Spaaklengte (en vorm) bepalen

Erwin83

MF veteraan
8 okt 2007
1.823
1.333
Malden
Heren, dames,

Voor mijn project motor (CB350f met KTM vork) ben ik inmiddels aanbeland bij de volgende puzzel: Een spaakwiel in de KTM 125 Duke voorvork passend krijgen.

Hiervoor heb ik een naaf van een Suzuki DR750 gekocht en een 18 inch aluminium velg (1,85). Deze naaf heeft de juiste as diameter (15mm), en heeft een redelijk grote offset van de schijfrem ten opzichte van de dichtstbijzijnde spaak, wat weer nodig is om ruimte te geven aan de ktm remklauw.
Of alles gaat passen zonder spacer voor de remschijf is nog te bezien, maar het ziet er veelbelovend uit.

Nu de uitdaging: welke spaken heb ik nodig voor deze combi?
- Het spaakpatroon is standaard 36 spaaks (1x kruisend is dat dacht ik).
- spaken zijn links en rechts even lang (diameter op de naaf is li+re gelijk, namelijk 85 mm 'buitenkant spaak').
- er zit een verschil tussen binnen en buiten spaken, namelijk een iets andere opname hoek, lengte weet ik niet zeker.

Ik kan wielen spaken overigens :+ , maar tot op heden heb ik 'gewoon' de spakenset voor het type motor (CB350f en 400/4) kunnen aanschaffen en dan kreeg ik meteen de juiste lengtes thuis en heb ik niet hoeven rekenen.

Hoe kan ik bepalen welke spaken ik nodig heb?
- welke hoek, binnen en buiten
- welke lengte

dank voor het meedenken alvast.

Fotootjes van het achterwiel, dat is al gelukt (standaard CB naaf, met iets bredere (2.15) velg dus gewoon standaard spaken)
 

Bijlagen

  • 20200310_232946.jpg
    20200310_232946.jpg
    967,1 KB · Weergaven: 10
  • 20200310_233732.jpg
    20200310_233732.jpg
    61,1 KB · Weergaven: 8
Naaf op een vlakke ondergrond, velg op de gewenste hoogte eromheen leggen. Kijken hoe lang de nippels zijn. En zorgen dat de spaken een aantal mm draad over hebben als ze strak in de nippel zitten?
 
Je kan het ook meten. Kijk bij je huidige wiel hoe veel velggaten verschoven zitten tussen naaf- en velggat.

Ga van een naafgat recht naar de velg toe en tel dan vanaf het volgende velggat het aantal velggaten waar deze spaak in gestoken is. Dat zal meestal een veelvoud van 4 zijn.

Je kan nu bij je nieuwe wiel de naaf centraal in de velg leggen. Meet met een lineaal, rolmaat of duimstok de afstand tussen naafgat en velggat. Trek daar een paar millimeter vanaf en je hebt de spaaklengte.
 
Dank voor het meedenken.
Als ik de velg op de juiste hoogte leg, en eens proefpas met oude spaken van een heel ander 19" wiel, dan kom ik op een lengte van 190mm.
Blijft de hoek in de spaken nog. Op gevoel kom ik op een graad of 20 voor de binnenspaken, en een graad of 10 voor de buitenspaken.

Hoe precies komt dit? Bij het opspannen trekt de spaak zich enigszins in de juiste vorm lijkt me? Een paar graad is dan wel te corrigeren...

Zijn er toevallig ergens specs te vinden van originele spaken van de DR600/750?
 

Bijlagen

  • 20200312_232038.jpg
    20200312_232038.jpg
    538,8 KB · Weergaven: 11
Thanks heren. Ik had idd die link naar WWS rechner al gevonden.
Hartstikke mooie tool, alleen geldt altijd 'shit in, shit out'. Met andere woorden: ik wil graag proberen te begrijpen waarom ik welke (meet)waardes invoer.

Wat weet ik zeker:
- Buitenomtrek over de spaaknippels gemeten: 1400 mm. Oftewel spaakstraal (as tot buitenkant spaakcirkel) is 222,5 mm
- Binnendiameter over de spaaknippels: 82 mm, maar de spaken kruisen elkaar heel dicht bij de naaf,
- Diameter op de kruising is de diameter 100mm
- Spaken die op de naaf een setje vormen, verspringen op de velg 60 graden.

Ik zal hiermee eens aan het rekenen slaan.
 
Let op jou spaken lopen oor een "tunnel"in de naaf en als je geen gebroken spaken wil hebben mogen de spaken niet buigen bij het spannen
Daarom kan je niet altijd zomaar een velg spaken de de dimpels en boorring voor de nippel moet overeen komen met de naaf .
soms kan het met vooraf gebogen spaken maar dan wel allemaal en niet meer dan een graad of 20
 
  • Leuk
Waarderingen: Loki
Let op jou spaken lopen oor een "tunnel"in de naaf en als je geen gebroken spaken wil hebben mogen de spaken niet buigen bij het spannen
Daarom kan je niet altijd zomaar een velg spaken de de dimpels en boorring voor de nippel moet overeen komen met de naaf .
soms kan het met vooraf gebogen spaken maar dan wel allemaal en niet meer dan een graad of 20

Helder. Het doel is om de spaken juist te bestellen, zodat ik ze met zo min mogelijk (buig)spanning kan monteren.
 
Zou met naaf en velg naar een ervaren wiellbouwer gaan en je vraag daar neerleggen en ze de spaken laten leveren. Dan weet je ook of je beoogde combinatie naaf - velg wel gaat passen.

Succes, Marcel
 
Pff, ik was hier op school goed in, maar dat voelt lang geleden.
De spaaklengte zonder "tunneltje" heb ik kunnen berekenen op 181mm.

De lengte van het tunneltje is wat moeilijker te berekenen, maar komt op 8mm 'plus een beetje'.

Spaaklengte 190 kom ik dus op.
Maar dat is in een 2D vlak. De spaken staan ook schuin ten opzichte van elkaar (L&R), dat scheelt nog 3 mm volgens pythagoras.
 

Bijlagen

  • 20200314_121215.jpg
    20200314_121215.jpg
    662,6 KB · Weergaven: 9

Heb ik ff van pebro "geleend".

Deze is super handig om ze te bestellen, maar geeft geen berekeningen over de lengte en de vorm m.b.t. het wiel.

Daar heb je wel gelijk in natuurlijk.
Deze gast geeft een duidelijke uitleg. Tis wel een fietswiel maar principe is hetzelfde.

handig filmpje, maar de laatste stap blijft een beetje een black box, door de waardes in te vullen in de rekentool.
 
Nou, met 3 verschillende online rekentools kom ik op een lengte van 190-193 mm.
Mijn eigen berekening heb ik nog eens opnieuw gedaan na het zien van de instructiefilmpjes, en kom ik op 191 "plus een beetje".

Verder heb ik ook ouderwets gemeten met te lange spaken (zoals op de foto, maar dan met gekruisde paren erin). Die meting komt nog iets langer uit, maar da's zonder spanning op de spaak en inclusief de ruimte die het nippel in zou nemen.

Ik durf het daarom wel aan om 192mm spaken te bestellen, echter omdat ook de hoek van spaken aan de naafkant (ca. 25 graden en 15 graden) kom ik toch op een stel op maat gemaakte spaken.
Ik zal eens contact opnemen met bv pedro wheels, die maakt spaken in huis op maat las ik net, misschien is het net zo makkelijk om even met naaf en velg langs te rijden.

wordt vervolgd..
 
Terug
Bovenaan Onderaan