Spanje/portugal op de motor

Ik denk dat Italië, wat dat betreft, een beetje vergelijkbaar is met Spanje. Ga je van de gebaande paden af (als in: wegblijven uit grotere steden en toeristische gebieden), zul je veel meer de lokale gewoonten treffen. Ga je naar Milaan, Rome of Bologna, om er een paar te noemen, kom je dezelfde soort scooteridioten tegen als in Barcelona of Granada.
 
Low budget home cooking?

Ik kook bijna altijd zelf voor m'n tentje. Deels vanuit oogpunt van budget inderdaad, maar ik vind het ook gewoon leuk. Beetje klooien op een brandertje voor de tent is voor mij ook deel van de vakantie. In mijn eentje in een restaurant gaan zitten vind ik ook geen zak aan trouwens. Af en toe pak ik wel eens een pizzeria omdat ik geen zin heb om te koken, maar meestal doe ik het wel zelf
 
Eenvoudige maaltijden zijn prima te maken op een éénpittertje en ik kan mij heel goed voorstellen dat je geen zin hebt om alleen in een restaurant te gaan zitten. En elke dag een McD is ook niks. Zo ben ik ook een tijdje mijn tripjes doorgekomen. Soms wat uit blik (een kant en klare chili, bijvoorbeeld), soms een pasta, dan weer eens wat aardappelen met een aanmaaksausje. Ik geef je geen ongelijk.

Tip voor als je in Asturias bent: Fabada!! Als je tenminste van een bonenschotel met flink wat vlees houdt. Het is een beetje verwant aan Cassoulet. Goed gevulde salade met tonijn en olijven erbij, stukje stokbrood, heerlijk! Zou je in de gelegenheid zijn om ergens huisgemaakte traditionele Fabada te kunnen scoren, DOEN! Uit blik vond ik 'm wat minder.
 
In veel moderne supermarkten in Spanje worden 's ochtends vroeg grote pannen met paella klaargemaakt en per portie verkocht.. ook een aanrader..
 
Eenvoudige maaltijden zijn prima te maken op een éénpittertje en ik kan mij heel goed voorstellen dat je geen zin hebt om alleen in een restaurant te gaan zitten. En elke dag een McD is ook niks. Zo ben ik ook een tijdje mijn tripjes doorgekomen. Soms wat uit blik (een kant en klare chili, bijvoorbeeld), soms een pasta, dan weer eens wat aardappelen met een aanmaaksausje. Ik geef je geen ongelijk.

Tip voor als je in Asturias bent: Fabada!! Als je tenminste van een bonenschotel met flink wat vlees houdt. Het is een beetje verwant aan Cassoulet. Goed gevulde salade met tonijn en olijven erbij, stukje stokbrood, heerlijk! Zou je in de gelegenheid zijn om ergens huisgemaakte traditionele Fabada te kunnen scoren, DOEN! Uit blik vond ik 'm wat minder.
In veel moderne supermarkten in Spanje worden 's ochtends vroeg grote pannen met paella klaargemaakt en per portie verkocht.. ook een aanrader..
Wrijf maar lekker in wat Frazer nu moet missen :P

Ik ben ook geen ingewikkelde eter op vakantie trouwens. Mijn favoriet: bakjes currywurst in Duitsland, met een broodje en een halve liter pils (2x)
 
Is ook lekker, voor een keertje. Maar als ik dan mag kiezen tussen de culinaire franse, spaanse of italiaanse keuken of het duitse snackbarvoer....
Ik vind een Frikandel speciaal ook lekker, maar ook niet iedere dag.
 
Andalucia heeft voor motorrijders, en zeker in september, erg veel te bieden, je kan er weken mee zoet zijn als je wil.

Het eerder genoemde jaen/bailen is meer een woestijn dat zuidelijker overgaat in het spectaculaire berggebied van granada in andalucia.

Het mooiste is om door de andalusische nationale parken te rijden, waar er nogal wat van zijn, en wat je ook heel mooi vanaf gibraltar kan doen. Erg speciaal is wel de 'witte dorpen route' in het nationale park van grazalema, rijdend door canyons tussen grazalema en ubrique, 1 groot ruig berggebied met een hoog gehalte aan haarspeldbochten.

En je hebt geluk om in september te gaan. Van 19 t/m 26 september is de feria van sevilla, de grootste en beroemdste feria van andalucia, bekend bij iedereen. Andalusischer dan dit is er niet..

 
Ik kook bijna altijd zelf voor m'n tentje. Deels vanuit oogpunt van budget inderdaad, maar ik vind het ook gewoon leuk. Beetje klooien op een brandertje voor de tent is voor mij ook deel van de vakantie. In mijn eentje in een restaurant gaan zitten vind ik ook geen zak aan trouwens. Af en toe pak ik wel eens een pizzeria omdat ik geen zin heb om te koken, maar meestal doe ik het wel zelf

Ik kook ook liever zelf, of je moet op een industrie terrein, of een truckers restaurant eten, dan heb je het beste en gezelligste voer.
 
Het meeste zoals de Picos zal wel genoemd zijn, toch een paar dingen die ik tegen kwam:

Mallos de Riglos
Cementrio de Sad Hill (helemaal herbouwd op dezelfde plek als in de jaren '60
Embalse del Porma

In het noorden van Spanje heb je een hoop grote meren met wegen er naast en die zijn echt prachtig te berijden! De meeste kwam ik per toeval tegen.

Ik wilde het hele land rond maar moest boven Portugal de rit staken vanwege extreme hitte. Ik ga zeker terug, maar dan wat later in het jaar.
 
En bij de Mallos de Riglos heb je ook nog het probleem dat het zulke gruwelijke stuurwegen zijn dat het haast onmogelijk is te willen stoppen om even een fotootje te maken ;)

DhTK7hL.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan