Spanje 2018

A.S.Moto

MF veteraan
13 apr 2008
6.450
2.148
Limburg
Dit jaar stonden de Pyreneeën en Bardenas Reales op de planning, en omdat we toch door Frankrijk moesten had ik nog enkele zaken aangevinkt... (Georges de l'Aude, Georges de St Georges, Georges de Galamus, Combe Laval en en proevertje Cevennes mocht niet ontbreken)


Meestal schiet ik de eerste dag de snelweg op voor een kilometer of 700-800, maar omdat ik mezelf na onze rit naar Corsica plechtig beloofd heb om nooit geen péages meer te gaan rijden met de motor moes ik op zoek naar alternatieven. Ergens op het net vond ik een route van Bouillon naar Z-Frankrijk. Geschreven door iemand van een motortijdschrift, kan me niet meer herinneren welk.
De route: https://www.routeyou.com/nl-be/route/view/99252/motorroute/snel-naar-zuid-frankrijk-gpx

Deze route werd mijn leidraad om in een dag of 3 in Andorra te geraken. Hier en daar toch een stukje snelweg vond ik wel ok... het moet een beetje vooruit gaan ook he.

Op zondag vertrokken en werkelijk twee dagen gereden in niemandsland... zalig.. mooie 90km/h wegen waar je goed vlot kan doorrijden.

20qkf8n.jpg


Onze eerste overnachting was voorzien in Avallon, in Pub Vauban. We hebben ongeveer 500km gereden.
Hotel is geen aanrader.. er was niemand aanwezig en na een telefoontje met de eigenaar kregen we te horen dat we de motoren mochten stallen en dat kamer nr. (ik weet het al niet meer) voor ons voorzien was. Hier kon dus werkelijk iedereen binnen en buiten lopen.

Soit, overnachten en door... dat is het plan.


Om half acht zaten we aan de ontbijttafel, typisch Frans... een stuk stokbrood, wa gelei, een koffie en wat fruitsap. Slecht? Dat dan weer niet...


Hup, de motor op en door.... vandaag dik 400km over vlottere Franse wegen.
Aangekomen aan het volgende hotel, Segala Plein Ciel in Baraqueville. Het enige hotel deze trip dat ik rechtstreeks en niet via booking.com boekte... 97€ voor een kamer HP. Toen ik ons ging aanmelden viel m'n oog op een papiertje op de deur... "restaurant uitzonderlijk gesloten". Lap... en dan staat ge daar op een maandagavond... moet ge nog op zoek naar eten ook.
Soit, de vriendelijk heer aan de balie vroeg of we wel gebruik wilden maken van het ontbijt... Tuurlijk dat... ze gaan me hier geen twee keer wandelen sturen. :N

Kreeg ik daar ineens een rekening gepresenteerd van 117€ ... tja, even van m'n oren moeten maken en uiteindelijk 58€ betaald voor kamer met ontbijt. Toch een beetje uitkijken daar anders hebben ze u bij uw pietje. :X
In het centrum een pizza gaan eten en achteraf de motoren in de garage gestald.


Dag 3.... eindelijk richting de Pyreneeën... hier hebben we op gewacht.
We krijgen meteen wat kleinere wegen onder onze wielen ... zalig. Georges de l'Aude en Georges St. Georges zijn de hoogtepunten van de dag. Voor we aan de grens van Andorra komen doen we onze eerste hogere pas, col de Pailhères. Eén van de weinige keren dat we deze trip over de 2000m gaan.. De Pyreneeën zijn lang zo hoog niet als de Alpen. We rijden verder en rijden Andorra binnen, niet via de tunnel, maar via Port d'Envalira. Tanken, iets drinken en naar ons hotel. We verbleven in Hotel Pitiusa, midden in het centrum van Andorra La Vella. Achteraf gezien een prima keuze. Motoren mogen gratis in de ondergrondse parking van het hotel en we betaalden slechts 88€ voor twee nachten inclusief ontbijt in dit hotel. De koffie bij het ontbijt kon beter en de douche mocht wat ruimer, maar goed... prijs kwaliteit onklopbaar als je het mij vraagt. :duim: Wie met de motor dit drukke centrum wil bezoeken moet dit hotel zeker overwegen.

28wj535.jpg


2rx7hbo.jpg


v6iycy.jpg


2ry2hoz.jpg



Dag 4 had ik een rit voorzien, maar de verleiding om de stad te verkennen en wat te gaan shoppen was voor mijn medereizigster te groot... De motoren bleven die dag dus op stal.

Voor degene die graag Limoncello maken... een fles pure alcohol kost er slechts 3€... da's minder dan 1/10de van de prijs in de Colruyt hier. :t


Dag 5, richting Los Mallos de Riglos, naar hotel Spa Aguas Los Mallos, een 4* hotel met een prachtig zicht, het mag gezegd worden. Motoren mogen er in de garage en het eten is er prima.
Om Andorra te verlaten had ik gekozen voor een smokkelroute, net na de Col de la Botella kan je via een onverharde weg Spanje binnenrijden. Er stond een verbodsbord, maar dat heb ik niet begrepen. O-)
Zalig trackske door het natuurgebied "de l'Alt Pirineu" Eenmaal aan Spaanse kant ben ik in tegenovergestelde richting nergens een verbodsbord meer tegengekomen dus heel illegaal lijkt mij deze smokkelroute niet.
In Spanje reden we een mix van de bekende N260 en enkele niet te onderschatten alternatieven.... praktisch geen verkeer en toch ook wel eens aan de kant om even te verfrissen... de temperatuur loopt hier al aardig op.

1zqavwo.jpg


w84ylf.jpg


2ngzrt2.jpg


zkoi14.jpg


nl3mma.jpg


of9ce9.jpg


x4172p.jpg


9sz12t.jpg


Dag 6, Bardenas Reales! Eindelijk. Lang naar uitgekeken en zeer benieuwd.

's morgens vroeg, de Rider van m'n vrouw kan van de ingeladen track geen route maken, dat beloofd.... Ik maar op kop vandaag. Het is dan ook een beetje mijn dag. 8-)
De wegen die we voorgeschoteld krijgen zijn niet allemaal verhard, en zelfs op sommige stukken naast het "canal de las Bardenas" enkel voor plaatselijk verkeer.... tja... ik volg mijn route maar he... :engel: Het zal om deze reden zijn dat de Rider deze morgen niet wilde meeweken.
Net voor de middag stoppen we nog even om iets te drinken op een pleintje in Carcastillo. We zitten nog maar even en er rijden nog twee motoren het pleintje op. Moet lukken dat dit ook twee Belgen zijn. Ene van Vlaams Brabant en ene van Limburg. Maar goed dat we hun tegenkwamen, want ze wisten me te vertellen dat de Col d'Aubisque volledig afgesloten is wegens grondverschuivingen, en laat die col nu net de eerste zijn die ik op dag 7 wilde doen...

Ons drankje leeg, nog ne goeiedag aan onze landgenoten en wij eindelijk naar die woestijn. Niet veel verder dan het dorpje verlaten we het asfalt en rijden we richting het natuurpark Bardenas Reales. Even worden we opgehouden door een herder met een massa schapen en enkele geiten maar daarna kon het genieten beginnen.

Genieten ja... het is daar echt prachtig. Wie in de buurt komt mag dit park niet overslaan.

orozvc.jpg


2lu51jt.jpg


2ut3fkm.jpg


r9ij9y.jpg


28s7z1k.jpg


2wf4ltj.jpg


14d0f1d.jpg


20s886x.jpg


Terug aan het hotel tijd voor een biertje, m'n vrouw het zwembad in en ik kan aan de slag in BC.... die route voor morgen moet nog aangepast worden... Ik had al gezegd dat je hier een geweldig uitzicht hebt? 8-)

1zqyb9d.jpg




Dag 7 Vandaag steken we even de grens over en rijden we door de Franse Pyreneeën. Jammer dat ik de originele route met de Col d'Aubisque niet kan rijden... de eerstvolgende jaren kom ik hier niet meer terug. De grens steken we over via de tunnel van Bielsa. In Frankrijk nemen we toch even de Tourmalet en zetten we de koerst terug richting het oosten om onze dag terug in Spanje te eindigen, in het gezellige dorpje Vielha. We hebben een kamer en een garageplaats geboekt in hotel Riu Nere. De garage is eigenlijk een parkeerplek in een grote ondergrondse parkeergarage iets verder op, maar goed... ik ben content.

Van deze trip onthou ik dat Col du Portillon bij de grensovergang ook best een mooie is.

90re6r.jpg


2v2h5rd.jpg



Dag 8 Vamos a la playa….

Naar goede gewoonte lassen we toch telkens minstens één non-riding day in tijdens onze trip. Dit jaar hebben we zo al een dagje gehad in Andorra maar dat was niet gepland. Het korte verblijf in Roses wel. M'n vrouw is hier zo'n 30 jaar geleden met haar ouders op vakantie geweest en wilde er nog wel eens gaan kijken.
De rit van Vielha naar Roses was absoluut de moeite.
Eenmaal Ripoll voorbij stelt de N260 niet zoveel meer voor, maar goed... Roses komt in zicht.

bhnnfs.jpg


2uy6po0.jpg


2ef1a4o.jpg


Dag 9

De motoren blijven in de garage, wij genieten van een zomerse dag in Roses.
Oja, het hotel waar we verbleven is Hotel Marina... wederom met een parkeergarage voor de motoren. :t

Die avond er nog eens goed van genomen en lekker gaan eten en drinken... ah ja... morgen rijden we terug Frankrijk binnen... :D
Een aanrader in Roses: La Deliciosa, een klein restaurantje op een gezellig pleintje. Niet duur en superlekker. :t

Dag 10

Richting de stal...
Ik had een route voorzien om langs de kustweg naar Frankrijk te rijden en daar voor Perpignan richting Georges Galamus af te buigen.
Een meerwaarde was die weg niet... en net over de grens in Frankrijk nog eens te druk naar m'n goesting.
Bijna in de buurt van de Georges begint het er terug op te trekken, ook mooi daar...
Na de georges rijden we door de Languedoc richting de Cevennes, daar slapen we in een B&B. Niet heel ons ding, zo'n B&B maar het lag nu eenmaal perfect op de route. Uiteindelijk terecht gekomen bij een tof koppel dat zelf ook van motorrijden houdt... kamer was erg basic en kamers heel gehorig maar goed... voor 43€ mogen we niet klagen.

1499pvc.jpg


w8xa2b.jpg


vhrq0j.jpg


2llmvq9.jpg


fojeas.jpg


dmttn5.jpg



Dag 11

Een beetje proeven van de Cevennen en dan via de Ardèche naar Die... uiteindelijk moeten we richting Combe Laval…want die staat al even op m'n wishlist.
Beide mooie motorgebieden... niet veel foto's genomen deze rit. Mooi op tijd aangekomen in Die waar we onze weg zoeken naar hotel des Alpes. Midden in het centrum en lekker warm... de ideale combinatie. :P
De motoren mochten in de garage en wij op zoek naar bier, wijn en eten. 8-)

f2t09l.jpg



Dag 12

De laatste dag met enige betekenis. Enkel Col du Rousset en Combe Laval staan op de planning, en dan via vlotte wegen richting België. Halverwege, in Gy, hebben we nog een hotel geboekt voor de nacht. Weer in zo'n typisch Frans dorpje waar je enkel in het hotelrestaurant kan eten.... Op voorhand gekeken of dit zeker open zou zijn op een donderdag maar toch bij aankomst weer de deksel op ons neus. Uitzonderlijk gesloten vandaag. :rolleyes: Dan maar een douche, en in korte broek en T-shirt terug de motor op en op zoek naar eten. Op dat gebied is het toch maar een triestig land... Frankrijk.

2f0dggn.jpg


2dgtld4.jpg


2wlwl1z.jpg


28iagzm.jpg



Dag 13

Naar huis, en snel... geen foto's, enkel gestopt om te tanken en een voorraad Aperol in te slaan in Martelange... :P



Het zit er weer op... Spanje wil ik nog wel eens doen, maar dan zonder Frankrijk te doorkruisen. Volgende keer toch eens kijken om onze motoren te transporteren... We zien wel.
 
Laatst bewerkt:
Mooie trip! Ik ben zelf twee maanden terug naar Spanje en Portugal geweest en vond de Bardenas Reales ook waanzinnig. Ik bleef maar stoppen om foto's te maken. Ik vond ook de weg naar Andorra erg mooi en m'n bek viel echt open toen ik opeens tussen de besneeuwde bergen reed - eerder die dag was ik nog uit Carcassonne gevlucht omdat ik het te warm vond. Ik had wel de tunnel genomen - wist ook niet beter - en vond de verlichting wel lekker spacey daar.

Ik zou zeker nog eens naar Spanje teruggaan. De Picos en Andalusië waren ook prachtig en überhaupt vond ik het een heerlijk land om doorheen te rijden :)
 
Laatst bewerkt:
Gave trip en ook hier heel veel bekende plekjes. Welke pas was die onverharde met die doorwading?

En heel erg thnx voor de mededeling over de Aubisque! Die stond voor volgende week donderdag in de planning op de Vespa! Ik ga toch maar een alternatief maken voor als die nog gesloten is!

Als je door de Bardenas wilt kun je daar het beste op tracks rijden. Ik ben er geen voorstander van maar dat is de enige manier hoe het goed gaat. Jaren terug met de Strom daar een keer geweest (doel was pannenkoeken bakken in de woestijn.... omdat het kan)
 
Gave trip en ook hier heel veel bekende plekjes. Welke pas was die onverharde met die doorwading?

En heel erg thnx voor de mededeling over de Aubisque! Die stond voor volgende week donderdag in de planning op de Vespa! Ik ga toch maar een alternatief maken voor als die nog gesloten is!


Die onverharde pas met doorwading is die smokkelroute tussen Andorra en Spanje. Hou er rekening mee dat komende van Andorra je minstens twee C3 borden voorbij moet rijden.
Je neemt col de la Botella na Pal en steekt daar de grens over met Spanje. Je komt dan in "parc natural de l'alt Pirineu" terecht. Fout rijden kan daar haast niet, gewoon het pad volgen.



Check toch maar eerst eens ivm die Aubisque, het is misschien reeds in orde nu.
 
Andorra ligt deze zomer niet in de trip maar het gaat op de lijst. Aubisque is inderdaad nog gesloten zie ik op viamichelin. Vanavond maar weer achter de pc een alternatief tekenen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan