Spanje en Portugal , Motorrijden kip zon vierkanttrekken TETcetera

Vindt je Portugal leuker dan Spanje met de camper?
Poe, dat is een onmogelijke vraag.

Eerlijkste antwoord wat ik dan ook wil geven is dat ik niet meer in termen van landen wil denken.

Je kan ook aan een toerist vragen of die NL gezellig vind.
Hangt zijn antwoord ook af of hij tijdens carnaval in Brabant is geweest of in de winter in een dorpskroeg in Zeeland of Groningen.
Ik verwacht dat ik die 2e optie niet hoef uit te leggen 😉 .

Spanje is natuurlijk groter en zal al met al meer diverse dingen te bieden hebben.
Ik heb Tarifa en omgeving wederom niet aangedaan, daar en omgeving Murcia schijnen bij uitstek voor overwinteren bedoeld te zijn.

2 maanden geleden kreeg ik al een briefje onder de ruitenwisser dat die plek niet voor campers bedoeld was.
Een grote kale vlakte waar wel motorrijles gegeven werd en vragtwaggel sjauwfeurs konden overnachten.
Maar misschien loopt het daar eerder uit de klauwen, geen idee.

En zo heeft iedereen wel van die ervaringen, maar wanneer of bij hoeveel zeg je ' dit vind ik niet leuk ' ?
 
Poe, dat is een onmogelijke vraag.

Eerlijkste antwoord wat ik dan ook wil geven is dat ik niet meer in termen van landen wil denken.

Je kan ook aan een toerist vragen of die NL gezellig vind.
Hangt zijn antwoord ook af of hij tijdens carnaval in Brabant is geweest of in de winter in een dorpskroeg in Zeeland of Groningen.
Ik verwacht dat ik die 2e optie niet hoef uit te leggen 😉 .

Spanje is natuurlijk groter en zal al met al meer diverse dingen te bieden hebben.
Ik heb Tarifa en omgeving wederom niet aangedaan, daar en omgeving Murcia schijnen bij uitstek voor overwinteren bedoeld te zijn.

2 maanden geleden kreeg ik al een briefje onder de ruitenwisser dat die plek niet voor campers bedoeld was.
Een grote kale vlakte waar wel motorrijles gegeven werd en vragtwaggel sjauwfeurs konden overnachten.
Maar misschien loopt het daar eerder uit de klauwen, geen idee.

En zo heeft iedereen wel van die ervaringen, maar wanneer of bij hoeveel zeg je ' dit vind ik niet leuk ' ?

Ja eh ik ben maar een keer in Portugal geweest en dat maar heel kort, Tarifa vindt ik leuk, beetje multiculti alternatief goede kebab en prachtige vergezichten op Africa en goed om te windsurfen als je daar van houdt, ja en verder is Spanje Spanje he😅
 
Alweer weken geleden stopte het stuk offroad op de TET Portugal in het kleine gehucht Umbria . Die secties zijn inmiddels zichtbaar bij het aanzetten van tracks, maar plaatsnamen kan iedereen vinden.
Umbria, Tavira, Algarve.
Mededeling vooraf, tenzij je de foto's op minimaal ware grootte bekijkt zijn het voornamelijk postzegels met 50 shades of blauw, groen en bruin.

4 km voor de bestemming, kruising van asfaltweg met TET track herkende ik de omgeving en had er een hard hoofd in de route daar op te pikken.
Dit werd gelukkig bevestigd door 2 Portugezen die mij anderhalf uur later tegen kwamen en mij herkenden van dat punt, zij waren ook een stuk terug gereden.
Gewoon het bruggetje nemen bij Várzea do Vinagre.
Klinkt als een futiliteit, maar ook al ga je door de rivier dan rij je later alsnog door een uitgedroogde rivier bedding met enorme rond keien, zoals de vorige keer toen de rivier lang niet zo hoog stond.
Op 1 punt had ik getwijfeld of ik dat wel moest doen, maar toch gedaan omdat het met de XR ook gelukt was en het toen ook kon.
Vooral een afdaling van ruim 20% op grof gravel was even slikken, maar niet de gdvd WTFBBQ moment van toen.
De foto's dan maar.

IMG_20240410_125049.jpg

50 meter onderweg.. verder niet hoeven te keren.
IMG_20240410_125941.jpg
IMG_20240410_130301.jpg
IMG_20240410_130500.jpg
IMG_20240410_131638.jpg
IMG_20240410_140703.jpg
IMG_20240410_140823.jpg

Weg, rivier of beide?
IMG_20240410_140828.jpg
IMG_20240410_142106.jpg
IMG_20240410_142637.jpg
IMG_20240410_143651.jpg

Hier begint een uitdagend stuk.
De CRF 1100 en T7 heren is het ook gelikt want zag tot het einde hun sporen.

IMG_20240410_143855.jpg

Dit ging met 1 voet steppend aan de grond.
Echt steil.
IMG_20240410_144050.jpg
IMG_20240410_144341.jpg
IMG_20240410_144346.jpg

IMG_20240410_145435.jpg


En in Montes novos asfalt, koffie en broodje.
IMG_20240410_150359.jpg
IMG_20240410_150654.jpg

.

Cruzes - Várzea do Velho - Parises en uiteindelijk Montes Novos.
Of er ook mensen wonen 🤷🏼‍♂️ , maar wel wegwijzers in de jungle 👍🏿 .
Jungle, tot je opeens een wandelend stel van 60+ tegen komt.
Mededeling achteraf, tenzij je de foto's op minimaal ware grootte bekijkt zijn het voornamelijk postzegels met 50 shades of blauw, groen en bruin.
Soms is het gewoon alleen uitzicht maar er kan ook een meertje zichtbaar zijn, of iets anders wat in de enorme om
geving wegvalt.
 
Ziet er inderdaad zeer steil uit, niet makkelijk om een steile foto te maken.
Ik dacht een seconde het beekje te herkennen maar dat was achteraf gezien niet mogelijk.

De boterham met Jamon & Tomaten ziet of zien er overheerlijk uit en vers zo te zien😃👍
Ze sprak geen Engels, de keuken was dicht, maar presunto quejo en tomate ken ik Want eten en bij tomate ff die seconde twijfel, want wel keuken, maar kleine moeite, dus zo een kleine gelaatsuitdrukking van ' ik zal over m'n hart strijken.
Dus 4 euro gegeven ipv de 3,50 die ze vroeg.
Kleine bijdrage in de hoop dat ze volgend jaar nog bestaan.
Ipv die laaielichters in de horeca in NL :W
 
Montes novos - Cumeada - Sarnadinha - California - Malhao
Aansluitend op de rit van een paar dagen geleden weer de TET Portugal opgereden.
De kikkers waren niet van de lucht, wel veel in de plassen.
Inmiddels gewend om ondiepe rivieren te kruisen.
IMG_20240413_112229.jpg


Eerst maar even racen op het verse asfalt.

IMG_20240413_114223.jpg



IMG_20240413_114506.jpg


Allemaal doorlopende weg joh 😉.
Ik zag Bear Grilles nog naast z'n zwembad liggen met een cocktail op de route.
IMG_20240413_114844.jpg


IMG_20240413_120105.jpg
IMG_20240413_121448.jpg


IMG_20240413_123100.jpg


IMG_20240413_124149.jpg


Weer zo een dinosaurus die vliegt, 2e tak van rechts 😬
IMG_20240413_124738.jpg


Waar het pad lijkt op te houden wordt het nog even een stuk steiler.
In de eerste versnelling je evenwicht moeten houden in de hoop dat je boven komt is naar beneden steppen, mocht omkeren noodzakelijk zijn 🤐 .
Voor watjes zoals ik dan , voordat er weer van die TET tijgers komen die dagelijks de Eiffeltoren omhoog rijden op het achterwiel met 1 hand op sneeuw kettingen.
IMG_20240413_130403.jpg
IMG_20240413_124751.jpg

IMG_20240413_130034.jpg
IMG_20240413_130758.jpg

Dat ik die kikker zag zitten zegt genoeg over mijn tempo. Maar hij zat in de plas toen ik er aan kwam.
IMG_20240413_130940.jpg


Weer een middag ondergedompeld in de schitterende natuur die er hier is.
Nog wel even een restantje bruine natuur van de motor spoelen straks.
 
Montes novos - Cumeada - Sarnadinha - California - Malhao
Aansluitend op de rit van een paar dagen geleden weer de TET Portugal opgereden.
De kikkers waren niet van de lucht, wel veel in de plassen.
Inmiddels gewend om ondiepe rivieren te kruisen.
Bekijk bijlage 1995438

Eerst maar even racen op het verse asfalt.

Bekijk bijlage 1995443


Bekijk bijlage 1995445

Allemaal doorlopende weg joh 😉.
Ik zag Bear Grilles nog naast z'n zwembad liggen met een cocktail op de route.
Bekijk bijlage 1995448

Bekijk bijlage 1995449Bekijk bijlage 1995451

Bekijk bijlage 1995452

Bekijk bijlage 1995453

Weer zo een dinosaurus die vliegt, 2e tak van rechts 😬
Bekijk bijlage 1995454

Waar het pad lijkt op te houden wordt het nog even een stuk steiler.
In de eerste versnelling je evenwicht moeten houden in de hoop dat je boven komt is naar beneden steppen, mocht omkeren noodzakelijk zijn 🤐 .
Voor watjes zoals ik dan , voordat er weer van die TET tijgers komen die dagelijks de Eiffeltoren omhoog rijden op het achterwiel met 1 hand op sneeuw kettingen.
Bekijk bijlage 1995461Bekijk bijlage 1995460
Bekijk bijlage 1995462Bekijk bijlage 1995463
Dat ik die kikker zag zitten zegt genoeg over mijn tempo. Maar hij zat in de plas toen ik er aan kwam.
Bekijk bijlage 1995464

Weer een middag ondergedompeld in de schitterende natuur die er hier is.
Nog wel even een restantje bruine natuur van de motor spoelen straks.
Mooi ritje hoor :t
 
Montes novos - Cumeada - Sarnadinha - California - Malhao
Aansluitend op de rit van een paar dagen geleden weer de TET Portugal opgereden.
De kikkers waren niet van de lucht, wel veel in de plassen.
Inmiddels gewend om ondiepe rivieren te kruisen.
Bekijk bijlage 1995438

Eerst maar even racen op het verse asfalt.

Bekijk bijlage 1995443


Bekijk bijlage 1995445

Allemaal doorlopende weg joh 😉.
Ik zag Bear Grilles nog naast z'n zwembad liggen met een cocktail op de route.
Bekijk bijlage 1995448

Bekijk bijlage 1995449Bekijk bijlage 1995451

Bekijk bijlage 1995452

Bekijk bijlage 1995453

Weer zo een dinosaurus die vliegt, 2e tak van rechts 😬
Bekijk bijlage 1995454

Waar het pad lijkt op te houden wordt het nog even een stuk steiler.
In de eerste versnelling je evenwicht moeten houden in de hoop dat je boven komt is naar beneden steppen, mocht omkeren noodzakelijk zijn 🤐 .
Voor watjes zoals ik dan , voordat er weer van die TET tijgers komen die dagelijks de Eiffeltoren omhoog rijden op het achterwiel met 1 hand op sneeuw kettingen.
Bekijk bijlage 1995461Bekijk bijlage 1995460
Bekijk bijlage 1995462Bekijk bijlage 1995463
Dat ik die kikker zag zitten zegt genoeg over mijn tempo. Maar hij zat in de plas toen ik er aan kwam.
Bekijk bijlage 1995464

Weer een middag ondergedompeld in de schitterende natuur die er hier is.
Nog wel even een restantje bruine natuur van de motor spoelen straks.

Mooie tour met de CRF ga je 'm helemaal rijden?
Of is dat niet te doen?
 
Mooie tour met de CRF ga je 'm helemaal rijden?
Of is dat niet te doen?
Ik zal hem wel nooit helemaal rijden omdat ik sommige obstakels of combinatie daarvan niet aandurf.
Maar als je TET Portugal bedoeld, daar heb ik al aardig wat stukken van gereden met de XR.
Er zitten ook geen lussen in, maar op de terugweg had ik regio Castelo branco in gedachten, niet op de route.
Niet teveel plannen 😉
 
Ik zal hem wel nooit helemaal rijden omdat ik sommige obstakels of combinatie daarvan niet aandurf.
Maar als je TET Portugal bedoeld, daar heb ik al aardig wat stukken van gereden met de XR.
Er zitten ook geen lussen in, maar op de terugweg had ik regio Castelo branco in gedachten, niet op de route.
Niet teveel plannen 😉

Hahaha, mooi!!
Geen planning, maar avontuur👍👍
 
Ik zal hem wel nooit helemaal rijden omdat ik sommige obstakels of combinatie daarvan niet aandurf.
Maar als je TET Portugal bedoeld, daar heb ik al aardig wat stukken van gereden met de XR.
Er zitten ook geen lussen in, maar op de terugweg had ik regio Castelo branco in gedachten, niet op de route.
Niet teveel plannen 😉
Knap van je dat dit allemaal gewoon doet , de meesten dromen ervan (ik ook) maar daar blijft het dan ook bij.
 
Knap van je dat dit allemaal gewoon doet , de meesten dromen ervan (ik ook) maar daar blijft het dan ook bij.
Ik heb de tijd van Ikea kastjes bouwen en plinten plakken gehad 😉

Ik vind het net zo bijzonder om te zien waar andere mensen hun tijd geld en moeite in stoppen 🤷🏼‍♂️

Genoeg grapjes over een stukje maand over hebben aan het einde van je loon.
Minder grappig als je er achter komt je 20 jaar tekort komt voor het begin van je pensioen..
 
Laatst bewerkt:
How to: " motorband vervangen in het buitenland"

De achterband op de CRF is nog niet plat, maar het zit er wel aan te komen.
Ik had al begrepen dat een setje banden voor 200 euro inmiddels verleden tijd is en voor 120 en 180 breed was 250 of 300 al redelijk normaal, 2 jaar geleden.

Je kan natuurlijk als een mietje op de TET groep gaan lopen whinen met een heel verhaal, wat niemand boeit.
Maar ik wou toch de Kove 450 bij Riamoto bij Faro gaan bekijken.
Er stonden een aantal banden in het rek en een banden apparaat.
Die was voor auto banden 🤷🏼‍♂️ , 20 m2 werkplaats en dan een autobanden apparaat, ik hou het op spraak verwarring.
Na verder een leuk gesprek zonder handen en voeten maar wel met fronzen, dom kijken en lachen, werd ik doorverwezen naar een tractor boer, iets verderop.
Ik denk dat ze zich vergist had en nog iets verderop bedoelde, maar goed.
1 tractor boer en een vragtwaggel bedrijf later kwam ik uit bij een bromfiets/ fiets Stihl zaag meuk apparatuur winkel uit omdat ik bij de vragtwaggel knakker nog net Cepsa kon opmaken uit z'n binnensmondse gemompel.

Die mevrouw met een indrukwekkende set boven, midden en onder boobs ging kijken wat ze had, daarna in de pc, maar die zei Nao.
Ze verwees me naar Race Feel , wat met zo een naam natuurlijk alleen maar de plaatselijke Yamaha dealer kan zijn , aan de N125 .
Alleen dat stuk is IC4 en ik krijg het altijd voor elkaar om te verdwalen, maar gelukkig was ik er een kwartier voor sluitingstijd, tussen 13:00 en 15:00.
Een hele stoere ( en fucking stugge, weet ik uit ervaring) AK41 Bridgestone was maar liefst 184 euro ( 120/80 18) , maar gelukkig was er ook een mitas shizzle me bob voor 123 euro.
Met een enorm saai en truttig profiel wat veel beter past bij mijn bloempjes kijk tempo.

IMG_20240415_115846.jpg


Hele vriendelijke monteur en wederom een indrukwekkende jongedame die de aanbetaling afwikkelde en met alleen haar boven boobs de vorige banden mevrouw in de schaduw kon zetten.

Voor 123 + 35 montage heb ik woensdag middag een nieuwe achterband 👍🏿 .

Mits 🤔 ...
 
Mooie Zundapp met waaierkop👍👍
Eventueel nog een foto vd mevrouw met bos hout voor de deur?
Lijkt wel Portugees misschien, ik had ooit pech ergens bij Erg Chebbi of zo en werd geholpen door een groep Portugezen in Laro's, de dame van het gezelschap was ook zo geschapen kan ik mij nog heel goed herrineren.
Paar tientjes extra voor de banden zijn dan al heel snel vergeten lijkt mij😅
 
Mooie Zundapp met waaierkop👍👍
Eventueel nog een foto vd mevrouw met bos hout voor de deur?
Lijkt wel Portugees misschien, ik had ooit pech ergens bij Erg Chebbi of zo en werd geholpen door een groep Portugezen in Laro's, de dame van het gezelschap was ook zo geschapen kan ik mij nog heel goed herrineren.
Paar tientjes extra voor de banden zijn dan al heel snel vergeten lijkt mij😅
Erg Chubbi inderdaad 👍🏿, maar ik ben ook geen lichtgewicht 🤷🏼‍♂️ .
Waaierkop ken ik van Maico, maar snel weer vergeten 😉 .

Als ik gewoon op de pc kan meekijken met de monteur voor merk, prijs en het profiel dan vind ik het al ok.
Als ze dan ook geen lulverhaal gaan ophangen waarom ik een Bridgestone ipv een mitas moet kopen, ben ik klant.

Morgen wordt het minder warm als vandaag, eind vd middag 27 graden vandaag.
Misschien dan nog even het laatste stukje TET oppakken voordat ik verder rij met de bus.
Net eerst maar even de stekker aansluiting naar de omvormer gerepareerd, die liet opeens los 🤐 .
Voelde het pas al maar dan gewoon laten zitten 🤐🫢
 
De band is in transport vast komen te zitten.
Of dinsdag uitkwam. Mijn vermoeden dat ze dinsdag en donderdag door elkaar gehaald hadden bleek gelukkig correct.
Moet ik morgen toch Echt de was gaan doen..

Malhao - Sobradinho - Azinhal bergtop - Serra da Raiva
Slechts 15 km vandaag maar pas later in de dag besloten om toch weer naar het punt te rijden waar ik opgehouden was.
Vanaf Malhao loopt de TET parallel aan de CM 1239 en die 2 km is steil, zelfs het asfalt waar ik het met 45 in de 3e versnelling hield.
De afgelopen keer was dat stuk de afsluiting en met veel gebalanceer en klein beetje gas in z'n 1 , niet voor herhaling vatbaar.
Komend vanaf de andere kant had ik het niet leuk gevonden, naar beneden toe.
Maar vandaag was 1 en al omhoog en omlaag en gelukkig is de CRF een ideale reisgenoot voor dit soort dingen.
Een aantal hellingen had ik voorheen, op het aangezicht, nooit aangedurfd maar inmiddels weet ik dat het meevalt als je er eenmaal tegenop rijd.
Al eerder had ik asfalt gekruist en besloten om 1 ' afslag ' verder te gaan en toen vond ik het mooi geweest.
50 km heen en 50 terug over asfalt was prima omdat ik dat in gedachten had bij vertrek.
De laatste 6 km stilstand verkeer waar ik tussendoor kon, ongeluk gebeurd.
Faro zit al in een punt in het landschap, naar beneden en ik sta onderin die punt, terwijl de route veel noordelijker loopt.
Vanuit Albufeira ga ik waarschijnlijk ver
der kijken.

Foto's in de volgende post vanwege dat irritant gescroll bij plaatsen van foto's.
 
IMG_20240416_132508.jpg

Nee ik ga vandaag niet offroad, warm zat en gewoon een beetje rondtoeren op het laatste beetje achterband.... Nee ik ga niet omkeren..
IMG_20240416_141908.jpg


In de veronderstelling dat hij morgen gewisseld zou worden.

IMG_20240416_142814.jpg


IMG_20240416_142820.jpg


IMG_20240416_143150.jpg


IMG_20240416_143830.jpg


IMG_20240416_143840.jpg


Een hele Pens bloemen.

IMG_20240416_145011.jpg


Vanaf hier begon een stuk met steil omhoog en omlaag stukken.

IMG_20240416_145050.jpg


IMG_20240416_150348.jpg


IMG_20240416_150413.jpg


Zit maar steeds te denken om te typen dat ik er niet aan moet denken om hier met een zware motorfiets te rijden, maar heb er geen offroad ervaring mee, dus misschien valt het wel mee zolang die niet ligt.
IMG_20240416_150454.jpg


Bovenop de berg Serra da Raiva staat een uitkijktoren.
Kan me alleen voorstellen dat wandelaars hier komen. Misschien komen er Jeep of Quad safari's voorbij?
Of een afgeragde Opel Corsa 1.5 D met een Portugees opaatje erin ( dit keer niet 😉 )

IMG_20240416_150511.jpg


IMG_20240416_150524.jpg


IMG_20240416_151535.jpg


En dat was dan weer.
Het stukje offroad in het midden vd de totale rit, hier beschreven, is slechts 15 km .
In totaal 130 km dus met een enigzins benauwde 25 graden mooi genoeg.
 
Qua achterband werd het donderdag middag ipv woensdag.
Ik stond op een camperplaats volgens een ACSI boekje, maar wel maar liefst drie verbodsborden.
Maar ook genoeg campers en zelfs caravans om aan te nemen dat het alleen in het hoogseizoen een probleem zou zijn.
Bij terugkomst van het fietsen was er een grote groep politie agenten aan het bekeuringen uitschrijven.
Een aantal uur weggebleven en gegeten, bij terugkomst was 90 % vd campers weg, maar geen bonnetje onder de voorruit, missie geslaagd? 🤷🏼‍♂️ .

Maar volgende ochtend zag ik weer politie langs rijden, wat ze wel vaker doen, maar ik had geen zin om een eventuele enthousiasteling mij 60 euro afhandig te maken, dus ingepakt en vertrokken naar Albufeira, wat toch al in de planning lag.
Misschien wel 4 😜 euro aan benzine uitgegeven om met de CRF dan weer terug naar Faro te rijden voor de bandenwissel.
IMG_20240418_154808.jpg


En zag later pas dat de band geschikt was voor modder en stront, dus ideaal.

IMG_20240418_170440.jpg


De oude band:

IMG_20240416_141908.jpg


Het vierkante was pas voelbaar toen de nieuwe erop zat, maar stuurde nog licht genoeg, wat je met een formaat van een CRF wel zal blijven houden.
Het streepje op het midden van het loopvlak was geen mm hoog meer.
Dat ik er de dag ervoor nog prima mee kon rijden, ondanks de steile hellingen met veel los grind en keien, geeft me wel genoeg vertrouwen dat ik met dit allroad profiel wegkom.

Als ik een Yamaha monteur bezig zie met 2 banden lepels en een montage apparaat en compressor om de enigzins stugge band erop te krijgen is de verwachting dat zelf onderweg te kunnen, gezakt naar 0% .

Het eerder lek kunnen rijden met een bijna kale band, had ik nog niet bij stilgestaan eigenlijk 🤔 .

132 voor de band en 35 ( 1 uur arbeid, wat het ook was) vind ik prima.
 
Laatst bewerkt:
Nieuwe Ronde, nieuwe kansen 🤔🤷🏼‍♂️ .
30 km verderop in Albufeira, het Sodom en Gomorra van de Algarve, of gewoon een lekker rustig plekje naast de markt.
Eerst maar even acclimatiseren en kiezen of ik naar links of naar rechts zal fietsen.
Met onder water en boven bergen, beperk mij doorgaans tot die 2 .
Dat het toerisme ook voor leuke en / of handige dingen kan zorgen blijkt voor mij o.a deze houten wandelpaden door de natuur en langs de kust.
Geen idioten met verrekijkers en telelenzen die door de bosjes kruipen, maar die lopen mij in de weg 😉 .


IMG_20240419_132211.jpg


IMG_20240419_132944.jpg


Zelfs de brug naar Armancao de Pera is inmiddels klaar.

Dacht ik:

IMG_20240419_132839.jpg


Eerst een balk over het pad tegen rolstoelen? 🤔 En daarna een constructie van plankjes die je lenigheid mogen testen en je, zoals op het bordje vermeld staat, op eigen risico verder laten gaan.
IMG_20240419_135040.jpg


Tijd voor wat ultra toeristische kiekjes.
Iedereen kijkt naar alles behalve elkaar dus top amusement om daar tussendoor te mogen fietsen en gokken welke kant er op gewaggeld wordt.
IMG_20240419_145103.jpg


" Pens... Schapen? Really... ?
Om te laten zien dat de Algarve niet alleen massa toerisme is, ook omgeving Albufeira niet.
IMG_20240419_161342.jpg


En een prima lunch voor slechts 10,50 .
Ondanks de (sluier) bewolking een prettige 20+ graden, prima fietsweer.
Hoef ik tenminste geen ' koud/ warm voor het jaar ' lulverhalen te horen .
 
Eigenlijk vond ik het wat warm, vanochtend al.
Ja lullig om te lezen vanuit een nachtvorst NL , maar het was al boven de 20 graden voor het middaguur.

Maar buiten was het al beter vol te houden dan in een bus/ camper en mijn onderkant had al aangegeven het fietsen even zat te zijn.

Pakte dat even goed uit 😋🥳 .
Eerst maar even terug naar de route rijden, 30 km naar het Noorden.
Terug naar het mini gehucht Assumadas.
Voornamelijk doorlopende onverharde paden, maar op een gegeven moment rijd ik de kruising voorbij.
Na het omdraaien zie ik de onaantrekkelijke combinatie van erg steil, losse rotsen met die laatste in een geul.

Ik had zin in een rustig dagje rond ploffen en niet mijn nieuwe achterband uit te proberen op iets wat nog lastiger leek dan de heuvels net voor Assumadas ( vorige post) .
Dus ik reed wederom verder zoals 2 minuten terug en tot mijn verbazing op een pad wat niet aangegeven was.
Er zouden nog meer kleine gehuchtjes komen aan deze niet bestaande weg 🤷🏼‍♂️ .
Maar eerst een glas water gekregen van een bewoner die kwam kijken waarom zijn loslopende hond aan het blaffen was.
Een Nederlandse jongeman was dit Engels sprekende echtpaar aan het helpen hun flatscreen met bluetooth aan de draadloze speaker te koppelen 🤷🏼‍♂️ .
Toen hij eenmaal uitgelegd had hoe ik door de hele Algarve kon navigeren ( na 4 aanwijzingen ben ik de eerste alweer vergeten) ben ik maar snel doorgereden.
Ik maakte nog wel het grapje dat de enige plaats op de route die ik onthouden had, Monchique was. 80 km verderop.

Ff foto's.

IMG_20240422_140815.jpg
IMG_20240422_141120.jpg
IMG_20240422_142343.jpg


Met 57 foto's van vandaag blijft het even bij een ' best of ' 😉 .
Dit kruispunt herkende ik en heb die met de XR op de foto staan.

IMG_20240422_144141.jpg
IMG_20240422_150103.jpg
IMG_20240422_153126.jpg
IMG_20240422_153441.jpg


Ben je lekker ' stoer ' aan het Bier GrillEs zijn, komt er weer zo een kut verkeersbord.
Voor wandelaars zijn het lieve kleine paaltjes met kleurtjes, dus dit is gewoon een weg voor auto's 🤷🏼‍♂️ . Had net zo goed Walibi op kunnen staan 🖕🏿 .

IMG_20240422_154648.jpg


Omkeren was onmogelijk en ik zweette 7 kleuren stront en 10 schiet gebedjes uit op de wankele brug.

IMG_20240422_154700.jpg


Tenminste, als ik Instagram zou hebben.
Blij dat ik door de rivier ( slootje) kon.
Met doodsverachting uiteraard 😎 .

IMG_20240422_155609.jpg


Eenmaal in de gemeente van Monchique werden de Eucalyptus ' plantages ' wat prominenter.
Nou worden die krengen met rups voertuigen geplukt ofzo, geteeld? , maar die kunnen dus bijna verticaal een ' muur ' op , die rups voertuigen, dus geen gekke paadjes inslaan, maar de grotere aanhouden.
1 keer zo een ' bomenpeller ' zien staan en op ( de onjuist ingeschatte) afstand lijkt het dan een Lego speelding 🤐 .

IMG_20240422_162129.jpg
IMG_20240422_155619.jpg
IMG_20240422_160821.jpg
IMG_20240422_162142.jpg


Even steggelen met de volgorde.
De motor staat al scheef, dan een aanloop naar het stuk wat net te doen was, iets sneller dan stapvoets omhoog, langzaam genoeg om te kunnen corrigeren ( met 25 graden maar zonder noemenswaardige conditie of echte skillz) en snel genoeg om in een nuttig toeren bereik te zitten.
Vooral dat laatste is veelvoudig verbeterd tov de XR 400.
Maar iets verderop ging het weer steil omhoog en merkte ik niet alleen vermoeidheid, maar ook tegenzin en onzekerheid over hierna nog willen omkeren.

Maar daarbij was ik dus boven afgebeelde eerste stuk vergeten, langst en steilste.
Halverwege merkte ik dat ABS achter het opgaf, vooral de combinatie van diep zand en troep en dikke stenen.
Er liep een harder uitziend spoor naast en koos ervoor om daar over naar beneden te rollen waarbij de motorrem meer deed dan het abs bij stapvoets naar beneden.
En zoals op de foto's te zien, genoeg ruimte om uit te rollen en of remmen.

Nog even wat foto's van de omgeving waar het TET spoor liep en gewaarschuwd werd voor rotsen id rivier.
Daarna over de weg terug via Silves naar Albufeira.

IMG_20240422_163756.jpg
IMG_20240422_163817.jpg
IMG_20240422_165907.jpg
IMG_20240422_170139.jpg
IMG_20240422_170147.jpg


Met de schitterende beelden van de afgelopen 5 blz's alweer ergens vaag in het achterhoofd, zou ik zeggen dat dit de mooiste dag tot nu toe was.
Vooral het lekker door kunnen rijden maar wel offroad was wel even lekker en dan kan je dus ook 60 km rijden ipv 15 , maar beiden met een flinke aanloop.

Met een mitas Mc 24 die 70/30 zou moeten zijn kan ik dus ergens tegenop rijden wat ik bij het zien van die muur denk, jij bent gek, ga abseilen ofzo .
Bij het afdalen zou je met noppen misschien het wiel kunnen blokkeren en zo een soort drempeltje voor je achterwiel kunnen creëren, maar nu praat ik youtube na.
En noppen zijn kut op de weg en de terugrit was 😍🥳 .
 
Terug
Bovenaan Onderaan