Span! doe het zelf

The law?

Kloon
8 apr 2006
288
0
Hoi, Ik heb net mijn motor project af en ben al enige tijd aan het denken aan een zijspan voor mijn zoontje. Hoe bouw je zo'n ding, waar moet je rekening mee houden, enz., enz.
Dus maak me gek, Natuurlijk jullie uitleg het liefst met plaatjes. :9
 
Hoi, Ik heb net mijn motor project af en ben al enige tijd aan het denken aan een zijspan voor mijn zoontje. Hoe bouw je zo'n ding, waar moet je rekening mee houden, enz., enz.
Dus maak me gek, Natuurlijk jullie uitleg het liefst met plaatjes. :9
Misschien kan je eens gaan kijken op het Open Weekend van Het Derde Wiel wat er allemaal aan zijspannen rijdt?
"Sidecarmaniac"
http://www.sidecarmaniac.nl
Also webmaster of the Dutch sidecarclub Het Derde Wiel:
http://www.hetderdewiel.nl
 
Als je handig bent dan kun je een zijspan geheel zelf bouwen, koop wat pijp en plaat materiaal plus nog diverse andere spulletjes en dan maar draaien frezen en lassen enz.

voorbeeld zie je hier
http://go.to/wilma-roger

Op diverse sites vind je dingen over maten en afstellingen, ook op dit forum wordt heel wat afgesleuteld. In mijn topic kun je o.a. de bouw van een schommelarm voorvork zien en binnenkort start ik met de bouw van een nieuwe bak van aluminium.
Ook over aanbouw van bestaande zijspannen is er zat te vinden.

Onderstaanden foto van een frame die ik gemaakt heb voordat de Guzzi mijn pad kruiste, ik vond de Guzzi veel beter dan de GL en heb toen besloten om daarmee verder te gaan en de GL verder solo te gebruiken.

full
 
Bij de zijspanclub "het derde wiel" kun je "het handboek voor de zijspanrijder" bestellen. Hierin staat veel omschreven over zijspantechniek en zijspantheorie. Erg makkelijk als je zelf een span wilt bouwen. Als je de Duitse taal machtig bent is de site www.motorradgespanne.de een aanrader.

veel succes
 
Ik zal het eens gaan bekijken. Alvast bedankt voor jullie reacties.
Moto's over je spanproject zijn altijd welkom.
Grtz.
 
Hee law

Ik heb eventueel nog een zijspan frame met wiel liggen.
is van een Dnepr
echt russich ijzer dus kan je nog wat aan slijpen en lassen als je wil.
kompleet met bevestiging materialen.
100,- eurie is ie van jou zelf afhalen.

groet MK66
 
MK66, Ik kom binnekort eens langs om te kijken.
Nog even en we wonen in de zelfde gemeente!
Moet nog even wat problemen met de ontsteking van mijn fiets fiksen.
Als dat probleem gefixt is en het houd eens op met regenen :(

Ik laat het je wel horen.
Alvast bedankt.
 
hoi

heb de helft af, nu nog de bak er aan
wie heeft ervaring (positief of negatief ) met het rijden
met eenzijdig ophanging van de k100 ?

benzine verbruik gemiddeld ?
de bak die er aan zit is een RX5

Bijlage: http://files.motor-forum.nl/forum/download_document/407776/663052eafc750288a33651cef6091e21 (SL550013.JPG)​
 
Gillet

Ik rij met een standaard K100 achterswing eenzijdig dus. Ik heb al wat gekke ding ermee gedaan. Blijft echt heel. Je moet alleen wel goed de spline vertandingen in het vet houden.
 
hoi

heb de helft af, nu nog de bak er aan
wie heeft ervaring (positief of negatief ) met het rijden
met eenzijdig ophanging van de k100 ?

benzine verbruik gemiddeld ?
de bak die er aan zit is een RX5

heb je meer foto's van zo'n subframe? zelf bebouwd? of zo gekocht?
 
oprotten oma:


Voor de heren zelfbouwers,
Wat gebruiken jullie voor lagering van het zijspanwiel?
een bestaand deel van een auto? of aanhanger of zo? of geheel zelf gefabriceerd?
En naar wat zijn jullie ervaringen met diverse methodes van ophanging/vering van het zijspanwiel?
Hoe maken jullie vlucht en toespoor instelbaar,
 
de zijspannaaf is bij mij gewoon een complete volkswagen naaf met wiel.
gelast op het originele getrokken velorex swing armpje.
de schokbreker staat achterop dit swingarmpje en wordt boven afgesteund op een puist op het zijspanframe.

het mooist vind ik de oplossingen met een schokbreker voor het zijspanwiel, dat spaart stoelbreedte.
als het simpel moet neem je torsieas vering zoals onder een aanhanger.
 
Bij mij ook VW as en dergelijke, een van de voordelen bij VW (Golf2) is dat de as met bouten vastgeschroefd zit aan de achterbrug en daardoor gemakkelijk inzetbaar is.

Het laatste wat ik bedacht heb is om het swingarmpje na te maken zoals bij velorex en daar een 20mm as in te zetten voor het pas verworven EML wiel. Net als in de schommel voorvork wil dan een vrij scharnierende remklauw monteren met een trekstang op het vaste gedeelt, dit voorkomt het sterk inveren bij remmen.
 


Bijlage: http://files.motor-forum.nl/forum/download_document/426997/d4b4bcd5f23fecce8d0c76c606ee6a87 (PICT00301.JPG)​
 
Laatst bewerkt:
En ikke ga uiteindelijk voor deze uitvoering

full


Niet omdat het misschien beter is maar vind ikke gewoon mooi
 
dat is gewoon het originele velorex dempertje.
hij ziet er danig verweerd uit maar het rijdt nog steeds best.
anders zou ik er een nieuw hagon dempertje op zetten.
of de velorexveer op een willekeurig ander dempertje prakken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan