtige spullen.

Succes !
 
Terug
Bovenaan Onderaan