Spanje/portugal op de motor

Frazer

Happy Misfit
Donateur
4 apr 2007
10.650
16.217
Koog aan de Zaan
September heb ik nog een paar weken vrij, en heb ik eigenlijk het plan om richting Spanje en Portugal te gaan. Of de corona het toelaat gaan we tegen die tijd wel zien (vertrek pas half september) en zo niet dan schuiven we het lekker door naar volgend jaar. Gaat het wel door, dan wil ik toch een beetje een globale planning hebben en moet ik me wel een beetje voorbereiden. Ik hoop in ieder geval dat in september de ergste hitte wel weer een beetje uit de lucht is daar. In geen van beide landen ben ik echt bekend, Portugal zelfs nog nooit geweest. Globaal is het plan om de Pyreneeën door te steken, dan richting Picos de Europa, en vervolgens een rondje tegen de klok in te maken. Door Portugal, eventueel Gibraltar aandoen, en dan door Spanje weer omhoog.

Wat ik sowieso wil aandoen zijn dus de Picos en de Bardenas Reales, tips daarvoor zijn natuurlijk ook welkom. Maar wat ik me vooral afvraag, wat zijn verder nog gebieden of regio's die mooi zijn met de motor, of plekken waar juist niks aan is, dingen die je absoluut gezien moet hebben? Mag van alles zijn. Zoals altijd is het de bedoeling om te gaan kamperen, zijn er daar op campings nog dingen om rekening mee te houden? Eigenlijk zijn verder alle tips welkom!

Pyreneeën en Andorra ben ik al eens geweest, daar wil ik in ieder geval op de heenweg dus niet al te veel tijd aan besteden, eventueel als ik nog tijd heb een paar dagen op de terugweg.

Geneuzel mbt corona, en hoe onverstandig het wel niet is om nu die kant op te gaan heb ik geen behoefte aan. Hoe goed bedoelt ook, dat kan ik prima zelf beslissen.
 
Galicië dus....en dan afzakken langs de kustlijn Caruna ,Muxia, Fisterre etc....Pontevedra en iets binnenland Ponte de Lima, Braga en Porto en verder wij zijn tot aan Coimbra gegaan, met de auto dan. Kustlijn onder Porto, zegmaar Ovar , Aveiro-Barra zijn zandstranden en hotels etc...en ik herinner me dat daar de binnenwegen langs de kust een drama zijn mbt rotondes en drukte.

Die bedevaartsoord Santiago de Compostela is ook qua stad leuk, maar verder ligt het aan jouw wensen. Wij hebben wat eilandgroepen bezocht voor Vigo, dagtocht met de boot.

En verder vind ik het op terrassen in Portugal/Spanje goedkoop...;)
 
Laatst bewerkt:
Pik op de heenweg Asturias en Galicia mee. Van alle provincies in Spanje (er zijn er 52 en ik heb er in 1 tour 37 gehad) vond ik het daar het mooist. Prachtige slingerwegen door groene heuvels en bergen. Zou ik nog eens een langere vakantie naar Spanje maken, blijf ik in die regio. Op andere plaatsen is het vaak te droog voor dichte begroeiing.

Blijf weg uit Extremadura. Ten eerste is daar niet veel te beleven (grote leegtes en lange rechte wegen), ten tweede is het daar te warm (hoewel dat in september anders kan zijn dan toen ik daar was in juli).

Het zuidelijkste punt van het vasteland van Europa is Tarifa. Aan het eind van een landtong ligt een militaire basis, dus helemaal op de zuidelijkste punt kun je niet komen. Maar op de weg naar die basis zie je aan je linker kant de Middellandse Zee en rechts de Atlantische Oceaan. Er zijn idioten die rond de basis zwemmen, maar door de sterke stroming is dat af te raden.

Gibraltar heb ik wel aangedaan, maar ik ben niet op de rots geweest. Er wordt daar entree geheven, maar veel is er niet te beleven. Plus, je moet uitkijken voor de apen die daar vrij rond lopen. Die jatten alles wat los en vast zit en het zou lullig zijn als je zonder helm de berg weer af moet. Let ook op dat je niet teveel "smokkelwaar" meeneemt, terug Spanje in. Ik begreep aan de grens verrekte goed dat ik mijn koffers leeg moest maken (geen zin in, want overvol met bagage voor 2 personen, 3 weken), maar had daar weinig zin in. Ik heb mij daar kunnen redden met een domweg "no habla espagnol" (terwijl ik weet dat het "hablo" moest zijn), waarna de Guardia Civil, na het bekijken van mijn kentekenplaat (ik ben geen local), mij door wuifde. Tanken is natuurlijk geen probleem.

Het grensgebied tussen de regio's Granada en Jaen is een echte aanrader. Vooral van het Parque Natural Sierras de Cazorla, Segura y Las Villas heb ik genoten. De kans dat je daar een local met een stapel kurk op een ezel tegenkomt is reëel.

Probeer ook weg te blijven van de steden die direct aan de oostkust liggen, of je moet gesteld zijn op hogere prijzen en grotere mensenmassa's. Wil je Spanje écht leren kennen, blijf dan tussen de 20 en 40 kilometer van de kust. Daar vind je nog authentieke dorpjes, waar je (figuurlijk gezien) voor een paar cent een volwaardige maaltijd kunt scoren.

Op de terugweg kun je Andorra meepikken. Belastingparadijsje, dus goedkoop tanken. Er zijn zelfs hele groepen Spanjaarden die een tripje naar Andorra maken voor nieuwe bandjes en/of andere slijtagedelen.
 
Het weer is in die periode in ieder geval erg aangenaam. Kans op neerslag minimaal en niet meer zo verzengend heet als nu. Toch is het nog zomers warm dan.. Ook vind je er veel goede en goedkope mogelijkheden tot overnachten mét zwembad.

Hoewel je de kustgebieden wat wilt mijden als het gaat om de drukte, kun je er in die periode best komen aangezien de locals weer aan het werk gaan en de grote meute toeristen al lang weer vertrokken is. Er zijn wel degelijk veel mooie plekken langs de kust te vinden met idyllische havenplaatsjes met oude forten.

De binnenlanden van toeristische plekken zoals Benidorm hebben vaak hele mooie en vooral hooggelegen dorpjes en kleine vestingstadjes zoals het kasteel de San José in Quadalest. Erg mooi om te bezoeken en de berg- en slingerwegen er naartoe zijn een waar motorparadijs.

Ook liggen er veel onverharde paden in de binnenlanden. Spanje is een uitstekende keuze dus als je in jouw aangegeven periode op reis wilt!

Portugal ben ik sinds 1989 niet meer geweest.. :)
 
Het weer is in die periode in ieder geval erg aangenaam. Kans op neerslag minimaal en niet meer zo verzengend heet als nu. Toch is het nog zomers warm dan..
Klopt. Het zal gemiddeld minder warm zijn dan hartje zomer, maar wij hebben een paar jaar geleden op 29 september nog met 28 graden op het strand gezeten in Valencia.
Ook vind je er veel goede en goedkope mogelijkheden tot overnachten mét zwembad.
TS gaat kamperen, dus overnachten zal geen probleem zijn en de meeste (grotere) campings hebben wel een zwembad.
Hoewel je de kustgebieden wat wilt mijden als het gaat om de drukte, kun je er in die periode best komen aangezien de locals weer aan het werk gaan en de grote meute toeristen al lang weer vertrokken is. Er zijn wel degelijk veel mooie plekken langs de kust te vinden met idyllische havenplaatsjes met oude forten.
Klopt ook, daarom schreef ik over de steden aan de kust. Hoewel de locals weer aan het werk zijn kan het in de steden toch druk zijn, en met de rijstijl van de gemiddelde Spanjaard kunnen de steden een kwelling zijn om doorheen te komen. Zeker als je de weg niet weet. Jij bent aan het zoeken welk straatje je moet hebben en in de tussentijd wordt je links en rechts ingehaald door motorscooters op snelheid. Zoek eerder de kleinere dorpjes uit, als je wat wilt eten of even wilt stoppen. In de kleinere havenplaatsjes kun je vaak goed en goedkoop eten op de boulevards.

Cudillero Asturias:


IMG_1926.JPG

De binnenlanden van toeristische plekken zoals Benidorm hebben vaak hele mooie en vooral hooggelegen dorpjes en kleine vestingstadjes zoals het kasteel de San José in Quadalest. Erg mooi om te bezoeken en de berg- en slingerwegen er naartoe zijn een waar motorparadijs.
En dan zit je tussen de 20 en 40 kilometer van de kust. ;)
Vaak veel minder druk, leukere wegen (geen grote verbindingswegen, zoals langs de kust) en vaak nog traditioneel. Je moet in de binnenlanden (lees: de minder toeristische gebieden langs de kust) niet raar opkijken als er spontaan een optocht langs komt. Vrijwel ieder dorp verheerlijkt wel een of andere heilige die met traditioneel geklede locals vereerd wordt. Vooral in Andalucia wordt er veel energie gestoken in de outfits en wagens.

Ergens in Andalucia:

IMG_1763.JPG


(Ik moest een veilige stopplaats zoeken en de camera uitgraven, anders had ik betere en leukere foto's kunnen maken)

Maar elders:

IMG_1458.JPG

Ook liggen er veel onverharde paden in de binnenlanden.
Geen ervaring mee. Die probeer ik zoveel mogelijk te vermijden.
Spanje is een uitstekende keuze dus als je in jouw aangegeven periode op reis wilt!
Absoluut waar!
Portugal ben ik sinds 1989 niet meer geweest.. :)
Ik heb ongeveer 100 kilometer door Portugal gereden, dus daar kan ik je niks over vertellen.

Om mijn eerdere verhaal nog wat aan te kleden:

Extremadura (waar niks te beleven valt):

IMG_1596.JPG


Tarifa (het zuidelijkste punt van het vasteland van Europa):

IMG_1647.1.JPG


Ergens in Andalucia:

IMG_1690.JPG


Asturias:

IMG_1413.JPG
 
Laatst bewerkt:
Ik zit de foto's uit 2007 nog eens door te spitten.

De vlag van Asturias zit nog steeds als sticker op mijn rechter koffer (zie de eerdere foto van Tarifa), het wapen van Asturias zit nog steeds op mijn gele vest genaaid en de 2 plaatsen waarvan foto's op de Wiki-pagina van Asturias staan heb ik ook bezocht:

2007_0715spain0065.JPG


2007_0715spain0124.JPG


Ik zou bijna zeggen dat ik heimwee begin te krijgen.
 
Camping Isábena! die hebben een eigen enduropark. Spaanse binnenlanden hebben zo veel mooie stukken, van gumwegen tot plotse bergkammetjes met geweldige uitzichten, maar dat heb je in mijn laatste reisverslag al wel gezien denk ik. Bardenas gewoon inrijden en veel waypoints toevoegen. Als je wilt kan ik je de gpx van mijn laatste trip wel mailen, stuur maar pb als je die wilt.
 
Onze route destijds:

route-spanje-portugal-2009-770350.jpg


Portugal ging halverwege vervelen, dus toen zijn we weer naar Spanje gereden...
 
Vanwege de afstand ga ik meestal naar het zuiden van Frankrijk. Zo’n 10 jaar geleden 3x naar Spanje en ook 1x naar Portugal geweest. De reis door het binnenland van Spanje naar Malaga is me het meest bijgebleven. Ik maakte toen nog geen reisverslagen en moet uit mijn geheugen putten. Het volgende schiet me te binnen:

In vergelijking met Frankrijk een veel ruiger en desolater landschap. Zeker in het binnenland waan je je regelmatig alleen op de wereld. Ik vond het prachtig.

Let in het binnenland op je brandstof omdat benzinestations soms ver uit elkaar kunnen liggen. Neem als het kan een jerrycan met benzine mee. Al is het maar voor je gemoedsrust.

Vanwege de siesta is het ’s middags overal uitgestorven (lekker rustig).

Baskenland is een verhaal apart. Groen, maar vaak ook regen. Langs de kust daar viel me tegen vanwege de hoge graad van industrialisatie.

Picos de Europa is erg mooi om te rijden. Mag je zeker niet overslaan.

Ik ben alleen in het noorden van Portugal geweest tot de hoogte van Porto ongeveer. Het verschil met Spanje is niet groot vond ik.

Campings zijn goed en er zijn er voldoende. Wel minder in aantal dan in Frankrijk. Soms zul je wat langer moeten zoeken.

Het rijden is over het algemeen relaxter omdat er minder verkeer is en de wegen zijn meestal erg goed van kwaliteit. Voor het pure motorrijden kun je je hart ophalen in Spanje.
 
Ik was 2,5 jaar terug in Spanje en Portugal en vond Spanje helemaal geweldig. Portugal kon me niet zo bekoren op de een of andere manier. Er was niks mis mee, maar Spanje beviel stukken beter. Sowieso zijn de Picos en Bardenas Reales top en zelf heb ik dit nog toe te voegen.

- Als je toch naar de Picos gaat is het de moeite om naar Covadonga te rijden. Daar staat een mooi klooster en je kunt ook doorrijden naar een meer
- De N260 wordt vaak genoemd als hele mooie weg (al ken je die misschien al, want Pyreneeën)

Wat toeristische dingetjes:

Santiago de Compostella - leuk om onderweg de bedevaartsgangers te zien lopen en om in de plaats zelf de ontlading bij de mensen te zien als ze er aankomen. Uiteraard ook behoorlijk toeristisch allemaal.

Pamplona - in de stierenvechtarena is een museum over dat gebeuren, wat ik zelf interessant vond

Mezquita in Cordoba - een moskee die op de UNESCO-lijst staat. Cordoba is toeristisch als de neten, maar misschien leuk om toch eens gezien te hebben als je in de buurt bent

Alhambra in Granada - schijnt heel mooi te zijn. Ik ben er zelf helaas niet geweest, want je moest van tevoren reserveren en dat wist ik niet. Houd daar rekening mee als je dat wilt zien. Vlakbij Granada ligt ook de Sierra Nevada (zelf ook niet gezien).

Misschien dat me nog wat meer dingetjes te binnen schieten :)
 
Leuk rondje. :}

Van 26-sept tot 15-okt zit ik bij de Sierra Nevada.
De TET route loopt hier ook doorheen en is niet al te zwaar, de helft is asfalt en de andere helft gravel.
Mooiste stuk is het gravelpad dat hoog langs de rand van de Sierra Nevada gaat.

Als je in de buurt bent kunnen we misschien wel een stukje aanhaken?
 
Leuk rondje. :}

Van 26-sept tot 15-okt zit ik bij de Sierra Nevada.
De TET route loopt hier ook doorheen en is niet al te zwaar, de helft is asfalt en de andere helft gravel.
Mooiste stuk is het gravelpad dat hoog langs de rand van de Sierra Nevada gaat.

Als je in de buurt bent kunnen we misschien wel een stukje aanhaken?

Ik zal het in gedachten houden, maar ik denk dat ik tegen die tijd alweer behoorlijk noordelijker zit. 1 oktober moet ik weer thuis zijn, dus die laatste paar dagen zit ik waarschijnlijk al ergens rond de Pyreneeën denk ik.
 
Balen! Maar het scheelt volgende jaar dan plannen ;) (al is plannen wel leuk natuurlijk). Heb je wel een alternatief?
 
Balen! Maar het scheelt volgende jaar dan plannen ;) (al is plannen wel leuk natuurlijk). Heb je wel een alternatief?


Ik zat net even op het Europese kaartje van de overheid te kijken, en ik zag dat Zweden open is. Ik dacht eigenlijk dat het daar nog steeds oranje was, maar kennelijk niet. Alleen de regio Göteborg nog, maar daar blijf ik dan wel weg. Dus een hele andere kant op dan gepland, maar het is alweer een aantal jaar terug dat ik daar was, dus ook wel weer eens leuk. Noorwegen en Finland zijn wel gesloten voor NL'ers, maar dat is niet anders. Enige nadeel is het weer, momenteel is het daar sowieso niet best, en de kans op goed weer wordt er in september waarschijnlijk ook niet groter op. We zullen zien, misschien gooit corona ook daar wel roet in het eten. Gelukkig plan ik niks dus ben ik flexibel.
 
Apenijnen een optie? Zit daar volgende week (zonder motor) en alles wat ik op streetview zie zijn echt wel leuke wegen. Tot ver onder rome alleen maar leuke wegen.
 
Apenijnen een optie? Zit daar volgende week (zonder motor) en alles wat ik op streetview zie zijn echt wel leuke wegen. Tot ver onder rome alleen maar leuke wegen.
Top bestemming, aantal jaren geleden de Apennijnen doorgereden tot Abruzzo. Schitterend gebied, alleen hoe zuidelijker je komt des te slechter worden de wegen.
 
Ik ben ook in de appenijen geweest dramaaaaaaaaaaaaaaaa.

Maar de apennijen liggen door geheel Italie waar is het daar wel mooi dan
 
zie zat leuke stuurweggetjes liggen met mooie uitzichten, niet zo hoog als de alpen maar interessanter om te rijden als zweden lijkt me
 
Wat rijden betreft zal het ongetwijfeld interessanter zijn, maar ik heb zelf niet zo veel met Italië. Waarom weet ik niet precies, veel verder dan de Alpen en de Dolomieten ben ik nooit geweest, maar het spreekt me niet zo aan, de mensen vind ik niks, en het is overal veel te druk. Het is een beetje een gevoel denk ik, ik heb gewoon nooit de behoefte gehad om verder het land in te gaan. Maar ik hou het even in de gedachten, ook gezien de weersomstandigheden in Zweden. De kans op mooi weer in september is in Italië in ieder geval wel groter.
 
Terug
Bovenaan Onderaan