spannend sturen met mijn divi600

Fritz

MF veteraan
27 aug 2004
2.225
1
Nijmegen
Gaan we weer, net vorige probleem opgelost nu dient het volgende zich aan. Mijn divi begint bij verschillende snelheden erg te slaan met het stuur. Dit merk je niet zo zeer met 2 handjes aan het stuur maar met 1 kun je hem niet houden. dit is rond de 30km/h 60a65 km/h en rond de 90km/h. Ook als je de bochtjes lekker scherp in stuurt en de motor goed onder je wegdrukt begint hij best wel te trillen. Bandenspanning is in orde, achterveerspanning is in orde. Hij doet het zowel met topkoffer als zonder. en als je het stuur in zijn centerstand hebt en het voorwiel is los dan valt het stuur veel makkelijker naar links dan naar rechts. Soms is het zelfs zo erg dat ik het gas eraf moet gooien, of een tweede hand erbij om hem te houden. Al met al rijdt het niet geweldig en ben bang dat ik met mijn toch wel sportieve rijstijl zo nog eens gigantisch op mijn plaat ga.

Iemand een ideetje wat dit kan zijn, heb ook al gezocht op topic maar niet echt overeenkomstige zaken gevonden.
 
twee dingen:
1) balhoofd (laten controleren)

stuur moet even goed naar links als naar rechts gaan, geen zwaar punt?

2) Toch eens een ander type voorband monteren: sommigen motoren reageren heel heftig op "verkeerd" banden type. Voorbeeld: bandit 600 van mijn vriendin had ook last van het slaan van het stuur, ze kon niet met 1 hand (of alletwee ;) ) reachtuit rijden bij een snelheid van 60-70. Nieuwe voorband erop, nergens last meer van :)
 
hij heeft wel een zwaar punt, maar hij gaat veel moeilijker naar rechts dan naar links. Ik weet het niet met die diversion, motorisch is ie prima, maar voor de rest met aerodynamica trilling e.d vind ik het echt een beetje een zeikmotor worden. het trilt en doet maar, daarnaast erg zachte voorvering, en standaard is hij afgesteld op 70 kg. belasting.
 
Ik laat balhoofd wel ff checken. zou dat zoveel verschil uitmaken? er zitten nu gewoon orginele banden onder. Wat maakt dan nou uiteindelijk het verschil qua uitslaan stuur en je bandenkeuze. Vind ze trouwens wel een beetje dun die banden van de divi600
 
Dat slaan is zeker niet normaal, ook niet voor een Div.

Balhoofd (hoort zeker geen vast punt te hebben, dat "wegvallen" kan op een kapot lager duiden), kromme voorvork, kapotte veer/olielekkage vorkpoot?
Banden zou ik niet als eerste aan denken, maar controleer ook ff of de balansgewichtjes er nog op zitten.....

Tja, die dunne bandjes horen er nu eenmaal op. Je kunt er dikkere op zetten, maar daarna stuurt ie op zeker voor geen meter meer.
 
loodjes zitten nog op de banden. Banden liggen ook goed in lijn, vanavond nog ff gecheckt. Kapotte balhoofdlager, mmmhhh kost dat? ;( Het slaan is de afgelopen weken behoorlijk toegenomen... Fijn dat op maandag alle motorzaken hier in het noorden ook open zijn. :?
 
laat inderdaad je balhoofdlagers controleren

maar dat je stuur naar links valt als je hem op de midden bok zet heeft te maken met de bekabeling van het stuur naar je frame denk aan koppelingskapel gaskabels etc etc

doet mijn hawk namelijk ook valt ook naar links door de bekabeling en niet te vergeten de enkele remschijf links gemonteerd
 
Een "Div" wordt al gauw betiteld als "Zwabberaar" , maar dat hoeft echt niet.
Natuurlijk zijn de bovenstaande beweringen ook waar , maar begin nu eens simpel door je bandenspanning voor te verhogen, gewoon ietsie, een half bar? Je zal zien dat het zwabber-effect verandert, de snelheden veranderen, er is iets niet in "balans". Als je geluk hebt verandert het allemaal als je een andere voorband laat monteren, maar daar zit je vast niet op te wachten...
Ik weet niet wat voor banden je hebt , maar als je de (gewone) batlax-en hebt moet het echt gewoon goed te krijgen zijn. Laat je wielen eens goed balanceren en houd je bandenspaning in de gaten , een half barretje meer of minder heeft wel degelijk invloed...
 
Terug
Bovenaan Onderaan