Spaakwielen vs gietwielen v-strom

wmathon

Rookie
9 jun 2017
5
0
Beste leden!

Het kopen van een nieuwe motor staat op mijn planning. Een V-strom 650 van de tweede generatie staat hoog op mijn lijst (lees, bovenaan).

Nu ben ik erg benieuwd hoe jullie tegen het volgende aankijken.

In principe rij ik vooral dijkwegen en woon-/werkverkeer in Nederland. Met de aanschaf van een v-strom wil ik heel graag wat verdere reizen maken. Op de kortere termijn Duitsland, Engeland en Italië. Over de lange termijn reizen een andere keer meer ;p

Nu zal met mijn huidige manier van rijden gietwielen voldoen maar misschien met wat verdere reizen kunnen spaakwielen goed van pas komen.

Mijn vraag is in hoeverre je in de praktijk het verschil merkt. Stuurt een strom met spaakvelgen opmerkelijk zwaarder dan met gietvelgen? Of andersom?

Is het een of het ander de moeite waard om mijn keuze op de baseren? Voor wat ik gevonden heb is het prijstechnisch geen verschil (in aanschaf, misschien is onderhoud aan de orde bij spaakwielen).

Ik hoor heel graag jullie meningen/bevindingen. Laat de discussie maar beginnen!! :p
Nee grapje, hou het zoals altijd rustig. De een zijn mening kan nooit beter zijn dan de ander :)
 
Een V-Strom kan (naar mijn mening) niet fatsoenlijk offroad, dus voor duurzaamheid hoef je het niet te doen. Je ligt allang naast de motor als je het te gek maakt.

Of het anders stuurt geen idee. Zijn zelfde maat dus verschil zal minimaal zijn.
 
Volgens mij kun je de spaakwielen van een Vstrom niet richten ivm de constructie. Dat zou je eens bij een specialist als haan Wheels kunnen navragen. ik dacht dat de spaakwielen zwaarder waren, dat is vast wel te vinden op de internationale fora
 
Gespaakte wielen zijn vaak wel zwaarder dan de gegoten variant, en het poetsen is echt een kloteklusje. Ik zou er niet voor kiezen tenzij je er mee gaat springen.
 
Ik kan me voorstellen dat als je wil gaan reizen naar the middle of nowhere dat spaakwielen de
voorkeur hebben,een gietwiel kan beschadigd raken en dan is het einde verhaal,een spaakwiel kunnen ze
in habibabi nog wel repareren.
 
Lees eens dit artikel door
En misschien betere verklaringen
 
Laatst bewerkt:
Sorry maar dat laatste artikel leest niet lekker weg..

"Hoe zit het met gegoten wielen? Ze zijn langer aan het rollen dan je zou denken. Herinner je je het Böhmerland uit 1927? Hoe zit het met Morris Mags (1973)? In 1976 kon elke tienerinktvis fabrieksmagazijnen krijgen op zijn Yamaha RD400C"

WTF
 
  • Haha
Waarderingen: Loki
In de praktijk zul je je gietwielen niet kapot rijden.
Maar in de praktijk kun je zeker iets in je band krijgen waardoor ook je binnenband kapot is.
( tenzij de V strom natuurlijk tubeless banden heeft op de gespaakte velgen )

Dus in het buitenland een lekke band rijden met gietwielen is niet zo'n probleem als je een bandenveter bij hebt.
Maar in het buitenland je binnenband stuk rijden ( en die moeten plakken ) is nogal wat lastiger.

Misschien iets om over na te denken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Loki
Sorry maar dat laatste artikel leest niet lekker weg..

"Hoe zit het met gegoten wielen? Ze zijn langer aan het rollen dan je zou denken. Herinner je je het Böhmerland uit 1927? Hoe zit het met Morris Mags (1973)? In 1976 kon elke tienerinktvis fabrieksmagazijnen krijgen op zijn Yamaha RD400C"

WTF
Wees blij dat niet een boek Nederlands literatuur moet lezen. 😁
 
Anno 2021 hebben spaakwielen ook tubeless banden.
En op straat bij huis tuin en keuken gebruik maakt het bar weinig uit.
Welk type wiel je hebt.
Gewoon kopen wat je mooi vindt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan